(VIDEO/AUDIO) Turneul Unicorn al Formaţiei de Muzică Veche Anton Pann i-a cucerit pe ieşeni
Publicat de dvlad, 30 iunie 2015, 07:00
Turneul Unicorn al formației de muzică veche Anton Pann, primul turneu de anvergură al formației în România, a poposit la Iași pe 22 iunie, ultima destinaţie până la continuarea din lunile septembrie/octombrie (Constanța – 18 septembrie, Galați – 19 septembrie, Reșița – 20 octombrie, Timișoara – 21 și 23 octombrie și București – 25 octombrie).
”Prin turneul Unicorn ne-am propus să aducem în atenția publicului frânturi din trecutul nostru cultural, din lirica de curte și din arta vizuală de sorginte orientală, cu gândul de a le arăta importanța și frumusețea. Ne dorim, totodată, să le reașezăm în locul care li se cuvine în istoria noastră, dat fiind că sunt, pe nedrept, foarte puțin cunoscute la noi în prezent. Spectacolul îmbină muzica românească și otomană de curte din sec. XVI-XIX cu poezia otomană și românească din aceeași perioadă. Pentru accente de culoare și ambianță, am inclus și proiecții multimedia”, spune Constantin Răileanu, fondatorul și conducătorul formației de muzică veche Anton Pann, cel care a conceput de altfel întreaga haină sonoră, aranjamentele orchestrale ale noului spectacol fiind rodul unor cercetări aprofundate și a îndelungii experiențe acumulate de-a lungul anilor.
Iubitorii muzicii vechi au avut surpriza să descopere noi muzicieni faţă de concertul anterior din 2012, când au participat la Festivalul Muzicii Româneşti de la Iaşi, un suflu mai intens şi un mesaj mai bine subliniat încă din titlu, Unicornul fiind simbolul culturii puse în lanţuri de perfidul cameleon. „Spre a salva de otrăvite gheare / Şi-a face a culturii noapte – zi / Ne-om înarma cu note muzicale / Picturi pe apă şi vechi poezii”, spun actorii Andrei Mateiu și Vlad Gălățianu, care prezintă evenimentul în versuri, îndemnându-ne să iubim şi să sprijinim arta acestor meleaguri.
În acest spectacol sincretic am admirat nu în ultimul rând interpretarea de o mare intensitate, bucuria de a cânta şi umorul grupului, noii membri dezvăluind un real talent interpretativ şi improvizatoric care te duce cu gândul la jazz (nu m-am mai mirat prea mult să aflu că grupul a şi demarat un proiect elektro & muzică veche în care inserează ritmuri, sonorităţi şi stiluri de la pop la jazz, deocamdată doar în Turcia). Mă întrebam chiar în timpul concertului dacă ceea ce auzim nu este etno-jazz până la urmă. Dar ce folos să punem etichete şi să îngrădim o muzică liberă şi plină de imaginaţie? Iată meşterii care au întors melodiile vechi pe toate feţele, cu arta lor încântătoare: Sabin Penea la vioară (absolvent de master la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, clasa prof.univ.dr. Gabriel Croitoru) de multe ori motorul acestui stil improvizatoric, Alexandru Stoica la oud (lăuta cu gâtul scurt) doctorand la aceeaşi universitate cu o lucrare în psiho-pedagogia muzicală, Andrei Zamfir la saz (lăuta cu gâtul lung) Andrei are studii de comunicare şi relaţii publice la SNSPA, este editor senior al „proiectului de timp liber”, cum îl numeşte, Overground Music & Magazine şi absolvent al Şcolii de Muzică nr. 1 „Iosif Sava” din Bucureşti, pe Ghassan Bouz din Liban îl descoperim la percuție tradițională orientală – bendir, darbuka, riq, dairea (Constantin Răileanu mărturiseşte că nu este singurul muzician oriental care a dorit să migreze către Anton Pann şi, legat de acest aspect, spune că interesul faţă de muzica grupului s-a dovedit mai mare în străinătate decât în România, numai în Turcia fiind mult mai prezent decât acasă în ultima vreme). Ghassan Bouz este născut la Beirut şi locuieşte la Bucureşti, iar percuţia a învăţat-o de la maeştrii din ţara sa. Această formulă a grupului există de numai doi ani, se dovedeşte vie şi creativă şi e un semn al permanentei griji de a avansa şi a oferi un spectacol din ce în ce mai atrăgător şi mai autentic publicului.
Pentru detalii, ascultaţi şi acest interviu de după concert, al lui Constantin Răileanu:
Constantin Răileanu partea a 2-a
Membrii Formației Anton Pann au dat viaţă nouă unei lumi vechi şi pline de farmec, prin muzica, pictura și poezia de la curțile domnești și boierești românești din secolele XVI-XIX, prezentate într-un context multimedia modern. Similitudinile dintre cultura curților domnești românești și cea a curților orientale (în acest caz serai-ul otoman), se dezvăluie şi prin arta video semnată de Oana-Lucia Benkӧ-Răileanu, cu frumoase diagrame (mandale) florale sau figura dervişului avansând ameţitor în volute ondulate asemănătoare unei pătrunderi într-un univers paralel în timp şi spaţiu, al cărui numitor comun cu noi este muzica. Oana-Lucia Benkӧ-Răileanu este absolventă de pedagogie muzicală la UNMB şi doctor în muzică, titlu obţinut în urma cercetărilor despre compozitorii din Turcia, din Grupul celor cinci .
Constantin Răileanu a înfiinţat grupul în 2004, este absolvent al secţiei de Muzică Bizantină a Universităţii Naţionale de Muzică în 2006 şi a celei de Dirijat Cor Academic în 2007, iar din 2014 este doctor în muzică, teza sa constând într-o metodă inovativă de abordare a sistemelor muzicale orientale, referitoare la interpretarea înălţimilor în primul rând, dar şi la arta ornamentaţiei. Constantin Răileanu ne spune că prin această metodă a reuşit într-un timp relativ scurt să-i înveţe pe colegii săi, altfel antrenaţi în muzica clasică, tot ce ţine de notarea, modul de organizare a sunetelor, ethosul şi interpretarea muzicii orientale. Astfel, demersul formației vocal-instrumentale de muzică veche Anton Pann readuce la lumină substratul oriental al universului sonor folcloric românesc, specific dintotdeauna spațiului geografic în care trăim. Sursele acestei muzici sunt manuscrisele medievale adunate în codexurile și culegerile unor compozitori consacrați (Ioan Căianu, Dimitrie Cantemir, Petros Peloponesios, Anton Pann, I.G. Zographou Keibeli, George Ucenescu ş.a.), dar și din bibliotecile unor așezăminte și locașuri de cult.
Formația vocal-instrumentală de muzică veche Anton Pann este constant implicată în evenimente organizate de Institutul Cultural Turc Yunus Emre în România, Ankara și Istanbul. Formația a reprezentat România în cadrul mai multor festivaluri din străinătate, precum “Festivalul Dimitrie Cantemir”, organizat în cadrul “Carnavalului de la Veneția”, Concertul “De la Dimitrie Cantemir, la Anton Pann” la Londra, proiectul “Zagreb Music Fusion” și a derulat proiectul “ Când Bizanțul eram noi” – București în parteneriat cu Institutul Cultural Român. A participat, de asemenea, în festivaluri sau turnee în Bruxelles, Regio Emilia, Madrid, Navplio, Atena, Bologna, Ankara, Istanbul, Izmir, Cracovia, Wroclaw.
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=8FJt3jC1r_M[/youtube]
Organizatorii turneului Unicorn sunt Institutul Yunus Emre – Centrul Cultural Turc București și Asociația pentru Cultură și Tradiție Anton Pann.
Coproducători: Radio România Regional și Centrul Cultural Media Radio România.
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio România Oltenia Craiova, Radio România Antena Sibiului, Radio România Cluj, Radio România Târgu Mureș, Radio România Iași, Radio România Constanța, Radio România Timișoara, Radio România Reșița, Radio România București fm.
Parteneri: Institutul Cultural Român, Opera Națională Craiova, Biblioteca Astra Sibiu, Consiliul Județean Sibiu, Radio Trinitas-Sibiu, ziarul Tribuna din Sibiu, Cenaclul Lumină Lină, Grupul Psaltic ”Sfântul Andrei Șaguna” din Sibiu, Hotel President, Centrul Cultural Reduta, Direcția Județeană de Cultură Galați, Asociația Byzantion Iași, Universitatea de Arte George Enescu Iași, Biblioteca Central Universitară Mihai Eminescu din Iași, Arhiepiscopia Tomisului, Asociația Festivalul Baroc Timișoara.
Pentru mai multe informații, persoana de contact este Oana-Lucia Răileanu Benkö, la telefon + 40 765 251 351 sau
E-mail: oana@antonpann.ro, web-site: www.antonpann.ro