Ascultă Radio România Iași Live

teatrul municipal matei visniec din suceava

Premiera spectacolului „Pădurea asumaților” – semnul bun al lui 2025 pentru Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava

Spectacolul „Pădurea asumaților”, de Alexandra Felseghi, în regia lui Andrei Măjeri, a avut succes la public și cronici foarte bune. Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava a pășit cu dreptul în noul an.

Premiera spectacolului „Pădurea asumaților” – semnul bun al lui 2025 pentru Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava

Publicat de isoreanu, 20 ianuarie 2025, 17:52

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava a deschis anul 2025 cu o premiera. Spectacolul a fost apreciat de public, iar cronicile sunt laudative. 

Ioana Soreanu a asistat la eveniment.

 

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava a început anul 2025 cu o premieră: „Pădurea asumaților”, de Alexandra Felseghi, în regia lui Andrei Măjeri, prezentată weekendul acesta (n.r. 18,19 ianuarie).

Un spectacol plin de dinamism, despre falșii vindecători și victimele acestora, oameni cu traume care speră în rezolvarea problemelor prin tot felul de metode discutabile. Impostorii promit vindecarea și fericirea absolută. Două grupuri, unul alcătuit din femei, celălalt, din bărbați, se întâlnesc întâmplător într-o pădure, loc pentru așa zise „meditații” și „antrenamente”. În cele din urmă, se dovedește că cei doi „guru”, Galina și Arian, sunt adevărații inadaptați, cei care refuză să își asume propriile vieți și identități.

O temă, așadar, actuală, tratată cu umor și ironie în scenariul scris de Alexandra Felseghi:

Alexandra Felseghi: Textul a fost, de fapt, scris în urmă cu un an de zile, înainte să… să se schimbe puțin contextul…

Ioana Soreanu: …general.

Alexandra Felseghi: Da, contextul general, dar mă bucur de faptul că simt că și eu, și Andrei Măjar, regizorul spectacolului, am avut probabil un al șaselea simț să optăm în a trata într-un spectacol un subiect de acest tip, pentru că am început să… să urmărim, de regulă, acest fenomen al trainerilor de diverse influențe…

Ioana Soreanu: …influencerilor.

Alexandra Felseghi: Da, a influencerilor care au căpătat așa o popularitate imensă pe rețelele de socializare și ni s-a părut un fenomen care merită tratat și merită puțin chestionat și dezbătut în teatru. Și sper din suflet ca un spectacol de genul ăsta să ne ajute pe toți să reflectăm puțin la… la contextul în care trăim în momentul de față.

Ioana Soreanu: Are mult umor textul.

Alexandra Felseghi: Da, pentru că râsul te ajută să iei o anume distanță de un context și să ai posibilitatea să-l gândești puțin mai la rece, puțin mai rațional.

Andrei Măjeri deține un premiu UNITER, obținut anul trecut, la categoria „Cel mai bun regizor”, pentru spectacolul „Cine l-a ucis pe tata?”, de la Teatrul „Metropolis” din București.

Spectacolul „Pădurea asumaților”, montat la Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava, este plin de vervă. Este evidentă complicitatea dintre Alexandra Felseghi, autoarea textului și regizorul Andrei Măjeri, în privința relevanței subiectului, dar și a modului în care este trecută tema prin tăișul sarcasmului.

Andrei Măjeri: Noi trebuia să lucrăm acest spectacol fix acum un an, atunci eu nu am putut, am niște probleme de sănătate. Textul era terminat deja de Alexandra de atunci, a făcut un amplu research în 2023. Ne-am dorit să facem un spectacol cu toată trupa, plus Maria Teișanu, sunt 11. Și s-a întâmplat să-l lucrăm în noiembrie-decembrie, iar acum, în ianuarie, l-am bibilit, l-am definitivat și ne-am bucurat de reacțiile bune ale publicului sucevean.

Ioana Soreanu: Ați ales să tratați într-o cheie comică, cu ironie, această problemă care există în societate și numai în societatea noastră.

Andrei Măjeri: Punctul de pornire a fost… că ne-am întrebat de unde acest aflux de vindecători, o creștere, nu, a raionului de „self help” din toate librăriile. Și sigur că am încercat să privim ironic, să vedem derapajele. Poate că sunt și oameni bine intenționați. Cu siguranță, sunt și lucruri adevărate acolo, mixate prin toate cele, toate teoriile. Eu recunosc că strâmb din nas la oameni care, peste noapte, își au diplome pe internet și vindecă, între ghilimele, pe alții. Și ne-am dori să vorbim despre asta. Am considerat că e un subiect al momentului, nu-l mai văzusem în niciun spectacol de teatru de la noi și cred că s-a potrivit poate și peste niște evenimente sociale care au adus un efect de „realness”, care poate crispează o parte dintre spectatori, că nu poate să fie și nici nu ne dorim unanimitatea reacțiilor, dar cred că teatrul trebuie să împingă genul acesta de teme în față și să le aducă pe scenă, pentru că sunt relevante.

 

Spectacolul este conceput pe câte două planuri, care se schimbă și se suprapun mereu: realist/ireal, grupul femeilor/grupul bărbaților, interior/exterior, cabana (cartierul general al fetelor) și (ciubărul în jurul căruia se desfășoară acțiunile băieților). Scenografia, semnată de Sabina Reus, crează aceste spații, le metamorfozează, susținută de light design, oscilând între planul realist și cel fantastic:

Sabina Reus: Totul a pornit, bineînțeles, de la textul Alexandrei și de la o simplă idee de pădure, care s-a tot dezvoltat și a apărut și acest personaj fantastic al veveriței și această cabană, care cumva să fie locul fetelor, dar în același timp, să fie și un loc așa de tranziție, de momente extra textului și, da, a căpătat această atmosferă un pic și horror, și cinematografică. Da, când era un spațiu realist, când devenea așa ca un fel de set, ca un platou pentru aceste povești care se întâlnesc…

Ioana Soreanu: …două planuri.

Sabina Reus: Două planuri, da, da, și aceste două planuri, din interior și exterior, care se schimbau între ele și se întrepăntrudeau, și această joacă între artificial și real.

Actorii trupei de la Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava demonstrează, pe lângă talent actoricesc, deosebite abilități muzicale și de mișcare, ceea ce i-a permis coregrafei Alice Veliche să realizeze o partitură pentru mișcare, pe muzica selectată și adaptată inspirat de Magor Bocsardi, care susține și ilustrează aproape toate scenele. Actorii cântă și dansează, se desfășoară pe diferite registre, simțindu-se, în mod evident, confortabil, în toate ipostazele.

Alice Veliche: Ținând cont de faptul că am mai lucrat o dată cu ei, știam că sunt foarte talentați și foarte muncitori și mi-a fost ușor să lucrez, deși e destul de multă mișcare în spectacol. Și asta m-a ajutat, cunoscând-i, știind ce potențial au, mi-a fost mult mai ușor să mă organizez cumva, colaborând și cu Andrei. Stilistic, poate, sau estetic, ne asemănăm la lucru. Mișcarea a fost destul de ușor, din punctul meu de vedere, de construit, fiindcă a mers să mână în mână cu textul. Textul năștea mișcarea. Nu mi-a fost greu să mă gândesc sau să născocesc neapărat o stilistică anume, fiindcă textul, care la fel este foarte bine scris, m-a ajutat enorm de mult.

 

Teatrul Municipal din Suceava funcțiozează ca o baterie de energie culturală pentru oraș. Spectatori din Iași și Botoșani merg la Suceava să vadă spectacolele Teatrului „Matei Vișniec”. Este un semn că investiția în cultură este una sigură.

Managerul teatrului sucevean, Angela Zarojanu transformă gândurile în proiecte, coagulează echipa, o întregește cu artiști talentați, este un focar de energie și bună dispoziție, ingrediente ale succesului. Nu mă îndoiesc de faptul că sub conducerea Angelei Zarojanu, Teatrul Municipal „Matei Vișniesc” va avea un destin frumos:

Angela Zarojanu: Sunt fericită pentru că am reușit să oferim în seara aceasta publicului sucevean un spectacol, spun eu, foarte bun, un spectacol strălucitor, care îmbină toate artele spectacolului și care a făcut publicul să vibreze, să râdă, să se intristeze atunci când a fost cazul. Eu spun că am deschis, în acest an, cu un spectacol pe care îl vom juca, așa simt eu, îl vom juca foarte des. Sperăm să mergem și la festivaluri cu acest spectacol și mă bucur foarte mult pentru că publicul sucevean a apreciat acest spectacol mult, mult de tot.

Ioana Soreanu: Ce mai pregătiți publicul lui în 2025, să spunem, până la sfârșitul acestei stagiuni.

Angela Zarojanu: Pentru noi este o mare bucurie și o mulțumire faptul că vine ieșeni la Suceava, gândindu-ne ce se întâmplă la Iași, cu un Teatru Național și cu alte instituții de cultură foarte valoroase și dacă publicul din Iași își găsește timp și vrea să vină și la Suceava, asta înseamnă că noi avem ce să oferim. Vom avea legătură cu Iașiul, o legătură strânsă cu Iașiul, în perioada imediat următoare, pentru că vom avea o tânără regizoare, Alexandra Bandac va veni la sfârșitul lunii și ne va pregăti un spectacol. Ea își va face debutul în regie și mă bucur că a ales Suceava să-și îndeplinească acest vis al ei.

Ioana Soreanu: Este absolventă a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași Alexandra Bandac. Vor urma și Zilele Teatrului         „Matei Vișniec”.

Angela Zarojanu: Da, așa este, în luna mai, va fi festivalul. Vom schimba data festivalului, pentru că se suprapunea, cum am stabilit noi perioada, peste alegerile prezidențiale și atunci, vom decala mai la sfârșitul lunii mai. Ne pregătim intens să oferim publicului un festival așa cum i-am obișnuit în ultima perioadă de timp.

Mergeți să vedeți „Pădurea asumaților”, la Suceava, un spectacol ca un semn bun pentru Teatrul „Matei Vișniec” în 2025. Din distribuție fac parte Clara Popadiuc, Cosmin Panaite, Butnaru Horia Andrei, Cristina Florea, Maria Teişanu, Diana Lazăr, Alexandru Marin, Bogdan Amurăriței, Mîndru Cătălin Ştefan, Delu Lucaci, Răzvan Bănuț.

 

 

 

(Radio Iași/FOTO Mihai Smeu, Facebook Andrei Măjeri)

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
Life vineri, 27 decembrie 2024, 10:28

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”

Mulți elevi din România aleg să studieze în străinătate, motivele fiind variate, dar în principal legate atât de dorința de a obține o...

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
Life joi, 19 decembrie 2024, 13:49

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași

La Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași a avut loc, în lunile noiembrie și decembrie, un proiect interdisciplinar care și-a propus...

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
Life vineri, 13 decembrie 2024, 11:32

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”

La nivel mondial, antreprenoriatul social, prin prisma fondurilor alocate pentru inițiativele de profil, poate fi privit și în cheia unei...

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life duminică, 8 decembrie 2024, 05:59

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”

România se află în topul țărilor care alocă cele mai multe ore pentru studierea matematicii, dar se poziționează la finalul clasamentului...

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life joi, 5 decembrie 2024, 00:38

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu

Foaierul Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a găzduit marți seara lansarea cărții „Radu Afrim – picătura prințului...

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu
Life duminică, 1 decembrie 2024, 08:53

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”

În ultimul deceniu, rețelele sociale au schimbat semnificativ modul în care ne petrecem timpul liber, diseminăm informațiile sau comunicăm cu...

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”
Life miercuri, 27 noiembrie 2024, 20:03

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”

La jumătatea lunii noiembrie, Comisia Europeană a redus la 1,4% de la 3,3, anterior, estimările privind creșterea economiei românești în acest...

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”
Life marți, 19 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”

Horia Popa este ieșean, specialist în IT și, din această postură profesională, a deschis o companie în Statele Unite ale Americii; numele ei,...

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”