Până la 7 februarie 2025, înscrieri deschise pentru cursuri gratuite la parașutism, planorism și pilotarea unui avion ultra-ușor. Iași și Suceava, aerocluburile din zona Moldovei care vor găzdui pregătirile teoretice și practice. Invitat la ”Weekend cu prieteni”, comandat Ciprian Drobotă. Realizator al ediției – Horia Daraban (26.01.2025)
Publicat de hdaraban, 3 februarie 2025, 17:04
Cu trupul și cu capul în nori, dar cu siguranță asta înseamnă o pregătire temeinică, dar și alte calități. Este vorba despre cei care doresc să facă pași concreți către planorism, parașutism sau pilotarea unui avion ultra-ușor.
Aeroclubul României a deschis înscrierile pentru cursurile teoretice și practice destinate obținerii licențelor. La Iași, este unul din centrele teritoriale care vor găzdui cursurile.
Invitat la ”Weekend cu prieteni”, Ciprian Drobotă, comandantul Aeroclubului Teritorial ”Alexandru Matei” Iași a vorbit despre modalitatea de înscriere, dar și ce presupun cursurile: parte teoretică, și parte practică.
De altfel, pentru zona Moldovei, ”sunt două centre ale Aeroclubului României: Aeroclubul Teritorial Iași și cel de la Suceava. Pe Aeroclubul Teritorial Suceava se pot înscrie doritorii doar pentru disciplina planorist și parașutist. La Iași, avem și disciplina ULM, în plus. Acest lucru înseamnă că la Aeroclubul Suceava doritorii nu pot să se înscrie la aeronave ultra ușoare, pentru că nu avem secții. Secția de aeronave ultra ușoare este doar la Iași.”
În dialogul cu Horia Daraban, comandantul Ciprian Drobotă a vorbit și despre performanțele internaționale ale echipelor de parașutism, planorism și aviație, în condițiile în care Aeroclubul României este una din entitățile fondatoare ale Federației Aeronautice Internaționale.
Cât despre sentimentul finalizării cursurilor de parașutism, planorism sau de pilotare a unui avion ultra-ușor, comandantul ieșean spune că reușita îți oferă ”libertate și încredere. Cred că sunt cele două lucruri esențiale. Încredere în noi, fiecare în puterile sale, și libertate, pentru că sus suntem liberi”.
Horia Daraban: Am spus, domnule comandant, cursuri gratuite la mai multe discipline pentru anumite categorii de vârstă. Și vă las pe dumneavoastră să aduceți informațiile în acest sens.
Ciprian Drobotă: Așa este, Aeroclubul României prin Aeroclubul Teritorial Iași a dat drumul înscrierilor gratuite la cursurile de parașutiști, piloți planor și piloți aeronave ultra-ușoare. Cei care intră în gratuitate trebuie să aibă între 16 și 23 de ani. Înscrierile se efectuează până pe data de 7 februarie, dar, după înscriere, cei care s-au înscris vor intra la cursurile teoretice.
Horia Daraban: Am văzut în comunicatul oficial al Aeroclubului României, pentru zona Moldovei, în ideea pregătirii cursanților, sunt invocate două centre: la Iași și la Suceava. Ce înseamnă acest lucru?
Ciprian Drobotă: Pe zona Moldovei, sunt două centre ale Aeroclubului României: Aeroclubul Teritorial Iași și Suceava. Pe Aeroclubul Teritorial Suceava se pot înscrie doritorii doar pentru disciplina planorist și parașutist. La Iași, avem și disciplina ULM, în plus. Acest lucru înseamnă că la Aeroclubul Suceava doritorii nu pot să se înscrie la aeronave ultra ușoare, pentru că nu avem secții. Secția de aeronave ultra ușoare este doar la Iași.
Horia Daraban: Putem povesti cum se fac aceste cursuri?
Ciprian Drobotă: Da, înscrierile se fac pe https://legitimare.ar.ro sau pe site-ul Aeroclubului României, www.aeroclubulromaniei.ro. Înscrierile sunt doar în format electronic, doritorii pot să intre să acceseze aceste site-uri și acolo să urmeze pașii din programul de înscriere. După ce finalizează înscrierea, vor fi invitați într-un grup de WhatsApp, în funcție de disciplina la care s-au înscris și acolo vor ține legătura directă cu instructorii. Pe data de 9 februarie, cu un comitet, vom face deschiderea oficială a cursurilor și la Iași și la Suceava. Dar mai multe informații vor avea de la instructori după ce s-au înscris.
Horia Daraban: Cursurile se fac online sau la fața locului?
Ciprian Drobotă: Prima parte a modulului teoretic va fi în format online. După ce vom termina formatul online, vor avea o mică testare din materiile care s-au fost predate, iar apoi vor intra cu instructorii la sala de curs fizic. După ce termină modulul teoretic, vor susține un examen din toate materiile, examen pentru obținerea aprobării de zbor, ca apoi să poată să treacă la modulul practic de zbor.
Horia Daraban: De ce cursurile pentru anumite categorii de vârstă sunt gratuite, domnule comandant? Acest pas se face an de an?
Ciprian Drobotă: An de an. De 100 de ani de la înființarea, Aeroclubul României oferă aceste cursuri gratuite tuturor tinerilor între 16 și 23 de ani.
Horia Daraban: Care este pulsul înscrierilor? Au fost perioade când au fost mai puțini înscriși? S-a revenit?
Ciprian Drobotă: Aeroclubul României, în general, a avut peste două-trei mii de înscriși la nivel național pe discipline. S-a păstrat cam aceeași planeitate la numărul de înscriși, per total, pe an. Eu zic că e un trend ascendent momentan, datorită faptului că e foarte bine mediatizat Aeroclubul și vom fi într-un trend ascendent.
Horia Daraban: Dacă e să facem portretul robot al celui care vine la cursuri, care ar fi liniile definitorii? Unii s-ar putea gândi că un cursant este definit în primul rând prin curaj. E mai mult decât atât? Despre ce este vorba?
Ciprian Drobotă: În primul rând, seriozitate. Al doilea rând, trebuie să-și aloce un pic din timpul lor aeroclubului, pentru că mare parte, vara, în timpul programului practic, vor fi foarte mult timp pe aerodrom, la zbor. De seriozitate, curaj, cum ați spus și dumneavoastră, și un pic de sănătate, pentru că o să trebuiască să facă și o vizită medicală în domeniul aeronautic, clasa a doua. E o vizită medicală specială de aviație. Dar nu este ceva de speriat, trebuie să fie în niște limite, nu perfect sănătoși. Nu știu ce înseamnă perfect sănătos.
Horia Daraban: Frica de înălțime se poate învinge?
Ciprian Drobotă: Automat. Asta vor și învăța la cursuri, să se adapteze condițiilor, să spun așa, un pic mai extreme față de o zi normală a unui om normal care e cu picioarele pe pământ. O să învețe să lucreze și cu frica, să o controleze și frica să-i devină prieten în aviație, pentru că dacă avem frică, atunci și toate simțurile noastre în momentul zborului sunt conectate la realitate.
Horia Daraban: În ce măsură cel care a pornit pe acest drum să urmeze cursurile de planorism, de parașutism pentru a obține licența, ajunge să renunțe? Dau un exemplu, din 10 cursanți, câți duc la final aceste cursuri?
Ciprian Drobotă: Nu am o statistică acum, dar ei trebuie să treacă prin niște pași, după manualele de instruire, niște filtre, în funcție de abilitățile fiecăruia. În principiu, proporția e de 90%; dacă sunt prezenți la aeroclubul la zbor, sunt perseverenți în ceea ce fac, aproximativ 90% din ei ajung să-și dea examenul de licență cu autoritatea.
Horia Daraban: Care sunt satisfacțiile la finalul probei practice? Cum am putea defini satisfacțiile cursanților?
Ciprian Drobotă: Libertate și încredere. Cred că sunt cele două lucruri esențiale. Încredere în noi, fiecare în puterile noastre și libertate că sus suntem liberi.
Horia Daraban: Cursurile înseamnă și punctul final, când vine vorba despre acest domeniu al parașutismului, al zborului într-o accepțiune largă sau se poate merge mai departe? În sensul, cursurile acestea pot fi pași spre o carieră profesională în domeniul aviației?
Ciprian Drobotă: Așa este. După ce obțin licențele pe fiecare disciplină, vor fi cooptați în loturile județene ale aerocluburilor teritoriale, unde se vor pregăti mai în amănunt, adică, calitatea lor să crească. După aia, vor reprezenta aerocluburile teritoriale pe discipline la campionatele naționale, iar cei mai buni dintre ei vor intra în loturile naționale și vor reprezenta România în afara țării.
Horia Daraban: Deci sunt competiții internaționale cu alte reprezentative…
Ciprian Drobotă: Da, la parașutism, echipa de fete a ieșit locul 3 mondial la probe clasice, precizie aterizări și acrobație aeriană. Cei de la echipa The Hawks of Romania, au ieșit campioni mondiali la advanced, la înaltă acrobație. Sunt rezultate semnificative pe plan mondial.
Horia Daraban: De ce anume depinde obținerea unor astfel de performanțe? Practica continuă, pregătirea continuă?
Ciprian Drobotă: Pregătirea continuă și totul depinde de ei și depinde de abilitățile fiecăruia. De acolo vom începe să extragem cei mai buni dintre cei mai buni.
Horia Daraban: Apropo de rezultatele obținute pe plan internațional, cum este văzut Aeroclubul României și prin cluburile teritoriale în afara țării? Este apreciată România?
Ciprian Drobotă: Este foarte apreciată România și în domeniul aviației. Sub egida FAI, Federația Aeronautice Internaționale, este unul din statele fondatoare ale federației și, acum, prin rezultate, țara noastră este foarte bine văzută între celelalte state.
Horia Daraban: Apropo de competiții, ce urmează pentru 2025?
Ciprian Drobotă: La început de 2025, deocamdată, intrăm în pregătirea noilor tineri. După aia, când o să începem zborul și cu loturile județene, vom încerca să scoatem echipele cele mai bune dintre loturile aerocluburilor teritoriale, iar apoi coordonatorii loturilor naționale vor extrage de acolo cei mai buni sportivi în funcție de rezultatele pe care le au la campionatele naționale, cei mai buni care vor intra în lot. Cred că anul acesta este campionatul european de parașutism, este mondialul la planor acrobație și distanță și cred că e european și la înaltă acrobație cu avionul.
Horia Daraban: Ce condiționează mai mult obținerea performanțelor, pregătirea sportivului sau ce are în dotare?
Ciprian Drobotă: Pregătirea sportivului, pentru că Aeroclubul României, în ultimii ani, a investit foarte mult în tehnică de parașutism, de planorism și de aeronave în altă acrobație. La parașutism avem ca și tehnică de salt cele mai bune componente și parașute la nivel mondial. La planorism s-au achiziționat planoare de fibră de înaltă acrobație și de distanță, iar celebrele Extra 300 sunt avioane de înaltă acrobație numărul 1 mondial. Deci ca tehnică avem cel mai înalt standard.
Horia Daraban: Iar dacă să vorbim despre bazele de pregătire și mă gândesc aici, de exemplu, la Iași, în dealul Copoului, lângă parc, este acel turn pentru parașutism. Este el folosit?
Ciprian Drobotă: Este folosit. În fiecare an îl folosim. Când începem pregătirea practică la sol cu parașutiștii, mergem cu ei acolo să se acomodeze cu înălțimea. Ăla-i primul pas până la avion. Îl folosim. Sunt trei turnuri în țară care sunt folosite, turnul de la Iași, turnul de la Cluj și cel de la Suceava.
Horia Daraban: Așadar, înscrierile sunt deschise până la începutul lunii februarie pentru cursuri.
Ciprian Drobotă: Da, înscrierile sunt deschise până pe data de 7 februarie pentru toți doritorii care au vârsta între 16 și 23 de ani. Au gratuitate la cursuri, îi așteptăm cu brațele deschise să înscrie și să intre în lumea aviației. Pentru ceilalți, care au vârsta mai mare de 23 de ani, pot și ei să înceapă cursurile, dar sunt contracost.
Varianta audio a interviului:
Sursa foto: Aeroclubul Teritorial ”Alexandru Matei” Iași