(AUDIO) Iași: „Sinapse” – Artiștii Iosif Király și Dani Ghercă expun la Borderline Art Space – INTERVIU – Ioana Soreanu
Publicat de isoreanu, 20 ianuarie 2018, 18:36
Iubitorii de artă contemporană sunt invitați de Galera Borderline Art Space la un nou eveniment, o nouă expoziție, care a fost deschisă, vineri, 19 ianuarie, în prezența unuia dintre cei mai importanți artiști fotografi români din ultimii 30 de ani: Iosif Kiraly. Expoziția poate fi vizitată până pe 14 februarie 2018. Care este tema și ce alți artiști au mai participat la acest proiect, aflăm din interviul realizat de Ioana Soreanu.
Ioana Soreanu: Borderline Art Space ne răsfață din nou cu un eveniment special. Este vorba despre expoziția de fotografie și instalație „Sinapse”. Sunt prezentate fotografii ale artiștilor Iosif Király și Dani Ghercă, dar și lucrări lucrări ale unui grup de tineri antropologi. Curator, Raluca Oancea. Avem invitați special în studio. Domnul Iosif Király, în persoană, ne-a onorat cu prezența.
Iosif Király: Bună ziua. Mulțumesc pentru invitație.
Ioana Soreanu: Și, prietenul nostru, George Pleșu, director Borderline Art Space. Bine ați venit.
George Pleșu: Bine v-am găsit. O plăcere, ca de obicei, să fim, aici, la dumneavoastră în studio.
Ioana Soreanu: Expoziția face parte dintr-un proiect mai amplu. Despre ce este vorba, George Pleșu?
George Pleșu: Proiectul se numește DPlatform, și într-adevăr, este a doua expoziție care are loc la Borderline Art Space, și care găzduiește practic o parte din rezultatele unei munci de trei ani. Dar, despre asta cred că e mai bine să povestească domnul Iosif Király care e principalul vinovat, între ghilimele, de acest proiect.
Ioana Soreanu: Vedem două interpretări diferite ale aceluiași spațiu din partea celor doi artiști?
Iosif Király: E, mai degrabă, o completare. Adică, expoziția e în două încăperi, e un fel de tot, care să existe niște legături între ele, iar prima parte, cea a antropologilor, e doar o mică mostră de celelalte aspecte care au fost implicate în acest proiect, DPlatform, care este, la rândul lui, o continuare a unui alt proiect la care am lucrat în aceeași echipă cu Raluca Oancea și cu o parte dintre colegi, care se chema RO Archive, și care, și el a fost lansat acum câțiva ani de zile la Iași, am făcut și o publicație, și era un fel de scanare, RO Archive era o scanare documentar-subiectivă a tranziției din România. Iar acest DPlatform este un fel de focusare mai mult pe arealul dunărean. Intenția noastră era ca să punem, oarecum, să accentuăm niște aspecte mai puțin turistice sau stereotipuri care se vehiculează despre Dunăre și să arătăm și niște aspecte oarecum mai puțin cunoscute. De altfel, partea românească a Dunării, deși este cea mai lungă, adică România e țara cu cel mai lung traseu străbătut de Dunăre, este și cel mai obscur pentru europeni, așa, adică, e un fel de nebuloasă. În afară de câteva locuri, sigur, poate Sulina, restul, nimeni nu prea știe, și din păcate, nici din România, am constatat că foarte puțină lume deosebește Oltenița de Călărași și de, nu știu, alte zone, în special, din sud și sud-est. De altfel, partea antropologică e rezultatul unei practici pe care am făcut-o cu studenții de la Facultatea de Științe Politice și Administrative din București, care au un departament de studii vizuale, și împreună cu câțiva studenți de la Universitatea de Arte din București, am făcut un fel de, practic, atacare a aceluiași teritoriu din perspective diferite. Și proiectul acesta, DPlatform, față de RO Archive, are o componență mai complexă, adică în el au fost și, pe lângă artiști vizuali, artiști vizuali specializați, oarecum, focusați pe fotografie, dar și scriitori, arhitecți peisagiști, antropologi și alte categorii profesionale care au fost mai mult sau mai puțin implicate în el. Și, e un produs colectiv, care de fapt, noi am constituit o bază de date, iar ce vedem acum, în aceste expoziții și… De altfel, a mai fost una și anul trecut sau în 2016, în decembrie, la Galeria Universității de Arte, care era tot desprinsă din asta, deci, sunt un fel de prezentări, mici prezentări din acest material, deci, care e extrem de bogat și se pot extrage din el, ani buni de acum înainte, materiale. Dar…
Ioana Soreanu: Spuneați că se completează cele două viziuni, a dumneavoastră și a domnului Dani Ghercă. În ce fel?
Iosif Király: În sensul că Dani Ghercă are un tip de fotografie, care altfel mi-a fost student, și majoritatea participanților din zona artistică mi-au fost studenți și îi cunosc de când au început să lucreze cu fotografia. Abordarea lui e una poetico-picturală. Pe de altă parte, foarte, este un termen în fotografie, în engleză, nu știu cum să-l traduc, deadpan, adică fotografie directă și clară, dar în același timp, poetică așa… adică fără zone de clarobscur, de umbre, foarte clinică. Iar proiectul meu este unul care citează, la un moment dat niște peisaje care apar și la Dani Ghercă, și-l prezintă și pe Dani Ghercă, și procesul de a face aceste imagini,deci, este… partea mea este mai mult despre niște conexiuni, fotografiile sunt, mai degrabă, ca niște cuvinte în niște construcții literare mai ample care se pot modifica și pot crea înțelesuri diferite.
Ioana Soreanu: George Pleșu ne așteaptă la Borderline Art Space cu acest proiect…
George Pleșu: Da, eu sunt foarte bucuros și onorat, în același timp, că pentru a doua oară într-un an și ceva, Galeria Borderline Art Space găzduiește lucrări ale domnului Iosif Király care, dumnealui normal că nu a menționat acest lucru, dar e de datoria mea să o spun, e unul din cei mai importanți artiști din ultimii treizeci de ani din România, atât cu practica individuală cât și ca membru al grupului subREAL, și e, cum să spun, e o oportunitate, o ocazie pentru ieșeni să vadă lucrările dumnealui și lucrările, bineînțeles, a celorlalți participanți la expoziție. Dacă e să adaug ceva, e că fiind prima expoziție din acest an, aș putea să spun, foarte pe scurt, cam care e programul pentru tot restul anului pentru că, ca orice galerie serioasă, am încercat să facem programul cam cu un an înainte și după expoziția aceasta, vor urma două expoziții de pictură. Prima e a unei artiste din Iași care a făcut un doctorat în București, Delia Andrieș, apoi, este invitat un artist de origine poloneză, care e stabilit în Viena, Gregor Eldarb. Apoi, ne întoarcem la fotografie și instalații, e o expoziție de grup a unor artiști din București, apoi, avem doi artiști din Finlanda, Patricia Roda și Dragoș Alexandrescu, care e din Iași, dar e stabilit de ani de zile în Finlanda, vor veni și vor avea o expoziție de fotografie și video. Apoi, pentru că în fiecare an, ne-am făcut așa… o misiune din a da ocazia unor absolvenți talentați să expună și să fie mai vizibili, vom organiza, în tradiția universităților din Anglia, în principal, ceea ce se numește un graduation show, o expoziție a celor mai buni absolveți ai Universității de Arte din Iași. Apoi, avem invitată o artistă din Republica Moldova, Tatiana Fedorova, după care vine un artist mai puțin promovat, mai ales în Iași, dar care a ajuns la o maturitate artistică și a avut parte de o expoziție retrospectivă la Muzeul din Craiova, Mihail Trifan. Această expoziție va avea loc cu ocazia Nopții Albe a Galeriilor și va dura o lună și ea. Iar ultima expoziție, e tot o expoziție de fotografie, o artistă din Germania, Julia Ann Andrich, dacă nu greșesc pronunția. Avem un program după cum…
Ioana Soreanu: Bogat.
George Pleșu: Și bogat, și în același timp, încercă să mixăm așa… promovarea scenei artistice locale cu invitarea unor artiști, ori ajunși la o anumită maturitate, să nu zic consacrare, cât și artiști aflați la mijlocul carierei, din diverse spații, pentru a încuraja acest dialog. Mi se pare foarte important să nu rămânem cantonați așa… numai în niște practici cu care ne-am obișnuit și să fim deschiși în a vedea cum gândesc și cum se exprimă artiști și din alte spații. (Radio Iași/ FOTO Facebook Borderline Art Space)