Contractele la energia electrică se pot încheia și după 1 iulie
Publicat de , 6 iulie 2021, 14:00
Ei au intrat pe tariful universal, care presupune că vor primi în continuare energie de la vechiul furnizor la un preț mai mare decât cel din piața liberă.
Expertul în energie Silvia Vlăsceanu a declarat, la Radio România Actualități – Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, că în orice moment consumatorii pot trece la piața liberă, semnând un nou contract cu un furnizor de energie.
„Nu este o tragedie dacă nu trecem pe piața concurențială azi sau mâine. Avem acest drept și putem să facem schimbarea contractului în orice moment – că e 1 iulie, că e 1 septembrie, că l-am făcut la 1 ianuarie, putem oricând, și la fiecare 21 de zile, dacă nu ne place furnizorul actual, ne uităm, studiem piața și, în cunoștință de cauză, ne schimbăm furnizorul”, a spus Silvia Vlăsceanu.
Ea a precizat că liberalizarea pieței la energia electrică este un proces continuu, iar consumatorii pot rezilia contractele actuale dacă nu sunt mulțumiți de clauzele contractuale.
Crește factura la energie
Consumatorii care nu și-au schimbat contractele la energie electrică până la 1 iulie vor avea creșteri de prețuri la energia electrică, în medie cu 4,7%, în funcție de zonă, consideră Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.
El estimează însă, o nouă creștere a prețurilor la energia electrică începând cu 1 ianuarie 2022, având în vedere tendința prețurilor la bursă.
„Din datele prezentate până în momentul de față, în serviciul universal această creștere, care este vizilă la 1 iulie, face ca prețul mediu să crească cu 4,7%, cu intervale între 1,3 si 7,5% între diverse zone din România. Această creștere este pe următoarle șase luni și așteptările noastre sunt ca, la 1 ianuarie 2022, să ne confruntăm cu o nouă creștere, așa cum arată tendința prețurilor pe piețele bursiere în momentul de față„.
Până în acest moment, potrivit statisticilor, aproximativ 40% dintre consumatori au încheiat noi contracte de energie pe piața concurențială, dar procentul celor care și-au schimbat furnizorul este sub 10%.
„În ceea ce privește procesul de liberalizare, eu nu sunt atât de plăcut impresionat de cum a mers activitatea, din punct de vedere al cifrelor. La 31 mai, conform datelor ANRE, erau 4,28 milioane de consumatori pe piața liberă de energie electrică, circa 40%. Este mai relevant procentul celor care și-au schimbat furnizorul – sub 10%- și pe piața de energie si pe cea de gaze naturale, din calculele noastre. Acest proces este departe de a fi un proces care să ducă către o liberalizare reală„, a spus Chisăliță la Serviciul de noapte.
Consumatorii sunt sfătuiți să încheie noi contracte de energie electrică dacă nu sunt mulțumiți de cele încheiate până la 1 iulie, în funcție de obiceiurile lor de consum.
„Consumatorul, dacă este interesat de factura pe care o plătește să urmărească de la lună la lună cum și cât plătește. Să urmărească cât poate și să ajungă la propria concluzie privind consumul de energie și prețul plătit. Liberalizarea este un proces care nu se va termina niciodată. Energia electrică, gazele naturale sunt utilități uzuale, nu sunt un moft. Dar noi trebuie să ne cerem drepturile și până la urmă noi suntem cei care vom dezvolta concurența cerând din ce în ce mai mult furnizorilor„, precizează Silvia Vlăsceanu, expert în energie.
Schimbarea contractului, fără actul de proprietate
Potrivit unui ordin al ANRE, procedura de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice de către clienții finali a fost simplificată, prin eliminarea obligației de a prezenta actul de proprietate a spațiului locativ.
Cei care vor să semneze un contract de electricitate trebuie să dea o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că au dreptul să folosească respectivul spațiu, a mai spus Vlăsceanu.
Video: Serviciul de noapte, ediția din 5/6 iulie 2021 poate fi urmărită aici https://www.facebook.com/romaniaactualitati/videos/2682914422007903