(AUDIO/FOTO/VIDEO) „Micul Prinț” de la Stejar, „un spectacol care îmbină inspirat teatralitatea și dansul”
Publicat de isoreanu, 19 iulie 2022, 18:21
Stagiunea la Teatrul din Stejar s-a încheiat duminică seara cu spectacolul “Micul Prinț”. Un spectacol de teatru-dans care descifrează metafora lui Saint Exupery despre cunoaștere, despre iubire.
Absolvenții Secției Coregrafie din cadrul Universității Naționale de Artă “George Enescu” din Iași, Alice Veliche și Radu Alexandru, sunt autorii unui spectacol viu și emoționant:
Alice Veliche: Am ales să schimbăm puțin perspectiva pe care a abordat-o Antoine de Saint-Exupery. Ne-am dorit să existe în acest spectacol doi mici prinți, fiindcă fiecare dintre noi poate fi Micul Prinț, eu pot fi Micul Prinț, tu poți fi Micul Prinț, o fată poate fi Micul Prinț, un băiat poate fi Micul Prinț. Am încercat să schimbăm cumva și sexul personajelor, să nu existe doar un mic prinț masculin, ci și unul feminin și cred că s-au completat extrem de bine unul pe celălalt.
Ioana Soreanu: De ce ați ales povestea Micului Prinț?
Alexandru Radu: Este spectacolul nostru de disertație și Alice își dorea foarte mult să preia povestea Micului Prinț, să o întruchipeze coregrafic. Și ne-am dat seama, printre discuțiile noastre de la Master, că am putea să îmbinăm foarte bine temele pe care ni le alegem într-un spectacol mai larg și să explorăm cumva o altă interpretare a Micului Prinț față de cea pe care o știam la prima lectură a textului.
Alice Veliche: E cumva povestea mea preferată pe care am citit-o și recitit-o de foarte multe ori și de fiecare dată, am înțeles-o diferit. Și cred că ăsta a fost punctul de la care am plecat, momentul în care am construit spectacolul, să încercăm să deslușim cumva metaforele și toate simbolurile pe care autorul le-a inserat în text.
Ioana Soreanu: Din nou, am văzut o colaborare între actori, actori de la Național, absolvenți de actorie, în orice caz, și absolvenți de coregrafie. Pare să meargă foarte bine colaborarea, Alexandru.
Alexandru Radu: Da, pentru noi e o experiență întotdeauna plăcută, deoarece nu doar că sunt niște oameni foarte dedicați care vin spre coregrafie, dar sunt niște oameni care ne învață foarte multe lucruri și cred că esențialul pe care îl scoatem din fiecare colaborare cu actorii, e acel “de ce” pe care ni-l tot împing așa, în față, la repetiții și ne fac, de altfel, să ne dăm seama de esența pe care vrem s-o punem în spatele mișcării. Totodată, credem că reușim să îmbinăm distribuția în așa fel încât actorii să ajute spre transmiterea mesajului împreună cu dansatorii, să învățăm unii de la alții și să compensăm lipsurile pe care poate le avem în cum ne raportăm la teatru, la text, la orice.
Prof. univ. dr. Călin Ciobotari s-a implicat în acest spectacol, îndrumându-i pe Alice Veliche și pe Alexandru Radu. Criticul Călin Ciobotari dă verdictul: un spectacol inteligent:
Călin Ciobotari: M-am implicat cu bucurie, în sensul că am stat foarte mult de vorbă cu Radu Alexandru și cu Alice Veliche pe marginea textului și pe marginea unor posibile rezolvări, eu gândind evident din perspectiva adultului, ei, încă la vârsta mediană între copilărie și… Dar cred că a fost o colaborare foarte bună și pentru mine. Pentru că eu mereu încerc să învăț de la de la copii ăștia talentați. Și Radu, și Alice confirmă un parcurs excelent pe care îl au, sunt produsele noastre de vârf ale școlii de coregrafie de la Universitatea Națională de Arte “George Enescu”.
Ioana Soreanu: Acum, apelez la criticul Călin Ciobotari. Cum ați descrie spectacolul?
Călin Ciobotari: E un spectacol inteligent, construit pe mai multe paliere de sens. Adică dacă vii cu copilul, nu riști nimic, în sensul că copilul se va conecta imediat la spectacol. E un spectacol și pentru adulți, are o doză de nostalgie foarte mare. E un spectacol care îmbină inspirat teatralitatea și dansul. Ați văzut că parte din distribuție sunt absolvenți de actorie, parte sunt dansatori, într-un discurs aproape interdisciplinar, care subliniază neașteptat de sensibil marele pariu al lui Exupery și al acestui splendid capitol de literatură și viață, “Micul Prinț”.
Expresivitatea mișcării, talentul actorilor și dansatorilor sunt puse în valoare de video design, semnat Andrei Cozlac și de costumele create de Jeni Stănilă. Profesor coordonator: Lorette Enache.
Vom putea revedea “Micul Prinț” începând din octombrie, în stagiunea următoare. Vom putea revedea, de altfel, toate producțiile din stagiunea aceasta, dar ne așteaptă și surprize, a spus directorul Teatrului din Stejar, Theodor Ivan. O veste foarte bună este aceea că va avea loc o nouă colaborare cu între Teatrul din Stejar și Teatrul FIX:
Theodor Ivan: Din fericire sau din păcate, nu știu cum să zic, noi nu prea luăm vacanță, dar într-adevăr, vom lua o pauză de la spectacole pe sezonul cald. Cu spectacole ne vom reîntoarce din octombrie. Până atunci însă, intrăm în repetiție pentru o producție nouă.
Ioana Soreanu: Ce ne așteaptă în stagiunea următoare?
Theodor Ivan: Pot să spun și o spun din nou cu bucurie. Vom deschide stagiunea cu o nouă producție în parteneriat cu Teatrul Fix.
Ioana Soreanu: Care sunt spectacolele pe care o să le reluați?
Theodor Ivan: Noi am avut o stagiune extrem de productivă, nici nu îmi dau seama cum am reușit, dar mă bucur foarte tare că am reușit și am scos în stagiunea care tocmai se încheie, 5 sau 6 premiere și bineînțeles că le vom scoate cât mai mult în fața publicului: “Sunline”, în regia lui Constantin Radu Tudosie, spectacolul “Zelda was not from around here” în regia lui Ovidiu Ivan, spectacolul cu care vom și pleca pe la festivaluri în vara asta. Spectacole precum “Look left. Look Right”, în regia lui Vlad Wolf. Se va juca din nou “Ivan”, în regia Antonelei Cornici. Toate spectacolele… ”Micul Print” da, bineînțeles, și zona asta de spectacole coregrafice. Și, ca un element oarecum surpriză, pentru că ne-a lipsit foarte tare în ultima perioadă, vom avea din nou spectacolele de teatru de improvizație.
(Radio Iași/Ioana Soreanu/Foto afiș – Facebook Teatrul din Stejar)