23 iunie, o nouă premieră la Opera din Iaşi, Don Pasquale de Gaetano Donizetti
Publicat de dvlad, 22 iunie 2021, 18:07 / actualizat: 23 iunie 2021, 4:41
Dinamism, entuziasm şi o nouă bucurie de a intra în operă, deopotrivă pentru artişti şi public
Miercuri, 23 iunie, de la ora 18:30, Opera Iaşi anunţă premiera spectacolului Don Pasquale de Gaetano Donizetti, libretul : Gaetano Donizetti şi Giacomo Ruffini
Aproape de finalul stagiunii 2020-2021, Opera Naţională Română din Iaşi anunţă premiera operei Don Pasquale de Donizetti, (“drama buffa”), comedie spumoasă ale cărei roluri sunt interpretate integral de soliştii operei, singurul invitat fiind dirijorul David Crescenzi.
Conferinţa de presă de azi, 22 iunie, a scos în evidenţă bucuria cu care artiştii au primit acest titlu şi starea de inspiraţie care i-a dominat în timpul puţin avut la dispoziţie: artiştii o lună, iar lucrul cu dirijorul, 10 zile. O performanţă pentru fiecare.
Dar performanţa este în primul rând a noului management, care a demarat cu multă hotărâre, de la bun început, un întreg proces de deschidere transparentă în toate aspectele decizionale şi reuşit să facă primii paşi către o nouă armonie între angajaţi, reflectată şi printr-o activitate mult mai dinamică şi mai deschisă către public prin frecvente conferinţe de presă, concursuri şi parteneriate cu instituţiile culturale care pot aduce pe scena operei artişti sau spectacole noi.
Printre noutăţile anunţate, două ştiri privesc corpul de balet:
# Managerul interimar al Operei Naționale Române Iași, Prof. univ. dr. Florin – Daniel Șandru, a realizat o vizită la Chișinău, la invitația domnului Ion Grosu, Directorul General al Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu”, pentru a asista la Spectacolul de Balet „Spartacus”, care se doreşte să fie adus şi la Iaşi și pentru a discuta posibilitatea realizării unui parteneriat între cele două instituții de cultură. Parteneriatul va fi semnat pe 18 iulie, data închiderii stagiunii actuale. Menţionăm că solist în rolul principal a fost încă de la premieră prim balerinul Operei ieşene, Vlad Mărculescu. Acesta a fost numit recent asistent coregraf al departamentului de balet, alături de fosta prim balerină Mona Moldovan. Coordonator al departamentului este coregrafa Cristina Todi.
# Competiţie acerbă pentru 15 locuri de balerini colaboratori ai Operei din Iaşi în stagiunea următoare.
Calitatea baletului Operei ieşene va creşte cu siguranţă după audiţiile care au avut loc pentru cele 15 locuri de balerini colaboratori permanenţi pentru stagiunea 2021-2022. Momentul este deosebit de prielnic pentru a atrage aici balerini de calitate, în condiţiile în care multe companii de balet au fost închise şi balerini din toată lumea au rămas fără slujbe. Astfel, din cei aproape 250 de artiști din 20 de țări (România, Rusia, SUA, Japonia, China, Marea Britanie, Germania, Spania, Italia, Portugalia, Olanda, Belgia, Finlanda, Bulgaria, Canada, Australia, Argentina, Brazilia, Belarus și Georgia) care și-au dorit să facă parte din echipa Operei ieșene, au fost chemaţi la audiţie 90.
Comisia pentru selecţie a fost alcătuită din specialiști renumiți: conf. univ. dr. habil. Cristina Nicoleta Demian (Academia Națională de Muzică ”Gheorghe Dima”), Maestrul în Artă Eugen Gîrneț (Chișinău) și coregrafa Rosemarie Stocec Bot.
Redăm declaraţia prof. univ. dr. Daniel Șandru, managerul interimar al Operei Naționale Române din Iași: ”Procesul de transparentizare a tuturor concursurilor organizate de Opera Națională Română din Iași a avut ca efect apariția unei concurențe extrem de ridicate în toate compartimentele. Cel mai bun exemplu este Compartimentul Balet, care, spre satisfacția noastră, a suscitat interesul a sute de artiști din întreaga lume, confirmare clară a faptului că Opera ieșeană este o instituție extrem de importantă nu numai în România. Sunt convins că în urma audiției de pe 20 iunie ne vom completa echipa de mare valoare pe care o avem cu nume care vor genera noi energii artistice deosebite, spre bucuria publicului nostru drag”.
Don Pasquale, Distribuţie 23 iunie
Don Pasquale: Daniel Mateianu
Malatesta: Alexandru Constantin
Norina: Cristina Grigoraş
Ernesto: Andrei Fermeşanu
Notarul: Cătălin Berea
Maestru de cor: Manuel Giugula
Regia: Victor Zaharia
Dirijor: David Crescenzi
Dirijorul David Crescenzi împlineşte anul acesta zece ani de la prima sa colaborare cu instituţia ieşeană. El este astăzi director artistic al Operei Naţionale Române din Cluj Napoca. În declaraţia sa, îşi exprimă bucuria de a putea plasa orchestra în fosa operei, după perioada pandemiei, în care orchestra a avut voie să evolueze doar pe scenă. El se declară de asemenea bucuros pentru eficienţa şi talentul regizorului Victor Zaharia, alături de care a reuşit să pună la punct totul în numai zece zile şi spune că “vine un success mare” pentru această operă şi pentru regizor deopotrivă.
Tânărul regizor Victor Zaharia ne spune că s-a preocupat să pună în valoare cât mai bine potenţialul fiecărui artist şi să exploateze toate mijloacele comice posibile. Să creeze un spectacol vesel, care să alunge gândurile întunecate şi să nu lase spectatorul să adoarmă, aşa cum se mai întâmplă uneori la operă (din cauza frumuseţii muzicii, adaugă el). Montarea sa pune în centru jocul actoricesc şi foloseşte proiecţii video pentru a întregi atmosfera. Victor Zaharia este membru al corului de 20 de ani, timp în care a avut şi roluri solistice şi, ca asistent de regie pentru unele spectacole, a “furat” meserie, cum spune el, odată cu fiecare spectacol şi fiecare regizor pe care l-a întâlnit. De la el aflăm şi faptul că decorurile de la montarea precedentă, de acum 15 ani, au fost casate (n.red.: mare a fost nevoia de a minimaliza, nega sau şterge tot ce a fost înaintea fostei conduceri!…).
Soprana Cristina Grigoraş a făcut parte din distribuţia operei Don Pasquale în anii facultăţii şi acum speră ca totul să sune altfel, conform experienţei acumulate. Ea spune că pregătirea acestei opere a fost o mare bucurie şi că rolul Norina îi pune în valoare atât calităţile vocale, cât şi cele actoriceşti. Subliniază de asemenea contribuţia regizorului de a-i face pe interpreţii să fie cât mai autentici, în funcţie de propriile trăiri vis-à-vis de rol şi rolul dirijorului de a scoate în evidenţă, prin muzică, fiecare personaj.
Tenorul Andrei Fermeşanu, care va crea rolul Enrico, a subliniat calitatea artistică a spectacolului, datorată maestrului David Crescenzi. El spune că lucrarea are foarte multe rigori stilistice şi că maestrul Crescenzi se impune prin autoritatea cunoaşterii şi prin buna sa relaţie cu artiştii şi orchestra. El mai spune că spectacolul urma să fie creat ca operă în concert, iar posibilitatea de a transfera din nou orchestra în fosă a impus necesitatea unei regii, excelent şi atât de repede realizată de Victor Zaharia.
Acţiunea operei Don PAsquale este plasată la Roma, la începutul secolului al 19-lea. Aflat în căutarea unei neveste tinere, Don Pasquale (burlac trecut de prima tinereţe), îl roagă pe prietenul său, dr. Malatesta, să-i găsească aleasa inimii. Acesta o descrie pe fată ca fiind sora lui, nespus de frumoasă. Don Pasquale simte că a întinerit deja şi îşi imaginează cum vor avea ei vreo şase copii. În timp ce citeşte un roman de dragoste, Norina crede că ştie toate trucurile de a prinde un bărbat în mrejele ei. Iar Ernesto, nepotul dezmoştenit al lui Pasquale, se gândeşte cum i-au scăzut lui total şansele de a o lua el de nevastă pe Norina. Aşa că se hotărăşte să părăsească oraşul, mulţumit să ştie că Norina va fi fericită. Înainte însă, îi cântă o serenadă în grădina lui Pasquale, despre dorinţa lui de a fi cu ea în noaptea aceea frumoasă. La final, Norina şi toţi ceilalţi cântă morala operei: „Când ești bătrân și încerci să te recăsătorești, norocul nu merge de obicei pe drumul tău”. Pentru întreaga intrigă şi bucuria spectacolului, sunteţi invitaţi la spectacol.