Precizarea a fost făcută în cadrul unei conferințe de presă susținută, astăzi, la Iași, în care a explicat situația loturilor din Autostrada Unirii, A8:
”Cătălin Urtoi: Revocarea mi s-a solicitat printr-un convocator, dar eu nu o să accept acestă situație.
Reporter: Demisia de către cine a fost solicitată?
Cătălin Urtoi: De către o parte din membrii Consiliului de Administrație și directorul general. Motivele? Aici e problema că eu aștept motivația, o motivație serioasă. Eu n-am văzut încă o motivație. Din cauza mea, vezi, dragă Doamne, se blochează proiectele. Eu sabotez, apropo, chiar și Autostrada Unirea 8. Mi s-a solicitat la un moment dat, ca președinte de CA, să nu fiu așa des în companie. Deci, dvs. trageți concluziile.”
Cătălin Urtoi a menționat că, în momentul de față, există un blocaj pe sectorul Lețcani – Ungheni și că speră ca acesta să fie depășit rapid.
El a precizat că a solicitat executivului din cadrul Companiei Naționale de Investiții Rutiere să înainteze Consiliului de Administrație, pentru avizare, documentația aferentă tronsonului Lețcani – Ungheni. Pentru porțiunile Moțca – Târgu Frumos și Târgu Frumos – Lețcani, documentațiile au fost avizate în Consiliul de Administrație și sunt urcate pe platforma SEAP, a mai spus acesta:
”Cătălin Urtoi: N-am ce să solicit decât ce tot spun de câteva zile bune, că așteptăm această documentație pentru aprobare în Consiliul de Administrație.
Reporter: Documentația de unde trebuie să vină?
Cătălin Urtoi: Documentația vine de la Executivul Companiei Naționale de Investiții Rutiere, adică de la directorul general, practic, cel ales că acum e și membru în Consiliul de Administrație, este cel interesat ca această documentație să ajungă pe masa CA.
Reporter: Celelalte tronsoane, de la Moțca până la Lețcani, care este stadiul lor?
Cătălin Urtoi: Exact ce v-am spus în cadrul ședinței, în momentul de față sunt în SEAP.
Lucrările de execuţie a secţiunii Leghin – Târgu Neamţ (A8) încep luni
31 ianuarie 2025, 18:55
‘Pe data de 3 februarie începe construcţia secţiunii Leghin – Târgu Neamţ, parte a autostrăzii A8. Am emis Ordinul de începere a lucrărilor, iar Spedition UMB trebuie să finalizeze construcţia celor aproximativ 30 de kilometri până la finalul anului 2026’, se arată într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Pe traseu vor fi construite inclusiv 24 de poduri şi pasaje, două viaducte, două spaţii de servicii tip S1 şi unul tip S3, inclusiv parcare securizată, un Centru de întreţinere şi coordonare, două noduri rutiere la DN15B şi la DN15C.
Tronsonul are lungimea de 29,9 kilometri,
Contractul, în valoare de 1,56 miliarde lei (fără TVA), este finanţat prin PNRR.
(UPDATE) Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă îngrijorarea cu privire la încetinirea ritmului de lucru pentru Autostrada Unirii A8
28 ianuarie 2025, 13:50
Consiliul de Administrație nu blochează, prin activitatea sa, în niciun mod buna desfășurare a proiectului de infrastructură, a precizat Cătălin Urtoi:
Cătălin Urtoi:Consiliul de Administrație al acestei companii, pe care în acest moment îl conduc din poziția de președinte, nu are efect negativ asupra activității companiei. Dimpotrivă, eu pot să spun doar atât, că blocajul care este în acest moment la nivelul companiei, cu privire la tronsonul de la Lețcani la Ungheni, ține strict de Executiv, adică de decizia directorului general de a transmite documentația în Consiliul de Administrație. Așa după cum se știe, toate documentațiile care au fost transmise cu privire la etapa de proiectare și execuție a proiectului Autostrăzii Unirii, care sunt în momentul de față la compania noastră, fiind preluate de la cealaltă companie, CNAIR, au fost votate cu unanimitate de către membrii Consiliului de Administrație pentru ca acest proiect să meargă înainte și să nu se blocheze, în așa fel încât să poată să fie demarate cât mai rapid procedurile de licitație. Eu atât pot să spun că aștept această documentație, o așteptăm să ajungă cât mai rapid. Ea vine de la companie, dar directorul general este cel care avizează ca această documentație să intre în Consiliul de Administrație pentru a fi votată, pentru a se aproba demararea achiziției publice.
(Radio Iași)
Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă îngrijorarea cu privire la încetinirea ritmului de lucru pentru Autostrada Unirii A8, un proiect strategic pentru conectivitatea Moldovei.
Reprezentanții Asociației susțin că există un conflict între Consiliului de Administrație al CNIR și executivul companiei care riscă să ducă la un blocaj în cee ace privește realizarea acestui proiect. Este pusă în pericol scoaterea la licitație a ultimelor 3 loturi din A8, cuprinse între Leţcani și podul de la Ungheni, în condițiile în care există o competiție pentru finanțarea proiectelor de infrastructură din întreaga țară, a declarat, pentru Radio Iași, Adrian Covăsnianu, membru fondator și vicepreședinte al Asociației Civice „Moldova Vrea Autostradă”: ”În principiu, aceste întârzieri apar ca urmare a, să spunem, intervenții sau neînțelegeri între forul executiv și forul administrativ din partea Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Ne surprind aceste discuții în contextul în care suntem într-o cursă contra cronometru vis-a-vis de accelerarea Autostrăzii 8 și de această luptă pe fondurile europene, adică în momentul în care noi avem o concurență acerbă pe toată țara, adică toate investițiile avansează, ne permitem anumite discuții, cumva, sterile și care nu au legătură cu subiectul. Și de asta reacția noastră vine ca un fel de apel la rațiune, în sensul că trebuiau să se întâmple unele lucruri anul acesta, adică să vedem lansate loturile din sectorul ieșean. Există un anumit consens pe acest proiect, adică un angajament ferm din partea Ministerului Transporturilor, angajament asumat inclusiv prin planul investițional și angajamentele față de Comisia Europeană vis-a-vis de apartenența României la blocul comunitar.”
Vicepreședintele Asociației „Moldova Vrea Autostradă”, Adrian Covăsnianu a mai spus că este necesară suma minimă de 7-8 sute de milioane de euro pentru întreaga Autostradă 8, din bugetul pe 2025, pentru continuarea în bune condiții a acestui proiect de infrastructură: ”Da, am apreciat faptul că s-a finalizat studiul de fezabilitate și așteptăm lansarea licitațiilor pentru proiectare și execuție pe întreg sectorul ieșean al A8, iar sectorul montan ar trebui să accelereze nu numai secțiunile prinse deja în PNRR, dar și licitațiile care ar trebui să se finalizeze anul acesta. Astfel că interesul nostru este unul mare pe buget, după propriile mele estimări, eu mă gândesc la un minim de vreo 700-800 de milioane de euro, ar fi un minim necesar pentru întreaga autostradă 8, inclusiv secțiunile din PNRR. Asta ar fi un angajament ferm din partea Guvernului, arătându-ne că da, intenționează la modul real să construiască autostrada 8 și să o avem finalizată, așa cum se spune în spațiu media, până în 2030. Deci urmărim proiecția de buget, resurse considerabile atât pentru partea de execuție, și aici mă refer la proiectele legate de podul de la Ungheni, care se află în execuție în curând și de ce nu, resurse concrete pentru licitațiile care urmează să se adjudece pe sectorul montan, resurse considerabile pentru partea de proiectare. Și aici e un detaliu, pentru că partea de proiectare trebuie să includă și finanțarea studiilor geotenhnice care nu au fost realizate la studiul de feazabilitate sau au fost realizate destul de precar.”
(AUDIO) Contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului autostrăzii A8 cuprins între Moțca și Târgu Frumos a fost trimis spre publicare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice
Președintele Consiliului de Adminsitrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi, a declarat că în perioada următoare va fi publicat pe SEAP și contractul pentru proiectarea și execuția celui de-al doilea tronson care va face legătura între Târgu Frumos și Lețcani.
El a vorbit și despre documentațiile aferente celor trei loturi asociate secțiunii Lețcani – Ungheni: ”S-a transmis de fapt către SEAP, tronsonul Moțca-Târgu Frumos , urmează în zilele următoare să se transmit către SEAP și tronsonul Târgu Frumos-Lețcani. Până la sfârșitul lunii, eu așa sper, dacă nu, luna viitoare, să primim la consiliul de administrație și documentația pentru ultimele loturi de pe tronsonul Lețcani-Ungheni de pe A8. Vor fi trei loturi care vor fi și acestea scoase la licitație.”
Aminitim că secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni A8 are o lungime de 89 km şi este compusă din 5 tronsoane. Valoarea estimată pentru construcția ei este de peste 25 miliarde lei, fiind cea mai scumpă autostradă ce urmează să fie construită în România.
‘Până la data de 24 martie 2025 se pot depune ofertele pentru contractul privind construcţia tronsonului Târgu Neamţ-Târgu Frumos al Autostrăzii Unirii (A8)! Contractul pentru construcţia acestui tronson (lansat în licitaţie de #CNIR), cu o lungime de 27 km, are o valoare maximă de 6 miliarde lei (fără TVA), iar finanţarea este asigurată prin Programul Transport (PT) 2021-2027’, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.
Pentru etapa de proiectare sunt alocate 10 luni, iar pentru cea de execuţie a lucrărilor sunt alocate 36 de luni.
Pe traseul acestui nou tronson de autostradă vor fi construite inclusiv 36 de poduri şi pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri, 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri şi 3 noduri rutiere (nod Moţca-DN 24, Nod Paşcani-DJ 208 şi nod Târgu Frumos-DN 28 B).
Potrivit şefului de la Transporturi, va fi acordat un punctaj suplimentar ofertanţilor care vor acorda prioritate construcţiei segmentului de 5,5 km care va asigura legătura dintre Moţca (DN 2/secţiunea III a A8, lotul Leghin -Târgu Neamţ) şi secţiunea Bacău – Paşcani a Autostrăzii Moldovei (A7).
Secţiunea Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni a A8 are o lungime de 89 km şi este compusă din 5 tronsoane.
Valoarea estimată pentru construcţia ei este de peste 25 miliarde lei.
Pe întregul traseu al acestei secţiuni vor fi construite peste 110 poduri şi pasaje (cu o lungime de 26 kilometri) şi 14 tuneluri (cu o lungime totală de 6,7 km). (Agerpres/ FOTO Facebook Sorin Grindeanu)
A fost scoasă la licitație, pentru proiectare și execuție, porțiunea care va face legătura dintre Grințieș și Pipirig.
Din toate loturile scoase la licitație, acesta este cel mai dificil având prevăzute 16 tuneluri și 60 de poduri și viaducte.
O parte din tuneluri și poduri au prevăzute și o a treia bandă pentru cazurile de avarie.
Președintele Consiliului de Administrație de la Compania Națională de Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi, ne-a precizat că pentru proiectare sunt rezervate 14 luni, iar alte 40 de luni pentru execuție: ”Odată cu publicarea și ultimului lot din cele șase loturi montane pe SEAP, putem spune că s-a încheiat, practic, etapa birocratică a secțiunii montane, în așa fel încât în momentul de față toate cele șase loturi, din care două loturi suntpe SEAP la compania CNAIR, iar patru loturi sunt pe SEAP la noua companie CNIR. Ele au termene de depunere a ofertelor diferite, ultimul fiind cel al lotului care a fost lansat astăzi pe SEAP, undeva în luna ianuarie 2025.”
Valoarea proiectului se apropie de șapte miliarde de lei și are o lungime, aproximativă de 32 de kilometri.
Peste 20 de kilometri sunt reprezentanți de tuneluri și pasaje.
În momentul de față, întreaga porțiune Târgu Mureș – Târgu Neamț este în faza de proiectare și execuție, pentru o parte din loturi fiind încheiate deja contractele aferente.
Peste 500.000 de copii care urmează cursuri la grădiniţă şi în învăţământul preuniversitar vor beneficia şi în acest an de o masă caldă sau un pachet alimentar
Guvernul alocă astăzi fondurile pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor prezidenţiale din mai. Executivul încearcă să facă economii...