Camera web – InventicoMania cu Bogdan Sălăvăstru (12.03.2016)
Publicat de Lucian Bălănuţă, 12 martie 2016, 19:19
Astăzi la InventicoMania vorbim despre camera web sau webcam-ul, o cameră video care transmite imagini în timp real prin intermediul unui computer spre o reţea de calculatoare.
Capturile video realizate se pot salva pe computer, vizualizate sau trimise către alte reţele prin intermediul unor sisteme precum Internetul sau ca un ataşament pe e-mail. Spre deosebire de o camera IP, care se conectează folosind Ethernet sau Wi-Fi, o camera web se conectează în general prin cablu USB sau este integrată în arhitectura computerelor (ex. laptop).
Prima camera web a fost dezvoltata în anul 1991la Universitatea din Cambridge, la Departamentul de Ştiinte pe Computer. A fost instalată pe o reţea locală folosind o placă video de pe un computer.
Camera web de la Cambridge oferea imaginile unui ibric de cafea de pe coridorul din faţa aşa numitei “Camere Troian” din vechiul Laborator de Computere din universitate. Camera a fost creata pentru a ajuta oamenii care lucrau in alte părţi ale clădirii să evite drumuri neînsemnate până la ibricul de cafea prin oferirea, pe computer-ele de la birou,a unei imagini 128×128, alb-negru, ce arată starea ibricului.
Când programele de navigare web au dispus de abilitatea de a afişa imagini, în martie 1993, a fost foarte clar că acest lucru va fi o metodă de a face imaginile disponibile mai uşor. Camera de la Universitatea din Cambridge a fost conectata la Internet în noiembrie 1993 de către Daniel Gordon şi Martyn Johnson. De atunci a devenit vizibilă pentru orice utilizator de internet.
Pe 22 august 2001 la ora 09:54, camera web a fost oprită când departamentul de computere s-a mutat în noua locaţie.
Cea mai veche camera web care încă funcţionează este “FogCam” de la Universitatea de Stat din San Francisco şi rulează continuu încă din 1994.
Prima cameră web comercială, “QuickCam”, ce afişa imagini în alb-negru, a intrat pe piaţă în 1994 si a fost creată de compania de computere din SUA, “Connectix” (care şi-au vândut linia de producţie celor de la “Logitech” in 1998). “QuickCam” a fost disponibilă în august 1994 pentru “Apple Macintosh”, conectandu-se prin intermediul unui port serial si costând 100 de dolari. O versiune compatibilă a portului serial şi software-ului pentru Microsoft Windows a fost lansată în octombrie 1995. În 2010, “Time Magazine” a numit “QuickCam” drept una din dispozitivele pentru computer de top din toate timpurile.
În jurul secolului XXI, producătorii de computere au început să integreze camera web în arhitectura computerelor, în laptopuri şi în monitoare, astfel eliminând nevoia unor camere externe cu cablu USB sau FireWire.
Tot mai mult, camerele web au început să fie folosite pentru telecomunicaţii sau videotelefonie între două sau mai multe persoane, decât sa fie folosite pentru a oferi, unui public necunoscut, imagini pe o pagină web.
În 2012, o camera web 3D a fost disponibilă la mai puţin de 100 de dolari. Camera producea imagini şi capturi video în 3D cu o rezoluţie de până la 1280×480 de pixeli. Cel care trimitea imaginile si cel care primea trebuiau sa poarte amândoi ochelari pentru a vedea efectul unei imagini 3D.
Cea mai populară utilizare este stabilirea legăturilor video, permiţând computerelor sa se comporte ca staţii de videotelefonie sau videoconferinţe. Dar se mai utilizează şi la supraveghere video, transmitere video in direct sau pentru înregistrarea videoclipurilor sociale.
Sursa Foto: theaudacitytopodcast.com, aliexpress.com