#StareaEducației (INTERVIU) Cristi Danileț, fost judecător și fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii: “Educația juridică este necesară în școală pentru a face tinerii mai responsabili. Nimeni nu poate invoca drept scuză necunoașterea legii. Trebuie să fim tot timpul pregătiți, iar dacă s-a încălcat un drept, să știm cum să acționăm.”

Educația juridică a fost introdusă ca disciplină de studiu în școli prin modificarea legii educației naționale, iar în multe unități de învățământ din țară există acest opțional, care se regăsește în curiculum la decizia școlii.
Unul dintre promotorii educației juridice, autor și al unui ghid practic intitulat “Elevul și Legea”, este fostul judecător Cristi Danileț, fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii, care de ani de zile merge prin unitățile de învățământ din țară și le vorbește elevilor despre importanța cunoașterii legilor, a drepturilor și a obligațiilor cetățenilor.
Andreea Daraban: Necunoașterea legilor nu poate fi invocată de nimeni drept scuză pentru încălcarea lor. Ca urmare, pentru a respecta legea, aceasta trebuie cunoscută, iar legislația trebuie explicată pe înțelesul destinatarilor. Asta se întâmplă la orele de educație juridică, domnule Danileț?
Cristi Danileț: Da, din fericire, sunt școli, profesori, elevi care au solicitat opționalul de educație juridică. Din păcate, foarte puține în raport cu numărul total. Aproximativ 7000 de elevi annual studiază educația juridică, dar nevoia este pentru câteva sute de mii de elevi. Încercăm însă puțin câte puțin să alfabetizăm legal sau juridic copiii, profesorii și părinții, în scopul prevenirii delincvenței juvenile.
“Există patru închisori pentru copii în România, centre de reeducare și de detenție, care sunt pline pentru că sunt copii care au ignorat existența unor norme.”
Andreea Daraban: Așadar, care sunt principalele beneficii ale educației juridice în școli, atât pentru elevi, cât și pentru societate în ansamblu?
Cristi Danileț: În primul rând, să obișnuim copiii cu ideea că legile sunt făcute ca să protejeze. Legile nu sunt făcute ca să sancționeze oamenii. De exemplu, atunci când traversăm strada, avem niște reguli de circulație foarte stricte, care ne ajută să ne protejăm, să prevenim eventualele accidente. La fel, regulile de la școală, care sunt probabil cele mai numeroase în timpul vieții de elevi, ne ajută să desfășurăm un act de educație în deplină siguranță, respectând colegii, respectând profesorii. Cu alte cuvinte, prevenția este foarte importantă. Desigur, atunci când se încalcă normele foarte grav, copilul, elevul, tânărul ca și adultul trebuie sancționat, iar sancțiunile la școală sunt de la mustrare până la suspendare sau chiar excluderea din învățământ. Așa cum, pe stradă, încălcarea regulilor de circulație atrage aplicarea unei sancțiuni. Desigur, în caz de săvârșire a unor infracțiuni cum ar fi furt, tâlhărie, viol sau chiar omor, sancțiunile sunt mult mai dure și pe astea le aplică judecătorii. Ceea ce trebuie să înțeleagă cetățenii din România este că, potrivit Codului Penal, orice persoană care a împlinit deja 14 ani este răspunzătoare pentru actele comise. Pentru încălcarea Codului Penal se poate ajunge în fața unui judecător care să aplice o sancțiune, mergând chiar până la închiderea tânărului sau a copilului. Puțină lume știe că în România există patru închisori pentru copii, așadar, centre de reeducare și de detenție, care sunt, din păcate, pline pentru că sunt copii care au ignorat existența unor norme. Personal, ca judecător, am închis copii pentru tâlhărie, pentru viol, dar din păcate, și adolescenți pentru că au omorât. Prezenți în fața mea, în sala de judecată, mi-au spus două lucruri: unu, că ei nu știau că atunci când sunt încă minori, răspund penal, deci că pot să ajungă în fața unui judecător. Ei au crezut că răspund părinții. Le-am replicat nu, fiecare răspunde pentru el. Copiii răspund prin aplicarea unor diverse sancțiuni, iar părinții doar repară daunele sau prejudiciile, stricăciunile comise de copii. Dar eu nu pot să-i închid pe părinți în locul copiilor. Și cea de-a doua scuză pe care mi-au spus-o copiii este că ei n-au știut lucrurile astea, n-au învățat lucrurile astea. Ori, așa cum și dumneavoastră ați spus în debutul emisiunii, nimeni nu poate invoca drept scuză necunoaștere a legii. Există norme foarte dure care trebuie cunoscute. Din păcate însă, educația de acasă, ca și uneori, educația de la școală are anumite lipsuri. Ori aceste lipsuri, vorbim de legile în vigoare, vine să le suplinească o nouă materie numită educație juridică sau informare legală sau alfabetizare legală. Noi nu vrem să facem din acești copii specialiști în Drept sau să recrutăm viitorii studenți la Drept, profesioniști ai Dreptului, ci să-i obișnuim cu lucruri simple: nu fura, nu te droga, nu viola, nu tâlhări, nu deține poze pornografice cu minori, nu lovi pe nimeni, nu face fotografii pe ascuns să le publici pe Youtube, nu fotografia CNP-ul sau buletinul unei personae, unei colege și să-l publici, nu face poze în vestiarul fetelor. Sunt lucruri pe care le întâlnim în viața de zi cu zi, dar uneori, probabil din jenă sau poate din necunoașter, adulții nu îi informează pe copii. De exemplu, dumneavoastră ați spus că a crescut numărul delincvenților juvenili. Da! Și știți care este cel mai des întâlnit fenomen în România în rândul adolescenților? Șantajul cu poze intime. Legislația din România spune că vârsta consimțământului sexual este 16 ani. Așadar, un tânăr la 16 ani decide dacă să aibă sau nu un partener intim. Dar în același timp, legislația interzice deținerea de poze intime cu minori. Ori lucrurile astea ei nu le învață nicăieri. Și așa cum ați spus bine, dacă nu știi legea, nu înseamnă că nu răspunzi când o încalci.
“Legea Talionului nu se mai aplică de 2.000 de ani. Astăzi, dacă ești lovit, agresat, șantajat, dacă cineva îți face un rău, trebuie să apelezi la autorități. Prin educație juridică, tinerii și copiii vor ști să-și apere drepturile, pentru că nu e suficient ca ei să le învețe.”
Andreea Daraban: Aveți foarte multe întâlniri cu elevi în școli. Sunt interesați de astfel de activități? Vor să afle mai mult? Care este feedback-ul?
Cristi Danileț: Avem două tipuri de întâlniri. Noi am reușit să punem laolaltă câțiva profesori cu niște juriști inimoși și cu studenți și elevi și am conceput un program prin intermediul Asociației “VeDem Just – Voci pentru Democrație și Justiție”. Membrii organizației noastre merg voluntari prin școli și licee sau invită copiii în tribunale. Vă spun drept că există o foame de informare juridică. Chiar ieri am fost într-o discuție online cu elevii de liceu de la o unitate sportivă din România și mi-au pus întrebări toată ora. Practic am ținut o oră numai prin întrebări. Și cel mai des se ivesc discuțiile legate de utilizarea telefonului mobil, dar și de violență. Și vă dau un exemplu, ca să fim foarte practice. Mulți copii, tineri cred că dacă cineva, de exemplu, te lovește, tu ai dreptul să lovești înapoi. Și rămân uimiți când eu le spun că nu, nimeni nu are voie să-și facă dreptate singur, că acea lovitură dată înapoi înseamnă răzbunare. Și cel care se răzbună va primi o pedeapsă mai mare decât cel care a început. Știm bine cu toții, că între copii, scuza aceasta, “dar el a început”, este foarte des întâlnită. Ei bine, în instanță, în momentul în care tu ai 14 ani împliniți și ai lovit înapoi pe cineva ca să te răzbuni, atunci vei primi o pedeapsă mai mare decât cel care a inițiat atacul. Și este și firesc așa. Legea Talionului nu se mai aplică de 2.000 de ani. “Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte” nu mai este aplicabilă ca normă, ca regulă, într-o societate democratică. Astăzi, dacă ești lovit, agresat, șantajat, dacă cineva îți face un rău, trebuie să apelezi la autorități. Și dacă vreți, acesta este și mesajul pe care noi îl transmitem tinerilor. Încercați să aveți încredere în autorități. Pe noi ne interesează ca tinerii și copiii să știe să-și apere drepturile, nu e suficient ca ei să le învețe. La educație socială învățăm că avem drepturi: dreptul la educație, dreptul la sănătate, dreptul la integritate. Noi, cei de la “VeDem Just” insistăm pe responsabilități. Ce anume mi se întâmplă dacă lovesc pe cineva, dacă fur, dacă violez, dacă sparg contul unei personae să citesc corespondența sau la cine apelez dacă sunt lovit, sunt mângâiat/ă fără voia mea sau sunt șantajat cu poze intime. Aceste lucruri, repet, sunt despre responsabilități. Ori în România și, în general, în Europa, noi discutăm foarte mult despre drepturi, mai puțin despre responsabilități.
“Asociația “VeDem Just”, pe lîngă întâlnirile organizate cu voluntari în școli și licee pentru a promova educația juridică, a conceput și o aplicație de profil, gratuită, pentru telefonul mobil, numită “Lege-n-dar”.
Andreea Daraban: Care considerați că sunt principalele provocări în implementare educației juridice în școlile românești și cum pot fi acestea depășite?
Cristi Danileț: Noi, inițial, am venit cu această idee grozavă ca materia educație juridică, pe care, de altfel, Parlamentul a aprobat -o în anul 2021, să fie inclusă în curriculum școlar. Dar ni s-a spus așa: copiii deja au un program foarte încărcat, nu este adecvată o nouă materie. De aici nevoia noastră, a celor din “VeDem Just”, să mergem voluntari în școli și licee. Însă întâlnirile noastre sunt, ca să spun așa, doar izolate sau ad-hoc. Și atunci am venit cu ideea ca noțiunile de educație juridică să fie incluse în alte materii deja existente, adică să fie un fel de module. De exemplu: educație civică și juridică, educație socială și juridică. Ce este important de înțeles este că indiferent că acești copii sau tineri vor urma un domeniu socio-uman sau se vor înscrie la Facultatea de Drept ori nu, legea tot trebuie cunoscută, legea tot trebuie știută. Și atunci noi, cumva, ajutăm și copiii, ajutăm și părinții, ajutăm și profesorii. Cu alte cuvinte, dacă sunt profesori sau părinți care vor materia educație juridică ca opțional în școala lor, nu trebuie decât să o ceară, pentru că școala, prin consiliul de administrație, aprobă această materie care poate fi predată de orice profesor, în special de cei care au pregătire socio-juridică. Dacă vă uitați pe site-ul nostru, educațiejuridică.ro, veți găsi acolo manualul de educație juridică, procedura de implementare, filmulețe, inclusiv procese simulate, în care copiii joacă diverse roluri în timpul unui proces. Avem aplicație pentru telefonul mobil, intitulată “Lege-n-dar”. Îi invit pe ascultătorii dumneavoastră să-și descarce gratuit în telefonul mobil aplicația Legendar. Este și un joc de cuvinte fain: lege primită în dar. Așadar, noi, la cheie, livrăm acest program, inclusiv dacă sunt profesori doritori să urmeze cursuri intensive de pregătire în domeniul educației juridice, cu mine și cu alți colegi de la “VeDem Just”, noi suntem dispuși să o facem.
Andreea Daraban: Orice profesor poate preda o astfel de disciplină dacă se pregătește….
Cristi Danileț: Să știți că avem și profesori de franceză și profesori de matematică și profesori de română. Majoritatea sunt însă în zona aceasta de istorie sau socio-umane, pentru că, în general, ei sunt obișnuiți. De remarcat că doar în gimnaziu elevii din România studiază educație socială, educație pentru democrație. La liceu nu se studiază. Și asta e cumva paradoxal, pentru că elevii de liceu deja au împlinit 14 ani. Așadar, sunt predispuși la răspundere dacă încalcă legea, pe de o parte, pe de altă parte, elevii de liceu sunt cei care împlinesc 18 ani, așadar devin majori. Ei nu sunt încă adulți, dar vor avea toate drepturile și responsabilitățile majorilor, inclusiv dreptul de a vota. Și știți bine că numărul tinerilor care au ieșit la vot în ultimii ani este relativ redus. Așadar, lor le lipsește, între școala generală și terminarea liceului, le lipsește o materie în care să discute despre om și societate. Ori intenția noastră, cu educația juridică, este de a face tinerii mai responsabili, repet, nu specialiști în drept. Nimeni nu poate invoca drept scuză necunoaștere a legii. Nimeni nu are voie să își facă singur dreptate. Legislația este gratuită. Așadar, peste tot în jurul nostru este vorba de informare, reguli și responsabilitate.
“M-aș bucura ca Ministerul Educației să autorizeze această materie, indiferent că va fi obligatorie sau opțională. Important e să fie la dispoziția copiilor.”
Andreea Daraban: Credeți că această disciplină ar putea fi introdusă ca materie obligatorie la liceu?
Cristi Danileț: Ar fi extraordinar. Eu am urmărit dezbaterile gestionate de Ministerul Educației și de noul ministru al educației pe noile planuri cadru pentru liceu. Am văzut că ideea lui este tot în zona opțională. Așadar, să lase la libertatea copiilor, a școlii, a părinților, să solicite educația juridică. Eu m-aș bucura ca Ministerul Educației să autorizeze această materie, indiferent că va fi obligatorie sau opțională. Important e să fie la dispoziția copiilor. Știți, drepturile nu trebuie să fie o chestiune așa, teoretică sau iluzorie. Noi trebuie să fim tot timpul pregătiți, tot timpul în alertă, dacă s-a încălcat un drept, să știm ce să facem. Educația juridică este această materie. Și vă dau încă un exemplu. Foarte mulți copii vin la școală cu obiecte interzise, cu briceag, cu spray paralizant. Știrile abundă de astfel de informații în mod curent. Ei, ce bine ar fi dacă copiilor li s-ar spune ce consecințe există. Aducerea acestor arme, de exemplu, la școală sau obiecte interzise, inclusiv droguri sau țigări ori brichete nu reprezintă doar o încălcare a legislației școlare. Ci pentru purtatul de arme albe sau droguri riști chiar dosar penal. Ori un minor care are dosar penal este nenorocit pentru tot restul vieții, pentru că el va fi pus într-o evidență operativă la poliție, ceva mai dur decât cazierul. Iar acel tânăr, dacă în viitor va dori să devină judecător, procuror, polițist, ofițer în Armata Română sau în serviciile secrete, el nu va putea ocupa o astfel de funcție, pentru că undeva în trecutul lui a făcut o faptă, iată acum regretabilă. Deci cred că putem să îi facem pe copii mai curajoși, mai demni și mai responsabili prin educația juridică.
Andreea Daraban: Ați conceput un ghid practic de educație juridică, intitulat “Elevul și Legea”. Cum este structurat? Poate fi folosit ca un manual în predarea acestei discipline?
Cristi Danileț: Da, am conceput acest manual discutând cu un psiholog, un sociolog și cu patru adolescenți. În momentul alcătuirii m-am gândit care sunt temele de referință pentru copii, ce i-ar interesa. Dincolo de cum se adoptă o lege sau ce este Parlamentul, Guvernul sau ce este justiția, ne-am gândit să punem reguli cu privire la ocrotirea dreptului la viață și ce se întâmplă atunci când avem minori care încearcă să se sinucidă sau să consume substanțe interzise. Cum se obține o cetățenie și de ce? Dacă mergi într-o altă țară și te stabilești acolo cu părinții, poți să ai o altă cetățenie? Care este relația ta cu părinții? Cum se alege numele copiilor? Ce responsabilități ai tu față de părinți când ei vor deveni bătrâni? Cum este relația dintre copil și părinți în caz de divorț? Ce se întâmplă în caz de violență domestic? De asemenea, ce se întâmplă în cazul în care consumi pastile fără să ai prescripție medicală sau droguri ori tutun, pentru copiii care împlinesc 16 ani? Discutăm de chestiuni legate de viața intimă, respectiv care este riscul în cazul în care cineva abuzează de o altă persoană, pune mâna, o mângâie sau are relații intime neconsimțite? Care este relația dintre elevi și școală, respectiv multiplele reglementări din statutul elevului, regulamentul școlar, regulamentul cadru și legea învățământului, mergând pînă la nediscriminare și sancționare. Apoi, care sunt principalele reguli de circulație și o să rămâneți uimită când vă spun că sunt foarte mulți copii, cam doi din patru, care nu cunosc reguli banale de circulație, cum ar fi, de exemplu, pe care partea străzii circuli în momentul în care nu ai trotuar. Foarte mulți copii spun că pe partea dreaptă, ori răspunsul legal este pe partea stângă. Foarte mulți copii circulă cu bicicleta. Deși nu au 14 ani împliniți, circulă fie pe trotuar, ori acest lucru este interzis, pentru că vorbim de un vehicul, fie circulă pe stradă, ori legea nu permite pentru că încă nu au buletin. Apoi îi învățăm despre regulile de muncă. Copiii de la 15 ani pot munci cu acordul părinților, iar de la 16 ani semnează singuri contract de muncă, deci se pot angaja sezonieri. Desigur, școala trebuie să o termine. Apoi, un capitol foarte important, Copilul în online. Foarte puțină lume știe că numai de la 13 ani ai voie, în mod legal, să deții un cont pe rețelele sociale sau că nu ai voie să-ți deschizi un cont pe numele unei alte persoane care nu ți-a permis acest lucru. Și desigur, în cele din urmă discutăm despre relația dintre copii și oamenii legii. Poate că unii vor să devină oameni ai legii, deci facem puțină orientare în carieră. Sau dacă au primit o citație, de exemplu, de la poliție sau de la tribunal, să știe ce li se întâmplă, de ce sunt invitați, dacă pot sau nu refuza. Cum sunt numite autoritățile cu care ei le întâlnesc, ce drepturi au, inclusiv dreptul la tăcere sau dreptul la un avocat. Așadar, se dau informații foarte practice. De aceea spuneam că acest ghid “Elevul și Legea”, l-am intitulat un ghid de fapt practic, pentru că el folosește nu doar copiilor care îl citesc, în special adolescenții, desigur, dar și părinții și profesorii au informații foarte utile acolo, iar cei care nu reușesc să downloadeze cartea, ea oricum este gratuită pe internet, în format PDF, o pot găsi desfăcută pe bucăți și indexată după cuvinte cheie în aplicația “Legendar” despre care v-am vorbit.
Andreea Daraban: Mai aveți astfel de proiecte, astfel de activități în zona Moldovei? Mai veniți în Moldova în școli pentru a le vorbi copiilor despre educația juridică?
Cristi Danileț: Da, am o invitație pe data de 19 martie la Liceul ”Vasile Alecsandri” din Iași. Este un eveniment mare, pe care îl organizează școala. Apoi mai este concursul de educație juridică “Be legal, be cool”. Acesta este un concurs organizat de VeDem Just o dată pe an, în data de 30 mai – 1 iunie în fiecare an, cu fază pe județ. Inclusiv din Iași am avut câștigătorul pentru doi ani la rând. A fost o fetiță din Iași, unde s-a și deschis un club de educație juridică la una dintre școli. De asemenea, avem o tabără de educație juridică, initulată “Legal Academy”, în care adolescenții de 15, 16, 17 ani vin pentru 6 zile, izolați de prieteni și de părinți, în care au întâlniri cu judecători, cu procurori, cu avocați, inclusiv vizită într-o sală de tribunal, contact cu agenți antidrog sau antitrafic de persoane și inclusiv cu consumatori de droguri care au trecut prin terapie, au scăpat de acest flagel și vin să le spună tinerilor calvarul prin care ei au trecut. Site-ul nostru educațiejuridică.ro este plin de astfel de informații. De asemenea, pe rețelele sociale, cei interesați pot să deschidă contul nostru de Tiktok sau Instagram “VeDem Just” și o să rămâneți uimiți câte informații sunt transmise la un nivel de înțelegere, pentru copii, pentru tineri.
Varianta audio a interviului:
Cristi Danileț a fost judecător în perioada 1998-2024, timp în care a activat și drept consilier al ministrului justiției și membru în Consiliul Superior al Magistraturii. În prezent este cadru didactic universitar, catedra de drept penal. Este fondator al VeDem Just și membru în boardul asociației. Este promotor al educației juridice în școli, autor al ghidului de educație juridică „Elevul și legea” şi inventator al aplicaţiei gratuite de educaţie juridică „Lege-n-Dar” și principal organizator al concursului național „Be Legal! Be Cool” și al taberei „Legal Academy”.