NEAMŢ: Spitalul modular din Iaşi, în atenţia Curţii de Conturi
Publicat de Andreea Drilea, 12 august 2020, 11:25
Curtea de Conturi precizeaza in document ca “iniţiativa cu impact financiar semnificativ prin participareai Consiliilor judeţene Iaşi şi Neamţ la realizarea, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară EURONEST (ADI EURONEST), a obiectivului de investiţii „Spital Mobil COVID-19 Regiunea Nord-Est România”. Contribuţia UATJ Iaşi a fost de 72.000 mii lei (aproximativ 14,8 milioane euro), iar cea a UATJ Neamţ a fost de 16.000 mii lei (aproximativ 3,3 milioane euro). In acest caz nu există elaborată o strategie a achiziţiei publice a spitalului şi respectiv a modului de gestionare ulterioară punerii în funcţiune; nu au fost prezentate înscrisuri prin care să se susţină modul în care s-a procedat la identificarea riscurilor alocării şi utilizării resurselor financiare şi un plan de măsuri pentru diminuarea acestora, în condiţiile în care, alocarea resurselor financiare nu s-a realizat în baza unui contract de finanţare cu prezentarea detaliată a obligaţiilor ce revin asociaţiei, modul de raportare a utilizării sumelor alocate la termenele asumate, restituirea sumelor neutilizate, modul de exploatare pe timpul garanţiei echipamentelor, etc.; nu există un contract de management al spitalului, neregăsindu-se evaluări cu privire la costurile exploatării, inclusiv în ceea ce priveşte personalul medical şi modul de finanţare a acestora, avizele de funcţionare (cel puţin la nivel de corespondenţă), costurile de întreţinere şi mentenanţă, etc”. Curtea de Conturi a verificat si activitarea asociatiei ADI EURONEST. Si aici nu s/au respectat prevederile legale cu privire la elaborarea caietului de sarcini, nepublicarea anunţului de atribuire a contractului de achiziţie publică, în termenul legal de 30 de zile de la data încheierii acestuia; neconstituirea garanţiei de bună-execuţie în cuantumul de 1% din valoarea contractului de furnizare, fără TVA, şi în termenul prevăzut prin clauzele contractuale (garanţie evaluată la 646.912 lei); – efectuarea recepţiei produselor din cadrul obiectivului de investiţii la o valoare de 1.520.848 euro, şi respectiv efectuarea de plăţi la concurenţa acestei sume, în situaţia în care nu este posibilă verificarea corelaţiei între informaţiile/datele caietului de sarcini, ale ofertei depuse şi respectiv elementele facturate de către furnizor; – efectuarea de plăţi în valută, prin utilizarea acreditivului, contrar prevederilor contractului de furnizare (la data finalizării controlului nu s-au prezentat informaţii cu privire la modalitatea de utilizare a acreditivului, existând riscul ca plăţile efectuate să depăşească valoarea în lei a contractului de furnizare). (GIANINA BUFTEA)