Evenimente culturale în Comunitatea Rușilor Lipoveni din Iași: Raduga la 20 de ani și filmul Copilăria lui Ivan – teme ale emisiunii Comunități Etnice/Ruși Lipoveni de miercuri, 27 NOV. 2024, ora 20:30 – cu Dumitru ȘERBAN
26 noiembrie 2024, 16:50
Organizatori ai evenimentului au fost reprezentanții Comunității Rușilor Lipoveni din România și cei ai Comunității Rușilor Lipoveni din Iaşi. Prin intermediul acestei manifestări culturale au fost marcați 20 de ani de activitate ai Grupului Artistic „Raduga”, grup al Comunității Rușilor Lipoveni din Iași. Alături de membrii Ansamblului „Raduga”, au susținut programe artistice și membrii ansamblurilor folclorice „Slavianskaia karuseli” din Iaşi şi „Galuboe more” din Constanța.
Înaintea deschiderii manifestării am stat de vorbă cu filolog Isabelle-Elena Tamba de la Institutul de Filologie Română „Alexandru Philippide”, Departamentul de lexicologie și lexicografie, Academia Română, Filiala Iași.
Isabelle-Elena Tamba este membru al Ansamblului Folcloric „Raduga”, grup al Comunității Starovere Ieșene și, astăzi, ne povestește despre integrarea sa în această frumoasă echipă. Intelocutorul nostru ne vorbește și despre admirația pe care o are pentru cercetările domnului profesor universitar, specialist în Filologie, Leonte Ivanov, cercetări, studii pe care ni le-a pus pe masă despre trecutul rușilor staroveri din România și nu numai. Credința și limba maternă, atât de mult respectate în comunitate, sunt mărci care i-a făcut pe etnicii ruși lipoveni să-și păstreze caracterul unitar.
Până la finalul ediției de astăzi a emisiunii noastre, relatăm de la seara de film dedicată Comunității Rușilor Lipoveni din Iași, manifestare care face parte din proiectul „Multiculturalitate în arta cinematografică”.
Proiectul se află la ediţia a IV-a și este organizat de către reprezentanții Primăriei Municipiului Iaşi prin cei ai Casei de Cultură „Mihai Ursachi” împreună cu cei ai Comunității Rușilor Lipoveni din Iași.
Concret, în ziua de joi, 21 noiembrie 2024, începând cu ora 17, în Sala de spectacole „Diotima”, publicul cinefil a asistat la proiecţia filmului artistic Copilăria lui Ivan, în regia lui Andrei Tarkovski. Moderatorul dialogului a fost doamna profesor Ioana Petcu, critic de film şi de teatru.
Până a asculta pe domnul Vasile Letia, președinte al Comunității Rușilor Lipoveni din Iași, vă oferim câteva amănunte atât despre film, cât și despre regizorul acestuia.
Copilăria lui Ivan, cu titlu alternativ Flăcări și flori, este un film realizat în anul 1962 de către studioul „Mosfilm” din Moscova. Este primul film de lung metraj al regizorului rus Andrei Tarkovski.
Rusia, a doua coflagrație mondială. Ivan (Nikolai Burliaev), un băiat de 12 ani, a cărui mamă a fost ucisă, devine cercetaș, trăiește intens viața de front și moare executat de către naziști. Obiectivul (director de imagine: Vadim Iusov) surprinde nu numai ceea ce vede eroul, ci și ceea ce gândește, visează și își închipuie el. Copilăria lui Ivan – remarca scriitorul Romulus Rusan – este sfârșitul copilăriei lui Tarkovski; este părăsirea universului de concepte lirice din Compresorul și vioara și intrarea în universul de relații filosofice care avea să culmineze în pelicula Rubliov.
Andrei Arsenievici Tarkovski s-a născut la 4 aprilie 1932 în localitatea Zavrajie, Regiunea Kostroma, Rusia Sovietică. S-a stins în ziua de 29 decembrie 1986 lângă Paris. A fost regizor, actor, scenarist şi scriitor. Este considerat unul dintre cei mai influenți cineaști ai erei sovietice și a întregii istorii a cinematografiei.
Nu ne rămâne decât ca în cele ce urmează să stăm de vorbă cu donmnul Vaisle Letia, președinte al Comunității Rușilor Lipoveni din Iași, cel care s-a arătat încântat de proiectul „Multiculturalitate în arta cinematografică”, ediția a IV-a, proiect care are continuitate; în acest context interlocutorul nostru a participat la toate serile din cadrul acestui proiect, fiind captivat de seara dedicată etnicilor rromi, atunci când a rulat filmul De ce nu plângem? în regia doamnei profesor Delia Grigore de la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine din cadrul Universității București. Aproape de finalul dialogului, domnul Vasile Letia mulțumește etnicilor ruși staroveri pentru prezența la evenimentul din ziua de joi, 21 noiembrie 2024; țin să vă mărturisesc faptul că sala a fost plină, ceea ce arată dragostea pentru filmele lui Andrei Tarkovski.
Stimați prieteni, după cum bine știți, povestim despre filmul Copilăria lui Ivan, în regia lui Andrei Tarkovski, peliculă care a rulat, la Iași, în ziua de joi, 21 noiembrie 2024, începând cu ora 17, în Sala „Diotima” din incinta Casei de Cultură „Mihai Ursachi” din Parcul Copou.
În următoarele minute, stăm de vorbă cu doamna profesor Ioana Petcu de la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. Ioana Petcu ne povestește despre filmul Copilăria lui Ivan, în regia lui Andrei Tarkovski, cu accent pe o parte dintre subiectele suprinse în această peliculă; aflăm și câteva detalii din culisele cinematografice ale lui Andrei Tarkovski.
Filmul despre care vorbim a primi – în anul 1962 – Leul de aur la Festivalul de film din Veneția.
În cele ce urmează difuzăm discursul rostit de către domnul profesor univeristar, doctor în Filologie, Leonte vanov, imediat după difuzarea filmului Copilăria lui Ivan.
Aflăm amănunte despre scenariul filmului, punere în scenă semnată de către Mihail Papava și Vladimir Bogomolov, după teme din nuvela Ivan, narațiune semnată de către Vladimir Bogomolov. Domnul profesor ne oferă amănunte și despre legăturile pe care le putem vedea între Copilăria lui Ivan și primul său film Compresorul și vioara (Katok i skripka), film de metraj mediu studențesc; mai aflăm detalii și despre asocierea simbolurilor din Copilăria lui Ivan și celelalte filme ale sale – Andrei Rubliov; Solaris; Oglinda; Călăuza; Tempo di viaggio (documentar); Nostalgia și Sacrificiul, filme pe care nu ezit a vi le recomanda.
Raportat la cele prezentate, conchidem prin câteva cuvinte care aparțin lui Gilles Deleuze, unul dintre cei mai importanți și influenți filosofi francezi, din a doua jumătate a secolului XX, cel care scrie despre textul lui Tarkovsky, despre „figura cinematografică”, după cum urmează: Tarkovsky spune că ceea ce este esențial este modul în care timpul curge în secvențe, tensiunea sa [adică timp-presiune] sau rarefacția, „presiunea timpului în secvență”. El pare să subscrie la alternativa clasică, secvență sau montaj, și să opteze net pentru secvență („figura cinematografică” există doar în interiorul secvenței)”.
Stimați prieteni, în speranța că v-am stârnit interesul, și sigur am făcut-o, cu subiectele prezentate, vă invit ca în ziua de miercuri, 27 NOIEMBRIE 2024, între 20:30-21:00, să fiți alături de Radio România Iași, pe toate frecvențele (1053 KHz/AM, 90,8; 94,5 și 96,3 MHz/FM) pentru a urmări emisiunea: Comunități Etnice/Ruși Lipoveni.
Ne auzim online – AICI – http://myradioonline.ro/radio-iasi?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuPTomsG6iAMVCKhoCR1xegBvEAAYASAAEgLtV_D_BwE
Text, foto și audio: Dumitru ȘERBAN