#InfoEconomic: Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital: ”site-ul companiei este cel care convinge; de acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem ca business”
Publicat de hdaraban, 5 noiembrie 2024, 23:59 / actualizat: 8 noiembrie 2024, 17:53
Bineînțeles, poate fi adăugată și zicala ”reclama este sufletul comerțului”, iar aceasta, prin dimensiunea pe care o are online-ul, capătă noi conotații pentru mediul antreprenorial, inclusiv pentru afacerile aflate la început de drum.
Având aceste perspective, la #InfoEconomic, Ioana Amăriuței Popa, fondator Story Seeker, specialistă în marketing digital, a oferit mai multe răspunsuri legate de elementele care stau la baza succesului unei campanii de marketing digital. Unul dintre acestea vizează folosirea în tandem a celor două tehnici de ”marketare”: PPC SEO. Acestea aduc rezultatele dorite doar atunci când site-ul companiei este bine structurat și în măsură să ofere informații pentru a câștiga încrederea potențialilor clienți.
Interlocutoarea lui Horia Daraban spune că una din condițiile de bază pentru a obține rezultate în campaniile de marketing digital este reprezentantă de consecvența și constanța în a transmite mesajele către publicul țintă, acesta din urmă trebuind să fie foarte clar definit.
Horia Daraban: Care este, până la urmă, pulsul pieței de marketing digital pentru zona Moldovei, pentru Iași?
Ioana Amăriuței Popa: Este o piață emergentă, aș putea să spun, și asta pentru că companiile au înțeles chiar că au nevoie și de componenta aceasta online, și nu doar de cea offline, în cazul în care vorbim despre afaceri care au și puncte desfacere, spre exemplu, dar și pentru că e necesară o viziune unitară între ceea ce se întâmplă în offline și cu ce se întâmplă în online. Așa încât, pot să spun clar că este o piață emergentă și companiile au înțeles cât de important este, de fapt. Sunt câteva avantaje incontestabile dacă se promovează și în online.
Horia Daraban: Mai mulți bani investiți pentru ca afacerea să fie vizibilă în online înseamnă și garantarea creșterii numărului de clienți?
Ioana Amăriuței Popa: Da, este o garanție, pentru că vorbim de o vizibilitate mai bună, vorbim de a atinge și alte categorii de public decât cele pe care le atingeam până acum. Însă, totul trebuie făcut etapizat, poate gândind o strategie înainte și nu direct reclamă. Reclama este o acțiune din cadrul unei strategii complexe de promovare și de comunicare.
Horia Daraban: Ce elemente ale unei astfel de campanii de marketing digital cresc șansele de reușită? Se rezumă la creșterea numărului de clienți sau se raportează și la persistența în timp în mediul online?
Ioana Amăriuței Popa: Depinde foarte mult de obiectivul campaniei respective. Putem avea ca obiectiv să devenim mai vizibili și asta în timp, cum spuneați și dumneavoastră, poate să aducă rezultate foarte bune. Sau putem să avem un obiectiv de a avea o creștere în termen scurt pe o anumită nișă sau pe ceva cât se poate de specific. Iar lucrul ăsta se poate face și mai accelerat. De asta ziceam că, în ceea ce privește comunicarea online, ea este parte din obiectivele business-ului overall, adică dacă compania își dorește să crească în zona aceasta de online, o poate face cu siguranță în baza acestei strategii de care vă vorbeam.
Horia Daraban: Ce ar trebui să conțină această strategie de marketing digital?
Ioana Amăriuței Popa: În primul rând, plecăm de la un obiectiv, fie că este vorba despre o companie care oferă servicii sau o companie care vinde produse și, în funcție de asta, se setează un obiectiv pe care ni-l dorim, pe un termen mediu, să spunem. După care, în funcție de acest obiectiv, au loc acțiuni. Acțiunile pot fi online sau offline. Atunci când noi creăm o strategie, ne ocupăm de ambele părți, astfel încât toate acțiunile din cadrul acestei strategii să se completeze. Dacă vorbim atunci doar de online, în strategie pot fi acțiuni precum crearea unei campanii tematice spre exemplu, crearea unei identități a acestei campanii, crearea unui mesaj puternic în cadrul campaniei, o campanie care poate dura și două și trei luni pentru a avea rezultate notabile. În cadrul campaniei pot fi făcute tot felul de acțiuni de tipul comunicării în social media sau a unor reclame țintite în direcția respectivă articole de blog, email – marketing.
Sunt foarte multe acțiuni care pot fi făcute. De asemenea, putem merge și înspre zona de PR, unde comunicăm obiectivele noastre în mass-media. Apoi, desigur, ne putem duce și în zona de offline, dacă compania respectivă are și în zona de offline activități.
Horia Daraban: Pentru că ați pomenit dumneavoastră, la un moment dat, ce rol au rețelele sociale în România, când vorbim despre marketing digital? Sunt ele, în ansamblu, principalele platforme de promovare?
Ioana Amăriuței Popa: Din punctul meu de vedere, principalul canal de comunicare al unei companii ar trebui să fie propriul site. Într-adevăr, social media ajută, ajută în funcție de publicul pe care o companie îl are în vedere. Poți comunica, dacă ești o companie care oferă servicii către alte companii, de exemplu, pe Linkedin foarte bine sau pe Youtube. Poți să te poziționezi ca expert într-un domeniu sau altul. În social media, practic, reușim să valorificăm mesaje care poate se regăsesc deja pe site, factori diferențiatori. Poți să comunici toate avantajele și beneficiile pe care le-ar putea avea un potențial client către tine. Este un loc unde poți găsești clienții. Acolo vorbim de Meta, vorbim de Youtube, vorbim de Tiktok, în funcție de publicul pe care îl are fiecare business. Însă, de asemenea, putem capta în online și acest trafic de căutare. Iar aici vorbim de zona de Google.
În spațiul ăsta oamenii caută foarte multe informații despre ceea ce îi interesează. Și atunci, dacă suntem extrem de vizibili și în Google, printr-un profil de Google My Business actualizat, spre exemplu, printr-un SEO bine făcut în site, astfel încât pe cuvintele cheie pe care potențialii noștri clienți le-ar putea căuta în Google, noi ne afișăm chiar și organic, nu neapărat plătit prin reclame. E clar că toate aceste drumuri și social media și zona de Google duc către site. Site-ul este, până la urmă, cel care convertește, site-ul, este cel care convinge. Acolo își iau potențialii clienți încrederea în ceea ce facem noi ca business și atunci toate lucrurile astea sunt așa ca un puzzle care trebuie aliniate astfel încât potențialul client să fie convins.
Horia Daraban: Când funcționează mai bine pay per click (PPC) și când search engine optimization (SEO)? Sau merg în tandem?
Ioana Amăriuței Popa: În tandem. Atunci când vorbim de SEO, e clar că vorbim despre un site optimizat. De altfel, este cartea de vizită a fiecărei companii în online. Site-ul este cel care convinge, așa cum spuneam mai devreme, și atunci, dacă noi avem acțiuni legate de SEO făcute, asta înseamnă, de la optimizare de pagini, mă refer aici la pagini de categorie, pagini de produs, dacă suntem un magazin online, până la zonele cu elemente de încredere, cum ar fi, poate, despre noi, poate ceva certificări, toate lucrurile astea conving și sunt legate de partea de SEO; titluri, texte bine realizate și în spate partea tehnică, un site care se încarcă repede cu imagini care sunt optimizate. Lucrurile astea toate contează. Contează și în zona de PPC, deoarece Google este un roboțel care citește și atunci când observă imaginile sunt optimizate, viteza de încărcare a site-ului este una bună, avem șanse ca să fim afișați mai mult. E vorba despre afișări și în cazul reclamelor.
Horia Daraban: Deci PPC și SEO merg în tandem…
Ioana Amăriuței Popa: Merg în tandem, cu siguranță, pentru că PPC-ul nu face altceva decât să sporească vizibilitatea site-ului și așa bun, de care vorbeam anterior.
Horia Daraban: Campania de marketing digital trebuie să spună o poveste?
Ioana Amăriuței Popa: Da, cu siguranță, campania trebuie, în primul rând, să fie gândită mereu cu publicul în minte, cui ne adresăm, ce probleme are, cum le putem noi rezolva și în felul ăsta se creionează această poveste. Sunt unii oameni care reacționează mai mult la zona emoțională, alți oameni, poate, la cea mai analitică. Și atunci noi, dacă reușim să îmbinăm strategiile și comunicarea și mesajul să fie în ambele zone, și emoțional și rațional, atunci cu siguranță reușim să ajungem, dar mereu să avem publicul în minte, să-l nișăm, să știm despre el cât mai multe, astfel încât promovarea noastră ca și companie să fie cât mai eficientă.
Horia Daraban: Din experiența dumneavoastră, care e cea mai dificilă campanie de marketing digital?
Ioana Amăriuței Popa: Cea mai dificilă campanie, să zicem că în zona de Black Friday. Sunt provocări legate de faptul că foarte multe companii se promovează în această perioadă. Și atunci, provocarea noastră, ca și marketeri, este să aducem pentru clienții noștri rezultate cât mai bune, la un cost cât mai mic, în ciuda faptului că este o competiție extrem de mare pe piață pentru vizibilitate și afișări, că tot vorbeam de PPC. Asta, să zicem, este una din provocările noastre cele mai mari. Și e de sezon, să zicem așa.
Horia Daraban: Inteligența artificială și marketing-ul digital. În ce zonă de elaborare a unei astfel de campanii poate fi un sprijin și care sunt perspectivele din acest punct de vedere?
Ioana Amăriuței Popa: Ca agenție de marketing digital folosim AI-ul (inteligența artificială) în multe situații. De exemplu, dacă e să ne gândim la research, atunci când facem documentări, noi putem să ne folosim de instrumentele AI. De asemenea, în email-urile automatizate, când facem secvențe automatizate de email-uri care se transmit către public în funcție de anumite triggere. La fel, folosim AI. Sunt foarte multe situații, inclusiv când vine vorba despre optimizare, de campanii de PPC ș.a.m.d. Au apărut pe piață suficient de multe instrumente. Unele sunt foarte importante și chiar ajută. Un marketer foarte bun, practic, este la curent cu toate instrumentele acestea. Selectează care sunt acele instrumente care sunt cu adevărat utile și le folosește. În felul ăsta avem un avantaj competitiv, cumva. Problema nu este că inteligența artificială ar putea înlocui marketing-ul digital. Că s-a auzit, îi scriu lui Chat GPT și atunci nu mai am nevoie de copyrighter.
Nu este chiar așa, pentru că factorul uman va fi tot timpul prezent prin felul în care alegem să luăm unele decizii atunci când folosim instrumentele. Deci marketing-ul digital se completează foarte bine cu AI.
Horia Daraban: La finalul interviului nostru, un sfat pentru această zonă, pentru cei care sunt antreprenori și sunt interesați să pună la punct, să puncteze în online ideea de business pe care o au.
Ioana Amăriuței Popa: Să fie consecvenți în a transmite mesaje și a comunica cu publicul lor pe toate canalele pe care le au ei la dispoziție; și asta fiind de la site până la social media, Google My Business ș.a.m.d.
Horia Daraban: Deci o prezență constantă.
Ioana Amăriuței Popa: Constantă, un mesaj clar și același mesaj să fie folosit pe toate canalele de comunicare, atunci când transmitem baza unui obiectiv, desigur.
Varianta audio a dialogului: