Classix Festival 2025: Premiera absolută a operei Heroin Chic de Solveig Sørbø (25 februarie)

Publicat de dvlad, 26 februarie 2025, 15:28
Și „Revelația” ne-a provocat serios pe toți, oricât am citit despre subiect în programul de sală. Curajul de a se exprima este pentru Solveig un mare exemplu pentru noi. Este adevărat că în preajma ei s-a aflat atât personajul principal pentru care a scris, sora ei, soprana Susanna Wolff, dar și partenerul de viață, Hans Petter Mæhle, care este violonist în Orchestra Filarmonicii din Oslo și a fost dirijorul serii. Dar ei ne spun că doar au ghidat-o și i-au explicat tehnici sau concepte, atunci când au fost întrebați.
Ne-ar fi prins bine o traducere în timp real. Filtrul limbii a existat, dar până și în aceste condiții am putut accesa drama și expresivitatea și ne-am lăsat purtați de muzica lipsită de formalism, cu sonorități originale și teme frumos conturate, cu momente cu totul remarcabile, atât instrumentale cât și – mai ales – ariile și duetele emoționante. Cum spune Dragoș Cantea, muzica este pentru toți și în sensul că poate veni din partea tuturor. Oricine poate fi autodidact și se poate exprima într-o formă de artă. Și acest Heroin Chic mi-a amintit că teatrul liric independent a avut un început bun la Iași, prin Festivalul de Operă Independentă, din păcate întrerupt din 2020 încoace.
Extrem de dificilă a fost misiunea artiștilor, care vor fi avut probabil timp să-și învețe partitura, dar au avut foarte puțin timp să lucreze în ansamblu. Aici și-a spus cuvântul faptul că în ansamblul instrumental Classix Collective au fost invitați muzicieni din Orchestra Filarmonicii sau de la Universitatea Națională de Arte George Enescu. Soliștii ne-au adus revelațiile lor, eleva Sofia Elena Neacșu reușind să depășească cu brio exigențele vocale (la doar 13 ani, dar o experiență acumulată în Corul Juniorii Operei). Rolul cel mai ofertant a fost desigur al eroinei, Elise, interpertată de soprana Susanna Wolff, tenorul Gabriel Bîrjovanu a avut avantajul anilor de carieră desfășurată la Opera din Oslo, devenind astfel un coach perfect de limbă norvegiană pentru ceilalți români, mezzosoprana Claudia Caia și basul Cătălin Apostol. Ne-au plăcut toți, am apreciat precizia, atenția deosebită cu care au tratat partitura și tot efortul întregului ansamblu. Noi, publicul, ne-am închipuit că dificultățile lor au fost redutabile, dar ne-am bucurat de interpretările adorabile. Doar pauzele dintre momente ne semnalau că partitura e dificilă și greu de asamblat, în rest, am primit cu interes și curiozitate maximă eforturile tuturor de a ne transmite un discurs atât de neobișnuit. Energie, farmec și noutate absolută, această seară de Classix a fost inspiratoare și încurajatoare pentru noi.
Dacă aș fi un tânăr artist român, probabil aș căuta imediat un roman, să-l transform în libretul și muzica potrivite.
Mulțumim tuturor și felicitări!!!