Ziua Naţională pentru Adopţie marcată, în fiecare an, la 2 iunie. Maria Mădălina Tursa la ”Bună dimineața” cu Mihai Florin Pohoață – 2.06.2020.
Publicat de mihaipohoata, 2 iunie 2020, 07:07 / actualizat: 2 iunie 2020, 10:01
Ziua Naţională pentru Adopţie este marcată, în fiecare an, la 2 iunie.
Cine poate adopta?
Pot adopta atât familiile (persoane căsătorite intre ele-soţ şi soţie) cât şi persoana singură (necăsătorită) care obţin atestatul de familie/persoană aptă să adopte.
Cine nu poate adopta?
Art. 459. din Codul Civil al Romaniei prevede că “ Persoanele care nu au capacitate deplină de exerciţiu, precum şi persoanele cu boli psihice şi handicap mintal nu pot adopta”.
(1) Persoana care a fost condamnată definitiv pentru o infracţiune contra persoanei sau contra familiei, săvârşită cu intenţie, precum şi pentru infracţiunea de trafic de persoane sau trafic şi consum ilicit de droguri nu poate adopta.
(2) Persoana ori familia al cărei copil beneficiază de o măsură de protecţie specială sau care este decăzută din drepturile părinteşti nu poate adopta.
(3) Interdicţia se aplică şi persoanelor care doresc să adopte singure, ai căror soţi sunt bolnavi psihic, au handicap mintal sau se găsesc în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).
Cine are prioritate la adopţie? Au prioritate la adopţia copilului:
- a) rudele copilului până la gradul al patrulea inclusiv;
- b) persoana/familia alături de care copilul s-a bucurat de viaţă de familie o perioadă de minim 6 luni;
- c) persoanele/familiile care au adoptat fraţi ai copilului;
În accepţiunea legii adopţiei prin noţiunea de „persoane alături de care copilul s-a bucurat de viaţă de familie” se înţelege- tutorele, asistentul maternal profesionist, persoana/familia de plasament sau, după caz, alte persoane care au convieţuit/convieţuiesc împreună cu copilul, dacă aceştia s-au implicat direct şi nemijlocit în ingrijirea şi educarea lui iar copilul a dezvoltat relaţii de ataşament faţă de ei;
PASUL 1
ÎNTOCMIREA DOSARULUI DE ATESTARE CA PERSOANĂ/FAMILIE ADOPTATOARE
Persoanele/familiile cu reşedinţa obişnuită în România care îşi exprimă intenţia de a adopta se pot adresa, pentru obţinerea informaţiilor referitoare la documentaţia necesară, demersurile şi durata procedurilor adopţiei interne, Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau organismelor private autorizate conform legii.
Documentele care însoţesc cererea privind evaluarea în vederea obţinerii atestatului.
PASUL 2
EVALUAREA ÎN VEDEREA OBŢINERII ATESTATULUI
Procesul de evaluare a adoptatorului/familiei adoptatoare cuprinde următoarele etape:
- a) evaluarea socială, realizată de responsabilul de caz;
- b) evaluarea psihologică, realizată de psihologul desemnat ca membru al echipei de evaluare;
- c) pregătirea pentru asumarea în cunoştinţă de cauză a rolului de părinte, realizată de compartimentul de specialitate sau după caz de organismul privat autorizat
PASUL 3
ACORDAREA ATESTATULUI DE PERSOANĂ/FAMILIE ADOPTATOARE
Atestatul de persoană/familie adoptaoare se comunică adopatorului/familiei adoptatoare în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea acestuia de către directorul direcţiei
PASUL 4
PERIOADA DE AŞTEPTARE
Oficiul Român pentru Adopţii şi DGASPC organizează trimestrial întâlniri de consultare cu adoptatorii/familiile adoptatoare atestate care nu au fost incluşi/incluse în etapa de potrivire practică.
PASUL 5
POTRIVIREA DINTRE COPIL ŞI PERSOANA/FAMILIA ADOPTATOARE
Potrivirea teoretică se iniţiază la nivelul Oficiului Român pentru Adopţii şi constă în identificarea şi selectarea adoptatorului/familiei adoptatoare care, din punct de vedere teoretic, corespunde în cea mai mare măsură nevoilor copilului.
PASUL 6
ÎNTOCMIREA DOCUMENTAŢIEI PENTRU SESIZAREA INSTANŢEI
Dacă se constată acomodarea copilului cu adoptatorul/familia adoptatoare, direcţia de la domiciliul copilului, prin intermediul compartimentului de specialitate, sesizează instanţa judecătorească pentru încredinţarea copilului în vederea adopţiei.
PASUL 7
ÎNCREDINŢAREA ÎN VEDEREA ADOPŢIEI
PASUL 8
ÎNTOCMIREA DOCUMENTAŢIEI PENTRU SESIZAREA INSTANŢEI
La sfârşitul perioadei de încredinţare în vederea adopţiei, direcţia întocmeşte un raport final, în care se evidenţiază modul în care copilul s-a adaptat noului mediu de viaţă şi daca evoluţia a fost favorabilă sesizeaza instanţa judecătorească pentru ÎNCUVIINŢAREA ADOPŢIEI.
PASUL 9
În termen de 5 zile de la rămânerea irevocabilă a hotărârii judecătoreşti prin care s-a încuviinţat adopţia, direcţia care a participat la judecarea cererii de încuviinţare a adopţiei va înştiinţa în scris părintii fireşti despre aceasta şi autorităţile competente vor întocmi la solicitarea familiei noul certificat de naştere al copilului .
PASUL 10
MONITORIZAREA
MONITORIZAREA POSTADOPŢIE – durează o perioadă de cel puţin 2 ani după încuviinţarea adopţiei.
Despre procesul adopției, în ce măsură acesta este un răspuns la găsirea pentru copiii fără familii a unui cămin primitor ne va oferi detalii Maria Mădălina Tursa, președinte al Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții astăzi, marți, 2 iunie 2020, în intervalul orar 9:10-9:20, din Matinalul ”Bună dimineața” – calea sigură pentru o trezire frumoasă, pe toate frecvențele Radio Iași: 90,8 – 94,5 și 96,3 Mhz FM, 1053 Khz AM dar și live pe www.radioiasi.ro, emisiune realizată de Mihai Florin Pohoață.
Producător – Horia Daraban.
Sursă fotografie: arq.ro