Vaslui: Elevii de clasa a VIII-a vor să urmeze licee teoretice
7 noiembrie 2024, 16:19
Chestionarele au fost aplicate unui număr de 3.065 de elevi de clasa a VIII-a din judeţ, dintre care 1.359 din mediul urban şi 1.706 din mediul rural.
‘Studiul scoate în evidenţă motivaţia elevilor de a-şi continua traseul educaţional după absolvirea clasei a VIII-a, ei conştientizând importanţa educaţiei în planificarea şi reuşita profesională. Se constată un interes moderat al elevilor către învăţământul profesional, aspect ce poate fi consecinţa unei promovări insuficiente a ofertei educaţionale din partea liceelor care organizează învăţământ profesional şi profesional dual, a lipsei atractivităţii locurilor de muncă de pe piaţa muncii, a etichetării negative a statutului absolvenţilor de învăţământ profesional. Balanţa preferinţelor pentru mai mult de jumătate dintre elevii care au ales filiera teoretică înclină spre profilul uman (64,8%). Procentul elevilor indecişi este nesemnificativ (1,39%), dar nu lipsit de importanţă pentru profesorii diriginţi şi pentru profesorii consilieri şcolari care au responsabilitatea de a iniţia şi implementa programe de consiliere a carierei’, arată concluziile studiului.
Conform datelor culese din şcoli, opiniile respondenţilor cu privire la motivaţia alegerii traseului educaţional se concentrează cu precădere pe dorinţa copiilor şi mai puţin pe aptitudinile personale, aspect care arată că elevii nu conştientizează suficient importanţa cunoaşterii şi dezvoltării potenţialului în obţinerea succesului educaţional şi profesional.
La fel ca în anii anteriori, se constată că alegerile exprimate de elevi sunt influenţate de factori precum apropierea şcolii de casă, în 23,07% dintre cazuri sau prestigiul şcolii, în 21,09% dintre situaţii, iar familia şi prietenii rămân factori importanţi în consultarea privind alegerea profilului şi a unităţii de învăţământ pe care elevii doresc să o urmeze.
‘Jumătate dintre elevii participanţi la realizarea chestionarului susţin că deţin informaţii despre ofertele unităţilor şcolare, respectiv filierele, profilurile şi specializările liceelor şi colegiilor, ceea ce demonstrează preocuparea lor pentru informare cu privire la ofertele acestora, dar şi la eforturile unităţilor de învăţământ de a-şi promova ofertele educaţionale. În acelaşi timp, mai mult de jumătate dintre elevii chestionaţi cred că au o imagine realistă în ceea ce priveşte dinamica şi specificul pieţei muncii, prin urmare, 86,6% dintre ei consideră că în mare şi foarte mare măsură vor avea posibilitatea de a practica profesia dorită. Spre deosebire de anii precedenţi, în acest an şcolar 12,14% sunt indecişi în privinţa domeniului de activitate în care ar dori să lucreze. Este posibil ca această nehotărâre să aibă mai multe cauze: dificultatea de a lua decizii, inadecvarea ofertei educaţionale în raport cu aşteptările elevilor, corelaţia scăzută dintre oferta educaţională şi domeniile ocupaţionale existente pe piaţa muncii’, concluzionează reprezentanţii CJRAE Vaslui.
Potrivit studiului, elevii sunt atraşi cu precădere de ideea de a lucra în domeniul tehnic, justiţie, economie, turism, medicină, educaţie sau informatică şi mai puţin în armată, agricultură sau în domeniul artei.
De asemenea, în urma răspunsurilor oferite, elevii au arătat că absolvirea unui liceu rămâne, în opinia lor, cea mai bună şansă de continuare a traseului educaţional, în timp ce alegerea învăţământului profesional reprezintă startul imediat în cariera dorită.
Reprezentanţii CJRAE Vaslui susţin că, prin răspunsurile acordate, elevii demonstrează încredere în potenţialul individual de reuşită în ceea ce priveşte succesul în cariera pe care şi-o doresc, 87,68% dintre ei fiind dispuşi să depună efort în mare şi foarte mare măsură în vederea atingerii acestui obiectiv.
Totodată, mai arată studiul, intenţia majorităţii este de a-şi dezvolta cariera în România şi nu în afara ţării.
(AGERPRES/FOTO radioiasi.ro)