Marius Alexa, om de afaceri ieșean, globe-trotter sub stindard antreprenorial: ”mergând pe piețe străine, te înțelegi pe tine și înțelegi și România”. Emisiunea ”Weekend cu prieteni”, realizator – Horia Daraban (18.02.2024)
Publicat de hdaraban, 18 februarie 2024, 23:59 / actualizat: 20 februarie 2024, 19:22
În dese rânduri au fost aduse la ”Weekend cu prieteni” impresii de călătorie culese de la cei care au încercat orizonturile nu numai cu privirea, ci și cu pasul. Justificările protagoniștilor au fost diverse: neliniștea interioară, curiozitatea, ambiția de a-și testa limitele.
În schimb, la ediția din 18 februarie 20024, noțiunea de globe-trotter a avut deasupra sa stindardul antreprenoriatului, al ideii de colaborare, de parteneriat în afaceri.
Omul potrivit pentru un astfel de deziderat este Marius Alexa, antreprenor ieșean cu preocupări constante în a face legături de afaceri dincolo de granițe, în a promova mediul antreprenorial regional.
Din stânga Prutului, Republica Moldova, în Statele Unite ale Americii, din țările arabe în China, cu astfel de repere geografice pe fundal, invitatul lui Horia Daraban a oferit justificări pentru astfel de deplasări.
El a vorbit și despre felul în care sunt percepuți antreprenorii români, dar a formulat și trimiteri care să scoată în evidență importanța construirii, în regiunea Moldovei, a unei infrastructuri rutiere performante.
Horia Daraban: De ce să călătorești în ideea de a face afaceri? Nu e puțin utopic să crezi că poți lega relații antreprenoriale în Asia, tu fiind cu afacerea pe mal de Prut, în România?
Marius Alexa: Ca urmare a călătoriilor noastre, am constatat că în foarte multe țări sunt români antreprenori cu afaceri înfloritoare și aș exemplifica cunoscuta insulă turistică Bali. În Bali, sunt antreprenori români care au hub-uri de afaceri, antreprenori români care construiesc cartiere întregi de case, antreprenori români care au fabrici de răcoritoare, antreprenori români care lucrează în educație. Deci, iată, numai în acest colț al planetei câți antreprenori sunt, astfel încât noi chiar am putut prin programul nostru să creăm un club al antreprenorilor români din Bali.
Horia Daraban: Se poate trage concluzia că românii sunt pretutindeni, chiar și când vorbim despre afaceri?
Marius Alexa: În secret, ca o glumă, am putea spune că noi cucerim încet, încet lumea. Dar pentru acest lucru trebuie să călătorim, să vizităm noi piețe, să înțelegem care sunt regulile de pe o piață nouă. Și noi sunt foarte creativi în felul nostru. Putem să punem în valoare aceste calități, să construim în acele țări afaceri care, sigur, duc la prosperitatea antreprenorilor, la prosperitatea acelor țări. Dar nu în ultimul rând, foarte mulți dintre acești antreprenori care reușesc afară sunt legați de România și într-un fel sau altul ajută și pe cei care sunt aici prin transferul de idei, prin transferuri de capital, prin diverse legături de care toată lumea beneficiază.
Horia Daraban: Călătoriile dumneavoastră ce au scos în evidență legat de antreprenoriat, de colaborare, de înțelegerile de afaceri? Există un fir roșu?
Marius Alexa: Avem câteva tare, cred, din educația noastră în general, a generațiilor educate în perioada comunistă, în care, cumva, am văzut piața internațională ca fiind ceva de neatins sau ceva foarte greu de obținut.
Dar comerțul, în general, s-a născut prin aceste diferențe dintre o țară și alta, dintre o regiune și alta, în care prețurile variază. Și sunt foarte multe lucruri care variază: calitate, preț, diversitate unor produse. De acest lucru poți beneficia, dacă cunoști ambele piețe. Poți valorifica aceste diferențe în avantajul tău. Realitatea că acum trăim într-o lume globalizată, cu multe frământări și cu multe schimbări. Nu putem o afacere care, dacă a reușit în România, să o ținem doar într-o regiune, într-un oraș sau într-o țară, dacă potențialul este mare. Și aici intervine o altă dimensiune pe care am constatat-o și anume ambiția antreprenorilor români.
Este un lucru care trebuie cultivat. Ar trebui să încurajăm foarte mulți antreprenori care au deja rezultate să meargă pe piețe străine. De altfel, sunt nenumărate exemple în care antreprenori români au reușit să cucerească nișe internaționale. De exemplu, în cybersecurity, avem o companie; în procesarea automată a datelor, avem iarăși un unicorn românesc. Sunt foarte multe exemple care ar trebui să ne încurajeze în direcția asta. Și ca să mă întorc la întrebare a dumneavoastră, mergând pe piețe străine, te înțelegi pe tine și înțelegi și România. Eu un paradox aici, mergi în America, sau mergi în Italia, sau în Thailanda și înțelegi mai bine România.
Horia Daraban: Cum e primit antreprenorul român peste hotare?
Marius Alexa: Cred că românii sunt cel mai bine primiți în America. Probabil, este o explicație, pentru că, zeci de ani, foarte mulți oameni determinați, hotărâți și cu ambiție au ajuns în America, și au construit cariere și, cumva, românii sunt foarte bine văzuți ca profesioniști, ca fiind oameni muncitori.
În Europa, avem câteva tare de percepție care trebuie, probabil, la nivel guvernamental, într-o anumită perioadă, an de an, în care ar trebui să fie corectată, iar în Asia, din nefericire, suntem pe insule percepuți.
În China, de exemplu, suntem percepuți doar prin niște filme ale lui Sergiu Nicolaescu și a prieteniei din anii `60 între România și China. În sud-estul Asiei, Indochina, sunt foarte puține ecouri românești. Iar în Oceania, suntem destul de necunoscuți. În Africa, iarăși, suntem, în unele țări, cunoscuți pentru că am avut diverse investiții. În America de Sud, de exemplu în Chile, românii sunt foarte bine văzuți pentru că foarte mulți experți în zona mineritului au creat în Chile foarte multe exploatări ale mineralelor și o industrie de vârf. În Chile, pentru ei, inginerul român este un standard.
Lucrurile nu au un răspuns unitar, sunt abordări diferite și tocmai acest lucru face și interesantă deplasarea unui antreprenor român, pentru că el trebuie să știe cu ce pleacă, cu un brand de țară puternic, unul mai slab în funcție de piață.
Horia Daraban: Ați dat mai multe exemple. Care au fost locurile care v-au impresionat cel mai mult legat de modul de a face afaceri și de ce?
Marius Alexa: Cred că America este în continuare numărul unu în lume pentru modul concret, direct și foarte pragmatic de a aborda lucrurile. Sigur, și America este într-o schimbare, dar, în continuare, este opțiunea numărul unu, cred că, a oricărei afaceri care dorește să se extindă și să crească foarte mult.
În Europa, de exemplu, lucrurile sunt mult mai cunoscute de noi. Sunt zone în care sunt foarte mulți români, concentrații de români și, cumva, mereu aceștia influențează percepția și influențează modul în care partenerii tăi se raportează la tine când faci o afaceri. În Asia, în schimb, cele mai interesante locuri probabil sunt Singapore, Bangkok, ca fiind locuri în care lucrurile, să spunem, au o anumită viteză, și anume piața crește foarte mult, tranzacțiile sunt foarte mari. Uneori am senzația că nu suntem obișnuiți cu viteza cu care Asia se mișcă.
De aceea mereu trebuie să fim cu un ochii la ce se întâmplă în Asia, pentru că de acolo, cumva, foarte probabil ca pe viitor să se dea cumva în ora exactă în business-ul mondial.
Horia Daraban: Apropo, că ați făcut acea enumerare. Singapore, Thailanda, Vietnam, aceste țări le-ați atins cu ideea de antreprenoriat românesc. Singapore, a treia cea mai competitivă economie din lume. Statele Unite, pe locul 10. Este vorba despre un raport al Institutului Internațional pentru Dezvoltarea Managementului. Legat de Singapore, domnule Alexa, ce mănâncă acolo antreprenorii, cum se ajunge la astfel de reușite, la astfel de statistici?
Marius Alexa: Sunt mai multe explicații, dar aș putea spune că economia mondială se bazează pe ”Pax Americana”. În primul rând, acea strâmtoare, unde este amplasat și Singapore, este o zonă strategică prin care mărfurile din China, din Extremul Orient au ajuns în Europa și în Orientul Mijlociu. Cu alte cuvinte, a fost un punct de trecere. Deci așezarea geografică contează foarte mult.
În al doilea rând, cultura de acolo, și anume cultura muncii. Mă refer la faptul că majoritatea cetățenilor din Singapore țin de cultura chineză și mai puțin de cea malaeziană.
În al treilea rând, un factor cheie pentru succes în afaceri este statul de drept. Și englezii au construit practic Singapore și au instituit reguli clare de derulare a afacerilor, reguli clare de împărțire a dreptății în sistemul de justiție, reguli clare de guvernare.
Horia Daraban: Deci reper anglo-saxon…
Marius Alexa: De fapt, Singapore și Hong Kong, care pot fi un cazuri oarecum similare, sunt un amestec de securitate maritimă occidentală cu reguli occidentale și o cultură a muncii asiatică.
Horia Daraban: Pentru că spuneați dumneavoastră despre Singapore și poziționare geografică, dacă e să facem o legătură, România are o poziționare geografică favorabilă reușită antreprenoriale?
Marius Alexa: Cândva, în Evul Mediu, pe aici trecea un drum comercial important de la Cetatea Albă către Marea Baltică. În acest moment, de exemplu, se construiește un nou drum și ne referim la autostrăzile din estul României, din zona Moldovei. De aceea, cumva, când vedem A7 cât de repede merge și care merge chiar până la vama Siret, ne creează speranțe și premise pentru un viitor drum comercial către nordul Europei, trecând prin zona noastră. Cred că această infrastructură se construiește, A7 și A8, va crește foarte mult interesul investitorilor și capacitatea noastră de a produce ceva aici și de a exporta facil în restul lumii. De altfel, aceste coridoare nu se opresc la granițele noastre, aceste artere comerciale vor merge până la Odesa, vor merge în Polonia și lucrurile acestea nu au decât să ajute la prospectarea noastră. De altfel, cred că viitorul este în față și noi suntem de-abia la începutul acestor reușite.
Horia Daraban: Ce urmează în acest an legat de deplasări, de legarea unor noi relații de ordin antreprenorial pe glob?
Marius Alexa: În continuare, avem Statele Unite ca principală zona de deplasări. Avem evenimente, luna viitoare, în Houston, în Austin, în Dallas. Avem în New York, în luna iunie, și în Utah. În toate aceste zone noi, am înființat cluburi de afaceri pentru antreprenori români, unde limba oficială este limba română, evident, cluburi care facilitează colaborarea și cu țara. De asemenea, anul 2024 este anul Africii și semnalele primite de la conducătorii României au încurajat interesul nostru. Avem, de exemplu, în primăvară, o întâlnire cu guvernul Ugandei, chiar la Kampala, și încercăm să formăm o delegație de companii interesate să exploreze Africa. Săptămâna viitoare merg în Africa de Sud și mă voi întâlni cu reprezentanți din patru țări africane, reprezentanți capabili și parteneri capabili să organizeze și să găzduiască delegații de afaceri în acea zonă.
Africa este o zonă foarte disputată acum. Nu de mult, puterile europene au făcut un pas, cumva, în spate și au lăsat, din nefericire, locul altor puteri care nu au foarte multe scrupule și este o nouă formă de colonialism în realitate. Dar va fi o revenire a Occidentului și a afacerilor cu Africa. De aceea și România ar trebui să aibă niște ”antene” acolo, niște contacte valoroase, care pot fi exploatate. Noi suntem o țară în care excelăm, de exemplu, prin educație și purtăm o tradiție a educației, dar foarte multe resurse sunt în zone pe care noi nu le avem și noile tehnologii consumă foarte multe resurse, de exemplu minerale rare, la care noi am putea contribui în aceste lanțuri valorice și de exploatare la nivel mondial.
Pe scurt, n-ar trebui să rămânem cantonați doar în zona asta, sud-est europeană, deși și aici sunt oportunități; de exemplu, în zona Balcanilor, mai ales în zona Balcanilor de Vest, unde România ar trebui să aibă o mai mare activitate. Imaginea noastră pare cea mai bună în zona aceasta, Albania, Macedonia, nordul Greciei, Bosnia. Suntem foarte bine văzuți ca o țară model și, dacă asculți ce vorbesc acești oameni despre România, contrastează foarte puternic cu ceea ce vorbesc alții, pentru că suntem foarte bine văzuți. Avem va un soft-power pe care nu le exploatăm suficient.
Interviu realizat de Horia Daraban.