(AUDIO ) Iaşi: 08 mai, de la ora 19:00,la Colegiul „Octav Băncilă”, Armonii ruse cu dirijorul Gottfried Rabl şi violoncelistul Filip Papa
Publicat de dvlad, 8 mai 2015, 19:14 / actualizat: 9 mai 2015, 20:03
Iaşi: 08 mai, de la ora 19:00,la Colegiul „Octav Băncilă”, Concertul simfonic „Armonii ruse” cu dirijorul Gottfried Rabl şi violoncelistul Filip Papa
Program:
Al. Glazunov – Uvertura Solemnă, op. 73 (primă audiție)
P.I. Ceaikovski – Pezzo capriccioso pentru violoncel și orchestră, op. 62 (primă audiție)
P.I. Ceaikovski – Variațiuni pe o temă rococo pentru violoncel și orchestră, op. 33
Al. Scriabin – Simfonia nr. 2 în do minor, op. 29
Dirijorul austriac Gottfried Rabl a devenit cunoscut pe scenele muzicale ale Austriei datorită apariţiilor sale la pupitrul Orchestrei Simfonice Radio din Viena, dar şi a altor orchestre. Interesele sale în materie de lucrări se îndreaptă către compozitorii uitaţi, neglijaţi sau necunoscuţi, pentru ca publicul să se poată delecta cu calităţile acestor lucrări. De asemenea, este respectat pentru activitatea sa de corepetitor, profesor de canto şi dirijor de cor. Recunoscut de presă ca „un specialist al lucrărilor moderne”, a impresionat criticii cu interpretări din repertoriul romantic târziu – Glazunov, Delius, Liadov, de Falla, cu înregistrările lucrărilor simfonice ale compozitorului Egon Wellesz, iar recent cu miniaturile simfonice dedicate aniversării a 40 de ani de la înfiinţarea Orchestrei Vienna Symphony.
După terminarea studiilor universitare la Viena, Gottfried Rabl a primit diploma în interpretare-corn, maestru de canto şi dirijat. Interesul puternic pentru muzica contemporană l-a condus către o strânsă colaborare cu Leonard Bernstein la Viena, la Milano şi în SUA, în acest timp, G. Rabl fiind asistent muzical şi editor al operei lui Bernstein, A Quiet Place. A urmat de asemenea cursurile Universităţii de Muzică din Indiana – SUA, apoi s-a întors în Austria, unde a condus coruri profesioniste. Gottfried Rabl a dirijat pentru prima dată la Iaşi în mai 2006; de atunci revine în fiecare stagiune, fiind deosebit de apreciat de muzicieni şi de public.
(interviu cu Gottfried Rabl, Daniela Vlad, Integral in emisiunea Univers Muzical Sambata 9 mai, orele 18.10-20.00)
– Spuneţi-ne despre colaborările cu alte orchestre din România.
La Iaşi am venit prima oară, cred că în 2005, cu alte orchestre am avut doar câte un singur concert, în timp ce la Cluj cred că am avut cele mai multe. Ca şi la Sibiu şi Iaşi. Şi la Filarmonica Enescu. Da, e o plăcere, deşi trebuie să spun că nu am un nume foarte bun, pentru că îmi place să aleg programe necunoscute!…
– Este doar o etichetă care s-a lipit odată, dvs. puteţi dirija orice.
Asta prefer. Da, aş putea.
– Aţi dirijat aici Enescu, îmi amintesc foarte bine.
Enescu nu e rar pentru voi, dar e rar pentru mine. Da, e grozav. Asta îmi place, provocarea.
– Acum aţi venit cu Simfonia a 2-a de Scriabin, care e într-adevăr rară aici, nu ştiu când şi dacă a mai fost interpretată. A fost greu să impuneţi acest repertoriu?
Destul de surprinzător, nu cu Scriabin. Am crezut că va fi, dar ştiţi că Scriabin a murit în 1915, sunt 100 de ani de atunci. Am vrut să o combin cu o piesă a profesorului său, Serghei Taneev, unul dintre compozitorii mei preferaţi, care a murit tot în 1915. Dintr-un accident. S-a dus la înmormântarea lui Scriabin şi a făcut pneumonie. A murit la câteva luni după aceea. Dar mi s-a spus că a mai fost interpretată Cantata op. 1 de Taneev, „Ioan Damaschinul”. Am mai făcut şi eu Simfonia nr 1 de Taneev. Taneev e cunoscut pentru dimensiunea contrapunctică incredibilă a muzicii sale, şi sigur că elevii lui, Rahmaninov, Glier, Miaskowski, Scriabin, au avut o şcoală bună. Şi simfonia este foarte bine scrisă. Dar nu este tipică pentru Scriabin. Nu e ca Poemul extazului, Prometeu, Simfonia a 3-a. Nu, nu e mistică. Este foarte romantică. Ultima lui piesă din perioada romantică.
(Filip Papa in interviu cu Daniela Vlad, interviul inegral in Univers Muzical, sambata 9 mai)