Galați, Teatrul Nae Leonard omagiază cei 35 de ani de carieră ai regizoarei Anda Tabacaru cu premiera operei Adriana Lecouvreur, de Fr. Cilea
Publicat de dvlad, 26 octombrie 2023, 18:40
Festivalul Leonard, ajuns la ediția cu nr 19, a debutat cu premiera operei Adriana Lecouvreur de Francisco Cilea. Titlul, necântat astăzi la noi, a fost pus în scenă de regizoarea Anda Tabacaru, fiind marcați astfel cei 35 de ani de la debutul său regizoral, care a avut loc chiar la Galați, cu opereta Rose-Marie de Friml.
Spectacolul în sine a impresionat prin povestea adevărată a celebrei actrițe a Comediei Franceze, pusă pe una dintre cele mai frumoase partituri din muzica de operă din toate timpurile. Finalul a adus o explozie de emoție și entuziasm și fost urmat de omagiul adus regizoarei Anda Tabacaru de către directorul Teatrului gălățean, dl. Teodor Niță, care i-a oferit flori și o plachetă aniversară. Din public, Anda a primit de asemenea multe flori și aplauze.
Cine a fost Adrienne Lecouvreur? Marea actriță a trăit între 1692 și 1730. Adusă la Paris de tatăl ei, intră într-o trupă de comedianți când are doar 17 ani și începe o viață tumultuoasă. Ea este primită în trupa de la Comedia Franceză la 25 de ani și devine apreciată mai ales ca o mare tragediană, care a înnoit stilul prin renunțarea la intonațiile cântate și adoptarea declamației simple, nobile și naturale.
Dar ceea ce a înflăcărat imaginația și l-a inspirat mai târziu mai ales pe Alexandre Dumas, și apoi pe Eugène Scribe și Ernest Legouvé, a fost povestea ei de dragoste cu Mareșalul de Saxa, care i-a atras ura fatală a Ducesei de Bouillon. La numai 37 de ani, Adriana cade pe scenă și moare la puțin timp după aceea, existând suspiciunea că ar fi fost otrăvită de rivala sa. Se spune că Voltaire, căruia i-a jucat mai multe piese și i-a fost iubit, a cerut o autopsie, ale cărei rezultate nu au fost concludente. Adriana a fost înmormântată în mlaștina Grenouillère (actual Champ-de-Mars), deoarece actorii nu aveau pe atunci dreptul la funeralii creștine, fiind excomunicați. Voltaire, scandalizat, a scris poemul Moartea d-rei Lecouvreur : „Și într-un câmp profan aruncăm la întâmplare/Din acest trup atât de prețuit rămășițele nemuritoare!/O, zei! De ce țara mea nu mai este patria gloriei și a talentelor?”
Piesa de teatru a celor doi, Eugène Scribe și Ernest Legouvé, a devenit libretul operei lui Francesco Cilea, a cărei premieră a avut loc în 1902.
Viața Adrianei Lecouvreur a ajuns și pe marele ecran, fiind interpretată în 1913 de Sarah Bernhardt, în filmul lui Henri Desfontaines și Louis Mercanton. Au urmat în 1919 Rina Calabria, în filmul lui Ugo Falena; în 1928, Joan Crawford în filmul de Fred Niblo, Cœur de tzigane (original : Dream of love); în 1938 Yvonne Printemps, în filmul lui Marcel L’Herbier, Adrienne Lecouvreur ; în 1955, Valentina Cortese joacă rolul Adrianei în filmul lui Guido Salvini, Adriana Lecouvreur, după opera lui Cilea.
Și în fine, în televiziune au fost realizate două seriale, în 1978, actrița Nicole Garcia o încarnează pe Adriana în Voltaire, ce diable d’homme, de Marcel Camus și în 2021, Christa Theret este distribuită în mini-serialul francez Les Aventures du jeune Voltaire.
Să mai spunem că în arondismentul 7 din Paris există Aleea Adrienne-Lecouvreur și că scrisorile marii tragendiene au fost publicate prima dată la 200 de ani de la nașterea ei, în 1892 și reeditate în 2009. Cât de vie poate să rămână această poveste adevărată peste mai mult de două secole?!…
Spectacolul Teatrului Nae Leonard a reușit o frumoasă performanță aducând din nou în România această lucrare despre care se spune că este „una dintre cele mai romantice opere din întreaga creație de gen, deși a fost compusă la începutul sec. 20” (regizoarea Anda Tabacaru).
Considerat o mare provocare pentru toți realizatorii său, spectacolul este autentic și emoționant, reușind să impresioneze prin dramatismul inerent, adâncit de alegeri regizorale simple, moderne și eficiente, cum sunt cele două măști simbol al artei teatrale care, întoarse, dezvăluie în spatele lor viața marii actrițe. Astfel, viața și teatrul se unesc în ființa fragilă a Adrianei, care atunci când moare, urcă de fapt treptele unei scări fără întoarcere, către Cer, devenind o cariatidă în marele Templu al Artei teatrale.
Directorul Teatrului Nae Leonard, Teodor Niță:
Dirijorul spectacolului, maestrul Gheorghe Victor Dumănescu:
Soprana Mariana Colpoș, profesor de canto la Universitatea Națională de Muzică București:
Vă invit să îi cunoaștem pe interpreți:
Mezzosoprana Florentina Soare creează un personaj impunător în rolul Prințesei de Bouillon, ea a fost solistă aTeatrului Leonard, e angajată astăzi a Operei din Brașov, are colaborări cu Opera din București și cu alte instituții de spectacol din țară și străinătate: dintre premiile importante, aș aminti premiul As.Li.Co și Mozarteum din 2012, Trofeul Haricleea Darclee 2017, Grand Prix Opera la Concursul Internațional de Canto Georges Enesco Paris 2017 și Trofeul Ionel Perlea 2022
Tenorul Doru Iftene a impresionat prin prezență și voce în rolul cavalerului Maurizio, care o iubește pe Adriana. După licența în canto la Universitatea G. Enescu din Iaşi, Doru Iftene a devenit solist al Teatrului Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski, Constanța. S-a specializat sub îndrumarea maeştrilor George Emil Crăsnaru şi Georgeta Stoleriu. A evoluat în turnee în Elveţia, Germania, Olanda, Spania, Belgia, Austria, Norvegia şi Israel. În scurta intervenție amintește doar câteva din numeroasele roluri:
Pe baritonul Alin Munteanu l-am întâlnit în vara 2022 la cursurile de la Tescani. Între timp a absolvit UNMB, clasa de canto Mariana Colpoș. Alin a apărut în 2020, la numai 19 ani, în rolul Schaunard din La Boema de Puccini, la Galați, iar anul trecut, tot la Galați și tot în Boema, a dat viață personajului Marcello. Ca angajat acum l-am urmărit cu plăcere în rolul Michonet, regizor de scenă care rămâne fără speranță să cucerească inima Adrianei
Adriana Lecouvreur la Teatrul Nae Leonard din Galați. Roluri secundare, dar deosebit de izbutite au avut Florin Bobei, în Abatele de Chazeuil, însoțitor permanent al Principelui de Bouillon – mare sponsor al Comediei Franceze, întruchipat de Dominic Cristea. În alte roluri – Valeria Drăguș, Mădălina Munteanu, Valentin Vasopol, Elvis Butunoi, Cristina Dobre, Bogdan Baicu, Iulia Adămiță. Înainte de a v-o prezenta pe soprana Ana Băcanu, iată echipa gălățeană, la mare înălțime: scenografia e semnată de Ionuț Mitrofan, coregrafia Gabriela Gegea, dirijorul corului este Daniel Nistor, asistent regie – Adrian Mărginean. Mai amintesc pregătirea muzicală, foarte importantă, asigurată de Tatiana Zaharova Ionașcu și Ciprian Oloi.
Soprana Ana Băcanu a fost mult ovaționată pentru performanța ei în personajul Adriana Lecouvreur. Ea se adaugă unei serii de roluri acumulate într-o perioadă scurtă de timp, din 2020, când a fost angajată la Galați. Cum ne spune și în mica întâlnire de după premieră, a absolvit canto la UNMB, clasa Bianca Manoleanu și apoi a făcut parte dintr-un lot de 12 tineri cântăreți selectați pentru National Opera Studio din Londra, în stagiunea 2018-2019. Cu această ocazie a cântat pe mai multe scene de operă din Marea Britanie, a urmat un curs cu soprana Kristine Opolais, iar cea mai importantă întânire a fost cu soprana Nelly Miricioiu. În concert la Londra a apărut la Institutul Cultural Român și la St. Martin in the Fields.
În programul acestei ediții a Festivalului Leonard, după pagina președintelui de onaore, PAOLO Bosisio, urmează pagina dedicată regizoarei Roxandra Tabacaru. Ce atrage foarte mult atenția, deși e în josul paginii, este o fotografie mică din 7 mai 1987, în care tânăra regizoare se află la prima ei premieră, a operetei Rose Marie, alături de baletul Teatrului. Textul include desigur absolvirea Conservatorului din Iași secția muzicologie, apoi secția de regie de operă absolvită la București și doctoratul de la Iași din 2008. Cu repartiția guvernamentală obținută ca profesor de muzică la Bârlad, Anda a ajuns totuși imediat la Teatrul Leonard din Galați. Și premierele au continuat ca regizor la Opera din Iași între 1990 și 2008, la Opera din București între 2008-2013, și la Opera din Brașov, unde este și astăzi, din 2013. Între timp, cariera didactică a început la Iași și continuă și astăzi la UNMB, unde este conf. Univ. Și conduce Departamentul de Canto și Artele Spectacolului Muzical. A propos de conducerea unor activități, Anda a fost coordonator al Studioului Experimental de Operă și Balet de la Opera din București, care s-a bucurat de un mare succes și pentru adaptările de operă pentru copii și tineri, iar între 2009 și 2012 a condus proiectul european StudiOpera, în colaborare cu Academia Teatrului Scala din Milano. Mai amintesc doar cursurile de măiestrie susținute în Japonia, Franța și România, mai ales la Tescani, unde creează o adevărată atmosferă de spectacol din lieduri și arii diverse, ar mai trebui amintit Cel mai bun spectacol al anului 2000, Mefistofele de Arigo Boito, transferat de la Iași la Opera București, meritul Cultural in grad de cavaler din 2004, și cele trei ediții ale Festivalului Enescu, între 2009 și 2013, în care a fost programată opera Oedipe în propria regie.
Să mai notăm că imediat după Adriana Lecouvreur, pe 28 octombrie la Opera din Brașov, cea de a XX-a ediție a Festivalului de Operă, Operetă și Balet este deschisă de aceeași echipă regizor – dirijor, cu Anda Tabacaru și maestrul Victor Dumănescu, o GALA DE OPERĂ în care evoluează voci mari ale muzicii de operă din România, Ruxandra Donose, Cellia Costea, alături de artiști ai casei și alți invitați, iar pe 25 noiembrie la Brașov are loc premiera operei Nabucco, o nouă montare semnată Anda Tabacaru. Cu David Crescenzi dirijor și invitați de marcă – Ionuț Pascu și Șerban Vasile, pentru rolul Nabucco, Nadia Cerchez și Madelein Pascu invitate în rolul Abigaille, Asineta Răducan, Florentina Soare și Carmen Topciu în rolul Fenena. Un alt invitat de marcă este scenograful Cătălin Ionescu-Arbore, la fel, colaborator de o viață în operele montate de Anda Tabacaru.