(AUDIO) Colegiul Național Iași organizează un concurs de lingvistică pentru gimnaziu, singurul de acest tip din România
Publicat de Andreea Drilea, 10 mai 2024, 17:45
Colegiul Național din Iași organizează sâmbătă, 11 mai, a doua ediție a Concursului Național de Lingvistică ”Alexandru Philippide”. Competiția este parte componentă a concursului interdisciplinar ”Literatura și celelalte arte”. Elevii de gimnaziu pot participa la categoria începător, destinată celor din clasele a V-a și a VI-a și la categoria mediu, pentru clasele a VII-a și a VIII-a. Este primul concurs de lingvistică din România dedicat elevilor de gimnaziu, după cum a aflat colega noatsră, Andreea Daraban, în dialogul purtat cu Antonina Bliorț, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național din Iași, unul dintre inițiatorii acestei competiții.
Andreea Daraban: De ce un astfel de concurs pentru elevii de gimnaziu?
Antonina Bliorț: Este un concurs pe care Colegiul Național îl organizează de câțiva ani. A început, de fapt, în cadrul unui club de lingvistică, pentru că a fost și o nevoie a elevilor noștri, care participau la olimpiada de lingvistică, de a fi pregătiți, dar și o disponibilitate a elevilor de liceu de a lucra cu elevii de gimnaziu, pentru că în cadrul acestui club pe care l-am inițiat la Colegiul Național avem această conlucrare cu elevii care au deja o experiență a unei olimpiade de acest tip, care sunt disponibili să împărtășească din ceea ce știu cu cei care sunt de gimnaziu. Pornind de la această inițiativă, dar și de la disponibilitatea lor, am trecut apoi la acest concurs, care a debutat, inițial, la nivel local și acum este un concurs național care are în acest moment peste 300 de elevi de gimnaziu înscriși.
Andreea Daraban: Pentru cei necunoscători, trebuie să spunem că lingvistica nu se studiază în gimnaziu ca o disciplină de sine stătătoare. Totuși, cum ajung copiii să ia parte la astfel de concursuri?
Antonina Bliorț: Nu e o disciplinină de sine stătătoare, ați spus foarte corect, și de aceea, în școală, pentru că noi avem copii care își doresc să participe la acest concurs, am inițiat acest club. E de fapt un fel de competiție în care se întâlnesc copiii isteți, care își propun să-și petreacă timpul liber descifrând taine ale unor limbi pe care nu le cunosc sau coduri de comunicare noi, inventate chiar de creatorii problemelor, alteori existente în realitate, dar care nu sunt uzuale. Deci nu este necesar ca un copil să știe o limbă pentru a participa la acest concurs, pentru că acolo se dau niște exemple de fraze, propoziții, forme de comunicare și pornind de la niște exemple, și de la niște tipare pe care copilul le identifică, ajungem la niște traduceri, la niște răspunsuri care sunt interesante pentru cei pasionați de această lume a semnelor.
Andreea Daraban: La acest concurs, care va avea loc sâmbătă, 11 mai, vor participa anul acesta 300 de copii din întreaga țară. Cum se va desfășura acest concurs și în ce vor consta probele?
Antonina Bliorț: Concursul se desfășoară online. Este al doilea an în care am ales această formulă, pentru că timpul pe care l-am parcurs ne-a învățat că putem apela și la această formă digitală și putem să ne întâlnim și prin intermediul dispozitivelor electronice. Sunt două probleme pe care copiii le rezolvă pe parcursul a două ore. Noi sperăm că vom avea niște răspunsuri foarte frumoase, pe care să le premiem și pe care să le apreciem.
Andreea Daraban: Cum se pregătesc copiii pentru astfel de competiții? Există inclusiv Olimpiadă de lingvistică. Pe ce studiază?
Antonina Bliorț: Asta este o întrebare foarte bună, pentru că acesta este motivul pentru care noi am inițiat clubul. Nu existau materiale de lucru, pentru că este așa, o încercare de a descoperi cumva, ghidată de profesorul de la clasă, care trebuie să fie pasionat și care să se întâlnească cu elevii fascinați de reciclarea tainelor limbilor și semnelor, codurilor, pentru că sunt diferite tipuri de probleme, lucrează la clasă sau în cazul elevilor Colegiului Național, elevilor de gimnaziu, pot lucra în cadrul acestui club pe care noi l-am inițiat. Sunt cumva mai degrabă niște tipare pe care le urmăresc, niște tehnici de lucru, pentru că de fiecare dată problema pe care o întâlnesc este una nouă, sau limba poate fi inventată de cineva, adică nu trebuie să fie în realitate, sau pot fi diferite sisteme de numărare pe care să le utilizeze sau cărora să le identifice sensurile. E un exercițiu care înseamnă muncă suplimentară în afara orelor.
Andreea Daraban: Și trebuie să aibă și anumite abilități copilul care se orientează spre această disciplină.
Antonina Bliorț: Da, e adevărat, este un concurs care depășește strict o disciplină, valorifică toate informațiile. De exemplu, fascinația pentru enigme. Și chiar la început, acest concurs avea și o componentă așa, de descifrare a codurilor, pe care o făceam împreună cu elevi pasionați de matematică, pentru că presupune să valorifice și cunoștințele lor lingvistice, dar și atenția, logica, intuiția, uneori, capacitatea de a interpreta simboluri, pentru că în alte situații trebuie să asocieze semnelor semnificații prin asocierea unor simboluri. Da, e un joc al minții care trece de o disciplină și de aceea este și inclusă la competiții interdisciplinare.
Andreea Daraban: Va fi și o festivitate de premiere, se vor acorda premii?
Antonina Bliorț: Da, vom acorda premii la festivitatea de premiere. O vom face așa cum am făcut-o și anul trecut, tot în spațiul acesta virtual. Ne propunem ca în viitor să reușim să ne întâlnim față în față cu participanții la acest concurs. Deocamdată, aceasta este formula pe care o putem face în acest moment, o putem organiza. Suntem bucuroși că sunt din ce în ce mai mulți copii, așteaptă și competiția în sine, dar și răspunsurile, pentru că acel moment de premiere, așa cum e o tradiție la competițiile de lingvistică, nu înseamnă doar premiera propriu-zisă, cât și o activitate, să zicem, ca un atelier în care sunt explicate aceste probleme și soluții, cum se poate ajunge la ele și în felul acesta și premierea în sine, de fapt, este o formă de învățare.
Varianta audio a materialului: