La Iași, mașini de curse proiectate și construite de studenți de la Facultatea de Mecanică. Emisiunea ”Weekend cu prieteni”, realizator – Horia Daraban (12.11.2023)
Publicat de hdaraban, 12 noiembrie 2023, 23:59 / actualizat: 13 noiembrie 2023, 21:42
La Facultatea de Mecanică a Universității ”Gheorghe Asachi” Iași, mai mulți studenți, ani diferiți de studii, proiectează și construiesc mașini de curse. Pasiunea care îi ”conduce” pe tineri este transmisă de la o generație la alta.
Așa se face că, din 2012, membrii ”T.U. Iași Racing Team” participă cu monoposturi construite în atelierul facultății la competiții ”Formula Student”.
La emisiunea ”Weekend cu prieteni” din 12 noiembrie 2023, câțiva dintre membri echipei au vorbit despre motivele care i-au determinat să se înscrie în proiect, dar și despre experiența inginerească pe care o oferă implicarea în procesul de realizarea a mașinilor.
Despre bolidul studențesc, cei care l-au proiectat, construit și condus spun că atinge suta de kilometri în 5,3 secunde.
Horia Daraban: O echipă alcătuită din?
Ștefan Grigorean: 11 studenți. În momentul actual, facem recrutări și sperăm să adunăm cât mai mulți în perioada imediat următoare pentru monopostul viitor, cu care vom concura în 2024.
Horia Daraban: O echipă coordonată de Ștefan Grigorean.
Ștefan Grigorean: Sunt asistent universitar în cadrul Facultății de Mecanică din Iași, instituție care are o echipă ce construiește mașini de curse. Din 2010 a început acest proiect. În 2012, a fost prima participare în cadrul unei competiții internaționale. A fost la Formula Student în Spania, de atunci, anual, cu excepția a două perioade, o dată în 2014 și o dată în timpul pandemiei.
În rest, am participat anual la evenimente de acest fel. Ca evoluție, în fiecare an am câștigat cunoștințe pe baza experiențelor și pe baza participărilor. Am îmbunătățit design-ul de la un an la celălalt. Am reușit să reducem din greutate. Până la urmă, ăsta este un factor important în motosport.
Am reușit să îmbunătățim partea de pregătire a viitorilor ingineri, deoarece competiția Formula Student nu este neapărat orientată pe latura sportivă sau de pilotaj, contează foarte mult aptitudinile inginerești. Este o competiție de design.
Așa este considerată și de Formula Student Germany. Asta este definiția ei. Astfel, scopul este ca studenții să pornească de la o idee, să proiecteze un element, o piesă, apoi să-l execute prin forțe proprii, fără sprijin din exterior sau fără susținerea unor profesioniști în domeniu, iar în cele din urmă, să concureze și să-și valideze astfel produsul pe care l-au conceput în atelier.
Horia Daraban: Facem cunoștință și cu câțiva membri ai echipei T.U. Iași Racing Team. Unul dintre ei, Robert Adrian Chiscop. Cu ce te ocupi tu?
Adrian Robert Chiscop: În echipă, lucrurile sunt fluide întrucât suntem oarecum ca niște soldați universale. Ne ocupăm de mai multe task-uri în timp și astfel ducem sarcini multiple până la capăt.
Horia Daraban: În ce an ești tu? Ești la Facultatea de Mecanică?
Adrian Robert Chiscop: Da, sunt în anul doi acuma.
Horia Daraban: Ce te-a determinat să te înscrii în această echipă? Ce te determină să rămâi?
Adrian Robert Chiscop: M-a determinat faptul că aici totul se rezumă la ideea din spate, de a fi inginer și de a antrena tot ce înseamnă skilurile de inginerie și mă determină să rămân în continuare faptul că totul este bine pus la punct și modul în care abordezi situația și modul în care te dezvolți personal.
Horia Daraban: Lângă Adrian, o colegă: Liliana Angela Rusu.
Liliana Angela Rusu: Sunt studentă la Facultatea de Mecanică în anul patru. Am venit din anul întâi, am reușit să intru în echipă, în urma testelor. Am aflat de proiectul Formula Student, înainte să mă înscriu la facultate, de fapt.
Mi-a plăcut foarte mult și m-a tras pentru că îmi place foarte mult partea asta și de inginerie și mașini și mi s-a părut extraordinar de interesant conceptul ăsta de a construi împreună cu o echipă de studenți care nu au foarte multă experiență în spate, de a construi un monopost de la zero și de a participa, bineînțeles, cu el la competiții.
Horia Daraban: În acești ani de ocupa de diverse lucruri în realizarea acestor monoposturi.
Liliana Angela Rusu: Bineînțeles, din anul doi am reușit să ajung și teamleader-ul echipei și, de atunci, am învățat foarte multe. Am început să lucrez pe partea de documentații pentru că, bineînțeles, pe lângă construcția propriu-zisă a monopostului, trebuie să avem și o documentație în spate ca să prezentăm juraților de la competiție cum am gândit noi monopostul respectiv.
Și așa am ajuns să lucrez și pe partea de proiectare și pe partea de construcții în același timp. Anul trecut, în special, am învățat să lucrez la strung, la freză, să sudez mai multe chestii.
Horia Daraban: Prin prisma a ceea ce ai făcut de-a lungul anilor, în ce constă experiența câștigată pentru viitorul tău profesional?
Liliana Angela Rusu: Experiența câștigată aici este incomparabilă, pentru că facem mult mai multe decât ce învățăm la orele de la facultate. Noi punem în practică ce învățăm în teorie la facultate și îmi dau seama mai mult ca sigur o să fie un avantaj pentru meseriile viitoare, pentru că oricum am de gând să rămân în industria ingineriei auto.
Horia Daraban: Viitorul tău profesional, în țară sau tentațiile vin și din afară?
Liliana Angela Rusu: Bineînțeles, mai ales după experiențele de la competiții care au avut loc în afară, există o mică tentație și de a lucra acolo la diferite companii mai mari decât se găsesc la noi în țară. Dar am stat și m-am gândit mai bine și cred că ar fi mai bine să rămân aici și să încerc să fac ceva mare și la noi în țară.
Horia Daraban: Un al treilea membru al echipei este Alexandru Panțiru. Ne apropiem și de monopostul, care este în plin proces de construire.
Alexandru Panțiru: Sunt student în anul patru și sunt în echipă din anul întâi. Cum a spus colega mea, noi am ajuns la facultate în plină pandemie și noi doi am fost cei care am dat un restart la echipă și de atunci am început să adunăm oameni și să construim echipa.
Horia Daraban: Există interes, apropo de îmbogățit echipa?
Alexandru Panțiru: Bineînțeles, pentru că pentru a face performanță, este nevoie de oameni care să învețe foarte bine detalii la mașină. De exemplu, eu mă ocup pe partea de suspensie. Încercăm să ne împărțim pe anumite ansamble ale mașinii și să ne perfecționăm pe alea și, totodată, să creăm o bază solidă pentru viitorii membri ai echipei.
Horia Daraban: Pentru cei care nu sunt familiarizați cu felul în care arată mașina pe care ați construit-o voi, o scurtă descriere.
Alexandru Panțiru: În general, o mașină Formulat Student și competiția Formulat Student, cel mai apropiat exemplu pentru public, îl reprezintă Formula 1.
Competiția la care participăm încearcă să aducă Formula 1 mai aproape de student. Noi avem teoretic un monopost de curse cu asemănări ca cele de Formula 1. Ideea de bază este cam aceeași și este, bineînțeles, mai mic.
Ideea este ca totul pe mașină să fie făcut de studenți, gândit de studenți. De exemplu, în cazul monopostului nostru, tot ce este cumpărat sunt amortizoarele, jantele, cauciucurile, motorul și anumite componente electrice. În rest șasiu, pedalier, volan, scaun și toate auxiliarele motorului sunt făcute de noi.
Horia Daraban: Dacă e să oferim câteva date tehnice legate de monopostul cu numărul 232?
Alexandru Panțiru: Da, bineînțeles, întreabă toată lumea…
Horia Daraban: Care este viteza maximă?
Alexandru Panțiru: Pot să vă spun exact. Noi am prins undeva la 100km/h. Circuitele de Formula Student nu sunt de viteză, sunt foarte virajate și noi, când mergem în teste, chiar dacă avem acces la un circuit pe care teoretic am putea prinde o viteză mai mare, ne limităm pentru a ne focusa pe viraje. Acum, puterea motorului este de 68 de cai.
Horia Darban: Spuneai că oamenii sunt interesați…
Alexandru Panțiru: Prima dată întreabă cât face de la zero la 100 și, dacă țin bine minte de la competiția din Germania, undeva la 5,3 secunde.
Horia Daraban: În timpul curselor, care sunt momentele cele mai dificile?
Alexandru Panțiru: Momentele provocatoare sunt în proba de anduranță. Este ultima probă a competiției. Este o probă de 22 de km, care se face cu doi piloți.
În Germania, eu am fost al doilea pilot și, în primul rând, provocare este oboseala. În al doilea rând, traseul fiind pus cu conuri, trebuie o mare atenție, pentru că orice con înseamnă o penalizare. Mai este stresul de a nu se strica mașina, deoarece proba de anduranță este o validare a muncii din acel an.
Simplul fapt că am reușit să terminăm anduranța în Germania a fost o mare bucurie pentru noi, pentru că din 100 de echipă care au fost acolo, doar 25 au terminat.
Horia Daraban: De la vocile membrilor echipei, ne întoarcem la coordonatorul acesteia, Ștefan Grigorean. Toate aceste proiecte legate de realizarea mașinilor costă: deplasare, prezentarea la competiții, achiziționare a materialelor sunt.
Ștefan Grigorean: Sunt costuri pe care trebuie să le acoperim exclusiv din sponsorizări. Asta este o reglementare impusă de organizatorii competițiilor.
De exemplu, pentru monopostul cu care am concurat în 2023, costurile pentru realizarea acestuia au fost aproximativ 20.000 euro, iar costurile privind participarea, deplasarea la competiții, acoperirea cazării au fost de aproximativ încă 15.000 euro. Toate aceste sume trebuie să le obținem prin sponsorizări, cu sprijinul partenerilor, atât la nivelul local sau la nivel național.
Horia Daraban: Ce urmează pentru anul 2024?
Ștefan Grigorean: Vom îmbunătăți design-ul pe care l-am avut în 2023. Urmărim să participăm la competiția care se organizează în România și ne propunem să ajungem fie în Austria, la Formula Student Austria, fie în Ungaria la Formula Student East, cu un design îmbunătățit.
Am identificat deja oportunități pentru dezvoltare a acestuia și pentru a pune la punct mai bine partea de documentație tehnică și probele statice.
Reportaj realizat de Horia Daraban
Foto: T.U. Iași Racing Team / Adrian Robert Chiscop