Dezbateri aprinse la Ministerul Transporturilor, pe tema noilor roviniete
Publicat de Andreea Drilea, 23 mai 2023, 13:42 / actualizat: 23 mai 2023, 14:55
Intenţia Ministerului este ca, pe lângă rovinieta calculată în funcţie de perioada de timp – şi care se va aplica autovehiculelor sub 3,5 tone – să se introducă şi taxe de drum calculată în funcţie de distanţa parcursă şi de poluare.
Noua rovinietă este jalon asumat în PNRR şi se va plăti şi în funcţie de clasa de poluare, atât la autoturisme, cât şi la camioane, spune Lucian Calmoş, director în cadrul Companiei de Drumuri.
Lucian Calmoş: Pentru vehicule de transport marfă mai mari de 3,5 tone jumătate, tarifarea se va produce în funcţie de distanţa parcursă şi, nu în ultimul rând, pentru toate tipurile de tarifare va exista o diferenţiere în funcţie de clasa de poluare.
Pe de altă parte, transportatorii de mărfuri ameninţă cu proteste dacă propunerile de cost se menţin şi solicită autorităţilor să construiască autostrăzi înainte de a pune noi taxe. Vasile Ştefănescu este preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România:
Vasile Ştefănescu: Noi avem 1000 de kilometri de autostradă, dar nu cap-coadă. Noi avem 1000 de kilometri de autostradă care sunt 150, 200, 30, 40, 50, adunaţi, într-adevăr, ne dă 1000. Iar dumneavoastră, pentru această mie de kilometri, v-aţi asumat că începând cu anul 2026 vom plăti aceste taxe aberante pe rovinietă. V-aţi gândit de unde vom plăti aceşti bani?
Ministerul Transporturilor arată că neîndeplinirea jalonului din PNRR pentru noul sistem de taxare poate duce la pierderea banilor prevăzuţi în PNRR pentru construcţia de autostrăzi. În următoarea perioadă, Guvernul va aproba actul normativ pentru noul sistem de taxare, iar Executivul va trimite apoi proiectul de lege Parlamentului pentru dezbatere şi vot.
(RADOR/FOTO radioiasi.ro – imagine ilustrativă)