12 octombrie, I Lombardi de Verdi, premieră în România la Opera Maghiară din Cluj-Napoca, la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Publicat de dvlad, 7 octombrie 2019, 15:51 / actualizat: 8 octombrie 2019, 13:23
Soprana Elena Moşuc a debutat cu un mare succes în Opera Lombarzii de Giuseppe Verdi, la Opera Maghiară de Stat din Cluj-Napoca, în 26 septembrie. Frumuseţea muzicii acestei opere egalează şi poate chiar întrece opere mari de Verdi, iar pentru că a fost creată imediat după Nabuco, în 1843, a rivalizat oarecum cu aceasta. Evenimentul a avut o calitate impecabilă, iar Elena Moşuc a fost ovaţionată îndelung de publicul clujean pentru interpretarea rolului Giselda, alături de colegii săi, basul Kovacs Istvan în Pagano, tenorul Sorin Lupu în Arvino, basul Gergely Arnold în Pirro, tenorul Pataki Adorjan în Oronte, soprana Barabas Zsuzsa în Viclinda, mezzosoprana Hary Judit în Sofia, Manyoki Laszlo în Acciano, Rethyi Zsombor în Priore. Interpretarea cu cea mai mare precizie şi măiestrie de datorează nu doar alegerii inspirate a acestor artişti cu voci excepţionale, ci şi ansamblurilor, orchestrei şi corului, pregătite de tânărul şi talentatul dirijor Kulcsar Szabolcz.
Regizorul maghiar Némedi Csaba, artist care activitează la Viena, Budapesta sau Pecs, este cel care a propus acest titlu Operei Maghiare din Cluj-Napoca şi rolul Giselda, sopranei Elena Moşuc. Iar alegerile sale destul de minimaliste în ceea ce priveşte decorul arată clar intenţia ca această producţie să poată călători, cel puţin în Ungaria. Scenograul elveţian Gilles Gubelmann a respectat de asemenea dorinţa regizorului de a plasa acţiunea undeva la începutul sec. XX, considerând că o operă istorică ar avea un impact mai mic decât una mai atemporală, iar mesajul ar rămâne astfel unul mereu valabil, şi anume, să nu mai avem războaie în numele religiei, pentru că de-a lungul timpului au murit prea mulţi oameni astfel.
Némedi Csaba are o diplomă în medicină, care i-a permis să lucreze ca asistent în provincia Salzburg, apoi o diplomă în teatru, film și media la Universitatea din Viena şi tot acolo a început mai recent, în 2014, studii doctorale în filozofie şi muzică. A lucrat ca asistent de producție la Teatrul Palatului Schönbrunn și la Opera de Stat din Viena, la producţia operei de Richard Wagner, „Tristan și Isolda”. Interesat în principal de belcanto și opera maghiară din secolul XX, Némedi Csaba a semnat deja producţii cu opere de Mozart, Rossini, Bellini, Donizetti, Johann Strauss Jr sau Richard Strauss. În 2011 a primit Premiul Maecenas pentru regia operetei Liliacul de Johann Strauss Jr.
Vă invităm aşadar sâmbătă, 12 octombrie, între orele 18.10 şi 20.00, pe toate frecvenţele Radio Iaşi şi online pe radioiasi.ro, să ascultaţi fragmente din opera I Lombardi de Giuseppe Verdi, prima producţie în România, cu care s-a deschis stagiunea 2019-2020 a Operei Maghiare de Stat din Cluj-Napoca.
M-am simţit extrem de onorată de această invitaţie, şi pentru că primadona a fost soprana ieşeancă stabilită la Zurich, Elena Moşuc. Aleasă pentru rolul Giselda, un rol foarte greu, cu provocări mari tehnice, de ambitus vocal şi de durată, (pt că are de cântat aproape pe tot parcursul celor 4 acte ale lucrării) ea s-a bucurat de aplauze şi ovaţii îndelungi din partea publicului clujean, marcând astfel o performanţă specială din mai multe puncte de vedere… Iar acest debut din 26 septembrie a fost urmat de al 2-lea spectacol duminică, 29, iar pe 1 octombrie a avut loc un eveniment remarcabil, o nouă recunoaştere a valorii ei pe plan internaţional, a primit pe scena Teatrului Malibran din Veneţia Premiul Internaţional OPERA STAR sau Oscar della Lirica pentru Cea mai bună soprană. Presa italiană a felicitat-o şi am cules doar un fragment, citez, „Elena Moşuc a primit Premiul 2019 pt cea mai bună soprană, un frumos fel de a marca cei 30 de ani de carieră pe care îi împlineşte această cântăreață extrem de rasată în 2020, după ce a început să cânte de foarte tânără!. Starul româno-elveţian a entuzismat publicul cu pagini extrem de inaccesibile, genial rezolvate datorită cunoștințelor tehnice și sensibilităţii interpretative, precum şi prospețimii extraordinare a vocii, cîntând „O mamă din cer” din I Lombardi alla prima crociata de Verdi și „Verranno a te sul’aure” din Lucia di Lamermoor, interpretată cu toate notele scrise de Donizetti, cum a remarcat criticul Enrico Stinchelli”. Spectacolul a fost transmis de televiziunea naţională italiană.
Este vârful, de fapt unul dintre vârfurile cele mai înalte ale carierei artistice a Elenei Moşuc, care o situează nu doar ca valoare, ci şi ca recunoaştere a acestei valori excepţionale, alături de marile voci de operă din România, şi nu doar din generaţia sa…
Lombarzii este a 4-a operă de Verdi, scrisă în 1843 imediat după Nabuco, a fost mereu comparată cu aceasta şi la concurenţă cu ea, în timpul vieţii autorului. Există chiar şi un cor în ultimul act, care rivalizează cu Corul sclavilor. Deşi are o inspiraţie melodică genială şi o poveste mereu actuală, complexitatea scriiturii şi dificultatea rolurilor principale fac ca această operă să fie foarte rar cântată. În această stagiune Opera Maghiară din Cluj Napoca este singura din lume care a pus-o în program. Atât pentru rorul Giselda, cât şi pentru Pagano, sunt necesare voci bogate, puternice, cu ambitus mare şi o tehnică vocală fără cusur. Mai este nevoie de 2 tenori, dacă se poate spinto, şi încă un bas cu o partitură la fel de interesantă ca a lui Pagano, dar de mult mai mică întindere. Chiar şi Corul este pus la încercare in extremis, cu o partitură de o consistenţă fără egal şi de mare întindere. Cruciaţi, călugări sau musulmani, au mereu de cântat.
Acţiunea se petrece precis, între 1096 şi 1097, la Milano, în Antiohia şi la Ierusalim, în perioada Primei Cruciade. Se ştie că Asediul final al Ierusalimului şi cucerirea lui de sub Califatul Fatimid a avut loc în 1099. mesajul lui Verdi nu are legătură doar cu acel moment istoric, el ne transmite cumva ideea că nu trebuie să ne omorâm din cauza diferenţelor religioase, putem înţelege însă amprenta politică asupra timpului său, dacă ne gândim la caracterul eroic al muzicii şi al subiectului şi la faptul semnificativ, că musulmanul Oronte se converteşte la creştinism din dragoste pentru Giselda, iar în acei ani Italia se apropia de unificarea ei politică. În caietul program al Operei Maghiare se scrie că premiera operei Lombarzii a fost evenimentul politic nr 1 în 1843, dar acum, după ce am auzit pe viu frumuseţea acestei muzici, nu pot să cred că doar apelul la instinctele patriotice ale italienilor a menținut I Lombardi pe afişe, timp de două decenii.
Ce s-a petrecut cu opera în rest, după Italia, Lombarzii a fost prima dintre operele lui Verdi care s-a auzit în Statele Unite, în 1847 la New York, în 1846 avusese loc premiera britanică,…o regăsim apoi la Scala din Milano în 1930, în 1972 în variantă de concert la Carnegie Hall din NY, cu José Carreras, Renata Scotto și Paul Plishka. În 1976 a revenit la Opera regală din Londra cu José Carreras, Sylvia Sass și Nicola Ghiuselev şi a fost produsă prima oară în Spania, la Bilbao, cu Matteo Manuguerra, Cristina Deutekom, Juan Pons și Jose Carreras,. Mai departe, oepra are mai ales o carieră americană: este produsă la începutul anilor 80 la San Diego California, New York City Opera a reluat-o în 82, iar primele spectacole la Metropolitan Opera au loc în stagiunea 1993/94 cu Luciano Pavarotti, Aprile Millo și Samuel Ramey.
foarte interesant, patria mumă îşi aminteşte de ea în 2001, când I Lombardi a fost prezentată la Teatro Donizetti din Bergamo cu Dimitra Theodossiou în distribuție. A urmat în 2009 Teatro Regio di Parma care a păstrat-o şi pe un DVD. În 2011 oepra apare din nou în State, în Florida, la Sarasota, şi în 2013, la Opera din Hamburg. Am cules toate datele pe are le-am putut găsi tocmai pentru a vă arăta ce idee salutară şi îndrăzneaţă a avut regizorul Scaba Nemedi când a propus acest titlu Operei Maghiare din Cluj.
După cele două premiere, din 26 şi 29 septembrie, soprana Elena Moşuc a participat la Gala în care au fost acordate premiile Opera Star, Oscar della Lirica 2019. Ea a fost fericita deţinătoare a premiului pentru Cea mai bună soprană.
Iată ce scrie deja criticul Danilo Boaretto de la OperaClick.com, după data de 1 octombrie şi spectacolul în care Elena Moşuc a fost desemnată Cea mai bună soprană şi a primit premiul Opera Star: În această seară, în frumosul decor al Teatrului Malibran din Veneția, soprana Elena Moşuc a primit premiul Oscar della Lirica 2019. Acum două zile, soprana româncă naturalizată în Elveţia a triumfat la propriu în producția operei Lombarzii, pusă în scenă de Opera Magyară din Cluj, unul dintre cele două teatre de operă ale acestui oraş din România. O interpretare extraordinară care ne-a arătat o soprană în plină maturitate artistică. Vreau să-i anunţ pe prietenii mei, de asemenea, şi despre excelentul dirijor al acestei producţii, Kulcsár Szabolcs. Destul de tânăr, ar fi foarte interesant să-l vedem şi în Italia. Felicitări și domnului regizor Csaba Némedi care, cu mijloace puţine, a reușit să facă un spectacol inteligent.