#InfoEconomic: Romeo Vatră, director general al Aeroportului Iași: ”în lipsa unei autostrăzi, aeroportul e principala poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în regiune. Dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul de la Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului”
![#InfoEconomic: Romeo Vatră, director general al Aeroportului Iași: ”în lipsa unei autostrăzi, aeroportul e principala poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în regiune. Dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul de la Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului” #InfoEconomic: Romeo Vatră, director general al Aeroportului Iași: ”în lipsa unei autostrăzi, aeroportul e principala poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în regiune. Dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul de la Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului”](https://www.radioiasi.ro/wp-content/uploads/2025/02/romeo-vatra-850x479.jpg)
Publicat de hdaraban, 5 februarie 2025, 12:02
Studiul de caz poate fi Aeroportul Internațional Iași. De altfel, potrivit unei autoevaluări, ca număr de călători, aerogara se situează pe locul doi în topul aeroporturilor regionale, având al doilea cel mai mare terminal din România. Este vorba despre finalizarea terminalului patru anul trecut, cel mai important proiect cu fonduri europene din istoria entității, în valoare totală de 90 de milioane de euro.
La #InfoEconomic, Horia Daraban l-a avut partener de dialog pe domnul Romeo Vatră, directorul general al Aeroportului Internațional Iași. În răspunsurile oferite, invitatul a vorbit despre bilanțurile lui 2024, care înseamnă, 2,2 milioane de pasageri, dar și un profit de peste un milion de euro.
Directorul Aeroportului Iași a vorbit și despre proiectele de dezvoltare care includ transformarea celor patru terminale în doar două: unul pentru pasageri cu zone separate Schengen și non Schengen și unul, în premieră pentru transport marfă, cu accent pe coletărie. Pe lângă acestea, ”vrem să extindem și platforma de parcare pentru aeronave cu încă 10 locuri și să construim o nouă cale de rulare paralelă cu pista.”
De altfel, managerul aeroportului de la Iași subliniază că ”e important să punem un picior în prag în zona de transport mărfuri, unde nu existăm absolut deloc, urmând ca într-o etapă ulterioară să dezvoltăm o zonă cargo ca la carte, în partea de est a aeroportului.”
Legat de importanța aeroportului pentru mediul de afaceri regional, Romeo Vatră precizează că ”în lipsa unei autostrăzi, avem aeroportul ca fiind principală poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în oraș, dar nu doar în oraș, în județ, ci în întreaga regiune, pentru că Aeroportul Iași este cel mai important aeroport din această regiune de nord est a României. Drept urmare, dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului.”
Horia Daraban: În ideea bilanțurilor, cum a încheiat Aeroportul Iași anul 2024? Ne puteți oferi câteva cifre reprezentative?
Romeo Vatră: Desigur, unele cifre sunt clare la ora aceasta, altele sunt previzibile. Cifre clare avem, evident, cel mai așteptat indicator este traficul pe 2024, care se situează la nivelul aproximativ de 2,2 milioane de pasageri. E un rezultat bun, pe de o parte, mai puțin bun, pe de altă parte, în sensul că e foarte bun pentru că am reușit să depășim pragul de 2 milioane de pasageri pentru al doilea an consecutiv. Mai puțin bun, dacă e să ne raportăm față de 2023, pe care noi îl considerăm ca fiind un an atipic pentru Aeroportul Iași, pentru că în 2023 am avut un trafic de 2,3 milioane. Diferența nu este foarte mare, dar există o explicație, ținând cont de creșterea de trafic de pe aeroporturile din Bacău și Chișinău, care, evident, ne-au vizat și perspectivele sunt bune. Sperăm ca anul acesta să depășim pentru treia oară pragul de 2 milioane de pasageri, dar să avem o creștere față de 2024.
Din punct de vedere economic, vă pot spune cu certitudine că suntem pe zonă de profitabilitate. Nu pot să estimez în mod concret acum, la această oră, cât a fost profitul, dar undeva cred că la peste un milion de euro. Urmează să finalizăm situațiile financiare, ceea ce iarăși este un lucru bun pentru dezvoltarea aeroportului.
Horia Daraban: Plecând de la aceste cifre, vin cu întrebarea: în ce direcție se îndreaptă dezvoltarea aeroportului? Mai mulți călători, există o strategie și care sunt obiectivele ce se regăsesc în aceasta?
Romeo Vatră: Avem stabilite foarte clar o serie de investiții pe care va trebui să le atacăm în această perioadă. Una dintre ele deja o putem considera finalizată: extinderea spațiul de procesare a pasagerilor prin construire a unui nou terminal, terminalul T4, și extinderea parcării. De asemenea, am reușit să construim un nou parc fotovoltaic, ceea ce ne face singurul aeroport care are o astfel de facilitate, să devenim mai prietenoși cu mediul. Pe agendă, ca și puncte de investiții pe care dorim să le atacăm în acest an și anul viitor, avem transformarea terminalului T2 într-unul cargo, reconfigurarea terminalului T3 astfel încât să asigurăm același aspect interior și exterior al terminalul T3 cu cel al terminalului T4; adică să nu mai existe o diferențiere între cele două terminale din punct de vedere estetic și funcțional.
Și, din acest punct de vedere, este o prioritate pentru noi extinderea spațiului de așteptare în zona de îmbarcare a terminalului T3, care este o zonă pentru zboruri non Schengen. Acum, mai avem în plan să construim un turn nou de control pentru care vom începe în acest an studiu de fezabilitate, iar terminalul T1 va fi reconfigurat și transformat în clădire de birouri, ceea ce și este în momentul de față. Deci, pe viitor, nu vom mai avea terminale T1,T2,T3,T4. Ne propunem să avem o clădire administrativă, un terminal cargo și un terminal de pasageri cu zonă pentru Schengen și cu zonă pentru non Schengen. De asemenea, vrem să extindem și platforma de parcare pentru aeronave cu încă 10 locuri și să construim o nouă cale de rulare paralelă cu pista. Aș mai adăuga pe lista de investiții, construirea unei noi parcări pentru mașini, pentru pasageri, dedicată parcării pentru lungă durată.
Horia Daraban: În ce măsură aceste planuri de investiții, aceste direcții de dezvoltare se întâlnesc cu viitoarea desfășurare a autostrăzii A8? Aeroportul, cumva, să fie conectat la această autostradă.
Romeo Vatră: Există această perspectivă și sunt antamate mai multe discuții de a se construi o bretea de legătură cu viitoare autostrada opt, o bretea care va conecta Spitalul de Urgență și aeroportul cu A8. Acum, evident, e un proiect, să zicem, pentru termen mediu. Mi-aș dori să fie cât mai scurt. Ne-ar ajuta foarte mult, pentru că această bretea ar putea deschide zona de est a aeroportului, unde Consiliul Județean deține 70 de hectare de teren, unde putem dezvolta, pe viitor aeroportul, în special pentru transportul de mărfuri. Și, așa cum spuneam, T2 îl transformăm în terminal cargo, dar pentru că trebuie să ținem cont de particularitățile pe care le are, va fi un terminal mai mult pentru coletărie, cross-docking, mai puțin pentru depozitare, pentru că nu este potrivit pentru așa ceva.
Dar e un început, pentru că e important să punem un picior în prag în zona de transport mărfuri, unde nu existăm absolut deloc, urmând ca într-o etapă ulterioară să dezvoltăm o zonă cargo ca la carte, în partea de est a aeroportului.
Horia Daraban: Există o evaluare a impactului economic asupra județului și asupra celor învecinate și care să plece din funcționarea aeroportului?
Romeo Vatră: Evident, în lipsa unei autostrăzi, avem aeroportul ca fiind principală poartă de intrare și de ieșire pentru oameni de afaceri. Există o legătură strânsă între conectivitatea Iașului cu Europa și facilitarea de investiții în oraș, dar nu doar în oraș, în județ, ci întreaga regiune, aș putea spune, pentru că Aeroportul Iași este cel mai important aeroport din această regiune de nord est a României. Drept urmare, dezvoltarea de activități cargo pe aeroportul Iași va aduce un plus la sprijinirea mediului de afaceri, de a putea transporta și mărfuri pe calea aerului.
Am avut mai multe discuții cu mediul de afaceri, există un interes ridicat vizavi de creșterea conectivității aeroportului, care, în momentul de față, asigură legături externe pe 23 de destinații în toată Europa și nu doar. Aceasta este una dintre prioritățile noastre să continuăm această extindere a conectivității, lucru care, în momentul de față, este puțin dificil din cauza problemelor pe care operatorii aerieni le au cu aeronavele. Ele sunt ținute la sol pentru a se face o mentenanță obligatorie la motoarele Pratt & Whitney, unde s-a depistat o problemă și, astfel, de exemplu, unul dintre operatorii aerieni trebuie să țină 25% din flotă la sol, până se verifică motoarele; ceea ce, evident, ne afectează, dar nu atât de mult. În schimb, au pus, cumva, în așteptare anumite planuri de dezvoltare.
Horia Daraban: Revenind la zona cargo, există un orizont în ceea ce privește realizarea terminalului pentru mărfuri?
Romeo Vatră: Avem niște constrângeri vizavi de lipsa căilor de acces. Aici, aș menționa faptul că cele două proiecte de căi de acces sunt în derulare, să zic, în anumite faze ale proiectului. Vorbim de calea de acces către Tătărași, cartierul Tătărași și cea către Aroneanu, iar pentru T2 va trebui să facem reconfigurare și a zonei de parcare pentru a putea permite accesul mașinilor cu marfă pentru a le descărca la T2. Începem anul acesta cu proiectul și sper că anul viitor putem să spunem că avem facilități pentru transportul de mărfuri pe aeroport. Iași, să inaugurăm acest nou terminal de cross-docking.
Horia Daraban: Ați pomenit dumneavoastră de accesul la aeroport, accesul rutier. Pe lângă aceasta, aș insista cu întrebarea: care este provocarea, problema principală pentru viitoarea dezvoltare a aeroportului? Vizăm și timpul prezent și merg cu această întrebare și pe ideea curselor aeriene deviate din cauza ceții. Se poate face ceva în acest sens?
Romeo Vatră: Trebuie să spunem că, dacă ținem cont de episodul de ceață densă pe care l-am avut în decembrie și care a afectat pe parcursul a șase zile activitatea de pe Aeroportul Iași, acest episod a mai avut loc abia în 2014, adică vorbim de o perioadă de zece ani în care nu s-a întâmplat acest lucru, să avem mai multe zile în care nu se poate zbura de pe Aeroportul Iași. Trebuie de spus că nu s-a întâmplat acest lucru din cauza lipsei posibilităților tehnologice. Noi suntem pregătiți să avem toate echipamentele și toată tehnologia necesară pentru a se putea naviga pe ceață. Problema o reprezintă acele obstacole din Aroneanu, care nu ne permit să aplicăm procedurile atât de necesare pentru a putea și zbura pe o astfel de vreme.
Suntem în curs de rezolvare, pentru că, da, reprezintă un impediment, nu reprezintă un impediment major din punct de vedere al operațiunilor privind dezvoltare aeroportului, dar asta nu înseamnă că trebuie tratată cu superficialitate acest fenomen și, de câțiva ani, luăm măsuri pentru a rezolva. Din păcate, nu e o soluție care s-o putem aplica imediat. Trebuie parcurse niște etape legale și trebuie identificate soluții care să fie cu un termen concret, tangibil de rezolvare.
Horia Daraban: Dezvoltarea aeroportului poate atinge și acest plan al unor noi curse aeriene și în acest sens vă întreb există planuri pentru acest an de deschidere a unor noi rute?
Romeo Vatră: Noi suntem în contact permanent cu companiile aeriene. Anul trecut, în martie, am organizat Adunarea Generală a Aeroporturilor din România, la Iași. Săptămâna trecută, am avut o întâlnire cu CEO de la Wizz Air Malta, domnul Mauro Peneda, în care am discutat și aspectele de performanță operațională și, aici, aș vrea să adaug că am fost felicitați. Aeroportul Iași este cea mai performantă bază din rețeaua Wizz Air din România. Săptămâna viitoare, vin la Iași reprezentanții importanți Ryanair pentru a discuta perspectivele dezvoltări operațiunilor Ryanair la Iași. Adică, perspective avem. Evident, lucrurile nu se întâmplă peste noapte, să zic așa, cărămidă cu cărămidă punem.
Mai multe etape trebuie parcurse pentru a putea să concretizăm dezvoltarea bazelor, pentru că asta ne interesează, a celor mai importante companii. Pe de altă parte, am avut întâlniri și cu cei de la Turkish Airlines, cu cei de la LOT. Anul trecut, am fost și la Târgul de Rute, unde am avut întâlniri cu vreo zece companii aeriene din Europa și am prezentat oportunitățile de pe Aeroportul Iași. Suntem într-o permanentă căutare și comunicare cu companiile aeriene pentru a reuși să, așa cum am spus, să ne atingem obiectivul de a crește conectivitatea aeroportului.
Horia Daraban: Când spuneți dezvoltarea bazelor de la aeroportul din Iași, ce înseamnă acest lucru?
Romeo Vatră: Însemna, de exemplu, dacă acum trei ani Wizz Air avea trei aeronave în bază, acum au cinci cu perspectivă de a o aduce și pe a șasea, iar din discuțiile pe care le am cu ei, în următorii patru ani, mă aștept să avem opt sau nouă aeronave baza de la Iași, ceea ce înseamnă automat și frecvențe crescute, dar și rute noi. De asemenea, discuțiile cu Ryanair vor viza deschiderea unei baze la Iași, dar, iarăși, știți cum e, să nu ne facem așteptări, pentru că nimeni nu vine să ofere decât în condițiile în care și cere ceva. Va trebui să vedem dacă, într-adevăr, putem să ajungem la o soluție de mijloc.
Horia Daraban: De ce anume depinde ajungerea la o înțelegere?
Romeo Vatră: N-aș vrea să intru în detalii, că până la urmă aceste lucruri țin de aspectul comercial al negocierilor pe care le purtăm cu ei.
Horia Daraban: Ca o concluzie la dialogul nostru, domnule director, cum se vede Aeroportul Internațional de la Iași peste 5 ani?
Romeo Vatră: Peste cinci ani, va fi unul dintre aeroporturile care va oferi servicii moderne, începând de la servicii de îmbarcare, de parcare, pasageri cu mobilitate redusă, serviciile de bridge pe care vrem să le deschidem în perioada imediat următoare și, de asemenea, vrem să fim un aeroport care să inspire mișcarea, așa cum e și sloganul nostru, să facem să se simtă bine pasageri. Și suntem într-o continuă preocupare și efort de a face ca serviciile oferite de Aeroportul Iași să fie din ce în ce mai profesioniste.
Varianta audio a interviului: