ANCOM: Un sfert dintre conexiunile de internet fix sunt de cel puţin 1 Gbps
Publicat de Andreea Drilea, 10 decembrie 2022, 06:33
Totodată, numărul de conexiuni 5G a depăşit 400.000, reprezentând însă doar 2% din conexiunile de internet mobil, conform raportului de date statistice aferent primului semestru al anului 2022.
‘Disponibilitatea în creştere a reţelelor de fibră optică alimentează migrarea pe scară largă spre conexiunile ultra-rapide cu viteze de cel puţin 1 Gbps, necesare pentru economia şi societatea Gigabit. Mai mult, conectivitatea rurală de cel puţin 100 Mbps se dezvoltă de-a dreptul impresionant: în ultimii 2 ani, numărul acestor conexiuni s-a dublat, de la 1 milion la aproape 2 milioane, tot pe seama fibrei optice’, a declarat Eduard Lovin, vicepreşedintele ANCOM.
Conform raportului, în ceea ce priveşte Internetul fix, numărul de conexiuni a crescut cu 2% în primele 6 luni, numărul total ajungând la 6,2 milioane, 88% permiţând viteze care depăşesc 100Mbps. 25% dintre conexiuni (1,5 milioane conexiuni, în creştere cu 12%) permit viteze de cel puţin 1 Gbps. Traficul mediu lunar a ajuns la 66 GB per locuitor (+6%), adică 2,2 GB/zi.
La nivel naţional, rata de penetrare la 100 gospodării a ajuns la 75% (81% în mediul urban şi 66% în mediul rural), în timp ce ritmul de creştere a numărului de conexiuni din mediul rural (+3%) îl depăşeşte pe cel din urban (+1%). După numărul de conexiuni, primii 3 furnizori erau: RCS&RDS (65%), grupul Orange (21%) şi Vodafone (12%).
În cazul Internetului mobil, numărul total de conexiuni active (21,5 milioane) a crescut cu un ritm similar cu cel al internetului fix (+2%), iar 74% dintre acestea permit 4G şi/sau 5G (16 milioane). Numărul conexiunilor 5G a crescut de aproape 8 ori comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2021, depăşind 400.000 de conexiuni. Aproape 20 de milioane de conexiuni erau legate de telefonia mobilă, restul fiind dedicate internetului mobil, accesul realizându-se prin modem/card/USB.
Traficul mediu lunar a fost de 7,4 GB per locuitor, adică aproape 250 MB/zi. După numărul de conexiuni active, primii 3 furnizori erau: grupul Orange (40%), Vodafone (24%) şi RCS&RDS (22%).
Raportul semnalează, referitor la Telefonia mobilă, că erau active 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă, dintre care 63% pe bază de abonament şi 37% pe bază de cartele preplătite. Numărul cartelelor SIM cu abonament de telefonie mobilă active a înregistrat o creştere de 3%, în timp ce numărul de cartele SIM preplătite a scăzut cu 4%.
Traficul total de voce a înregistrat o scădere de 3%, până la 32,5 miliarde de minute, în timp ce traficul mediu de telefonie mobilă efectuat de un locuitor a fost de 4 ore şi 45 minute/lună, respectiv de 20 SMS-uri/lună. În funcţie de numărul de cartele SIM active la jumătatea anului, grupul Orange avea o cotă de piaţă de 39%, Vodafone 29%, iar RCS&RDS 19%
În sectorul de televiziune, numărul abonaţilor la servicii TV s-a menţinut la valoarea de 7,8 milioane. De asemenea, s-a menţinut preferinţa utilizatorilor de a migra către serviciile de retransmisie prin cablu (+2%, până la 6,4 milioane abonaţi) în defavoarea serviciilor prin satelit/DTH (-11%, până la un total de 1,3 milioane). În funcţie de numărul total de abonaţi de la jumătatea anului 2022, RCS&RDS avea o cotă de piaţă de 67%, grupul Orange 15% şi Vodafone 11%.
Pe de altă parte, raportul subliniază că veniturile din sectorul telecom au înregistrat o scădere de 3% în prima jumătate a anului 2022, totalizând 8,38 miliarde de lei (1,69 miliarde de euro). Internetul fix şi mobil a generat 35% din totalul veniturilor, telefonia mobilă 33%, retransmisia programelor TV 15%, telefonia fixă 9%, iar celelalte tipuri de reţele/servicii 8%. În funcţie de veniturile obţinute din comunicaţii electronice, primii 3 furnizori erau: grupul Orange (40%), Vodafone (24%) şi RCS&RDS (23%).
Raportul de date statistice privind piaţa de comunicaţii electronice din România pentru semestrul I 2022 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligaţia de a transmite către ANCOM valorile indicatorilor corespunzători categoriilor de servicii conform Deciziei nr. 333/2013.
ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţi ultra-rapide.AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă