Iași: Winter Hexagon – expoziție de fotografie la Borderline Art Space
10 februarie 2025, 14:33
Exoticul se află la doi pași oriunde ai fi, iar pe cerul din oraș nu se văd nici stelele cele mai strălucitoare. Doar dacă te uiți atent, iarna, șase stele alfa din constelații diferite conturează un cerc în jurul Căii Lactee. Prin acest contur transpare seria de fotografii pe care Iwajla Klinke o expune la Borderline Art Space.
Perle, materiale transparente, țesături strălucitoare, prețioase, beteală, plastic, cusături, fire colorate, smirnă, tămâie, epoleți, împărați și magi, materialitatea barocului prevestit de El Greco, clar-obscurul timpuriu al Renașterii – iată o artistă care îndrăznește să disece masculinitatea aflată în stadiul ei de prospețime maximă. Ca vânatul naturii statice, ca anatomia de studiu, ca vanitas.
Personajele pe care le surprinde Iwajla Klinke se află în momente de transformare, dar nu în intimitatea spațiului personal, unde adolescența eclozează pe nevăzute, ci în situații de solemnitate publică, în mijlocul comunității, în mijlocul unui ritual. Prin propriul ritual artistic ea înscenează estetici ale picturii de atelier, apoi surprinde subiecții mereu la fața locului și reușește să îmblânzească lumina naturală cu întunericul unui fundal. Atmosfera de fotografie de studio îmbină astfel practici de început de secol XX cu rafinamentul tehnic al fotografiei de modă, dar și cu acel gaze al portretisticii documentare.
„Fotografia face să dispară momentul de dinainte și momentul de după fotografie”, spune Jeff Wall. Tot așa, străpungerea unui fulger face să apară perla într-o scoică. Așa cum iarna amorțește natura într-un stop-cadru nefăcut de mâna omului, și imaginile acestei expoziții îngheață privirea între fascinație, obsesie și contrarietate.
Revenind de multe ori în România în ultimul deceniu să asiste la obiceiuri de iarnă din unele orașe, Iwajla Klinke a surprins fenomenul Mersului cu Irozii, în care tineri aflați la vârsta trecerii de la pubertate la adolescență se costumează spectaculos și își confecționează propriul simbolism postmodern, ca să joace apoi personaje din episodul venirii pe lume a Mântuitorului lumii. De aici a luat naștere o serie de imagini aparent din altă lume, dintr-un timp alegoric în care contextul fotografiilor fuge, locurile se șterg, vârstele și chipurile nu au nume, pentru ca lentila obiectivului să imprime imediata clipă a intrării în rol, din acel punct aflat între înainte și după. Înainte și după fotografie, înainte și după maturizare.
Expoziția Winter Hexagon respiră un spirit de paradă instinctiv, similar anilor ’70, când David Bowie redefinea granițele masculinității prin costumele lui iconice. Ea aduce mai mult decât glamourul unor băieți efervescenți în ipostaze androgine. Mica demonstrație a stilului curat, viguros și recognoscibil al fotografiei Iwajlei Klinke proiectează o reinterpretare creativă a portretului. Dar și pune pe masă straturile poetice ale mitului trecerii (de la un an la altul, de la o vârstă la alta) așa cum doar ochii celuilalt pot să le vadă, de la distanța dintre genuri, de la pământ la stele.
Iwajla Klinke (n. 1976) este o artistă vizuală stabilită în Berlin, ale cărei lucrări explorează identitatea culturală, memoria istorică, precum și genul și masculinitatea prin fotografie și tehnici mixte. Cu o pregătire în istoria artei, Studii evreiești și Studii islamice la FU Berlin, a expus pe scară largă în Germania și la nivel internațional, în orașe precum Berlin, Paris, Viena, São Paulo, Toronto și New York. Retrospectiva sa, The Nymphs are Departed, găzduită anul acesta de Diözesanmuseum München/Freising (martie–august 2025), va prezenta aproape 40 de lucrări de mari dimensiuni. Cel mai recent proiect al său, Schöne Neue Welt, a fost expus la Galerie Anita Beckers din Frankfurt (2024). Klinke este apreciată pentru narațiunile sale vizuale evocatoare și măiestria sa tehnică.
Expoziția este organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași și este co-finanțată de Centrul Cultural German Iași prin intermediul Institutului Goethe. Sponsor: Gramma. Parteneri media: TVR Iași, Radio România Cultural, Ziarul de Iași, Modernism.ro, Empower Artists.
(Comunicat de presă)