Ascultă Radio România Iași Live

Sandra Lied-Haga violoncel – Victor Lim pian la Iaşi în Classix festival pe 17 februarie

29 februarie, de la 18.10, Concertul Romantic şi Classix in Focus: Viitorul muzicii clasice, cu Rectorul Academiei de Muzică din Oslo, Peter Tornquist la Univers Muzical cu Daniela Vlad

29 februarie, de la 18.10, Concertul Romantic şi Classix in Focus: Viitorul muzicii clasice, cu Rectorul Academiei de Muzică din Oslo, Peter Tornquist la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Foto: oznor

Publicat de dvlad, 29 februarie 2020, 18:39

Ne-am propus să ascultăm astăzi în emisiunea Univers Muzical doi tineri interpreţi, violoncelista Sandra Lied Haga şi pianistul Victor Lim, care au creat o seară excepţională luni, 17 februarie, la Sala Henri Coandă de la Palatul Culturii, evoluând în Concertul Romantic din cadrul Classix Festival.

 

Classix este festivalul care a adus la Iaşi între 16 şi 22 februarie „a contemporary classic affair”, cum a fost titrat ca motto, o aventură clasică contemporană plină de entuziasm şi tinereţe.

 

Organizator al Festivalului Classix este Asociaţia Industrii Creative, iar iniţiator şi director artistic, pianistul Dragoş Andrei Cantea. Care declară în broşura programului necesitatea şi dorinţa de a facilita expunerea unor artişti internaţionali şi naţionali în faţa publicului ieşean.

 

Au fost peste 20 de tineri artiști internaționali care au susţinut 7 concerte, trei dascăli de la Academia de muzică din Oslo şi Universitatea Novia din Finlanda au avut dialoguri educaționale dedicate industriilor creative și, dincolo de experienţa scenică, festivalul a facilitat interesele de business ale comunităţii prin întâlnirea dedicată Turismului Nordic, la Primăria Iaşi, la care au participat reprezentanţi ai Camerei de Comerţ Norvegiano-Română.

 

Modernitatea Festivalului Classix constă practic în câteva caracteristici care îi dau o personalitate aparte şi proaspătă, prima – ar fi osmoza muzicii cu vizualul, proiecţiile video şi luminile fiind ingrediente nelipsite de la nici un spectacol, vine apoi latura educaţională, Classix in focus, în care profesorii invitaţi au discutat viitorul muzicii clasice, au explicat necesitatea interdisciplinarităţii şi au vorbit despre producerea marilor evenimente în care îşi face loc muzica clasică, o altă characteristică ar fi invitarea mediului diplomatic şi a celui de afaceri. Şi ar fi şi o a 4-a dimensiune, importantă, găsirea unor locaţii diferite, pe lângă cele cunoscute, pentru organizarea concertelor. Marea surpriză fiind, desigur, amplasarea curajoasă a unui cvartet în holul Palatului Culturii, experienţă care s-a dovedit extrem de plăcută şi cât se poate de reuşită ca audiţie.

 

Şi citez  în continuare din caietul program, “Temele din concertele Classix Festival sunt adresate societăţii moderne şi militează pentru comunicarea internaţională şi respectul reciproc. Astfel, emoţiile vor fi transmise în concerte dedicate divinităţii (a fost Recitalul de pian al lui Dragoş din prima seară, la Catedrala Romano-Catolică), dedicate dragostei, fantasticului şi transformării. De asemenea, respectul reciproc şi înţelegerea aproapelui vor putea fi descoperite în concertele dedicate tradiţiilor nordice, cele evreieşti şi cele americane.

17 februarie, Classix Festival cu Sandra Lied-Haga violoncel, Peter Tornquist – rectorul Academiei de Muzică din Oslo, Victor Lim pian şi Dragoş Andrei Cantea, director artistic

CLASSIX IN FOCUS,

CU RECTORUL ACADEMIEI DE MUZICĂ DIN OSLO,

COMPOZITORUL PETER TORNQUIST

 

Întâlnirea a avut loc în chiar ziua recitalului pe care îl ascultăm, 17 februarie, şi a avut ca temă Viitorul Muzicii Clasice. Desfăşurată în Sala Voievozilor de la Palatul Culturii din Iaşi şi moderată de Ovidiu Mihăiuc, am avut parte de o comunicare plină de vervă şi armonie şi de un evantai larg de idei despre viaţa muzicii clasice.

Suedez crescut în Elveţia şi Brazilia, Peter Tornquist a devenit rectorul Academiei norvegiene de Muzică în 2013. El a fermecat audienţa ieşeană cu ideile echilibrate şi cultura vastă, dovedindu-se o personalitate modernă, bine ancorată atât în tradiţie, cât şi în viaţa modernă cu toate provocările ei.

Argumentele sale care spun că muzica clasică n-a dus-o niciodată mai bine ca azi sunt total pertinente şi valabile. Domnia sa arată că genul nu mai aparţine doar elitelor, a trecut din saloane la săli imense de concert şi în casele oamenilor, există peste tot în viaţa noastră şi nu mai este o artă exclusivistă, s-a democratizat, e la îndemâna tuturor şi face  parte din cultura fundamentală. Şi în acelaşi timp este în competiţie cu o mulţime de alte genuri muzicale.

Întrebat care sunt compozitorii clasici de azi, Dl Tornquist spune cu umor că, dacă ar fi ştiut, i-ar fi angajat în Acadmia lui. El arată că muzica clasică nu poate fi definită decât după ce trece proba timpului, compozitorii de astăzi fiind, ca toţi compozitorii în timpul vieţii lor, contemporani.

Despre învăţământul musical superior, dl Tornquist spune că trebuie să formeze artiştii de mâine, care au de atins performanţa ca şi cei de azi, dar trebuie să fie mai creativi, să aibă mai bune abilităţi de comunicare, colaborare şi gândire critică, pentru a face faţă schimbărilor din societate şi mai ales pentru a putea fi agenţi ai schimbării, inclusiv în industria muzicii. A modela un tânăr pentru a deveni un artist veritabil este pentru dl Tornquist similar cu a şlefui un diamant, a-i da strălucire şi formă.

Alte tendinţe ale artiştilor de azi sunt de a fi deschişi să abordeze nu doar muzica clasică, ci şi genuri ca pop, jazz sau folclor, şi să se intereseze de tehnologie, informatică şi psihologie pentru a-şi extinde mintea. Dl Tornquist spune că artistul de mâine trebuie să-şi atingă excelenţa în interpretarea unor genuri diverse, nu doar muzică clasică, şi să fie cât mai creativ, pentru ca arta lui să fie viabilă într-o societate în continuă schimbare. Artistul de azi trebuie să-şi dezvolte şi alte modalităţi de a interacţiona cu publicul, exemplele date fiind de tineri care îşi scriu propriile cadenţe la concerte clasice, faptul de a intercala piese contemporane între părţile unora clasice care se pun astfel în valoare reciproc, sau interpetarea muzicii din filme celebre cu orchestră simfonică, în timp ce publicul urmăreşte şi pelicula care se derulează.

 

O noutate în ceea ce priveşte învăţământul muzical superior în Norvegia este licenţa liberă, în care profesorii îşi propun să dezvolte exact talentul studentului, în orice gen de muzică, diploma fiind în interpretare, nu doar în interpretarea muzicii clasice. Dl Tornquist spune că în Academia din Oslo şi în Scandinavia în general există o schimbare a perspectivei educaţiei, văzută dinspre student. Şi compară procesul cu învăţarea şofatului, în care elevul decide când să accelereze sau să frâneze, iar alături de el instructorul doar îl ghidează. Studentul trebuie să fie pe locul şoferului, spune dl Tornquist.

 

În compoziţie, originalitatea este condiţie obligatorie, spune dl Tornquist. Pentru a fi compositor, este nevoie de personalitate, cunoaştere şi talent. Să-ţi înţelegi timpul, publicul, să înţelegi tehnologia de azi şi mai ales să lucrezi împreună cu interperţi mari. Şi ne îndeamnă să luăm exemplul muzicii pop, unde compozitorii scriu pentru interpreţi, o muzică devenită a lor proprie, pentru că numai aşa ei vor reuşi să transmită mesajul. În pop nu cunoaştem autorii, ci interpeţii, spune dl Tornquist, dar producătorul ia banii, totuşi. În schimb, a monitoriza reacţiile publicului, ca în pop, pentru a-i da acestuia exact ce-şi doreşte, nu e de dorit, chiar dacă nu se poate ignora feed back-ul publicului, ca autor trebuie să poţi să surprinzi şi să provoci ascultătorul, pentru a-l duce mai departe.

O întrebare excelentă a fost cum putem rămâne prezenţi în ascultarea muzicii clasice, chiar dacă durata ei este mare, a propos, că v-am lăsat să ascultaţi toată Sonata de Faure. Iar dl Tornquist are un răspuns genial, spune că aşa cum te uiţi la un film timp de 2 ore, cum citim timp de 2 ore fărăr să ne plictisim, sau cum se uită unii la fotbal 2 reprize a câte 45 de minute, ar trebui să se poată asculta şi muzică clasică timp de 2 ore. Un exemplu şi mai bun este urmărirea unei partide de şah la tv, în care doi oameni stau nemişcaţi minute în şir. Dar – spune el – acolo e o poveste, o valoare intrinsecă. Şi imaginaţia ta lucrează între timp, ce s-ar întâmpla dacă ar muta nebunul. Şi simulezi pe computer. Şi apoi chiar mută nebunul.  Şi după 30 de secunde se mai face o mutare. şi tu stai şi te uiţi captivat. Muzica clasică ar trebui să înveţe din asta, spune el. Nu trebuie să le spui oamenilor că vor sta bătuţi în cuie timp de 2 ore, şi cu puţin noroc este pauză şi şampanie pe hol, ci să le spui despre ceea ce vor asculta, despre ce se întâmplă în acea muzică. Un alt aspect este că muzica trebuie să te poată surprinde şi ne-a dat exemplul cu sonata de Fanny Mendelssohn, despre care nimeni nu ştia ce este, dar a fost ascultată cu multă curiozitate şi atenţie. Dl Tornquist spune că nu asculţi pentru că ştii ce este, ci pentru că auzi o poveste. Muzica clasică spune poveşti într-un fel neobişnuit. Iar în ziua de azi ea îşi foloseşte limbajul internaţional ca parte din proiecte ce cuprind şi alte arte. Şi repetă mereu, creativitatea, comunicarea şi colaborarea sunt abilităţile secolului 21 pt muzica clasică. Academia de Muzică din Oslo recurge şi la alte mijloace pentru a-şi îmbogăţi studenţii cu experienţe artistice cât mai diverse. Astfel, din totalitatea studenţilor la master, 60 % sunt străini. El subliniază puterea networking-ului, care face ca Academia din Oslo să aibă parteneriate strategice pe termen lung cu academii şi universităţi din alte ţări, pentru a putea avea astfel acces la fondurile pentru cercetare.

Întrebat despre personajele preferate, muzicieni din literatură, dl Tornquist  aminteşte lecturile sale din Thomas Mann, James Joyce, Kafka şi spune că Steven Pinker l-a ajutat să înţeleagă mai bine istoria şi timpurile noastre.

Subsemnata, am întrebat la sfârşit cum se explică interesul pronunţat al Norvegiei faţă de ţara noastră:

România devine o ţară parteneră din ce în ce mai dorită pentru multe alte ţări, sunt conexiuni bune diplomatice, este activă în promovarea calităţilor ei. Norvegia nu face parte din UE, dar suntem europeni, în aria economică europeană. Parteneriatele şi reţelele sunt importante pt bugetele culturale, chestiuni legate de birocraţie, trebuie să învăţăm unii de la alţii. Norvegia are relaţii cu Polonia, România, Ţările Baltice, totul este despre o conexiune originală culturală. Există conexiuni în comerţ, în lingvistică, între univeristăţi. Este un potenţial care ne uneşte, mai degrabă decât cel care ne divide politic. Alte ţări sunt Africa de Sud, Brazilia, Coreea, care a devenit şi ea un partener preferat. Valoarea reală e dată de parteneriatele pe care le poţi crea local. Ideile apar în colaborarea dintre zone diferite din societate.

Şi continuă dl Tornquist: Norvegia este o ţară tânără. A fost colonie a Danemarcei şi a Suediei timp de 400 de ani. Azi îşi caută locul în lume şi înţelegem că suntem foarte departe în nord, suntem doar 5 milioane, trebuie să fim activi şi să avem un dialog cu restul lumii. Şi restul lumii e foarte interesant.

 

Am încheiat interviul, dar am adunat câteva date despre Norvegia, ţară care are unul din cele mai mari procente alocate din PIB pentru educaţie, de 7,4%. Depăşită în Europa doar de Islanda, cu 7,7 şi Danemarca, cu 7,9. În lume, doar Argentina mai are 7,2 din PIB pt educaţie, Israel 7,3 şi Koreea 7,6. România este pe locul 138 în acest clasament, cu 3,11% iar Moldova pe un surprinzător  loc 18, cu 6,68%. Dacă ne mai gândim şi cât de bogate sunt ţările nordice, vom înţelege care este situaţia reală. Ceea ce urmează este un interviu în exclusivitate pentru Radio Iaşi,

 

Dl Tornquist ne spune că procentul este foarte sus pentru că ei au industrii puternice în petrol, pescuit, şi sunt mulţi bani. Dacă calculezi doar PIB-ul, nu e o bună comparaţie cu alte ţări. Important este că educaţia este finanţată total de stat. Şi este gratuită.

Nu aveţi academii private?

Foarte puţine. Şi academia mea este independentă dar e tot finanţată de stat.

Şi primiţi întotdeauna cât cereţi?

Primim suficient. Nu tot cât cerem, dar o finanţare generoasă de la Guvern, pentru că o ţară ca Norvegia este destul de mică, are 5 milioane de locuitori, şi pentru a deveni competitivi internaţional, este nevoie de investiţii în educaţie. Educaţia este o parte foarte importantă din societate. Înseamnă să educi doctori, profesori, cercetători, ingineri dar şi artişti, muzicieni, actori, pictori pentru că sunt parte din cultura unei naţiuni. Aşa că avem finanţe ca şi toţi ceilalţi.

În Academia noastră sunt aprox 50% studenţi străini din 40 de ţări, nu e un procent foarte mare, dar la mastere şi doctorat este foarte mare acest procent. pentru că vrem să atragem, pentru că asta ne îmbogăţeşte propria cultură.

Îi finanţaţi? Da . Total, da, educaţia e gratuită. Studenţii străini nu plătesc taxe.  Dar desigur este scump pentru ei să trăiască acolo.

Ne puteţi spune cum găsiţi marea reformă din ţara dvs în educaţie

Cred că e corect să spun că au fost mai multe reforme diferite, pe toate nivelele de educaţie, de la şcoala primară, până la universităţi, au fost schimbări gradate, comparabile cu cele din Europa. Dar pt că noi am investit mult în educaţie, ideea acestor reforme a fost să se crească calitatea. Ne-a interesat calitatea educaţiei, nu doar structurile, câţi ani, câte diplome, ne-am uitat la ceea ce îl face pe student să înveţe mai mult.

Deci copiii ies din şcoală mai educaţi

Să sperăm. Dar ştiţi, unele ţări au avut alte experimente. Finlanda a făcut şi ea o reformă în şcoala primară şi au ieşit foarte bine în testele internaţionale. În Norvegia, aş spune mai degrabă că elevul, chiar cel mai mic, trebuie să înveţe foarte temeinic. Unul din conceptele majore este învăţarea temeinică.

Deci: vin elevii mai bine echipaţi pentru a deveni studenţi în ziua de azi?

Da, putem spune asta, şi totuşi, un raport de săptămâna trecută spune că şcoala primară şi secundară tot nu pregăteşte elevii destul pentru educaţia superioară în general. Este un proces în desfăşurare, care ia destul timp. Sunt sigur că punând accent pe calitatea predării…

Oricum, ştiri bune

Da, şi cheltuim o mulţime de bani pe educaţia profesorilor.

Deci, câţi studenţi aveţi  şi cum vă descurcaţi cu ei, câţi profesori aveţi.

Avem 800 de studenţi în academie, şi 100 în departamentul de juniori, între 13 şi 19 ani. Şi avem 450 de profesori.

Mă aşteptam la mai mulţi.

Dar profesorii au condiţii foarte favorabile de lucru.  Ei pot preda, au timp destul,  şi pot decide singuri dacă să predea mai mult sau să petreacă mai mult timp cu un copil.  Iar în Academia noastră, 30% din jobul lor  este dedicat propriilor proiecte. Cercetare sau concerte.

Ne puteţi spune care sunt cele mai bune rezultate?

Dintre studenţi, Sandra Lied Haga pe care tocmai aţi ascultat-o este unul din starurile tinerei generaţii. A câştigat o mulţime de concursuri, a primit recent o bursă de 100.000 de euro pentru a-şi începe cariera, ea e un exemplu de student strălucit, dar avem şi alţii. Şi profesorul ei de violoncel, suedezul Torleif Thedeen  este unul dintre cei mai mari celişti internaţionali care s-a axat pe activitatea didactică. Şi profesoara pianistului, Kathryn Stott din Manchester, este şi ea una dintre cele mai bune pianiste din Marea Britanie, cu multe colaborări ca acompaniatoare, de exemplu cu Yo Yo Ma. Deci de la profesori ne aşteptăm să fie interpreţi, dar să fie şi pasionaţi de didactică. Când angajăm un profesor nu este pentru că sunt foarte buni interpreţi, ci pentru că vor să fie şi buni profesori. La nivel universitar, ei sunt foarte respectaţi şi este o competiţie foarte mare pentru a ocupa locurile de profesori.

Dl Tornquist ne spune că poziţia sa de rector nu îi mai permite să se ocupe de compoziţie, dar îşi aminteşte cu plăcere că una dintre primele sale lucrări pentru orchestră a fost cântată de Orchestra Filarmonicii din Bucureşti acum 20 de ani. Şi spune că era încă un compozitor tânăr, dar interpetarea a fost una din cele mai bune vreodată. Da, a fost în Festivalul Enescu. Şi spune că are amintiri minunate cu muzicienii români şi Sala Ateneului Român.

Vă redau şi finalul conferinţei, întrebat dacă ar fi să scoată înafara legii un gen muzical, dl Torquist a răspuns că acela ar fi muzica proastă. Muzica comecială proastă. Muzica făcută doar ca să ne distragă atenţia, să ne umple spaţiul. Dar nu aş scoate-o înafara legii, că dispare oricum, spune el.

Şi ce muzică îl face fericit? Muzica pe care poate fugi şi îl face să se mişte. Ascultă orice şi e eclectic, pt că îl îmbogăţeşte. Din tradiţia clasică, Bach ne va face mereu fericiţi, iar Concertele brandemburgice îl fac întotdeauna fericit.

a consemnat Daniela Vlad

Etichete:
21 iulie, de la 18.03 Soprana Mihaela Grăjdeanu, invitată la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Univers Muzical duminică, 21 iulie 2024, 17:11

21 iulie, de la 18.03 Soprana Mihaela Grăjdeanu, invitată la Univers Muzical cu Daniela Vlad

Una dintre vocile cele mai cunoscute și mai apreciate ale ultimelor peste trei decenii ale Operei Naționale Române din Iași este astăzi alături...

21 iulie, de la 18.03 Soprana Mihaela Grăjdeanu, invitată la Univers Muzical cu Daniela Vlad
13 iulie, 18:03-20:00, Opera Aperta – Concert examen ediția a 9-a la Universitatea de Arte George Enescu
Univers Muzical sâmbătă, 13 iulie 2024, 17:34

13 iulie, 18:03-20:00, Opera Aperta – Concert examen ediția a 9-a la Universitatea de Arte George Enescu

Emisiunea Univers Muzical, de la 18.03, pe toate frecvențele Radio Iași și pe www.radioiasi.ro, Opera Aperta – o oază de prospețime...

13 iulie, 18:03-20:00, Opera Aperta – Concert examen ediția a 9-a la Universitatea de Arte George Enescu
Turandot, omagiu la Centenarul Puccini, premieră la Opera din Iași
Univers Muzical miercuri, 3 iulie 2024, 20:28

Turandot, omagiu la Centenarul Puccini, premieră la Opera din Iași

Turandot la Iași. Premiera acestei ultime capodopere a lui Puccini la centenarul morții autorului ne-a intrat în suflet din prima clipă. Da, am...

Turandot, omagiu la Centenarul Puccini, premieră la Opera din Iași
Turandot-act-3-Final-Numele-strainului-este-IUBIRE-Bianca-Margean-si-Daniel-Magdal
Univers Muzical duminică, 30 iunie 2024, 16:14

30 iunie, de la 18.03: final de stagiune la Filarmonica Moldova și Opera din Iași, la Univers Muzical cu Daniela Vlad

Astăzi, două secvențe din Concertul extraordinar al Filarmonicii Moldova la închiderea stagiunii și respectiv marele succes al premierei operei...

30 iunie, de la 18.03: final de stagiune la Filarmonica Moldova și Opera din Iași, la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Univers Muzical sâmbătă, 22 iunie 2024, 13:54

22 iunie, de la 18.03: Premiera Turandot de Giacomo Puccini. la Opera Iași. Cum va fi? Invitat, regizorul Rareș Zaharia, la Univers Muzical cu Daniela Vlad

Pregătire muzicală: Adina Alupei, Simona Gâdei, Alina Andriuțî-Shemchuk, Mădălina Pancu. Asistenți regie: Alexandra Marian, Ioana...

22 iunie, de la 18.03: Premiera Turandot de Giacomo Puccini. la Opera Iași. Cum va fi? Invitat, regizorul Rareș Zaharia, la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Univers Muzical luni, 3 iunie 2024, 16:33

8 iunie, 18:03 – Concursul Lira de Aur 2024 la Univers Muzical cu Daniela Vlad

Finaliștii Concursului Național de Interpretare Instrumentală Lira de Aur 2024 au ridicat la maxim energia sălii de concerte a Colegiului de...

8 iunie, 18:03 – Concursul Lira de Aur 2024 la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Univers Muzical duminică, 26 mai 2024, 16:14

26 mai, Gala Muzicienilor de Elită 2024, la Univers Muzical cu Daniela Vlad

Astăzi ascultăm Gala Muzicienilor de Elită, organizată de Asociațiile Dream Is, Elite Musicians și Iris Vox-art for education și...

26 mai, Gala Muzicienilor de Elită 2024, la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Univers Muzical duminică, 19 mai 2024, 15:07

Concertul Filarmonicii din Chișinău la Festivalul SymphOpera, Suceava, în Univers Muzical cu Daniela Vlad

Pe 11 mai, Festivalul sucevean SymphOpera a avut în program muzică simfonică latino, interpretată de Orchestra Filarmonicii Naționale Serghei...

Concertul Filarmonicii din Chișinău la Festivalul SymphOpera, Suceava, în Univers Muzical cu Daniela Vlad

16-22 februarie, IAŞI Classix Festival

16-22 februarie, IAŞI Classix Festival

Publicat de dvlad, 17 februarie 2020, 12:13

Participare extraordinară la Classix Festival Iași: artiști premiați la Grammy, un ansamblu de rezidență al Vienei și câștigătoarea Premiului Equinor 2019

Festivalul, aflat la prima ediție, se va desfășura într-o suită de locații-emblemă din Iași: Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria, Regină”, Palatul Culturii, Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu”, Casa Balș – clădiri încărcate de istorie și purtătoare de simboluri ale manifestărilor culturale și de înaltă ținută ale orașului. Sub directoratul artistic al pianistului Dragoș Andrei Cantea, festivalul pornește ca o aventură clasică contemporană. Dedicată unei generații hibride de pasionați ai artelor, elitelor, precum și celor deschiși experimentelor, manifestarea reunește cultural, diplomatic și economic nu mai puțin de 10 națiuni.

Cele șapte concerte organizate în cadrul festivalului: Uman și DivinConcertul RomanticArmonii NordiceClasic sau Fantastic? Visul American la Două PianeConcertul Evreiesc, Clasicul Transfigurat.

Ruta Trondheim – Iași, via Grammy

Soliștii din Trondheim (TrondheimSolistene) sunt câștigători ai unui premiu Grammy 2020, pentru „cel mai bun album imersiv”, înregistrat alături de un producător norvegian. Orchestra de cameră a fost fondată în 1988 cu scopul de a oferi celor mai buni tineri interpreți din Trondheim oportunitatea de a cânta împreună și de a dobândi experiența de concert. De atunci, ansamblul s-a stabilit drept unul dintre cele mai distincte din Norvegia, câștigând notorietatea internațională pentru sunetul său distinct, deschis și clar, fiind descris de publicația britanică Classic FM drept „sunetul Trondheim”.

TrondheimSolistene au fost incluși pe mai mult de 50 de albume. Înregistrările orchestrei pentru casa de discuri 2L au fost extrem de apreciate, câștigând nu doar trei Spellemannpriser (Premiile Muzicale Norvegiene), cât și 10 nominalizări Grammy. Cel mai bine vândut disc al ansambulului este reprezentat de Anotimpurile lui Vivaldi, lansat la Deutsche Grammophon, fiind cumpărat în circa 700.000 de copii.

Ansamblul reprezintă în același timp un vârf de lance în privința promovării patrimoniului muzical norvegian, incluzând în fiecare deplasare în afara Norvegiei cel puțin o lucrare cu caracter nordic, comisionând de-a lungul anului aproximativ 50 de lucrări special compuse pentru această formație.

Publicul va putea cunoaște ansamblul norvegian la Iași pe 18 februarie, în cadrul concertului „Armonii Nordice” și pe 22 februarie, la concertul de gală „Clasicul Transfigurat”.

Selini Quartet – cvartet de rezidență al Vienei 

Provenind din Rusia, România și Grecia, cele patru muziciene s-au întâlnit la Viena, unde au format Cvartetul Selini în 2016. De atunci, mulțumită devotamentului pentru partitură, combinat cu sunetul puternic și aria largă de emoții transmise, ele au reușit să susțină concerte în numeroase state europeene și sunt laureate cu premii prestigioase.

Inspirat din mitologia greacă, denumirea Cvartetului Selini are ca proveniență pe zeița lunii. Forma semicirculară a cvartetului de coarde le amintește celor patru membre ale ansamblului de imaginea unui sfert de lună, iar fiecare membru al cvartetului reprezintă la nivel simbolistic una dintre cele patru faze ale lunii.

Nadia Kalmykova (vioară), Ljuba Kalmykova (vioară), Loredana Apetrei (violă) și Loukia Loulaki (Grecia) formează ansamblul care astăzi este selectat să reprezinte muzica austriacă pe tot mapamondul sub egida programului NASOM – New Austrian Sound of Music pentru stagiunile 2020-2022.

Selini Quartet sunt laureate în 2018 cu premiul al II-lea la concursul de cvartete Szymanowski din Katowice, Polonia și distinse câștigătoare ale Premiului Artis din cadrul concursului ISA de la Viena. Cvartetul a fost numit ansamblu în rezidență a Festivalului Aix in Provence din Franța în 2019. De asemenea, au onorat invitații în importante proiecte precum ECMA (European Chamber Music Academy), Le Dimore del QuartettoMusethica și Academia Quatuor Diotima.

Cele patru artiste concertează în cadrul festivalului Classix în datele de 19 februarie, orele 19:00, „Clasic sau Fantastic?” și 22 februarie, la concertul de gală „Clasicul Transfigurat”, aceste două concerte marcând și debutul lor concertistic în România. Prezența lor pe scena festivalului este sprijinită de Forumul Cultural Austriac București.

Violoncelul – între virtuozitate și eroism

Sandra Lied-Haga a început studiul violoncelului la vârsta de 3 ani, devenind cea mai tânără studentă din programul Institutului de Muzică Barratt Due din Oslo. Mai târziu, a fost admisă la prestigioasa Academie Razumovsky din Londra, studiint ulterior pentru șase ani cu reputatul violoncelist Truls Mørk.

Sandra a debutat la Wigmore Hall din Londra la vârsta de doar 12 ani. A fost invitată în numeroase festivaluri precum cel de la Salzburg, Gstaad, Fjord Classics, festivalurile camerale de la Oslo și Valdres, precum și în cadrul Academiei Festivalului de Verbier în urma căruia a fost invitată să susțină și propriul ei recital în Festivalul de la Verbier la doar 17 ani.

Printre premiile internaționale ale Sandrei, amintim de Premiul I și Premiul de Virtuoziate de la Talinn Young Musician Competition, Premiul I și Marele Premiu la Heran International Cello Competition în Cehia și Premiul I la Concursul de la Padova. Pe lângă acestea, a mai fost laureată cu premiile Bärenreiter și EMCY.

Sandra susține în mod constant concerte camerale alături de Anne-Sophie Mutter și ansamblul Mutter Virtuosi. În 2019 a realizat albumul său de debut, înregistrând Concertul pentru violoncel de Dvorak și Variațiunile Rococo de Ceaikovski pentru Simax Classics. Printre numele importante cu care a avut șansa să colaboreze în muzica de cameră, amintim pe Truls Mørk, Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Paul Lewis, Piers Lane, Kathryn Stott, Lars Anders Tomter sau Christian Ihle Hadland.

Sandra cântă în prezent pe un violoncel Joannes Florenus Guidantus din 1730, Bologna, sub tutela Fundației norvegiene Dextra Musica.

Sandra Lied-Haga este solistă în cadrul „Concertului Romantic” din data de 17 februarie, orele 19:00, la Sala Henri Coandă a Palatului Culturii Iași.

Victor a vincere 

Pianistul sud-coreean Victor Lim va fi prezent pe scena festivalului Classic în cadrul Concertului Romantic din 17 februarie.

A concertat în stagiunile unor prestigioase instituții britanice precum Wigmore Hall, Bridgewater Hall, Colston Hall sau St. Martin-in-the-Fields. Recitalurile sale au fost difuzate pe frecvențele BBC Radio 3. În 2012, Victor a fost finalist în competiția BBC Young Musician of the Year.

Premii recent obținute includ Premiul al II-lea la Concursul Inter-Universitar Beethoven și premiul întâi la concursurile Schubert și Beethoven desfășurate la Colegiul Regal de Nord din Manchester.

Victor a început studiul pianului la vârsta de șase ani, absolvind pe rând Wells Cathedral School la clasele lui John Byrne și Richard Ormrod, iar mai apoi Colegiul Regal de Nord din Manchester la clasele Graham Scott, Jeremy Young și Murray McLachlan, unde a obținut și prestigioasa bursă ABRSM.

De asemenea, a obținut și diploma profesională în acompaniament de la Academia Regală de Muzică din Londra la clasa Michael Dussek, fiind laureat și cu Premiul Christian Carpenter pentru cel mai bun recital de absolvență. Din 2018, Victor studiază la Academia Norvegiană de Muzică din Oslo la clasa lui Kathryn Stott, fiind înrolat în programul de Artist Diploma.

La nivel de muzică de cameră, Victor este un membru fondator al trio-ului cu pian Louko, alături de care a câștigat premiile Hirsch, Nossek și Christopher Rowland în cadrul conservatorului din Manchester. În anul 2015, trio-ul a obținut premiul întâi în cadrul Concursului European de Muzică de Cameră din Londra, oferit de Societatea Pianistică Beethoven.

Victor este bursier Leverhulme al Fundației Pro Corda, cea mai mare organizație educațională de muzică de cameră din Regatul Unit, fiind de asemenea și coordonator al cursului de muzică de cameră de la Școala de Vară de la Millfield.

Bravură violonistică poloneză 

Patrycja Błaszak este absolventă a Academiei de Muzică din Bydgoszcz în anul 2015 și a Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo în 2018, la clasa reputatului profesor Detlef Hahn. Este laureată cu premiul al II-lea la Concursul din Barletta în 2012.

În stagiunile 2016-2018 ale Filarmonicii din Oslo, Patrycja a deținut-o poziție de bursier integral, având șansa să lucreze cu dirijori precum Vasily Petrenko, Herbert Blomsted și Manfred Honeck.

Printre numeroase angajamente, Patrycja este angajată în numeroase ansambluri camerale, oferind concerte private chiar maestrului Kryzstof Penderecki în 2015, iar mai apoi în formula de trio cu pian în cadrul Studioului de Concerte Witold Lutoslawski în Varșovia, unde a înregistrat cele două trio-uri cu pian de Șostakovici pentru Radiodifuziunea din Polonia.

În 2017, a obținut o bursă la academia de vară desfășurată de NYU la New York și o invitație în cadrul European Chamber Music Academy din Viena. A fost artist în reședință al 9 Hills Festival în 2018 și triplu beneficiar al bursei municipalității Chelmno din Polonia pentru tinere talente.

Patrycja Błaszak va concerta pe scena „Concertului Evreiesc” din data de 21 februarie 2020, în Aula Bibliotecii Universitare „Mihai Eminescu” din Iași.

Biletele pentru Classix Festival sunt puse în vânzare online.

Classix Festival organizează marți, 18 februarie 2020, ora 11:00, la Palatul Roznovanu (Bvd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 11), evenimentul „Turismul Nordic”, o întâlnire a oamenilor de afaceri din industria ospitalieră.

Classix in Focus: Nordic Tourism reunește reprezentanți ai unor instituții și companii din Norvegia – Ambasada Regatului Norvegiei în România, Camera de Comerț Norvegiano-Română – NOROCC, Academia Norvegiană de Muzică, VisitRomania.no, și România –  Primăria Municipiului Iași, Camera de Comerț și Industrie Iași, Iași.travel, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Evenimentul este moderat de Dan Zaharia, fondator Fab Lab Iași.

Evenimentul are ca scop consolidarea relațiilor bilaterale dintre România și Norvegia din perspectiva culturii și a turismului, în general.

Website: www.classixfestival.ro

Facebook: https://www.facebook.com/classixFestival/

Instagram: https://www.instagram.com/classixfestival/

 

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino
Evenimente Radio Iaşi vineri, 8 noiembrie 2024, 12:30

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino

Pentru prima dată în istoria sa de 83 de ani, Radio Iași a marcat momentul aniversar din 2 noiembrie printr-un spectacol omagial, realizat...

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino
Festivalul Internaţional de Muzică pentru Copii și Tineret „Cântec de stea”- ediția a XIII-a, Piatra Neamț, 2024 (6-8 decembrie 2024)
Evenimente Radio Iaşi joi, 7 noiembrie 2024, 16:43

Festivalul Internaţional de Muzică pentru Copii și Tineret „Cântec de stea”- ediția a XIII-a, Piatra Neamț, 2024 (6-8 decembrie 2024)

ASOCIAȚIA CHILDREN FOREVER Organizează FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE MUZICĂ PENTRU COPII  ȘI  TINERET     „Cântec   de  Stea”–...

Festivalul Internaţional de Muzică pentru Copii și Tineret „Cântec de stea”- ediția a XIII-a, Piatra Neamț, 2024 (6-8 decembrie 2024)
Iași: „Împreună în timp” – Eveniment caritabil pentru familiile monoparentale
Evenimente Radio Iaşi luni, 4 noiembrie 2024, 14:25

Iași: „Împreună în timp” – Eveniment caritabil pentru familiile monoparentale

Asociația POT SĂ AJUT, cu sprijinul Asociației Provident pentru Educație și Provident Financial România, anunță cea de a 3-a ediție a...

Iași: „Împreună în timp” – Eveniment caritabil pentru familiile monoparentale
Miercurile literare la Accademia di Romania in Roma. Prezentarea volumului „Alla ricerca del suo spirito” de Adriana Ungureanu
Evenimente Radio Iaşi joi, 24 octombrie 2024, 16:00

Miercurile literare la Accademia di Romania in Roma. Prezentarea volumului „Alla ricerca del suo spirito” de Adriana Ungureanu

Apariția volumului este un omagiu adus Iuliei Hasdeu  la împlinirea a 155 de ani de la nașterea acesteia. Având la bază romanul biografic...

Miercurile literare la Accademia di Romania in Roma. Prezentarea volumului „Alla ricerca del suo spirito” de Adriana Ungureanu
Evenimente Radio Iaşi marți, 22 octombrie 2024, 15:53

Iași: Prezentare și discuție filosofică „Sun Tzu – Arta Războiului. Învățături morale pentru momentul actual”

Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova” Iași, în parteneriat cu Asociația...

Iași: Prezentare și discuție filosofică „Sun Tzu – Arta Războiului. Învățături morale pentru momentul actual”
Evenimente Radio Iaşi marți, 22 octombrie 2024, 14:59

„Șezătoarea Iași” aniversează 10 ani de activitate cu o expoziție la Muzeul Etnografic al Moldovei

Muzeul Etnografic al Moldovei din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova” din Iași și Grupul „Șezătoarea Iași” organizează, în...

„Șezătoarea Iași” aniversează 10 ani de activitate cu o expoziție la Muzeul Etnografic al Moldovei
Evenimente Radio Iaşi marți, 22 octombrie 2024, 11:20

Conferința internațională „MediCult: Medierea culturală – implicații, oportunități, resurse” la cea de-a treia ediție

Complexul Muzeal Național „Moldova”, prin Secția Relaţii Publice, Marketing, Logistică, Proiecte și Programe organizează în perioada 23...

Conferința internațională „MediCult: Medierea culturală – implicații, oportunități, resurse” la cea de-a treia ediție
Evenimente Radio Iaşi luni, 21 octombrie 2024, 11:47

26 octombrie 2024: Deschiderea Galeriei de Artă Europeană a Muzeului de Artă Iași

Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași – Muzeul de Artă invită publicul la Palatul Culturii, începând cu data de 26 octombrie 2024, să...

26 octombrie 2024: Deschiderea Galeriei de Artă Europeană a Muzeului de Artă Iași