De ce m-am întors în România: Nicu Apostol promovează România de la Berlin la New Delhi
Publicat de , 8 iunie 2015, 09:08 / actualizat: 8 iunie 2015, 14:28
Nicu Apostol este un tânăr antreprenor care, după finalizarea studiilor în domeniul marketingului, a plecat să-şi caute destinul pe insula veşnicei primăveri, în Tenerife. A descoperit însă că România este locul unde se simte cel mai bine şi unde îşi are înfipte rădăcinile. Mai mult decât atât, s-a hotărât să promoveze brandul ţării sale în toată lumea, prin agenţia de turism ROLANDIA pe care o manageriază şi al cărui co-fondator este.
Nicu este un om al faptelor, un tip tenace şi un adevărat perfecţionist. Mi-a povestit cu pasiune despre lucrurile pe care le-a învăţat cât a fost plecat în Spania, atât la nivel personal cât şi profesional, ce înseamnă România pentru el, despre resursele inestimabile ale ţării noastre şi despre cum a simţit că se dezrădăcinează departe de casă.
Experienţa în străinătate i-a accentuat dorul de ţară şi l-a impulsionat să facă din România obiectivul principal al proiectului sau antreprenorial, pe care îl coordonează cu succes.
În prezent Nicu străbate ţări şi continente, de la Berlin la New Delhi promovând, la târguri internaţionale, brandul de ţară şi încercând să convingă turiştii străini să viziteze România.
[quote align=”center” color=”#999999″]În locul în care ne-am născut şi am crescut, cred că sunt suficiente oportunităţi dacă am privi dincolo de toate barierele pe care nouă ni se par la început de netrecut.[/quote]
Anca Loghin: Cum de te-ai îndreptat către domeniul acesta, către turism?
Nicu Apostol: A fost o întâmplare. Într-o vară am lucrat ca şi ghid de turism în Grecia şi oarecum s-a legat foarte bine cu ceea ce am terminat, cu marketing-ul. Atunci s-au aprins mai multe idei de promovarea României.
Anca Loghin: De ce tocmai România în ceea ce priveşte promovarea?
Nicu Apostol: Întotdeauna am considerat că dincolo de potenţialul pe care îl are România, lucrurile nu sunt făcute bine în ceea ce priveşte promovarea destinaţiei. Sunt prea puţini cei care au auzit de România şi cu atât mai puţini cei care s-au gândit la România ca şi o destinaţie turistică. Înseamnă că era o problemă undeva şi percepţia asupra României şi asupra obiectivelor care pot fi vizitate aici, nu era bine conturată. Am considerat că România ar avea mult mai multe de oferit dacă ar fi ambalată corespunzător şi nu numai corespunzător, cât să se potrivească pe specificul turiştilor pe care poate să-i atragă România.
Anca Loghin: Brand-ul de ţară este un subiect destul de controversat. Nu ţi s-a părut că este o provocare destul de mare să faci treaba asta?
Nicu Apostol: Mulţi consideră că incoming-ul, adică promovarea României ca şi destinaţie turistică în exterior, este cel mai greu segment în tot turismul. Înseamnă să convingi un turist să vină într-o altă ţară şi în al doilea rând, să convingi un turist să vină în România, care, ştim cu toţii, nu are o imagine foarte bună în anumite ţări, în altele, se bucură de o imagine bună. Şi atunci, într-adevăr, brand-ul de ţară, cel care ar fi trebui să ne facă cumva mai accesibili din punct de vedere turistic, nu este cel mai reuşit. Şi, nu neapărat din cauza logo-ului, brand-ul de ţară înseamnă mult mai multe. Înseamnă în primul rând mesajul pe care îl transmiţi şi percepţia pe care o au turiştii asupra unei ţări. Percepţia se formează în ani şi înseamnă parte de politică externă, partea de comunitate de diasporă şi înainte de toate, partea de marketing.
Anca Loghin: Ai lucrat în turism în afara ţării. Unde te-ai format în domeniul acesta?
Nicu Apostol: Totul a început când am lucrat în Tenerife. Printr-o întâmplare am ajuns acolo şi am hotărât să rămân. Tenerife este principala destinaţie turistică din Europa. Atrage câteva milioane de turişti pe an în condiţiile în care este o insulă cu suprafaţa judeţului Iaşi. Ei poate sunt cel mai bun exemplu în cum să reuşeşti cu resurse puţine să valorifici un loc. Primii care au ajuns acolo şi au văzut potenţialul insulei au fost englezii care au descoperit o insulă vulcanică, aridă, dar cu mult soare. Au căutat să sublinieze anumite avantaje pe care le are insula şi unul dintre aceste ar fi că este singurul loc din Europa în care poţi merge la plajă pe toată durata anului, fie că este ianuarie, martie sau august, temperatura este constantă.
Anca Loghin: Cum ai ajuns în Tenerife?
Nicu Apostol: Am mers în vacanţă, pentru că nu mă aştepta în ţară un job, am hotărât că merită să încerc pentru că insula mi-a plăcut foarte mult de la bun început. În primele zile ale concediului mi-am căutat un loc să-l închiriez pentru a căuta mai departe un loc de muncă.
Anca Loghin: Te-a cucerit să înţeleg, Tenerife…
Nicu Apostol: Cred că a fost mediul cosmopolit, în sensul în care fiind în primul rând o destinaţie turistică, sunt oameni din toate colţurile lumii. O parte sunt turiştii, iar o parte sunt cei care lucrează acolo. Fie că sunt din Europa, Asia sau chiar America de Sud şi am considerat că poate Tenerife va fi şi locul meu la momentul respectiv. Am reuşit să obţin rezidenţa destul de repede în Insulele Canare şi am început căutările unui loc de muncă.
Anca Loghin: În cât timp ai reuşit să găseşti un loc de muncă?
Nicu Apostol: Într-o lună jumătate, în condiţiile în care nu cunoşteam pe nimeni.
Anca Loghin: Care crezi că au fost atu-urile tale în găsirea acestui job?
Nicu Apostol: În primul rând a fost motivarea. Eram hotărât să fac ceva acolo. Faptul că am învăţat limba spaniolă destul de repede, mai ştiam şi engleza.
Anca Loghin: Spune-mi în ce a constat job-ul tău? A fost tot în sfera turismului?
Nicu Apostol: Da, acolo am vândut proprietăţi de vacanţă către turişti străini.
Anca Loghin: Înseamnă că acolo ai învăţat, să spunem, mai aplicat, strategia în turism.
Nicu Apostol: Strategia diferă de la loc la loc. România are cu totul altceva de oferit faţă de Tenerife care este o insulă. Însă, cel mai important este să găseşti canalele de comunicare potrivite. Soluţii există, important e să le vedem la fel ca şi oportunităţile. În locul în care ne-am născut şi am crescut, cred că sunt suficiente oportunităţi dacă am privi dincolo de toate barierele pe care nouă ni se par la început de netrecut şi asta am învăţat acolo.
Anca Loghin: Alte lucruri care te-au ajutat mai mult şi care te-au condus pe drumul pe care eşti acum?
Nicu Apostol: Important e să crezi în ceea ce faci pentru că dacă nu crezi în ideea ta şi în ceea ce ţi-ai propus, şansele de reuşită sunt mult mai mici. Cred că acolo fiind atât de multe culturi şi oameni din toate regiunile lumii şi mentalitatea i-a îndemnat să privească mai liber.
Anca Loghin: Crezi că experienţa pe care ai avut-o într-un mediu multicultural, prezentându-ţi mereu ţara şi atu-urile ei, te-a făcut practic să vezi şi tu cu alţi ochi ţara ta şi să-ţi reorientezi un pic viziunea?
Nicu Apostol: Ideea de a promova România era o idee mai veche. Stând departe de România, cumva m-a făcut să o îndrăgesc mai mult şi să descopăr şi să valorific lucruri pe care, în ţară fiind, nu le apreciam suficient de mult. Colindele de exemplu, sună altfel când le asculţi peste tot în mall şi altfel când eşti pe o insulă tropicală şi afară sunt 25 de grade, dar îţi doreşti să fi în ţară.
Comparând cu cea mai bogată în cultură, mă refer la Spania şi văzând modul în care o promovează, îţi dai seama că şi noi avem foarte multe lucruri. Pe de altă parte, România este o destinaţie necunoscută. E mult mai dificil să convingi un turist să vină într-o ţară despre care nu a auzit nimic, cei care hotărăsc să viziteze România, sunt în general turişti experimentaţi. Ei vin în România după ce au văzut cel puţin 15 ţări înainte. Cei care ajung să viziteze România, se documentează mai mult. Spania, spre exemplu, este o destinaţie pentru turismul de masă. România este o destinaţie pentru turismul activ sau turismul cultural. O altă diferenţă ar fi că ei au o educaţie turistică. Cu un produs bine împachetat care să ţină cont şi de infrastructură şi de ceea ce poate să ofere ţara cred că putem ieşi în faţă.
Anca Loghin: Revenind la experienţa ta în Tenerife care este de aproximativ doi ani, totuşi, de ce te-ai gândit să te întorci? Ce te-a determinat să revii?
Nicu Apostol: Mi-am dat seama că stând acolo foarte mult timp, mă voi dezrădăcina, pierzând legătura cu prietenii, cu familia şi nefiind alături de ei în momente importante din viaţă. Pe de altă parte, locuind acolo aş fi avut tot timpul statutul de imigrant, lucru care nu s-ar fi schimbat poate în prima generaţie şi, cred că cel mai mult m-a motivat faptul că puteam să fac mult mai multe în România şi experienţa pe care am dobândit-o acolo şi visul pe care îl aveam cu agenţia de turism să prindă mai uşor contur în România decât acolo. Aş fi contat mai mult, ca şi contribuţie la rolul meu în lume, în România decât în Spania. Împlinirile nu ar fi fost aceleaşi.
Anca Loghin: Au fost situaţii în care te-ai simţit cumva că porţi această „etichetă” de român?
Nicu Apostol: Cât am fost acolo nu am ascuns niciodată faptul că sunt român, deşi am mai cunoscut persoane cărora le era greu să recunoască faptul faţă de străini că sunt români. Faţă de străini, nu m-am simţit discriminat doar în momentul în care mi-am dat seama că nu e vina lor că le lipsesc diferite informaţii. Ei îşi formează o percepţie în funcţie de presă, de persoanele pe care le-au întâlnit şi atunci, ori de câte ori am avut ocazia să discut despre o persoană şi ea s-a arătat curioasă de unde vin, am încercat mai întâi să aflu care este percepţia şi care sunt primele cuvinte pe care le vin în minte atunci când spui „România”. Şi apoi, pornind de la percepţia pe care o avea fiecare persoană, să încerc să-i explic cum stau cu adevărat lucrurile pentru că sunt şi dezinformări, sunt şi aspecte care sunt adevărate, dar e important să afle opinia ambelor părţi. În mediul profesional nu am simţit-o niciodată ca şi o discriminare, însă a fost la un moment dat o situaţie în care eram cu toţii în Europa la o şedinţă şi managerul general ne-a întrebat care este salariul minim din ţara din care venim. Şi am constatat că România are salariul cel mai mic din tot grupul, mult mai mic decât Polonia, Ungaria, poate şi decât Serbia. Bulgarii nu erau în sală….
Anca Loghin: Cum ai întâlnit românii în afara graniţelor, cum ţi s-au părut?
Nicu Apostol: În Tenerife nu au ajuns atât de mulţi români ca în alte locuri din Spania sau din Italia. Majoritatea celor care au fost şi sunt plecaţi în continuare, sunt cu intenţii bune. Doresc să aibă un câştig corect, cinstit şi să-şi întreţină familia. Fiecare dintre ei a venit acolo animat de gândul de a avea o viaţă mai bună. Unii s-au regăsit, iar alţii s-au întors.
Anca Loghin: Revenind la lista ta de pro şi contra de a reveni în ţară….
Nicu Apostol: E o insulă, insula veşnicei primăveri cum i se spune. Nu este iarnă, ploua doar de două ori pe an, este soare, plaja aproape, un mediu în care stau nişte exigenţe şi am avut multe de învăţat. Aveam un grup foarte interesant, de la francezi, nemţi, români, spanioli şi din punctul acesta de vedere chiar m-am integrat foarte bine, dar să fi la 5000 de kilometri de România, să nu ai bucuria sărbătorilor, statutul de emigrant şi ideea de a îndeplini visul, de a deschide o agenţie de incoming în România şi cele mai importante momente sunt cele pe care le împărtăşeşti cu cineva. Cele mai importante persoane cu care merită să le împărtăşeşti sunt prietenii şi familia, sunt punctele pentru care ar fi trebuit să mă întorc şi pentru care m-am întors în România.
Anca Loghin: Ai revenit în ţară, ce ţi-a lipsit atunci cânte te-ai întors?
Nicu Apostol: Cred că cel mai mult mi-a lipsit sentimentul de libertate. Să fii liber în percepţia pe care am avut-o în Tenerife este în momentul în care cei din jurul tău nu-şi manifestă libertatea într-un mod în care să o deranjeze pe a ta. Mi-a mai fost greu să văd faptul că oamenii acceptă prea multe nedreptăţi, le iau ca şi atare. Nu am stat atât de mult acolo ca să se producă schimbări, doar percepţia s-a schimbat. Nu tot ceea ce e la noi în România este greşit şi rău. Sunt doar aspecte care ar trebui fi îmbunătăţite.
Anca Loghin: Revenind la proiectul tău, cum a început să se nască ROLANDIA?
Nicu Apostol: Ideea s-a născut încă din facultate, dar nu mă consideram suficient de pregătit ca să o pun în practică, nu aveam nu doar experienţa, dar poate nici curajul. Experienţa din străinătate a fost un test care am învăţat că lucrurile care par a fi de netrecut, în timp îşi găsesc o rezolvare şi atunci am considerat, revenind în ţară, că a venit momentul cel mai potrivit pentru a deschide şi agenţii.
Rolandia este una dintre puţinele agenţii de turism din România specializate pe incoming care îşi propune să promoveze România într-un mod corect, onest dar şi atrăgător. Noi punem accent în primul rând pe experienţele pe care turiştii străini le pot avea în România. Experienţe pe care mulţi dintre noi le ignorăm sau ni se par obişnuite. Toţi străinii pe care i-am cunoscut până acum şi oameni care au vizitat România au găsit ceva misterios. Mulţi alţii şi-ar dori să aibă atât de multe legende, poveşti frumoase şi interesante despre ţara lor. Dacă nu ne cunoaştem propriile tradiţii cu ceea ce avem, ne este mult mai greu să apreciem şi apoi să ne prezentăm în faţa acelor care ne vizitează. Rolandia a împlinit doi ani, este o agenţie relativ tânără. Eu am încercat să vin cu ideea de experienţe pe care le poate oferi ţara noastră şi care nu se regăsesc în alte locuri din lume.
Anca Loghin: Spune-mi care au fost provocările în cei doi ani cu ROLANDIA? Vorbim despre un concept nou pe piaţă.
Nicu Apostol: Cred că în primul rând reticenţa posibililor colaboratori, dar şi a celor din jur care nu credeau în idee, nu credeau în România ca şi destinaţie turistică. Mulţi au încercat să mă descurajeze, dar există un început pentru toate. Este momentul să ne cunoaştem adevăratele avantaje, trebuie să ne cunoaştem punctele slabe dar şi punctele care pot fi valorificate. Trebuie să te înarmezi cu răbdare şi suficientă energie încât să crezi în fiecare zi în ceea ce faci. Dimineaţa în momentul în care te trezeşti, să ştii că vei mai auzi încă 10 „NU-uri”, nu ştiu câte persoane care te descurajează, dar undeva acolo este o soluţie.
Anca Loghin: Spune-mi câteva aspecte care te-au surprins în mod plăcut în experienţa ta de Rolandia în cei 2 ani.
Nicu Apostol: Am descoperit în primul rând locuri şi oameni, oameni care în simplitatea lor îşi doresc să schimbe lucrurile prin ceea ce fac. Este suficient să mergi în Maramureş să vezi oameni şi pensiuni care îţi oferă o experienţă autentic românească. Am descoperit şi faptul că România are locuri despre care nu ştiu românii, în primul rând, obiective turistice. Am descoperit multe persoane care îşi iubesc ţara şi ar dori să facă mai multe pentru ea.
Anca Loghin: Crezi că ai mai pleca din ţară pe viitor?
Nicu Apostol: Plec din ţară destul de des acum doar ca să promovez România. Pe termen lung, mai mult de două luni, nu cred. Momentan aceasta este ceea ce mă împlineşte şi găsesc suficiente resurse în România.