Ascultă Radio România Iași Live

#InfoEconomic: Ciprian Dan, președintele Asociației Business Service Leaders în România: pentru companiile din industria serviciilor pentru afaceri ”Iașiul este unul dintre cele mai atractive centre, dincolo de București”

#InfoEconomic: Ciprian Dan, președintele Asociației Business Service Leaders în România: pentru companiile din industria serviciilor pentru afaceri ”Iașiul este unul dintre cele mai atractive centre, dincolo de București”

Publicat de hdaraban, 11 martie 2025, 20:10 / actualizat: 12 martie 2025, 9:41

Iașiul este unul dintre orașele importante la nivel național pentru industria serviciilor de business, având aproximativ 10% din angajații acestui sector la nivelul țării. Trimiterea s-a regăsit în discuțiile care au avut loc, la Iași, la începutul acestei luni.

Este vorba despre o întâlnire a exponenților industriei serviciilor pentru afaceri. Participarea, una extrem de bogată: peste 60 de reprezentanți de companii, specialiști în domeniu.

Dialogurile desfășurate s-au raportat la un subiect larg, cu amprentă regională: adaptarea la noul context global, cea mai mare provocare pentru companiile din industria serviciilor pentru afaceri din Iași.

Evenimentul a fost organizat de Asociația Business Service Leaders din România. La #Infoeconomic, Horia Daraban  a discutat cu domnul Ciprian Dan, președintele organizației. Interlocutorul consideră Iașiul ca fiind un ”important centru” pentru industria serviciilor pentru afaceri. Iașiul ”este unul dintre cele mai atractive, dincolo de București”. Motivele care oferă o astfel de poziționare țin de forța de muncă pregătită, și de câștigul salarial: ”probabil, costul e puțin mai mic decât la celelalte competitoare, gen Cluj sau Timișoara. Și doi, bazinul de resurse care există la Iași: oameni educați, oameni care cunosc limbi străine”.

Referitor la câștigurile salariale, președintele ABSL, Ciprian Dan, a precizat că ”pentru zona Moldovei, media în industrie este de 8.300 lei. Probabil, la nivel de țară, suntem undeva la 9.000, Bucureștiul este peste 10.000. Dar creșterea a fost permanentă, adică, în ultimii cinci ani, au avut loc creștere între 48 și 71% în total la salariile din industria noastră”.

Legat de provocări, invitatul Radio Iași a precizat că ceea ce se întâmplă la nivel global, ”turbulențele politico-economice nu ajută companiile să decidă să investească, să deschidă astfel de centre noi. Această incertitudine face ca orice decident din orice companie se gândească de două ori înainte de a se hotărî să investească bani pentru a deschide astfel de centre”.


Horia Daraban: Încercând o definiție foarte succintă, spunem că serviciile pentru afaceri sunt activități ce oferă sprijin companiilor, fără a furniza produse fizice. Vorbim despre consultanță, marketing, asistență IT și contabilitate. Bineînțeles, enumerarea poate continua. Ei, și aici adăugăm, România ocupă locul șase în lume în topul țărilor care activează în industria serviciilor pentru afaceri și locul doi în Europa, după Polonia, potrivit unui raport realizat chiar de asociația pe care o reprezentați. Luăm datele ca fiind de bun augur. Care sunt elementele care fac România să fie atractivă în această zonă, în acest domeniu, în această industrie?

Ciprian Dan: România a fost dintotdeauna atracția numărul doi, după cum spuneți, după Polonia. Să dau și motivele pentru care este numărul doi. Polonia a început mult mai repede această călătorie în domeniul serviciilor de business și, pe locul doi, în cazul Poloniei, este vorba despre însăși mărimea țării, numărul de locuitori. Ei sunt dublu ca și număr de locuitori față de România și e normal să fie mai mare această industrie. Pe de altă parte, asta e o treia linie, au avut întotdeauna o strategie și o direcție venite de la nivel politic în domeniul serviciilor de business și, mai nou, în domeniul IT. Noi suntem locul doi și avantajele noastre, când mă întrebați de ce România este aici, au fost întotdeauna legate, în primul rând, de cost. De acolo s-a plecat. Originile acestei industrii, în România, și, în general, oriunde în lume, se referă la cost. Atâta vreme cât costul, dacă poți să realizezi servicii de genul ăsta cu un cost mai redus, de ce să nu faci și, consolidând aceste servicii într-o locație cum este România, cum a fost, ca să fim corecți, de cost redus, ai multiple avantaje.

Costul este primul, locul doi, limbile străine. România este probabil una din singurele țări din Europa care oferă o așa largă paletă de limbi străine și zic de ce a fost. Limbile străine au fost sunt încă un mare avantaj al României. Dar, ușor-ușor, cum înaintăm în era asta digitalizării și a inteligenței artificiale, acest avantaj se diminuează, pentru că tot mai multe companii folosesc soluții tehnologice de traducere. Deci e din ce în ce mai ușor să traduci folosind tehnologia. După cost și după limbile străine, e vorba de o forță de muncă educată în România, disponibilă pentru industria noastră. Ne lăudăm puțin, noi suntem pe locul cinci între industriile din România ca și pondere în produsul intern brut. Deci România are o forță de muncă educată, angajează destul de mulți oameni, circa peste 200.000 de oameni, în această industrie. Și faptul că bazinul de resurse disponibil este de o calitate înaltă nu face decât să ajute. Dincolo de educația, de nivelul de pregătire al forței de muncă, vorbim și despre alinierea culturală între noi și Europa de Vest, respectiv America, Statele Unite, de acolo de unde vin cei mai mulți clienți pentru noi, în această industrie.

Horia Daraban: Ați spus dumneavoastră și ați făcut o trimitere directă la justificările, motivele care fac ca această industrie să prindă rădăcini în România și ați făcut trimitere către costuri. Nu se poate desprinde de aici un tipar, în sensul în care și alte industrii și alte domenii s-au manifestat foarte bine în România și atunci când costurile nu au mai fost foarte prietenoase, s-au retras? Nu există pericolul să se întâmple același lucru și în cazul industriei serviciilor pentru afaceri?

Ciprian Dan: Pentru business, pericolul bineînțeles că există. Doar că această industrie de la începutul ei a evoluat în mod permanent și ce vreau să spun cu asta, vreau să spun noi, chiar acum, când vorbim, e într-o profundă de transformare. Vorbim despre inteligența artificială, vorbim de soluții tehnologice, de robotic process automation și așa mai departe. Forța noastră de muncă trebuie să aibă capabilitatea să gestioneze, să lucreze cu aceste soluții, să implementeze proiecte de inteligență artificială și asta ne va ajuta pe noi în viitor. Avem avantajul, pe lângă toate cele care vi le-am spus, pe lângă forță de muncă educată, avem o forță de muncă foarte mare, cu cunoștințe digitale, să nu zic IT, să nu zic software developers, dar cu cunoștințe digitale. Iar generațiile noi, care s-au născut cu calculatorul și cu telefonul în mână, nu fac decât să ne ajute în direcția asta.

Horia Daraban: Care este câștigul mediu salarial în industria serviciilor pentru afaceri și, poate, în acest sens, facem o particularizare pentru zona Moldovei?

Ciprian Dan: Pentru zona Moldovei, media în industrie este de 8.300 lei. Probabil, la nivel de țară, suntem undeva la 9.000, Bucureștiul este peste 10.000. Dar creșterea a fost permanentă, adică, în ultimii cinci ani, au avut loc creștere între 48 și 71% în total la salariile din industria noastră.

Horia Daraban: Faptul că au fost aceste majorări salariale arată intenția companiilor de a-și păstra angajații, disponibilitatea de a-i menține și de a-i specializa?

Ciprian Dan: Sigur că da. Întotdeauna, până mai recent, singura limitare a industriei noastre a fost capacitatea companiilor din industrie de a angaja și de a reține oameni. Asta a fost singura limitare. După pandemie, a început să crească ușor rata de plecări din companie. Era normal, nu numai în industria noastră, în toate industriile. Dar observăm trendul anului trecut a fost din nou de scădere a acestui indicator, deci plecările din companii, demisiile și înseamnă că industria noastră, la ora asta, a intrat într-o fază pe care noi o așteptăm de la această industrie și pe care o prognozăm pe anul acesta. Nu este egală cu ce s-a întâmplat în trecut, acum doi, trei, cinci, zece ani.

Horia Daraban: Am pomenit în introducerea dialogului nostru de întâlnirea pe care ați avut-o la Iași și, în acest sens, ce loc ocupă Iașiul, ce loc își asumă în acest peisaj al industriei serviciilor pentru afaceri?

Ciprian Dan: Iașiul este un foarte important centru pentru industria noastră. Este unul dintre cele mai atractive, dincolo de București, care, fiind un oraș foarte mare, are și un bazin de resurse foarte mare și cu diverse calificări și așa mai departe. Dar Iașul, din grupul celorlalte orașe de nivel doi, după București, este unul foarte, foarte atractiv pentru industria serviciilor de business.

Horia Daraban: Mai este loc de creștere în ceea ce privește Iașiul este da, și dacă da, de ce anume depinde?

Ciprian Dan: O astfel de evoluție depinde doar de clienții noștri. Este singura dependență pe care o avem la această oră. Deci Iașul poate să crească, pot crește toate celelalte orașe. Bucureștiul, probabil și el mai are loc de creștere, dar e destul de aglomerat. Nu vorbesc de aglomerația fizică, vorbesc de aglomerația în industria noastră, dar celelalte orașe sunt destul de atractive. Iașiul este unul dintre cele mai atractive și de ce zic dintre cele mai atractive: probabil, costul e puțin mai mic decât celelalte competitoare, gen Cluj sau Timișoara. Și doi, tot pomenesc de bazinul de resurse care există la Iași: oameni educați, oameni care cunosc limbi străine. În continuare, am spus acest avantaj, deși se diminuează, el există pentru România, deci Iașiul este unul dintre cele mai atractive centre la ora asta.

Horia Daraban: Spuneam în introducere că titlul întâlnirii de la Iași cuprinde și această sintagmă ”adaptarea noul context global”. Ce înseamnă acest context global pentru industria serviciilor pentru afaceri?

Ciprian Dan: Contextul global, după cum vedeți, este destul de incert și mă refer aici la contextul politic și economic și nu vorbesc de România, vorbesc de contextul global din lumea întreagă. Clienții noștri nu sunt neapărat companii românești. Prea puține companii au dimensiunea care să le facă atractive sau să aibă un avantaj de a face acest fel de servicii cu un outsource. Și mă refer atunci la piețele de unde ne vin nouă clienții și aceste piețe sunt, cum am spus, Europa de Vest și Statele Unite ale Americii. După cum vedeți, deși toată lumea a așteptat după alegerile din Statele Unite o oarecare predictibilitate, oarecare reașezare economică, turbulențele continuă și, atunci, după scăderea globală a sectorului tehnologic care a început acum doi ani, după pandemie. Turbulențele astea politico-economice nu ajută companiile să decidă să investească, să deschidă astfel de centre noi.

Această incertitudine face ca orice decident din orice companie se gândească de două ori înainte de a se hotărî să investească bani pentru a deschide astfel de centre.

Horia Daraban: Ați pomenit despre zone geografice Europa de Vest, Statele Unite ale Americii. Oferiți-ne și câteva trimiteri în ceea ce privește domeniile care ies în față în ceea ce privește serviciile pentru afaceri și care sunt particularitățile pentru zona Iașiului?

Ciprian Dan: Nu există o limitare. Clienții noștri sunt dintr-o multitudine de industrii, deci este diversitate. Gândiți-vă, fiecare companie mare din indiferent ce domeniu dorește să se focuseze pe domeniul lui de activitate, cum se spune, ”core”, principal și atunci se gândește: ”nu vreau să-mi consum energia pe procese secundare pe care oricum trebuie să le desfășor la mine în companie” și ce fac? Fie deschid un centru de servicii partajate într-o locație cu cost mai jos, fie îl externalizez către o companie specializată, care poate să-mi facă mie acest serviciu. Și atunci, industria din care vine clientul poate să fie oricare din lumea asta. Bine, importante sunt, e clar, din domeniul tehnologic, din domeniul bancar și asigurări și multe altele, multe altele.

Horia Daraban: Ați pomenit dumneavoastră despre inteligența artificială și aș vrea să vă întreb ce rol vedeți pentru aceasta în această industrie? Anticipând, poate, privind spre viitor, credeți că se va ajunge la un moment dat ca inclusiv folosirea inteligenței artificiale să devină un serviciu pentru business, pentru afaceri și pentru outsourcing?

Ciprian Dan: Nu mai există companie în industria noastră, în România mă refer, nu mai există companie care, măcar, să nu vorbească despre inteligența artificială. Mai toate soluțiile pe care companiile noastre le propun fie clienților interni, în cazul centrelor de servicii, fie clienților externi, la externalizare, conțin inteligență artificială la o scară mai mică sau mai mare. Noi avem o singură șansă în România, să ne împrietenim cu inteligența artificială, să știm să o folosim, pentru că nu avem de ales. Ăsta este valul. Asta este schimbarea care a început de acum un an jumate, doi. Și nu avem altceva de făcut decât să ne folosim de inteligență artificială în industria noastră.

Horia Daraban: Asta înseamnă mai puțini angajați?

Ciprian Dan: Nu neapărat, nu neapărat. Din punctul meu de vedere, angajații, care ar putea fi înlocuiți de inteligență artificială, ar putea face altceva, servicii cu valoare adăugată, servicii de consiliere, de înțelegere a clientului, servicii, cum se spune, high-end. De exemplu, în financiar-contabil, high-end înseamnă controlership, înseamnă financial planing și așa mai departe. Sunt lucruri care se pot face de către angajații care, să zicem, ar putea fi înlocuiți. Inteligență artificială creează nenumărate oportunități noi pentru toată lumea.

Horia Daraban: Revenind la întâlnirea de la Iași, putem oferi câteva concluzii ale discuțiilor și care să se raporteze la ceea ce se întâmplă la Iași?

Ciprian Dan: Tema era despre schimbare, despre transformare și ce ne așteaptă. E această incertitudine. În spiritul acesta, s-a discutat despre schimbare în domeniul HR, cum recrutăm, cum reținem, despre ce vă pomeneam, despre contextul geopolitic, despre schimbările tehnologice. Aici mă refer la inteligența artificială, la roboții de proces și așa mai departe; toate care ne impactează pe noi. Și din punctul meu de vedere, concluzia e una singură: noi trebuie să folosim inteligența artificială, să devenim prieteni cu ea, să ne folosim de inteligența artificială.


Varianta audio a interviului:

Sursa foto: ABSL/ Iulia Șuteu

Omul care aduce vestea: Antreprenoriatul feminin de succes – cum se construiește o afacere de la zero?
Emisiuni luni, 10 martie 2025, 09:26

Omul care aduce vestea: Antreprenoriatul feminin de succes – cum se construiește o afacere de la zero?

Antreprenoriatul feminin de succes – cum se construiește o afacere de la zero? Anca Ciliac, fondator-coordonator al brandului „Costume...

Omul care aduce vestea: Antreprenoriatul feminin de succes – cum se construiește o afacere de la zero?
Raluca Budaca, artist în devenire, cântă muzică populară de la 4 ani. Incubator – 8 Martie
Emisiuni sâmbătă, 8 martie 2025, 10:00

Raluca Budaca, artist în devenire, cântă muzică populară de la 4 ani. Incubator – 8 Martie

Raluca Budaca a fost astăzi pe la noi, la petrecerea de 8 Martie. Și tot în această dimineață Raluca și-a lansat pe canalul de Youtube cel...

Raluca Budaca, artist în devenire, cântă muzică populară de la 4 ani. Incubator – 8 Martie
Paul Tihan cântă astăzi, 8 martie, ora 19 00, în Underground Pub. Reporterul Incubator Radio România Iasi, Raluca Cebere, a stat de vorbă cu Paul
Emisiuni sâmbătă, 8 martie 2025, 09:54

Paul Tihan cântă astăzi, 8 martie, ora 19 00, în Underground Pub. Reporterul Incubator Radio România Iasi, Raluca Cebere, a stat de vorbă cu Paul

Paul Tihan cântă astăzi, 8 martie, ora 19 00, în Underground Pub. Artistul a lansat ieri încă un nod, „Am alunecat”, parte din...

Paul Tihan cântă astăzi, 8 martie, ora 19 00, în Underground Pub. Reporterul Incubator Radio România Iasi, Raluca Cebere, a stat de vorbă cu Paul
Județul Iași – horă a interculturalității – temă a emisiunii Dialog Intercultural de vineri, 7 MARTIE 2025, ora 20:30 – cu Dumitru ȘERBAN
Emisiuni vineri, 7 martie 2025, 10:16

Județul Iași – horă a interculturalității – temă a emisiunii Dialog Intercultural de vineri, 7 MARTIE 2025, ora 20:30 – cu Dumitru ȘERBAN

În ediția de astăzi a emisiunii noastre facem popas în orașul Târgu Frumos și – aproape de final  în incinta Fundației EuroEd din...

Județul Iași – horă a interculturalității – temă a emisiunii Dialog Intercultural de vineri, 7 MARTIE 2025, ora 20:30 – cu Dumitru ȘERBAN
Emisiuni vineri, 7 martie 2025, 10:01

„Observă păsările Iașului”, provocarea de mărțișor a echipei SOR Iași. Profesorul Corina Forăscu s-a auzit în matinal cu Adina Șuhan

„Observă păsările Iașului”, provocarea de mărțișor a echipei SOR Iași Profesorul Corina Forăscu s-a auzit în matinal cu Adina...

„Observă păsările Iașului”, provocarea de mărțișor a echipei SOR Iași. Profesorul Corina Forăscu s-a auzit în matinal cu Adina Șuhan
Emisiuni vineri, 7 martie 2025, 10:00

„What happened to the heart” – spectacol de teatru, muzică și dans, născut din poveștile celor care au trecut prin violență. Actrițele Ana Hegyi și Ioana – Natalia Corban în Bună Dimineața cu Adina Șuhan

”What happened to the heart”, spectacol de teatru, muzica și dans, în martie la Ateneul Național din Iași Mesajul echipei: Sâmbătă, 15...

„What happened to the heart” – spectacol de teatru, muzică și dans, născut din poveștile celor care au trecut prin violență. Actrițele Ana Hegyi și Ioana – Natalia Corban în Bună Dimineața cu Adina Șuhan
Emisiuni vineri, 7 martie 2025, 09:42

Radio Iași iubește femeia! – IMPERATIV cu Ioana Soreanu (07.03.2025)

Ziua de 8 Martie este un bun prilej pentru a cunoaște mai bine femei care reprezintă modele de profesionalism, sesnsibiliate și eleganță....

Radio Iași iubește femeia! – IMPERATIV cu Ioana Soreanu (07.03.2025)
Emisiuni vineri, 7 martie 2025, 09:29

Reporterul ”Incubator” Radio România Iași, Antonie Puiu în direct la Bună Dimineața

Reporterul Incubator Antonie Puiu ne-a lansat o invitație la câteva evenimente dedicate femeii.   (Radio Iași/ Adina...

Reporterul ”Incubator” Radio România Iași, Antonie Puiu în direct la Bună Dimineața