Acordarea pensiilor comunitare. Iuliana Mazîlu Tănasă la „Pulsul zilei” cu Mihai Florin Pohoață – 22.11.2022.
Publicat de mihaipohoata, 22 noiembrie 2022, 13:50
Cum sunt acordate pensiile comunitare.
În privinţa cetățenilor români sau de altă naționalitate, cum pot fi protejate interesele acestora și a membrilor familiilor lor, în relația cu administrația publica italiană și din alte țări?
Dar si despre cetatenii români sau de alta nationalitate, cum pot fi protejate interesele acestora si a membrilor familiilor lor, in relatia cu administratia publica italiana si din alte tari.
Dacă domiciliați pe teritoriul unui alt stat membru trebuie să depuneți cererea de pensie la instituția de asigurări sociale de la locul de domiciliu, care va face toate demersurile către instituția competentă din România, nefiind necesară deplasarea dvs. în România, în acest scop.
Cererea va fi însoțită de toate documentele prevăzute de legislația română în vederea acordării drepturilor de pensie.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care nu sunteți în posesia documentelor de vechime în muncă, este necesar să vă adresați, în nume propriu, foștilor angajatori sau deținătorilor de fonduri arhivistice, în vederea obținerii lor.
Pentru depunerea cererii pentru acordarea prestațiilor de pensie în România, persoana interesată trebuie să îndeplinească formalitățiile cerute de legislația română în vigoare și să furnizeze toate informațiile relevante și documentele justificative:
carnet de muncă;
adeverință / e de vechime în muncă;
adeverințe / e privind condițiile de muncă deosebite / speciale;
diplome de studii superioare;
livret militar;
acte de stare civilă;
cod de asigurare socială;
orice alte acte necesare categoriei de pensie solicitate.
Persoanele care nu se află în posesia carnetului de muncă vor solicita eliberarea de adeverințe de vechime în muncă fostelor unități angajatoare sau deținătorilor arhivelor acestora, adeverințe care vor cuprinde obligatoriu cel puțin următoarele elemente:
denumirea angajatorului;
datele de identificare a persoanei;
perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere și de încetare a raportului de muncă;
menționarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
funcția, meseria sau specialitatea exercitată;
salariul tarifar de încadrare;
denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
perioada în care a primit sporul și temeiul în baza căruia s-a acordat.
Actele vor avea număr și dată de înregistrare, ștampila unității emitente, precum și semnătura celui care angajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unității.
Dacă ați desfășurat activități profesionale în România și în alte state membre puteți solcita acordarea drepturilor de pensie atât potrivit legislației în vogoare în vigoare în România, cât și potrivit legislației celuilalt stat membru implicat.
Iuliana Mazîlu Tănasă este invitată astăzi, marți, 22 noiembrie 2022, în intervalul orar 12:40 – 12:50, la ”Pulsul zilei” – pe toate frecvențele Radio Iași: 90,8 – 94,5 și 96,3 Mhz FM, 1053 Khz AM dar și live pe www.radioiasi.ro, emisiune realizată și produsă de Mihai Florin Pohoață.
Sursă: Iuliana Mazîlu Tănasă