Ascultă Radio România Iași Live

mircea eliade

Mircea Eliade: „Dacă uiţi, te rătăceşti”

Mircea Eliade: „Dacă uiţi, te rătăceşti”

Publicat de nicolaetomescu, 22 aprilie 2020, 11:10

Renumele şi, deloc întâmplător, numele lui Eliade era asemănător cu cel al lui Ion Heliade Rădulescu[4]

S-a născut primăvara, într-o zi, spunea el, norocoasă: 13 martie 1907 (data exactă se bănuieşte a fi 13 martie; există mai multe variante /25 februarie/28 februarie/8 martie/9 martie/13 martie/19 martie, unele dintre acestea menţionate de Eliade însuşi, în documente diverse)…

Gaudeamus, terminat în 1928, partea a doua din Romanul adolescentului miop, cuprinde informaţii autobiografice[5] legate de prima întâlnire cu viitorul lui profesor de logică şi metafizică, Nae Ionescu, care avea să aibă o influenţă decisivă asupra carierei sale[6]. Dorind să-şi lărgească orizontul intelectual dincolo de cultura franceză, pe atunci dominantă în România, Eliade a învăţat limba italiană şi, cu prilejul unor călătorii în Italia, i-a cunoscut personal pe Giovanni Papini şi pe Vittorio Macchioro[7]. După cultura italiană, filozofia indiană devine a doua pasiune a lui[8]; întors din India la Bucureşti, îşi dă doctoratul în filozofie cu o dizertaţie despre Yoga; în 1933, romanul Maitreyi a dobândit mare popularitate, bazat pe experienţa din India şi pe date autobiografice. Între 1932 şi 1943, a publicat mai multe volume de proză literară, eseuri şi lucrări ştiinţifice. De la mijlocul anilor ’30 ai secolului al XX-lea, a îmbrăţişat[9] ideologia Mişcării Legionare[10]; în timp ce scria articole antisemite[11], a luat poziţie faţă de expatrierea unor mari intelectuali evrei, şi-a menţinut amiciţia cu Mihail Sebastian. În 1940, a fost numit ataşat cultural la Londra, apoi la Lisabona. Avea 15 cărţi publicate când a fost dat afară de la catedra de logică şi metafizică, din Universitatea Bucureşti[12], pe motiv de pornografie în literatură; când a fost exclus din diplomaţia română (1945), numărul cărţilor publicate ajunsese la 25.

Ocuparea și comunizarea României l-au determinat să ia calea exilului[13]; la Paris a trăit din cursuri[14]; se poate vorbi despte alternanța cu tot felul de conferinţe în marile centre şi universităţi europene; publică celebra lucrare Tratat de istorie a religiilor (1949)[15]. Din 1957, Mircea Eliade s-a stabilit în Chicago[16]; reputaţia sa va crește cu fiecare an şi cu fiecare nouă lucrare apărută, Eliade va deveni membru în instituţii ilustre, va primi mai multe doctorate honoris causa[17]. Catedra de „Istoria Religiilor” a Universității din Chicago îi poartă numele, ca dovadă a contribuţiei la literatura din domeniu[18]. Din 1976, a început publicarea operei ştiinţifice esențiale – Istoria credinţelor şi ideilor religioase[19].

Zece ani mai târziu, din ce în ce mai slăbit[20], cu o mână pe ochelari şi cealaltă pe verighetă, a încercat ultimele gesturi de tandreţe[21] (scria Culianu): „Îi propune soţiei sale un joc, care va fi şi ultimul său gest înainte de a-şi pierde definitiv cunoştinţa: îi arată verigheta, prinsă cu o sârmă verde ca să nu-i alunece de pe deget, îi strânge afectuos mâna, pune verigheta sa alături de a ei, încearcă să-i ducă mâna la buze ca să i-o sărute. În rezervă, nu se varsă lacrimi. La ora 9:15 pe data de 22 aprilie (1986), Eliade adoarme definitiv pe patul de spital cu o carte în mână”…

„Toți suntem nemuritori. Dar trebuie să murim întâi” (Noaptea de Sânziene)

 

[1] Eliade nu a fost un elev silitor, nici în şcoala primară, nici la liceu. Nu înţelegea de ce trebuia să-şi pregătească temele pentru şcoală, de ce trebuia să înveţe gramatica limbii franceze, „o disciplină absurdă şi ineficace”, de ce ar fi fost nevoit să parcurgă manualul de limba română pe care, oricum, îl citise cu mult timp înainte să ajungă la liceu. Era interesat doar de zoologie, astfel încât petrecea zile întregi căutând plante şi insecte; venea acasă cu borcane pline cu şopârle, broaşte şi tritoni. Rămâneau însă corigenţele, la română, franceză şi germană. Elevul era indisciplinat, dar lipsa lui de disciplină nu a dus, inevitabil, la eşec, ci la străucire… A reuşit să-şi ia corigenţele, chiar să ia numai note de 10 la limba română, pentru „compoziţiile de 15-20 de pagini”; scria ce vedea; „De unde le-ai copiat? Din ce carte?”, l-a întrebat profesorul… „Bravo! Sunt nevoit să-ţi dau 10!” – cuvintele însemnau prima sa victorie, în ciuda scepticismului părinţilor: „Tata mi-a spus că se va lăsa convins numai după ce va vedea nota zece trecută în carnet, adică la sfârşitul trimestrului!”…

[2] Bucuria pentru cărţile descoperite (atent aşezate pe rafturi) s-a transformat într-o „catastrofă”. Părinţii săi primesc sfatul învăţătorului: să nu-l lase să citească prea mult, deoarece are ochii slabi. Nu renunţă uşor: „Citeam ce-mi cădea în mână, romane în fascicole, Sherlock Holmes, Psaltirea, Cheia visurilor şi citeam pe ascuns, în fundul grădinii, în pod, în pivniţă”. Dioptriile creşteau mai „vioi” decât avea timp să-şi schimbe lentilele, iar medicul nu avea o soluţie încurajatoare: Eliade nu trebuia să-şi obosească ochii citind prea mult la lumina lămpii. „Dar cum aş fi putut să-mi menajez ochii într-un timp când aproape în fiecare săptămână descopeream un nou autor, alte lumi, alte destine? Încercam, totuşi să mă apăr, citind fără ochelari, cu bărbia lipită de carte, sau închizând când un ochi, când celălalt, sau apăsându-mi ochelarii pe nas, sau schimbând becurile, când albastre, când albe, când slabe, când puternice. Apoi, când ochii îmi lăcrimau şi mi se împăienjeneau de-a binelea, treceam în odăiţa de alături şi mă spălam cu apă rece. Rămâneam apoi câteva minute întins pe pat, cu ochii închişi, încercând să nu mă mai gândesc la nimic”, îşi amintea Eliade despre defectul care avea să poarte titlul uneia dintre cele mai cunoscute cărţi ale sale…

[3] Mircea Eliade a început prin a fi profesor la „Divinity  School”, o Facultate de teologie în cadrul Universităţii din Chicago. Practic, preda istoria comparată a religiilor unor teologi creştini; erau relativ puţini studenţi în sală; când a apărut mişcarea hippy în America, pe la jumătatea anilor ’60 ai secolului trecut, Eliade a observat că i se umple sala; a ajuns să predea în amfiteatre; amfiteatrele au devenit neîncăpătoare, arhipline, cărturarul a creat o efervescenţă în rândurile studenţilor săi; fusese în India, consumase narcotice (cannabis indica, opiu), ştia despre religiile orientale, ştia despre şamanism şi despre vrăjitorie, scrisese cărţi despre manifestările religioase şi despre yoga; putea să le fie bunic hipioţilor de 19 ani, cu manifestările lor şocante – practicarea amorului liber, pletele, modul de a se îmbrăca, atitudinea rebelă ş.a.m.d.; nu numai că studenții îl vroiau pe Eliade ca profesor, dar îl doreau ca pe un guru, ca pe un maestru care să se implice în vieţile lor; cărturarul a făcut pasul înapoi, i-a fost teamă de relaţia puternic emoţională şi existenţială. Important rămâne faptul că respectivele amfiteatre au dus la invitaţii din partea altor universităţi, din Los Angeles, Santa Barbara, California…

[4] Nicio asemănare de sânge… Gheorghe Ierimia, tatăl lui Mircea Eliade, ofiţer de infanterie din Tecuci, îşi schimbase numele în cinstea scriitorului. Mircea era al doilea dintre cei trei copii (alături de Corina şi Nicu) ai lui Gheorghe, „un flăcău tomnatec, cu mustaţă neagră, în furculiţă”, şi ai Janei, „o femeie frumoasă şi încă elegantă”… Cu cât tânărul Mircea dorea, tot mai mult, să citească fiecare carte care-i pica în mână, cu atât mai mult tatăl său îi încuraja calităţile – pe care i le considera excepţionale – de pianist; exersa cel puţin două ore pe zi, dar nu reuşea, oricât de mult ar fi repetat, să reţină o melodie: „Fugeam adeseori de la curs, sărind pe fereas­tră şi mă duceam să joc oina pe maidanul Primăriei. Alteori, nu veneam la şcoală, minţind că eram bolnav. Rupeam foile din carnetul de note, ca să nu vadă mama cât de proaste note aveam, sau mă prefăceam că l-am uitat acasă sau că l-am pierdut (Mircea Eliade, «Memorii»)…

[5] „Tinerețea e ispitită de mediocritatea sentimentală și cerebrală, de iluzia unei fericiri comode”

[6] Recunoscând talentul şi cunoştinţele lui Mircea Eliade, Nae Ionescu i-a dat o slujbă în redacţia ziarului „Cuvântul”…

[7] Care avea publicaţii în domeniul istoriei religiilor…

[8] Obţinând o bursă particulară, a început să studieze limba sanscrită şi Yoga – cu Surendranath Dasgupta, în Calcutta (1928-1932); petrecuse şase luni în „ashram”-urile din Himalaia (locuri de retragere) şi călătorise în Birmania şi în Ceylon…

[9] Există și întâmplarea din 1938, atunci când este arestat, dus la poliție, doarme pe jos, i se fac percheziții la domiciliu, i se cere să semneze o declarație că se solidarizează cu mișcarea legionară; refuză să semneze, nu fusese în niciun partid politic. Odată transportat în lagărul de la Miercurea Ciuc, soția sa, Nina, adresează regelui o scrisoare prin care explică importanța apariției revistei „Zalmoxis” (unde colaborau cinci savanți), că soțul său și-a dedicat viața științei și literaturii. Preocupările lui Mircea Eliade nu aveau nimic comun cu politica, dar viața sa continua să fie zbuciumată, plină de datorii și necazuri după ieșirea din lagăr. Primește și subvenție pentru editarea revistei „Zalmoxis”. O contribuție la apariția revistei a avut-o și Constantin Noica, care-l felicită: „Ce impresionantă e revista, așa cu recenzii, note, clișee! Ai adus Occidentul în România și încă în ce Românie”…

[10] Cu toate acuzațiile, opera sa a rămas curată (deși Iphigenia pare a fi o alegorie a morţii lui Codreanu). Merită chiar să încercăm explicații mai profunde… Eliade a preferat să tacă. Public, nu a răspuns niciodată (rarisim, în particular). Motivele pot fi mai multe. În primul rând, pentru că a resimţit profund eşecul participării sale la istorie, implicit aderenţa sa la ideologia legionară, Eliade a ales să se retragă, ca un om înfrânt, de pe orice front politic. A ieşit definitiv din baricada politică. Un alt motiv este cel pe care îl explică într-o scrisoare din 1978, adresată lui Ioan Petru Culianu, după ce acesta insista şi îi adresase mai multe întrebări despre episodul din trecutul său. Eliade i-a spus că nu mai putem vorbi, obiectiv, despre Mişcarea Legionară, aşa cum a înţeles-o el în anii ’30 (ai secolului al XX-lea), «astăzi nu sunt acceptate decît apologiile (pentru un umăr infim de fanatici) sau execuţiile (pentru majoritatea cititorilor). După Auschwitz, chiar oamenii cinstiţi nu-şi mai pot îngădui să fie obiectivi – iată un principiu al istoricului şi, mai cu seamă, al istoricului religiilor…

[11] Unul dintre textele cu elemente antisemite? „De ce cred în biruinţa Mişcării Legionare?”… A apărut pe 17 decembrie 1937, într-unul din ziarele cunoscute legionare, „Buna Vestire”, iar pe 20 decembrie aveau loc alegerile parlamentare; afirmă, într-o scrisoare adresată lui Gershom Scholem (n.n. – filosof israelian, profesor de mistică iudaică, prieten cu Mircea Eliade) că a fost vorba de o anchetă a ziarului şi ei au pus această întrebare, „De ce cred în biruinţa Mişcării Legionare?”, mai multor scriitori, printre care şi lui; nu a fost o iniţiativă de-a lui Mircea Eliade; acesta pretindea că nu a scris textul şi că l-a rostit în redacţie, iar redactorii l-au notat, apoi l-au scris; susţinuse că accentele mai criticabile nu-i aparţin, ci acelora care au redactat răspunsul. Avem dreptul să fim rezervaţi, merg pe ideea lui Andrei Oișteanu; dacă ai probleme cu faptul ţi-au fost puse în gură cuvinte şi idei cu care nu eşti de acord, protestezi chiar a doua zi; Eliade nu a făcut-o…

[12] Mircea Eliade a fost profesor preț de 5 (cinci) ani la Facultatea de Litere și Filosofie din București; succesele cursului său erau răsunătoare, Emil Cioran amintindu-și: „Fără note, fără nimic, luat de o amețeală de erudiție lirică, asvârlea cuvinte convulsive și totuși coerente, subliniate de mișcarea crispată a mâinilor. O oră de tensiune, după care, veritabil miracol, nu părea epuizat, și nici poate nu era. Ca și cum ar fi posedat arta de a întârzia nedefinit oboseala”…

Numai atunci când corifeii (de la dreapta la stânga – Eliade, Ionescu, Cioran) erau împreună, Cioran vorbea în limba română (refuza, în alte situații)

[13] „După o anumită vârstă, toți oamenii au impresia că au naufragiat, că și-au ratat viața, că au trăit o viață idioată, absurdă – o viață care nu putea fi a lor, care nu putea fi decât viața altuia.. Pentru că avem o părere prea bună despre noi înșine și nu putem crede că dacă am fi trăit într-un adevăr viața noastră, ea ar fi putut fi atât de idioată.”

[14] Din 1945, predă la „Ecole des Hautes Etudes” din Sorbona, devine unul dintre cei mai importanţi istorici ai religiilor (potrivit unor opinii, Mircea Eliade a fost mai mult un „comparatist” decât un „istoric” în sensul pur al cuvântului)… În altă privință, judecați dumneavoastră ce a fost: nu uită că este român, tocmai atunci când i se oferă, în 1946, cetățenia franceză; o refuză cu mândrie; francezii l-au prețuit și i-au publicat opera…

[15] Examinând simbolismul apelor, pietrelor, al plantelor, Eliade evidenţiază ideologia proprie fiecarei religii şi, pe larg, a religiei ca atare, în opoziţie cu domeniul profanului. În cercetările sale, Eliade descoperă două categorii de oameni: homo religiosus (omul religios) cu universul său spiritual, care crede într-o realitate absolută /sacrul / şi îşi asumă în lume un mod de existenţă specific; homo areligiosus (omul nereligios), care refuză transcedentalul. Cercetarea gândirii omului religios îl face să se intereseze mai mult de popoarele lipsite de scriere. Îl întâlneşte pe C. G. Jung şi descoperă interpretări comune, fiind frapat de importanţa arhetipului. Se angajează pe o nouă cale, aceea a identificării transcedentalului în conştiinţa umană, aceasta desemnând orientarea decisivă către studierea sacrului, simbolului şi mitului, fiind convins că numeroase fenomene istorico-religioase ale umanităţii nu sunt decât expresii variate ale câtorva experienţe religioase fundamentale…

[16] În calitate de profesor de istorie comparată a religiilor la Universitatea „Loyola”…

[17] Spre exemplu: în 1976, la Universitatea Sorbona din Paris, i s-a conferit titlul de Doctor Honoris Causa; în anul 1985 a devenit Doctor Honoris Causa al Universităţii din Washington…

[18] La catedră i-a urmat asistentul său, Ioan Petru Culianu…

[19] 3 volume, pentru care statul francez i-a acordat „Legiunea de Onoare”, iar Academia Franceză premiul „Bordin”… Lucrarea reprezintă o sinteză a principalelor manifestări ale omului religios, din preistorie până în contemporaneitate. Analizând unitatea fundamentală a fenomenelor religioase, autorul subliniaz inepuizabila unitate a expresiilor lor. Mircea Eliade a pus accentul asupra conceptului de spaţiu şi timp sacru. Spaţiul sacru este centrul universului, pe când timpul sacru este o repetiţie a elementelor de la originea lumii, lumea considerată ca orizontul unui anume grup religios. În concepţia respectivă, fiinţele umane arhaice erau orientate în timp şi spaţiu, cele moderne ar fi dezorientate; dar şi în omul modern ar exista o dimensiune ascunsă, subconştientă, guvernată de prezenţa secretă a unor profunde simboluri religioase…

[20] În 16 decembrie 1985, biroul cabinetului său de lucru a luat foc; au ars cărți, manuscrise, corespondență. Marcat profund, la câteva luni distanță de nefericitul accident, făcea o congestie cerebrală; tot atunci s-a constatat că avea metastaze în corp…

[21] „Niciun om nu decide în dragoste. Așa se petrece cu toată viața; numai întâmplarea alege, ea adună și desparte, mai ales în iubire, și aceasta e tragic, e inuman; că întâmplarea decide mai ales în iubire.” (scria Eliade în Întoarcerea din Rai)… Pare adevărat, câtă vreme cererea în căsătorie pentru Nina Mareş, funcţionara cu care avea o relaţie, a fost mai degrabă o întâmplare, decât un o dorinţă aprinsă a romancierului; a fost prins între funcţionara Nina şi actriţa Sorana mai bine de o jumătate de an – nu putea decide între cele două femei, astfel încât a considerat, în 1932, că cel mai bun lucru pe care l-ar putea face ar fi să pună punct ambelor relaţii; a ales să-şi anunţe, pe rând, iubitele în legătură cu decizia sa; când Nina îşi pregăteşte o eventuală sinucidere, Eliade schimbă întreaga strategie: vede în destinul lui menirea de a salva fiinţa nefericită, drept pentru care îi şi propune să-i devină soţie (femeia ar fi fost conştientă, de la bun început, de marele sacrificiu făcut de romancier, în scurta căsnicie pe care au avut-o dedicându-se, până la moartea sa din 1944, susţinerii activităţii literare a soţului său)… Anterior, fusese prins de fiorii pentru Maitreyi; mai târziu, prin intermediul primei iubiri, Sibylle, profesoara de latină din Paris, în primăvara lui 1948 o cunoaște pe Christinel Cotescu, marea dragoste…

 

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind stabilirea salariului minim adecvat
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 13:30

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind stabilirea salariului minim adecvat

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect de lege prin care se asigură un nou mecanism de stabilire a nivelului salariului minim,...

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind stabilirea salariului minim adecvat
Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională din cauza reţelelor de socializare
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 12:28

Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională din cauza reţelelor de socializare

Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională, în ultimii 2 ani, din cauza reţelelor de socializare. Conform datelor...

Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională din cauza reţelelor de socializare
Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie şi indemnizaţie pentru însoţitor nu se recuperează
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 11:39

Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie şi indemnizaţie pentru însoţitor nu se recuperează

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect de lege potrivit căruia nu se recuperează sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie,...

Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie şi indemnizaţie pentru însoţitor nu se recuperează
(AUDIO) Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere începe la Iași!
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 10:46

(AUDIO) Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere începe la Iași!

În această perioadă au loc întâlniri literare cu reprezentanți de seamă ai scenei literare mondiale, nopți albe ale poeziei, lecturi și mese...

(AUDIO) Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere începe la Iași!
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 10:15

Județul Suceava găzduiește două concerte de pian în cadrul turneului Classic Unlimited 2024

Județul Suceava găzduiește două concerte de pian în cadrul turneului Classic Unlimited 2024. Muzica clasică ajunge la Sinagoga din Rădăuți...

Județul Suceava găzduiește două concerte de pian în cadrul turneului Classic Unlimited 2024
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 10:15

Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse anunţă continuarea campaniei naţionale „Fără Bariere – Spune NU Drogurilor”

Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse anunţă continuarea campaniei naţionale „Fără Bariere – Spune NU...

Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse anunţă continuarea campaniei naţionale „Fără Bariere – Spune NU Drogurilor”
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 05:35

Galaţi: Spitalul Judeţean, dotat cu scintigraf de ultimă generaţie pentru diagnosticarea afecţiunilor oncologice

Spitalul Judeţean de Urgenţă Galaţi va fi dotat cu un scintigraf de ultimă generaţie, în valoare de peste un milion de euro, care ajută la...

Galaţi: Spitalul Judeţean, dotat cu scintigraf de ultimă generaţie pentru diagnosticarea afecţiunilor oncologice
Prim plan luni, 21 octombrie 2024, 18:51

Prezidenţiale R. Moldova: S-a finalizat numărarea voturilor

UPDATE – Comisia Electorală Centrală (CEC) de la Chişinău a finalizat, luni seară, numărarea voturilor în toate cele 2.219 secţii de...

Prezidenţiale R. Moldova: S-a finalizat numărarea voturilor

9 martie / Filă de calendar

9 martie / Filă de calendar

Publicat de nicolaetomescu, 9 martie 2020, 06:40

În multe părţi ale Bisericii creştine, /la 9 martie în Biserica din Răsărit/ şi /la 10 martie în Biserica de Apus/, se comemorează amintirea unui grup de 40 (patruzeci) de ostaşi, care, pentru credinţa lor statornică faţă de Cristos, au suferit moarte de martiri prin îngheţare într-un loc din părţile Armeniei

Ziua Deţinuţilor Politici Anticomunişti din perioada 1944-1989”, stabilită prin Decretul nr. 912 din 2 decembrie 2011…

  • 1371: Întemeierea unei episcopii catolice la Siret, capitala Moldovei; primul titular al acesteia a fost călugărul franciscan Andrei Wasilo, din Cracovia…

  • 1837: A murit Alexandru Hrisoverghi, poet şi traducător.

Trăgându-se dintr-o familie de greci stabiliţi în Moldova şi menţionaţi printre marii boieri ai ţării încă din vremea lui Dimitrie Cantemir, Hrisoverghi, al doilea fiu al vornicului Neculai Hrisoverghi, a început să înveţe carte în greaca veche cu un dascăl din Chişinău, unde familia se refugiase la 1821, şi şi-a continuat învăţătura tot în greceşte, din 1824 până în 1827, la Iaşi, în pensionul părintelui Singhel, dobândind apoi cunoştinţe de limba şi literatura franceză în pensionul lui Monton. Un vestit dascăl al timpului, Franguli, îl familiarizează cu clasicii greci. În 1830 tânărul intră în oştirea naţională, dar, bolnav, părăseşte armata în 1832 pentru a se îngriji (în acest scop face o călătorie la Adrianopol). Citeşte din romanticii francezi şi începe să scrie. În 1834 publică oda Ruinelor Cetăţii Neamţu. Este singura poezie care i-a apărut în timpul vieţii, dar care l-a făcut îndeajuns de cunoscut. Reintrând în armată, Hrisoverghi ajunge aghiotant domnesc. Boala nu-l cruţă, deşi se tratează la Viena şi la băile din Ischia. Moare încă foarte tânăr, de tuberculoză osoasă. În 1837 C. Negruzzi i-a publicat traducerea dramei Antony a lui Al. Dumas, în al cărei erou damnat, fatal, însingurat Hrisoverghi se regăsea. Prin grija familiei, un volum, Poezii (traduceri şi originale), este editat în 1843, cu o prefaţă de M. Kogălniceanu. Mai receptiv faţă de spiritul timpului ca traducător, Hrisoverghi se orientează, printre primii în epocă, spre literatura modernă, romantică, tălmăcind – în genere exact, dar într-o limbă neşlefuită – din Schiller (Mâna, Tânărul la pârâu), Hugo (Dimineaţa) şi Lamartine (Lacul). Andre Chenier (din care a dat în româneşte Elegia a XXXVIII-a, sub titlul Lampa, şi Idila a XII-a, Neera) era modelul său. În schimb, „cercările” sale (erotică şi elegie) sunt prozaice şi comune, nedesfăcute din formele greoaie ale poeziei secolului al XVIII-lea. Ruinelor Cetăţii Neamţu are un pronunţat caracter ocazional, lipsindu-i accentul meditativ pe care îl pune în joc motivul ruinelor. Hrisoverghi deplânge decăderea morală a celor ce risipesc cu indiferenţă vestigiile unui trecut eroic…

  • 1886: S-a născut Ilie (Elie) Dăianu, scriitor, critic literar şi traducător, figură reprezentativă a Clujului cultural şi literar.

Dăianu a făcut liceul la Sebeş, Sibiu şi Blaj şi studiile universitare – teologia şi literele – la Budapesta şi Graz, luându-şi doctoratul cu teza Vocalis nasalis în limba română (1893). Reuşeşte să se impună ca unul dintre cei mai prestigioşi membri şi conducători ai Societăţii „Petru Maior” din Budapesta. În aprilie 1894, participă la Congresul studenţesc de la Constanza (Elveţia), iar în luna mai a aceluiaşi an, face parte din Biroul de presă al procesului Memorandului, condus de Vasile Lucaciu şi Septimiu Albini. Reântorcându-se în ţară se stabileşte la Timişoara, unde conduce ziarul „Drep­tatea”, în 1895, Ion Raţiu, preşedintele Partidului Naţional Român, îi încredinţează direcţia „Tribunei” din Sibiu, pe care o conduce până în 1900. Dăianu s-a impus în ochii contemporanilor atât prin demnităţile pe care le-a deţinut – deputat şi senator din partea Partidului Poporului (după Unire), membru în Comitetul Central al Astrei, om de încredere al Societăţii pentru Fond de Teatru Român, sprijinitor al Ligii Culturale -, cât şi prin lucrările pe care le-a scris, prin publicaţiile pe care le-a condus. Sunt de reţinut studiile despre Eminescu, Eminescu în Blaj. Amintiri de ale contimporanilor,Gheorghe Şincai (1939), Timotei Cipariu (1937) şiIoan Micu Moldovanu (1937)…

  • 1906: S-a născut Radu Boureanu, scriitor, publicist şi traducător.

Face liceul în Bucureşti („Mihai Viteazul” şi „Matei Basarab”) şi Bazargic, apoi urmează cursurile Academiei de Muzică şi Artă Drama­tică, la clasa Luciei Sturdza Bulandra, absolvite în 1931. Între 1929 şi 1947 este, cu întreruperi, actor la Teatrul Naţional din Bucureşti, apoi se dedică scrisului. A debutat cu poezie în „Ritmul vremii” şi „Adevărul literar artistic”, dar se face cu­noscut şi apreciat de Mihail Dragomirescu cu o poemă publi­cată în „Lumea” de la Iaşi, dedicată lui Mihail Sadoveanu şi intitulată Cherhanaua de altădată, cherhanaua de acum. Mai colaborează la „Bilete de papagal”, „Gândirea”, „Vremea” şi scrie la revista „Azi”, în colecţia căreia îşi publică şi primul volum de poezii, Zbor alb (1932). Între anii 1936 şi 1940, a condus revista de turism şi artă „România”, a îngrijit suplimentul „Caiet de poezie” al „Vieţii româneşti”, al cărei redactor-şef va deveni între 1967 şi 1974. Ca poet a obţinut mai multe premii naţionale şi internaţionale (începând din 1933), concomitent realizând şi o remarcată creaţie de pictură (a participat şi a fost premiat la Saloanele Oficiale cu începere din 1942). A mai scris şi critică de artă, memorialistică, proză, teatru, ca şi literatură poematico-dramatică, şi a făcut numeroase traduceri…

  • 1907: S-ar fi născut, la data menționată, Mircea Eliade, istoric al religiilor, filosof, prozator şi eseist, personalitate marcantă a culturii mondiale; stabilit iniţial în Franţa (1945-1956), apoi în S.U.A.; membru post-mortem al Academiei Române din 1990…


Mircea Eliade: „Dacă uiţi, te rătăceşti”

 

  • 1907, 9/22 – 13/26: Răscoala ţărănească izbucnită în satul Flămânzi din judeţul Botoşani (la 8/21 februarie acelaşi an) cuprinde toată Muntenia şi Oltenia, unde cunoaşte o violenţă extremă…

  • 1920: A murit scriitorul Haralamb George LeccaA fost primul român care a şi jucat în piesele pe care le-a scris.

Lecca face clasele primare în Caracal, absolvind apoi Liceul Central din Craiova. După ce termină Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti, începe să studieze medicina la Paris, dar se întoarce în ţară şi se dedică activităţii teatrale. A fost director de scenă al Teatrului Naţional din Iaşi, subdirector general şi inspector general al teatrelor, regizor şi chiar interpret în câteva din propriile piese; ca actor, a folosit pseudonimul Sybil. În 1891 Lecca debutează cu o poezie în „Revista nouă” a lui B.P. Hasdeu. În volum a debutat în 1896, cu versuri – Prima (1890-1895). Se află, alături de alţi confraţi, între fondatorii Societăţii Scriitorilor Români. Pentru volumele Prima şi Secunda (1895-1897) (1898) a fost distins cu Premiul Academiei Române. Amintirile şi experienţa de combatant în războiul balcanic din 1913 pe frontul de operaţiuni din Bulgaria sunt împărtăşite în volumul Dincolo. Din Dunăre-n Balcani (1913). În Tertia. Casta Diva (1899), piesă căreia i s-a acordat Premiul Teatrului Naţional din Bucureşti, abordează, în manieră moralizatoare, conflictul de caractere…

  • 1925: S-a născut istoricul literar Dimitrie Păcurariu, specialist în literatura română din secolul XIX, coordonator al „Dicţionarului de literatură română”.

După ce urmează Liceul „Ştefan cel Mare” din Suceava (1937-1944) şi Liceul „Mihai Viteazul” din Bucureşti (1944-1945), va absolvi în 1949 Facultatea de Filologie a Universităţii din Cluj. Funcţionează ca profesor la Liceul „Gh. Bariţiu” din Cluj (1949-1950), biblio­tecar la Biblioteca Academiei Române (1951-1954), iar din 1953 intră ca asistent la Catedra de istoria literaturii române a Facultăţii de Filologie a Universităţii din Bucureşti, unde va deveni profesor (1969, obţinând şi docenţa în acelaşi an), şef de catedră (1968-1979) şi decan al Facultăţii de Limba şi Literatura Română (1967-1975). În 1962 îşi susţine doctoratul cu Tudor Vianu, cu teza Ion Ghica, cea dintâi monografie exhaustivă dedicată prozatorului. Predă limba, literatura, istoria şi civilizaţia poporului român la Universitatea Sorbona din Paris (1963-1964) şi ţine cursuri, ca profesor invitat, la Universitatea din Viena (1965-1967). Între 1990 şi 2002 este decanul Facultăţii de Filologie de la Universitatea Hyperion din Bucureşti, unde fondează seria Comunicările „Hyperion” (I-XI, 1992-2002), rod al unei susţinute activităţi didactice, încununată cu titlul de profesor onorific al Academiei Internaţionale de învăţământ de pe lângă UNESCO (1999). A debutat în 1942 cu poezii, în cotidianul „Viaţa”, publicând în anii următori poezii şi proză…

  • 1942: S-a născut actorul şi regizorul Ion Caramitru, preşedintele UNITER (din 19 februarie 1990). A fost director general al Teatrului Naţional din Bucureşti (din 2005) şi ministru al culturii în perioada 1996-2000.

Este preşedinte al UNITER din 1990, iar în prezent, din 2005 este directorul Teatrului Naţional din Bucureşti. Ion Caramitru a absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale în 1964, când a şi debutat pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, în „Eminescu”, de Mircea Ştefănescu. A fost actor și regizor la Teatrul Bulandra, al cărui directorat l-a şi deţinut în perioada 1990 – 1993. A fost ministrul Culturii între anii 1996-2000…

.

  • 1944: A murit Grigore Antipa, biolog, oceanolog, zoolog şi ecolog. Este întemeietorul Muzeului de Istorie Naturală din Bucureşti, care-i poartă numele. Membru al Academiei Române şi vicepreşedinte al acestui for între anii 1912-1924 şi 1935-1938…

In Memoriam Grigore Antipa

 

  • 1961: A murit scriitorul Cezar Petrescu. Membru al Academiei Române (din 1955).

După două clase primare pregătite acasă şi două la Roman, începe gimnaziul la Liceul Internat din Iaşi, îşi continuă învăţătura la Roman şi iarăşi la Iaşi, la Liceul Naţional, cu ultima clasă în particular. Urmează Facultatea de Drept la Universitatea din Iaşi. Este codirector la revista „Hiena”, redactor la „Adevărul”, „Dimineaţa”, „Bucovina”, „Ţara nouă”, la ziarul „Voinţa” din Cluj, unde a înfiinţat în mai 1921, împreună cu Gib I. Mihăescu, Adrian Maniu etc., revista „Gândirea”. Redactor la ziarele „Cuvântul” şi „Curentul”, mai târziu director al cotidianului politic şi literar „România” şi al revistei „România literară”, funcţionează un timp şi ca secretar general în Ministerul Artelor. Debutează cu povestirea Scrisori, publicată în „Sămănătorul”, iar prima carte, Scrisorile unui răzeş, îi apare în 1922. Se naşte într-o familie bogată, dar se simte bine în gazetele de stânga, nemulţumindu-şi familia. Este ameninţat cu puşcăria pentru o vină pe care nu ar fi avut-o. Încearcă să se sinucidă la 28 de ani, dar este salvat printr-un miracol. Îşi sacrifică relaţiile cu mama pentru a se căsători cu iubita săracă, dar grijile existenţei îl fac să călătorească foarte mult, fiind alături de tânăra sa soţie prea puţin timp până la moartea neaşteptată a acesteia (1921). Adolescenţa şi tinereţea îi vor sta sub semnul crizelor de tuberculoză osoasă. Mai târziu, când îşi câştigase cu multă muncă autoritatea de romancier de succes, cedează unei dictaturi fără glorie precum cea a lui Carol al II-lea, conducându-i gazetele oficiale, pentru ca după război să se supună uneia de-a dreptul funeste, care, e drept, îl făcea în 1955 academician. În 1940 i se întâmplase ceva şi mai cumplit: unicul său fiu, Aurel Teodor Petrescu, nemulţumit că Petrescu nu e de acord cu căsătoria sa înainte de a-şi termina studiile, îşi împuşcă iubita şi se sinucide, fără norocul de a putea fi salvat, ca odinioară tatăl său. Ulterior Petrescu mai are neşansa să îşi vadă cea mai apropiată dintre surori condamnată politic la închisoare pe viaţă, concomitent cu fuga peste graniţă a celei de-a patra soţii. Moare de infarct în timp ce lucra la un stufos roman tezist (Vladim sau Drumul pierdut), care avea aproape trei mii de pagini (şi peste 10.000 de file cu variante)…

  • 1966: A murit arhitectul şi urbanistul Duiliu Marcu; cele mai semnificative opere ale sale se înscriu în direcţia arhitecturii moderne, în cadrul căreia a fost, alături de arhitectul Horia Creangă, un adevărat creator de şcoală (clădirile Guvernului, Academiei de Înalte Studii Militare, Ministerului Transporturilor, Bibliotecii Academiei Naţionale ş.a.); membru titular al Academiei Române din 1955 (n. 1885)
  • 1971: A murit fizicianul Ion I. Agârbiceanu, conducătorul cercetărilor care au dus la realizarea primului laser românesc (1962). Este membru corespondent al Academiei Române din 1963 şi fiul scriitorului Ion Agârbiceanu.

A urmat studii superioare la Institutul Electrotehnic din Bucureşti (1925-1929), apoi la Facultatea de ştiinţe din Paris, unde şi-a luat doctoratul (1934), cu o lucrare elaborată sub conducerea lui A. Cotton. Teza sa de doctorat cu denumirea de Recherche sur le spectre de fluorescence et d’absorption des vapeurs de Iodine a devenit o lucrare de referinţă în domeniu. În anul 1948, devine profesor universitar la Institutul de Petrol şi Gaze din Bucureşti. Din anul 1951 este profesor la Facultatea de Matematică şi Fizică din cadrul Universităţii Bucureşti. Transferat la Institutul Politehnic din Bucureşti, deţine în perioada 1955-1971 funcţia de şef al Catedrei de Fizică I. În anul 1956, prof. dr. Ion I. Agârbiceanu a organizat, la Institutul de Fizică Atomică din Bucureşti, laboratorul de „Metode Optice în Fizica Nucleară”, în cadrul căruia s-au realizat numeroase cercetări privind structurile atomice hiperfine şi izotopice, rezonanţa magnetooptică şi păturile subţiri dielectrice. În acest laborator, a fost realizat, sub conducerea sa, în 1962, primul laser cu gaz (heliu-neon) cu radiaţie infraroşie, după o concepţie originală. Prin focalizarea fasciculului luminos produs de laserul monocromatic, se obţin densităţi enorme de radiaţie pe suprafeţe foarte mici. A fost reprezentantul României la „International Union of Pure and Applied Physic” şi la „European Group for Atomic Spectroscopy”. La 21 martie 1963, a fost ales membru corespondent al Academiei Române…


  • 2001: A murit scriitorul Petre Ghelmez.

Debutase cu poezii, în 1955, la revista „Tânărul scriitor”, iar prima lui carte, Germinaţii, apare în 1967. Ghelmez se arată în Altare de iarbă (1969) un autentic poet htonic, încercând totuşi să justifice în lirica sa, sub pretextul „miraculos” al vieţii trăite în mijlocul naturii-mamă, o vârstă a „împlinirilor sociale”. Poetul devine prin Lynxul (1972) mai reflexiv şi mai înclinat spre simbolic. În 1974, adoptând forma fixă, publică Sonetele, volum de versuri dedicate iubirii, considerat de critică „moment de răscruce, dar şi de sinteză” (Premiul Uniunii Scriitorilor, ex-aequo cu Pasteluri de Constanţa Buzea; Premiul Academiei Române). Cartea următoare, Evenimente (1976), face oarecum un pas înapoi, spre tehnica primelor versuri. În Conversaţia (1981), poetul desenează şi mai apăsat stările sugerate în Evenimente – pesimismul, frustrarea, deprimarea, urâtul, spleen-ul elegiac, stârnite de simulacrul de confort. Contemporan cu începuturile optzecismului, poemul Cifrul este cel mai reprezentativ pentru acest volum ce adună chintesenţele poeziei lui Ghelmez…

  • 2001: A murit inginerul Gheorghe Silaş. A organizat şi dezvoltat la Timişoara o şcoală de vibraţii şi vibropercuţii. Este membru fondator al Academiei Tehnice din România şi membru corespondent al Academiei Române din 1991.
  • 2004, 9/10: A murit poetul Mihai Ursachi.

În anii ’60, a fost închis pentru încercarea de a trece înot Dunărea lângă Porţile de Fier”. Până în 1981, atunci când a emigrat în S.U.A., nu a avut niciun fel de loc de muncă stabil; vara lucra, ca salvamar (Lacul Ciric, lângă Iaşi). Activitatea sa literară însumează mai multe volume de poezie, eseuri şi traduceri din limba germană. A tradus în limba română creaţiile unor scriitori ca Hölderlin, Schiller şi Paul Celan. În Statele Unite ale Americii, a intrat în viaţa universitară, fiind, pe rând, asistent de limba germană la Universitatea Statului Texas din Fort Worth, apoi doctorand şi lector la Universitatea Statului California. A revenit în România după Revoluţie, obţinând şi primul său contract de muncă în ţara natală, fiind numit director al Teatrului Vasile Alecsandri din Iaşi (a predat și la universitate, a fost secretar al Uniunii Scriitorilor). După ce, în 1992, a fost demis, printr-un decret al ministrului culturii, a preferat să trăiască cât mai discret, având puţini prieteni. În 1998, a publicat un volum retrospectiv al carierei din România, intitulat Nebunie şi lumină

  • 2006: A murit (într-un accident de maşină) solista pop-rock Laura Stoica.

 

 

 

EVENIMENTE EXTERNE

  • 1454: S-a născut navigatorul florentin Amerigo Vespucci, care a luat parte la câteva călătorii în Lumea Nouă (1497-1507). După numele său, la sugestia geografului german M. Waldseemul er, au fost denumite noile teritorii descoperite, care formează America de azi.

Tatăl lui Amerigo a murit în aprilie 1478 şi astfel Amerigo a devenit moştenitorul averii familiei sale. A devenit managerul familiei Medici, şi timp de 16 ani a încheiat contracte în numele acestora acumulând foarte mulţi bani. Se decide să părăsească Italia în favoarea Spaniei. În 1493 în Spania ajunge vestea conform căreia Cristofor Columb ajunsese în Indiile de vest. Amerigo a continuat să fie comerciant în slujba familiei Medici şi a stabilit foarte multe contacte în Spania. În anul 1489 Vespucci a transferat afacerea familiei Medici lui Gonzalo Berardi iar aceştia doi devin prieteni apropiaţi. Vespucci devine din ce în ce mai interesat de călătoriile lui Columb. După mai multe încercări de a descoperi un pasaj către Asia, Vespucci realizează faptul că trebuie să devină explorator, întrucât avea toate calităţile pentru a fi marinar. În mai 1499, Vespucci pleacă la drum alături de Alonso de Hojeda. Lui Amerigo i s-au dat 2 nave şi putea să facă ce ar fi vrut cu ele atâta timp cât avea permisiunea lui Hojeda. Navele au ajuns în Brazilia pe 27 iunie 1499 şi au fost primele ambarcaţiuni europene ce au ajuns acolo. Navele au navigat pe Amazon studiind totul. Vespucci se ocupa de cosmografie. Drumul l-a transformat pe Vespucci dintr-un om de afaceri într-un învăţat. Vespucci se gândea că era foarte aproape de a găsi o nouă rută spre Asia, totuşi în iunie 1500 navele s-au întors în Spania. Imediat cum Vespucci a ajuns în Spania i-a scris lui Lorenzo de Medici o scrisoare în care îi povestea cum a traversat Atlanticul, despre animalele pe care le-a văzut, date despre tot cea întâlnit. Cum a ajuns în Europa Vespucci era foarte dezamăgit deoarece Vasco da Gama reuşise să navigheze în jurul Africii ajungând până în partea estică. Amerigo Vespucci s-a decis să mai facă o expediţie iar guvernul spaniol i-a dat 3 nave plus provizii dar a refuzat considerând că va avea succes numai dacă va naviga sub pavilion portughez. Astfel portughezii îi oferă 3 nave şi control total asupra lor. Expediţia avea să-l facă pe Vespucci faimos, deoarece descoperise un nou continent. Vespucci era sigur că nu ajunsese în Asia. Ultima expediţie a fost făcută sub comanda lui Gonzalo Coelbo şi a fost un dezastru. În iunie 1504 Vespucci ajunge la Lisabona şi până la sfârşitul anului se mută la Sevilla unde va rămâne până la sfârşitul vieţii sale.

  • 1661: A murit Jules Mazarin, cardinal şi om politic francez; ca prim-ministru (1643-1661), a dus o politică externă abilă (Pacea din Westfalia – 1648 şi Tratatul de la Pirinei – 1659), consacrând hegemonia Franţei în Europa (n. 1602)…

  • 1927: A intrat în vigoare Convenţia internaţională privind interzicerea sclaviei, adoptată de Societatea/Liga Naţiunilor, la 25 noiembrie 1926, la Geneva. România a ratificat-o la 1 mai 1931…

  • 1934: S-a născut Iuri Gagarin, cosmonaut rus, primul om care a zburat în Cosmos…

  • 1943: S-a născut celebrul şahist Robert (Bobby) Fisher, campion al SUA la 14 ani, devenit mare maestru internaţional la 15 ani; campion mondial în perioada 1972-1975…

  • 1992: A murit Menachem Begin, jurist şi om politic israelian (premier al Israelului între anii 1977 şi 1983); Premiul Nobel pentru Pace pe 1978, împreună cu Anwar Sadat, preşedintele Egiptului, datorită rolului important în procesul de pace în Orientul Apropiat (n. 1913, la Brest-Litovsk/azi în Belarus).

La Teatru³, în premieră, „Apartamentul” de Aurel Andrei, spectacol-lectură în regia Irinei Popescu-Boieru
Fapt divers joi, 17 octombrie 2024, 16:12

La Teatru³, în premieră, „Apartamentul” de Aurel Andrei, spectacol-lectură în regia Irinei Popescu-Boieru

Pe 25 octombrie, de la ora 19:00, în sala Teatru³ a Naționalului ieșean, va avea loc spectacolul-lectură „Apartamentul” de Aurel Andrei, în...

La Teatru³, în premieră, „Apartamentul” de Aurel Andrei, spectacol-lectură în regia Irinei Popescu-Boieru
Concert Extraordinar 3 Tenori ieșeni – O Seară de Magie Muzicală!
Fapt divers joi, 17 octombrie 2024, 12:47

Concert Extraordinar 3 Tenori ieșeni – O Seară de Magie Muzicală!

Vineri, 18 octombrie 2024, începând cu ora 19:00, cei 3 Tenori ieșeni, Andrei Apreotesei, Andrei Fermeșanu și Florin Guzgă vor susține un...

Concert Extraordinar 3 Tenori ieșeni – O Seară de Magie Muzicală!
Marea Aventură Digitală – Cea mai nouă competiție digitală, națională, pentru copii
Fapt divers joi, 17 octombrie 2024, 11:38

Marea Aventură Digitală – Cea mai nouă competiție digitală, națională, pentru copii

  Fundația pentru Educație Digitală (FpED România) și Foundation for Digital Knowledge (fundația internațională), prin Logiscool...

Marea Aventură Digitală – Cea mai nouă competiție digitală, națională, pentru copii
Modificări în circulația mijloacelor de transport public din mun. Iași
Fapt divers miercuri, 16 octombrie 2024, 17:29

Modificări în circulația mijloacelor de transport public din mun. Iași

Pentru buna desfășurare a evenimentelor organizate cu ocazia Sărbătorilor Iașului 2024, vor avea loc câteva modificări ale circulației...

Modificări în circulația mijloacelor de transport public din mun. Iași
Fapt divers miercuri, 16 octombrie 2024, 16:25

Cetățenii Republicii Moldova votează pentru aderarea la Uniunea Europeană!

Cetățenii Republicii Moldova votează pentru aderarea la Uniunea Europeană! Pe 20 octombrie 2024, cetățenii Republicii Moldova sunt chemați la...

Cetățenii Republicii Moldova votează pentru aderarea la Uniunea Europeană!
Fapt divers miercuri, 16 octombrie 2024, 14:36

Iași: Vino să îți găsești job-ul potrivit, la Târgul de Cariere!

Vino să îți găsești job-ul potrivit, la Târgul de Cariere! Peste 2.000 de oportunități de angajare și peste 30 de angajatori prezenți în...

Iași: Vino să îți găsești job-ul potrivit, la Târgul de Cariere!
Fapt divers marți, 15 octombrie 2024, 11:18

USV Iași, partener cu porți deschise, la Noaptea Companiilor

Universitatea de Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USV), în calitate de partener cu porți deschise la evenimentul Noaptea...

USV Iași, partener cu porți deschise, la Noaptea Companiilor
Fapt divers duminică, 13 octombrie 2024, 11:29

O cometă foarte rară va trece, astăzi, pe lângă Pământ

O cometă foarte rară va trece azi pe lângă Pământ, fiind prima dată când aceasta se apropie atât de mult de Soare şi de Terra. Aceasta va...

O cometă foarte rară va trece, astăzi, pe lângă Pământ

Mircea Eliade: „Fiecare om vrea să fie liber în viaţă, dar toţi fug de consecinţele libertăţii lor”…

Mircea Eliade: „Fiecare om vrea să fie liber în viaţă, dar toţi fug de consecinţele libertăţii lor”…

Publicat de nicolaetomescu, 12 martie 2019, 20:30

Renumele şi, deloc întâmplător, numele lui Eliade era asemănător cu cel al lui Ion Heliade Rădulescu[4]

S-a născut primăvara, într-o zi, spunea el, norocoasă: 13 martie 1907 (data exactă se bănuieşte a fi 13 martie; există mai multe variante/25 februarie/ 28 februarie/ 8 martie/ 9 martie/ 13 martie/ 19 martie, unele dintre acestea menţionate de Eliade însuşi, în documente diverse)…

Gaudeamus, terminat în 1928, partea a doua din Romanul adolescentului miop, cuprinde informaţii autobiografice[5] legate de prima întâlnire cu viitorul lui profesor de logică şi metafizică, Nae Ionescu, care avea să aibă o influenţă decisivă asupra carierei sale[6]. Dorind să-şi lărgească orizontul intelectual dincolo de cultura franceză, pe atunci dominantă în România, Eliade a învăţat limba italiană şi, cu prilejul unor călătorii în Italia, i-a cunoscut personal pe Giovanni Papini şi pe Vittorio Macchioro[7]. După cultura italiană, filozofia indiană devine a doua pasiune a lui[8]; întors din India la Bucureşti, îşi dă doctoratul în filozofie cu o dizertaţie despre Yoga; în 1933, romanul Maitreyi a dobândit mare popularitate, bazat pe experienţa din India şi pe date autobiografice. Între 1932 şi 1943, a publicat mai multe volume de proză literară, eseuri şi lucrări ştiinţifice. De la mijlocul anilor ’30 ai secolului al XX-lea, a îmbrăţişat[9] ideologia Mişcării Legionare[10]; în timp ce scria articole antisemite[11], a luat poziţie faţă de expatrierea unor mari intelectuali evrei, şi-a menţinut amiciţia cu Mihail Sebastian. În 1940, a fost numit ataşat cultural la Londra, apoi la Lisabona. Avea 15 cărţi publicate când a fost dat afară de la catedra de logică şi metafizică, din Universitatea Bucureşti[12], pe motiv de pornografie în literatură; când a fost exclus din diplomaţia română (1945), numărul cărţilor publicate ajunsese la 25.

Ocuparea și comunizarea României l-au determinat să ia calea exilului[13]; la Paris a trăit din cursuri[14]; se poate vorbi despte alternanța cu tot felul de conferinţe în marile centre şi universităţi europene; publică celebra lucrare Tratat de istorie a religiilor (1949)[15]. Din 1957, Mircea Eliade s-a stabilit în Chicago[16]; reputaţia sa va crește cu fiecare an şi cu fiecare nouă lucrare apărută, Eliade va deveni membru în instituţii ilustre, va primi mai multe doctorate honoris causa[17]. Catedra de „Istoria Religiilor” a Universității din Chicago îi poartă numele, ca dovadă a contribuţiei la literatura din domeniu[18]. Din 1976, a început publicarea operei ştiinţifice esențiale – Istoria credinţelor şi ideilor religioase[19].

Zece ani mai târziu, din ce în ce mai slăbit[20], cu o mână pe ochelari şi cealaltă pe verighetă, a încercat ultimele gesturi de tandreţe[21] (scria Culianu): „Îi propune soţiei sale un joc, care va fi şi ultimul său gest înainte de a-şi pierde definitiv cunoştinţa: îi arată verigheta, prinsă cu o sârmă verde ca să nu-i alunece de pe deget, îi strânge afectuos mâna, pune verigheta sa alături de a ei, încearcă să-i ducă mâna la buze ca să i-o sărute. În rezervă, nu se varsă lacrimi. La ora 9:15 pe data de 22 aprilie (1986), Eliade adoarme definitiv pe patul de spital cu o carte în mână”…

„Toți suntem nemuritori. Dar trebuie să murim întâi” (Noaptea de Sânziene)

 

[1] Eliade nu a fost un elev silitor, nici în şcoala primară, nici la liceu. Nu înţelegea de ce trebuia să-şi pregătească temele pentru şcoală, de ce trebuia să înveţe gramatica limbii franceze, „o disciplină absurdă şi ineficace”, de ce ar fi fost nevoit să parcurgă manualul de limba română pe care, oricum, îl citise cu mult timp înainte să ajungă la liceu. Era interesat doar de zoologie, astfel încât petrecea zile întregi căutând plante şi insecte; venea acasă cu borcane pline cu şopârle, broaşte şi tritoni. Rămâneau însă corigenţele, la română, franceză şi germană. Elevul era indisciplinat, dar lipsa lui de disciplină nu a dus, inevitabil, la eşec, ci la străucire… A reuşit să-şi ia corigenţele, chiar să ia numai note de 10 la limba română, pentru „compoziţiile de 15-20 de pagini”; scria ce vedea; „De unde le-ai copiat? Din ce carte?”, l-a întrebat profesorul… „Bravo! Sunt nevoit să-ţi dau 10!” – cuvintele însemnau prima sa victorie, în ciuda scepticismului părinţilor: „Tata mi-a spus că se va lăsa convins numai după ce va vedea nota zece trecută în carnet, adică la sfârşitul trimestrului!”…

[2] Bucuria pentru cărţile descoperite (atent aşezate pe rafturi) s-a transformat într-o „catastrofă”. Părinţii săi primesc sfatul învăţătorului: să nu-l lase să citească prea mult, deoarece are ochii slabi. Nu renunţă uşor: „Citeam ce-mi cădea în mână, romane în fascicole, Sherlock Holmes, Psaltirea, Cheia visurilor şi citeam pe ascuns, în fundul grădinii, în pod, în pivniţă”. Dioptriile creşteau mai „vioi” decât avea timp să-şi schimbe lentilele, iar medicul nu avea o soluţie încurajatoare: Eliade nu trebuia să-şi obosească ochii citind prea mult la lumina lămpii. „Dar cum aş fi putut să-mi menajez ochii într-un timp când aproape în fiecare săptămână descopeream un nou autor, alte lumi, alte destine? Încercam, totuşi să mă apăr, citind fără ochelari, cu bărbia lipită de carte, sau închizând când un ochi, când celălalt, sau apăsându-mi ochelarii pe nas, sau schimbând becurile, când albastre, când albe, când slabe, când puternice. Apoi, când ochii îmi lăcrimau şi mi se împăienjeneau de-a binelea, treceam în odăiţa de alături şi mă spălam cu apă rece. Rămâneam apoi câteva minute întins pe pat, cu ochii închişi, încercând să nu mă mai gândesc la nimic”, îşi amintea Eliade despre defectul care avea să poarte titlul uneia dintre cele mai cunoscute cărţi ale sale…

[3] Mircea Eliade a început prin a fi profesor la „Divinity  School”, o Facultate de teologie în cadrul Universităţii din Chicago. Practic, preda istoria comparată a religiilor unor teologi creştini; erau relativ puţini studenţi în sală; când a apărut mişcarea hippy în America, pe la jumătatea anilor ’60 ai secolului trecut, Eliade a observat că i se umple sala; a ajuns să predea în amfiteatre; amfiteatrele au devenit neîncăpătoare, arhipline, cărturarul a creat o efervescenţă în rândurile studenţilor săi; fusese în India, consumase narcotice (cannabis indica, opiu), ştia despre religiile orientale, ştia despre şamanism şi despre vrăjitorie, scrisese cărţi despre manifestările religioase şi despre yoga; putea să le fie bunic hipioţilor de 19 ani, cu manifestările lor şocante – practicarea amorului liber, pletele, modul de a se îmbrăca, atitudinea rebelă ş.a.m.d.; nu numai că studenții îl vroiau pe Eliade ca profesor, dar îl doreau ca pe un guru, ca pe un maestru care să se implice în vieţile lor; cărturarul a făcut pasul înapoi, i-a fost teamă de relaţia puternic emoţională şi existenţială. Important rămâne faptul că respectivele amfiteatre au dus la invitaţii din partea altor universităţi, din Los Angeles, Santa Barbara, California…

[4] Nicio asemănare de sânge… Gheorghe Ierimia, tatăl lui Mircea Eliade, ofiţer de infanterie din Tecuci, îşi schimbase numele în cinstea scriitorului. Mircea era al doilea dintre cei trei copii (alături de Corina şi Nicu) ai lui Gheorghe, „un flăcău tomnatec, cu mustaţă neagră, în furculiţă”, şi ai Janei, „o femeie frumoasă şi încă elegantă”… Cu cât tânărul Mircea dorea, tot mai mult, să citească fiecare carte care-i pica în mână, cu atât mai mult tatăl său îi încuraja calităţile – pe care i le considera excepţionale – de pianist; exersa cel puţin două ore pe zi, dar nu reuşea, oricât de mult ar fi repetat, să reţină o melodie: „Fugeam adeseori de la curs, sărind pe fereas­tră şi mă duceam să joc oina pe maidanul Primăriei. Alteori, nu veneam la şcoală, minţind că eram bolnav. Rupeam foile din carnetul de note, ca să nu vadă mama cât de proaste note aveam, sau mă prefăceam că l-am uitat acasă sau că l-am pierdut (Mircea Eliade, «Memorii»)…

[5] „Tinerețea e ispitită de mediocritatea sentimentală și cerebrală, de iluzia unei fericiri comode”

[6] Recunoscând talentul şi cunoştinţele lui Mircea Eliade, Nae Ionescu i-a dat o slujbă în redacţia ziarului „Cuvântul”…

[7] Care avea publicaţii în domeniul istoriei religiilor…

[8] Obţinând o bursă particulară, a început să studieze limba sanscrită şi Yoga – cu Surendranath Dasgupta, în Calcutta (1928-1932); petrecuse şase luni în „ashram”-urile din Himalaia (locuri de retragere) şi călătorise în Birmania şi în Ceylon…

[9] Există și întâmplarea din 1938, atunci când este arestat, dus la poliție, doarme pe jos, i se fac percheziții la domiciliu, i se cere să semneze o declarație că se solidarizează cu mișcarea legionară; refuză să semneze, nu fusese în niciun partid politic. Odată transportat în lagărul de la Miercurea Ciuc, soția sa, Nina, adresează regelui o scrisoare prin care explică importanța apariției revistei „Zalmoxis” (unde colaborau cinci savanți), că soțul său și-a dedicat viața științei și literaturii. Preocupările lui Mircea Eliade nu aveau nimic comun cu politica, dar viața sa continua să fie zbuciumată, plină de datorii și necazuri după ieșirea din lagăr. Primește și subvenție pentru editarea revistei „Zalmoxis”. O contribuție la apariția revistei a avut-o și Constantin Noica, care-l felicită: „Ce impresionantă e revista, așa cu recenzii, note, clișee! Ai adus Occidentul în România și încă în ce Românie”…

[10] Cu toate acuzațiile, opera sa a rămas curată (deși Iphigenia pare a fi o alegorie a morţii lui Codreanu). Merită chiar să încercăm explicații mai profunde… Eliade a preferat să tacă. Public, nu a răspuns niciodată (rarisim, în particular). Motivele pot fi mai multe. În primul rând, pentru că a resimţit profund eşecul participării sale la istorie, implicit aderenţa sa la ideologia legionară, Eliade a ales să se retragă, ca un om înfrânt, de pe orice front politic. A ieşit definitiv din baricada politică. Un alt motiv este cel pe care îl explică într-o scrisoare din 1978, adresată lui Ioan Petru Culianu, după ce acesta insista şi îi adresase mai multe întrebări despre episodul din trecutul său. Eliade i-a spus că nu mai putem vorbi, obiectiv, despre Mişcarea Legionară, aşa cum a înţeles-o el în anii ’30 (ai secolului al XX-lea), «astăzi nu sunt acceptate decît apologiile (pentru un umăr infim de fanatici) sau execuţiile (pentru majoritatea cititorilor). După Auschwitz, chiar oamenii cinstiţi nu-şi mai pot îngădui să fie obiectivi – iată un principiu al istoricului şi, mai cu seamă, al istoricului religiilor…

[11] Unul dintre textele cu elemente antisemite? „De ce cred în biruinţa Mişcării Legionare?”… A apărut pe 17 decembrie 1937, într-unul din ziarele cunoscute legionare, „Buna Vestire”, iar pe 20 decembrie aveau loc alegerile parlamentare; afirmă, într-o scrisoare adresată lui Gershom Scholem (n.n. – filosof israelian, profesor de mistică iudaică, prieten cu Mircea Eliade) că a fost vorba de o anchetă a ziarului şi ei au pus această întrebare, „De ce cred în biruinţa Mişcării Legionare?”, mai multor scriitori, printre care şi lui; nu a fost o iniţiativă de-a lui Mircea Eliade; acesta pretindea că nu a scris textul şi că l-a rostit în redacţie, iar redactorii l-au notat, apoi l-au scris; susţinuse că accentele mai criticabile nu-i aparţin, ci acelora care au redactat răspunsul. Avem dreptul să fim rezervaţi, merg pe ideea lui Andrei Oișteanu; dacă ai probleme cu faptul ţi-au fost puse în gură cuvinte şi idei cu care nu eşti de acord, protestezi chiar a doua zi; Eliade nu a făcut-o…

[12] Mircea Eliade a fost profesor preț de 5 (cinci) ani la Facultatea de Litere și Filosofie din București; succesele cursului său erau răsunătoare, Emil Cioran amintindu-și: „Fără note, fără nimic, luat de o amețeală de erudiție lirică, asvârlea cuvinte convulsive și totuși coerente, subliniate de mișcarea crispată a mâinilor. O oră de tensiune, după care, veritabil miracol, nu părea epuizat, și nici poate nu era. Ca și cum ar fi posedat arta de a întârzia nedefinit oboseala”…

Numai atunci când corifeii (de la dreapta la stânga – Eliade, Ionescu, Cioran) erau împreună, Cioran vorbea în limba română (refuza, în alte situații)

[13] „După o anumită vârstă, toți oamenii au impresia că au naufragiat, că și-au ratat viața, că au trăit o viață idioată, absurdă – o viață care nu putea fi a lor, care nu putea fi decât viața altuia.. Pentru că avem o părere prea bună despre noi înșine și nu putem crede că dacă am fi trăit într-un adevăr viața noastră, ea ar fi putut fi atât de idioată.”

[14] Din 1945, predă la „Ecole des Hautes Etudes” din Sorbona, devine unul dintre cei mai importanţi istorici ai religiilor (potrivit unor opinii, Mircea Eliade a fost mai mult un „comparatist” decât un „istoric” în sensul pur al cuvântului)… În altă privință, judecați dumneavoastră ce a fost: nu uită că este român, tocmai atunci când i se oferă, în 1946, cetățenia franceză; o refuză cu mândrie; francezii l-au prețuit și i-au publicat opera…

[15] Examinând simbolismul apelor, pietrelor, al plantelor, Eliade evidenţiază ideologia proprie fiecarei religii şi, pe larg, a religiei ca atare, în opoziţie cu domeniul profanului. În cercetările sale, Eliade descoperă două categorii de oameni: homo religiosus (omul religios) cu universul său spiritual, care crede într-o realitate absolută /sacrul / şi îşi asumă în lume un mod de existenţă specific; homo areligiosus (omul nereligios), care refuză transcedentalul. Cercetarea gândirii omului religios îl face să se intereseze mai mult de popoarele lipsite de scriere. Îl întâlneşte pe C. G. Jung şi descoperă interpretări comune, fiind frapat de importanţa arhetipului. Se angajează pe o nouă cale, aceea a identificării transcedentalului în conştiinţa umană, aceasta desemnând orientarea decisivă către studierea sacrului, simbolului şi mitului, fiind convins că numeroase fenomene istorico-religioase ale umanităţii nu sunt decât expresii variate ale câtorva experienţe religioase fundamentale…

[16] În calitate de profesor de istorie comparată a religiilor la Universitatea „Loyola”…

[17] Spre exemplu: în 1976, la Universitatea Sorbona din Paris, i s-a conferit titlul de Doctor Honoris Causa; în anul 1985 a devenit Doctor Honoris Causa al Universităţii din Washington…

[18] La catedră i-a urmat asistentul său, Ioan Petru Culianu…

[19] 3 volume, pentru care statul francez i-a acordat „Legiunea de Onoare”, iar Academia Franceză premiul „Bordin”… Lucrarea reprezintă o sinteză a principalelor manifestări ale omului religios, din preistorie până în contemporaneitate. Analizând unitatea fundamentală a fenomenelor religioase, autorul subliniaz inepuizabila unitate a expresiilor lor. Mircea Eliade a pus accentul asupra conceptului de spaţiu şi timp sacru. Spaţiul sacru este centrul universului, pe când timpul sacru este o repetiţie a elementelor de la originea lumii, lumea considerată ca orizontul unui anume grup religios. În concepţia respectivă, fiinţele umane arhaice erau orientate în timp şi spaţiu, cele moderne ar fi dezorientate; dar şi în omul modern ar exista o dimensiune ascunsă, subconştientă, guvernată de prezenţa secretă a unor profunde simboluri religioase…

[20] În 16 decembrie 1985, biroul cabinetului său de lucru a luat foc; au ars cărți, manuscrise, corespondență. Marcat profund, la câteva luni distanță de nefericitul accident, făcea o congestie cerebrală; tot atunci s-a constatat că avea metastaze în corp…

[21] „Niciun om nu decide în dragoste. Așa se petrece cu toată viața; numai întâmplarea alege, ea adună și desparte, mai ales în iubire, și aceasta e tragic, e inuman; că întâmplarea decide mai ales în iubire.” (scria Eliade în Întoarcerea din Rai)… Pare adevărat, câtă vreme cererea în căsătorie pentru Nina Mareş, funcţionara cu care avea o relaţie, a fost mai degrabă o întâmplare, decât un o dorinţă aprinsă a romancierului; a fost prins între funcţionara Nina şi actriţa Sorana mai bine de o jumătate de an – nu putea decide între cele două femei, astfel încât a considerat, în 1932, că cel mai bun lucru pe care l-ar putea face ar fi să pună punct ambelor relaţii; a ales să-şi anunţe, pe rând, iubitele în legătură cu decizia sa; când Nina îşi pregăteşte o eventuală sinucidere, Eliade schimbă întreaga strategie: vede în destinul lui menirea de a salva fiinţa nefericită, drept pentru care îi şi propune să-i devină soţie (femeia ar fi fost conştientă, de la bun început, de marele sacrificiu făcut de romancier, în scurta căsnicie pe care au avut-o dedicându-se, până la moartea sa din 1944, susţinerii activităţii literare a soţului său)… Anterior, fusese prins de fiorii pentru Maitreyi; mai târziu, prin intermediul primei iubiri, Sibylle, profesoara de latină din Paris, în primăvara lui 1948 o cunoaște pe Christinel Cotescu, marea dragoste…

 

#Infoeconomic: Igor Rotaru, manager al ”Clubulului antreprenorilor în natură” Iași: ”fundamentul relației de business este încrederea umană”
Life marți, 15 octombrie 2024, 23:50

#Infoeconomic: Igor Rotaru, manager al ”Clubulului antreprenorilor în natură” Iași: ”fundamentul relației de business este încrederea umană”

”Antreprenori în natură”, Bicycle Hostel, povești din lumea antreprenoriatului sub forma unor ședințe de consiliere, podcast cu oameni de...

#Infoeconomic: Igor Rotaru, manager al ”Clubulului antreprenorilor în natură” Iași: ”fundamentul relației de business este încrederea umană”
Bustul, un mod depășit de exprimare artistică a memoriei spațiului public. Un proiect de Matei Bejenaru.
Life duminică, 13 octombrie 2024, 07:56

Bustul, un mod depășit de exprimare artistică a memoriei spațiului public. Un proiect de Matei Bejenaru.

Proiectul „STUDIO-PORTALS”, al lui Tudor Pătrașcu, artist vizual, continuă în Strada Armeană, numărul 18, din Iași. Publicul este...

Bustul, un mod depășit de exprimare artistică a memoriei spațiului public. Un proiect de Matei Bejenaru.
#StareaEducației: (INTERVIU) Au strălucit la Olimpiada Internațională a Elenismului! Teodora Chirilă și Tudor Cionca, doi elevi ieșeni, de la Colegiul Național, au obținut premiul I la o competiție în care au concurat cu vorbitori nativi de limba neogreacă
Life vineri, 11 octombrie 2024, 11:13

#StareaEducației: (INTERVIU) Au strălucit la Olimpiada Internațională a Elenismului! Teodora Chirilă și Tudor Cionca, doi elevi ieșeni, de la Colegiul Național, au obținut premiul I la o competiție în care au concurat cu vorbitori nativi de limba neogreacă

Nu se studiază în mod obișnuit la școală, nici măcar ca disciplină opțională, însă avem rezultate de excepție la olimpiadele...

#StareaEducației: (INTERVIU) Au strălucit la Olimpiada Internațională a Elenismului! Teodora Chirilă și Tudor Cionca, doi elevi ieșeni, de la Colegiul Național, au obținut premiul I la o competiție în care au concurat cu vorbitori nativi de limba neogreacă
#InfoEconomic: la Iași, 24 – 25 octombrie, forum economic trilateral. Paul Butnariu, președinte CCII: promovăm Iașiul ”ca un posibil hub economic și strategic și de logistică pentru viitoarea colaborare și reconstrucție masivă a Ucrainei”
Life marți, 8 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: la Iași, 24 – 25 octombrie, forum economic trilateral. Paul Butnariu, președinte CCII: promovăm Iașiul ”ca un posibil hub economic și strategic și de logistică pentru viitoarea colaborare și reconstrucție masivă a Ucrainei”

În perioada 24-25 octombrie, la Iași, urmează să se desfășoare Forumul Economic Trilateral pentru afaceri si reconstrucție în Ucraina....

#InfoEconomic: la Iași, 24 – 25 octombrie, forum economic trilateral. Paul Butnariu, președinte CCII: promovăm Iașiul ”ca un posibil hub economic și strategic și de logistică pentru viitoarea colaborare și reconstrucție masivă a Ucrainei”
Life vineri, 4 octombrie 2024, 13:55

#StareaEducației (INTERVIU) Liviu George Maha, rectorul UAIC Iași: “Sprijinim partea de cercetare, care este esențială într-o instituție de învățământ superior. Oferim granturi atât pentru profesorii tineri cât și pentru cei experimentați. Ne dorim și studenți străini, care reprezintă un indicator al actului didactic de calitate”

Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași a deschis noul an academic la începutul acestei săptămâni, într-o atmosferă de sărbătoare,...

#StareaEducației (INTERVIU) Liviu George Maha, rectorul UAIC Iași: “Sprijinim partea de cercetare, care este esențială într-o instituție de învățământ superior. Oferim granturi atât pentru profesorii tineri cât și pentru cei experimentați. Ne dorim și studenți străini, care reprezintă un indicator al actului didactic de calitate”
Life marți, 1 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Eddy Hilițanu, manager de proiecte pentru consilierea tinerilor: ”noi îi încurajăm să se îndrepte către problemele comunității; tiparul nou de afaceri n-ar trebui să se concentreze doar spre profit, cât și spre ce nevoie rezolvi în comunitate”

În luna octombrie 2021, din numărul total al persoanelor juridice ce figurau în Registrul Comerțului, categoria de vârstă de până în 29 de...

#InfoEconomic: Eddy Hilițanu, manager de proiecte pentru consilierea tinerilor: ”noi îi încurajăm să se îndrepte către problemele comunității; tiparul nou de afaceri n-ar trebui să se concentreze doar spre profit, cât și spre ce nevoie rezolvi în comunitate”
Life marți, 1 octombrie 2024, 17:56

Ciprian Huțanu: „Majordomul”, un proiect de cercetare și de creație artistică, (…) suport și model pentru studenții noștri

Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a deschis anul universitar cu premiera spectacolului „Majordomul”, după romanul...

Ciprian Huțanu: „Majordomul”, un proiect de cercetare și de creație artistică, (…) suport și model pentru studenții noștri
Life sâmbătă, 28 septembrie 2024, 08:31

#StareaEducației (INTERVIU) Ofertă bogată de programe de studii în străinătate, la o nouă ediție a International University Fair ce se va desfășura la Iași

Cel mai mare eveniment educațional din Europa de Sud-Est, International University Fair, revine la Iași. La 9 octombrie, reprezentanții și...

#StareaEducației (INTERVIU) Ofertă bogată de programe de studii în străinătate, la o nouă ediție a International University Fair ce se va desfășura la Iași

Un text de Mircea Eliade sau… „despre actualitatea clasicilor”

Un text de Mircea Eliade sau… „despre actualitatea clasicilor”

Publicat de nicolaetomescu, 13 februarie 2019, 01:39

Tinerii aceștia nu disprețuiesc românismul pentru că sunt comuniști sau anarhiști, sau mai știu eu ce sectă social-universală. Nu. Ei, pur și simplu, regretă că sunt români și ar vrea să fie (o mărturisesc) orice altă nație de pe lume, chinezi, unguri, nemți, scandinavi, ruși, spanioli; orice, numai români – nu. S-au săturat până în gât de destinul acesta de a fi și a rămâne român. Și caută prin orice fel de argumentare (istorică, filozofică, literară) să demonstreze că românii sunt o rasă incapabilă de gândire, de eroism, de probleme filozofice, de creație artistică și așa mai departe.

Unul dintre ei se îndoiește demult de realitatea unui neam românesc războinic, încât își propune să citească istoria Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice dacă într-adevăr s-au luptat vreodată românii cu turcii și i-au învins! Altul crede că orice creier care contează în istoria și cultura „românească” nu e de origine română. Cantemir, Kogălniceanu, Eminescu, Hașdeu, Conta, Maiorescu, Iorga, Pârvan etc. – toți, dar absolut toți sunt străini. Sunt slavi, ovrei, armeni, nemți, orice; dar nu pot fi români, românii nu pot crea, nu pot judeca; românii sunt deștepți, sunt șmecheri, dar nu sunt nici gânditori, nici creatori.

Dacă le pronunți vreun nume despre care se știe sigur că e românesc, au alte argumente. Este din Oltenia? Sânge sârbesc. Este din Moldova? Moldova întreagă e slavizată. Din Transilvania? Sânge unguresc. Cunosc câțiva moldoveni care spun cu mândrie: „Am sânge grecesc!” sau „Strămoșu-meu a fost rus”. Singura lor șansă de a fi oameni adevărați este de a-și dovedi că originea lor nu este curat românească. Nu cred că se află țară europeană în care să existe atâția intelectuali cărora să le fie rușine de neamul lor, să-i caute cu atâta frenezie defectele, să-și bată joc de trecutul lui și să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparțină, prin naștere, altei țări.

Toți tinerii aceștia au de făcut obiecții neamului românesc. Mai întâi, spun ei, românii sunt deștepți, și asta îi împiedică să aibă drame interioare, să cunoască profunzimile sufletului omenesc; îi împiedică să aibă probleme. Cine nu are probleme sufletești, cine nu capătă insomnii din cauza meditațiilor și agoniilor, cine nu e în pragul nebuniei și al sinuciderii, cine nu ajunge pentru zece ani neurastenic, cine nu urlă „Neant! Agonie! Zădărnicie!”, cine nu se dă cu capul de pereți ca să afle „autenticitatea”„spiritualitatea” și „viața interioară” – acela nu poate fi om, nu poate cunoaște valorile vieții și ale culturii, nu poate crea nimic.

Românii sunt deștepți – ce oroare! Unde poate duce deșteptăciunea? La ce-ți folosește faptul că poți cunoaște, superficial, realitatea – când îți lipsește facultatea de a imagina probleme, îți lipsește boala prin care poți întrezări moartea și existența, îți lipsesc înseși elementele dramei lăuntrice? Tinerii aceștia sunt supărați pe neamul românesc pentru că românii nu au drame, nu au conflicte și nu se sinucid din desperare metafizică. Tinerii au descoperit o întreagă literatură europeană de metafizică și etică a desperării. Și, pentru că desperarea este un sentiment necunoscut românului (care a rămas, în pofida atâtor erezii și culturalizări, drept-credincios Bisericii Răsăritene), tinerii intelectuali au dedus stupiditatea iremediabilă a acestui neam. […]

Alimentați de lecturi europene, mimând drame europene, voind cu orice preț o spiritualitate care să semene chiar numai exterior cu spiritualitatea occidentală sau rusă – tinerii n-au înțeles nimic din geniul acestui popor românesc, bântuit de atâtea păcate, având nenumărate lipsuri, dar strălucind totuși cu o inteligență și o simțire proprie. Tinerii au reacționat împotriva curentului de acum 10-12 ani, pornit de la Gândirea și Ideea Europeană (Pârvan, Lucian Blaga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic; originale sunt tot în cursurile și publicațiile lui N. Iorga), care proclamase „autohtonismul”„specificul etnic” în artă și în gândire și încercase cea dintâi filozofie ortodoxă prin crearea tipologiei românești.

Cauzele acestei reacțiuni (care a început prin a fi pur spirituală, pentru a ajunge în deplin nihilism, negație a istoriei, relativism în cultură, disoluția conceptelor critice etc.) sunt mult prea interesante și prea aproape de noi ca să ne încumetăm să le discutăm în acest articol. De altfel, nici n-am încercat aici să cercetăm întreg fenomenul „a nu mai fi român”, ci numai să denunțăm câteva din aberațiile ultimei mode intelectuale. Aceia care desperează de destinul de a se fi născut români judecă strâmb meritele și defectele poporului. Ei vor problematici, îndoieli, eroism – iar poporului român îi e cu totul străină îndoiala și despre eroi are o concepție cu totul familiară.

Pentru un tânăr intelectual, credința și îndoiala au valoare filozofică, deschid căile meditației, pun probleme; pentru un țăran român nu există îndoială, el crede firesc (așa cum curg apele, cum cresc florile), fără „probleme” (țăranul român este realist; vezi colecțiile de proverbe, ca să înțelegi cum a reacționat el contra încercărilor de idealism, de criticism aduse de popoarele cu care a intrat în legătură). […]

Este adevărat că poporul românesc suferă de multe păcate, este adevărat că ne lipsesc multe axe – dar aceasta e condiția noastră umană, acestea sunt posibilitățile noastre de a atinge universalitatea. Putem pleca de la ele sau le putem ignora pur și simplu. Dar nu e nici cavaleresc, nici eficace să ne fie rușine că ne-am născut români numai pentru simplul motiv că nu găsim în valențele românești ceea ce vrea Șestov sau Dostoievski.”

Mircea Eliade – Oceanografie (1934) – Editura „Humanitas”, 1991

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind stabilirea salariului minim adecvat
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 13:30

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind stabilirea salariului minim adecvat

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect de lege prin care se asigură un nou mecanism de stabilire a nivelului salariului minim,...

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind stabilirea salariului minim adecvat
Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională din cauza reţelelor de socializare
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 12:28

Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională din cauza reţelelor de socializare

Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională, în ultimii 2 ani, din cauza reţelelor de socializare. Conform datelor...

Unul din trei copii români a prezentat o formă de tulburare emoţională din cauza reţelelor de socializare
Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie şi indemnizaţie pentru însoţitor nu se recuperează
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 11:39

Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie şi indemnizaţie pentru însoţitor nu se recuperează

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect de lege potrivit căruia nu se recuperează sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie,...

Sumele încasate necuvenit cu titlu de pensie şi indemnizaţie pentru însoţitor nu se recuperează
(AUDIO) Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere începe la Iași!
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 10:46

(AUDIO) Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere începe la Iași!

În această perioadă au loc întâlniri literare cu reprezentanți de seamă ai scenei literare mondiale, nopți albe ale poeziei, lecturi și mese...

(AUDIO) Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere începe la Iași!
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 10:15

Județul Suceava găzduiește două concerte de pian în cadrul turneului Classic Unlimited 2024

Județul Suceava găzduiește două concerte de pian în cadrul turneului Classic Unlimited 2024. Muzica clasică ajunge la Sinagoga din Rădăuți...

Județul Suceava găzduiește două concerte de pian în cadrul turneului Classic Unlimited 2024
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 10:15

Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse anunţă continuarea campaniei naţionale „Fără Bariere – Spune NU Drogurilor”

Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse anunţă continuarea campaniei naţionale „Fără Bariere – Spune NU...

Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse anunţă continuarea campaniei naţionale „Fără Bariere – Spune NU Drogurilor”
Prim plan marți, 22 octombrie 2024, 05:35

Galaţi: Spitalul Judeţean, dotat cu scintigraf de ultimă generaţie pentru diagnosticarea afecţiunilor oncologice

Spitalul Judeţean de Urgenţă Galaţi va fi dotat cu un scintigraf de ultimă generaţie, în valoare de peste un milion de euro, care ajută la...

Galaţi: Spitalul Judeţean, dotat cu scintigraf de ultimă generaţie pentru diagnosticarea afecţiunilor oncologice
Prim plan luni, 21 octombrie 2024, 18:51

Prezidenţiale R. Moldova: S-a finalizat numărarea voturilor

UPDATE – Comisia Electorală Centrală (CEC) de la Chişinău a finalizat, luni seară, numărarea voturilor în toate cele 2.219 secţii de...

Prezidenţiale R. Moldova: S-a finalizat numărarea voturilor

Mircea Eliade – omul de geniu care a marcat cultura lumii

Publicat de Lucian Bălănuţă, 21 septembrie 2015, 07:11

în copilărie, i s-a interzis să citească. La începutul secolului trecut, medicina nu avea soluții pentru miopia gravă, iar părinții au fost sfătuiți să-l țină pe micul Mircea departe de oboseală cititului. La școală, a fost corijent tocmai la română și limbi străine, iar tatăl sau îl obligă să studieze pianul, şi îi organiza concerte la care veneau doar rude și prieteni.

Adolescentul miop care și-a trecut cu greu corigențele urmă să devină ilustrul profesor de istorie a religiilor din Statele Unite, iubit de hipioți și chiar în ziua de azi la o întrebare adresată pe forumul liceenilor „Care este autorul român preferat?” cei mai mulți au răspuns Mircea Eliade. Iată farmecul corigentului ajuns savant, al pianistului fără public, al călătorului exotic care a descoperit tainele Orientului, dar și iubirea pentru fiica unui învățat indian, al singurului om cu care Cioran vorbea românește, al activistului legionar care în timp ce scria articole antisemite lua poziție împotrivă persecutării intelectualilor evrei, al idolului pentru generații întregi de elevi și studenți din Chicago.

Eliade se obișnuise în copilărie cu etichetade Elev indisciplinat și mereu corijent. Într-o vară, din senin, el se hotărâ să schimbe totul din proprie inițiativă și cu propriile puteri. Dacă toți îl credeau o haimana, el le va dovedi că nu este așa. Le-a pregătit o supriza iar armă lui a fost tocmai tocul cu cerneală.

Continuarea articolului şi videoreportajul le regăsiţi AICI.

Andrei Oţetea
Personalitatea zilei sâmbătă, 20 martie 2021, 09:52

Andrei Oţetea

Specialist în istoria Evului Mediu şi a epocii moderne, se născuse pe 24 iulie 1894 în Mărginimea Sibiului/satul Sibiel… A urmat studii...

Andrei Oţetea
Alexandru Ioan Cuza 
Personalitatea zilei vineri, 19 martie 2021, 19:30

Alexandru Ioan Cuza 

Alexandru Ioan Cuza (20 martie 1820, Bârlad – 15 mai 1873, Heidelberg/Germania) Originea. Studiile. Familia Tatăl viitorului domn, Ioan...

Alexandru Ioan Cuza 
Theodor Aman: „Artistul, ca şi literatul, trebuie să aparţină timpului său”
Personalitatea zilei vineri, 19 martie 2021, 18:59

Theodor Aman: „Artistul, ca şi literatul, trebuie să aparţină timpului său”

Theodor Aman s-a născut pe 20 martie 1831, la Câmpulung Muscel, părinții săi fiind Despina-Pepica Paris (grecoaică de origine) și serdarul...

Theodor Aman: „Artistul, ca şi literatul, trebuie să aparţină timpului său”
Nicolae Titulescu: „Fiecare îşi are misiunea sa…”
Personalitatea zilei miercuri, 17 martie 2021, 12:30

Nicolae Titulescu: „Fiecare îşi are misiunea sa…”

Nicolae Titulescu s-a născut pe 4 martie 1882, la Craiova, în familia Mariei Urdăreanu și avocatului Ion Titulescu. Și-a petrecut copilăria la...

Nicolae Titulescu: „Fiecare îşi are misiunea sa…”
Personalitatea zilei miercuri, 17 martie 2021, 09:09

Urmuz: „Cititor, trăieşte poemul, cum ai trece cu valizele pline de nitroglicerină printr-o ţară de foc”

Ziua în care s-a sinucis (biografia încupuse cu patru decenii în urmă, pe 17 martie 1883, în Curtea de Argeș) îngroașă tușele destinului...

Urmuz: „Cititor, trăieşte poemul, cum ai trece cu valizele pline de nitroglicerină printr-o ţară de foc”
Personalitatea zilei luni, 15 martie 2021, 10:31

Nae Ionescu: „Viaţa şi iubirea pot creşte doar din inimă”

Feature: Nicolae Tomescu Pe numele său Nicolae C. Ionescu, s-a născut în 4/16 iunie 1890, la Brăila. În timpul studiilor liceale (oraşul...

Nae Ionescu: „Viaţa şi iubirea pot creşte doar din inimă”
Personalitatea zilei luni, 15 martie 2021, 10:10

Alexandru Giugaru: „De ce-am plecat din Hușul meu?”…

S-a născut pe 23 iunie 1897, în Huși… A absolvit Liceul „Cuza Vodă” din orașul natal; în 1916, devenise absolvent al...

Alexandru Giugaru: „De ce-am plecat din Hușul meu?”…
Personalitatea zilei duminică, 14 martie 2021, 16:29

Alexandru Macedonski: „Lumina e o taină rară…”

(„Rondelul meu”) „Când am fost ură am fost mare, Dar, astăzi, cu desăvârșire Sunt mare, că mă simt iubire, Sunt mare, căci mă simt...

Alexandru Macedonski: „Lumina e o taină rară…”