(AUDIO/GALERIE FOTO) Despre expresivitatea luminii, cu artistul fotograf Adrian Moisei – INTERVIU
Publicat de isoreanu, 21 noiembrie 2019, 15:52 / actualizat: 22 noiembrie 2019, 15:34
Vineri, 22 noiembrie, la ora 18, se deschide la Galeriile Nicolae Tonitza din Iaşi o expoziţie de fotografie. „Expresivitatea feminină a luminii” este tema. Sperăm că interviul realizat de Ioana Soreanu cu autorul, artistul fotograf Adrian Moisei, vă va trezi interesul pentru a vizita această expoziţie:
Realizator: Vă propun să vorbim, din nou, despre fotografie, astăzi, la Radio Iaşi. Vineri, la ora 18,00, se deschide la Galeria „Nicolae Tonitza” expoziţia Feminine Expression of Light. Autorul, Adrian Moisei, este absolvent al Universităţii Naţionale de Arte George Enescu din Iaşi, unde a studiat fotografia. Bine aţi venit, Adrian Moisei la Radio Iaşi!
Adrian Moisei: Bine v-am găsit! Mulţumesc de invitaţie.
Realizator: Lumina este tema expoziţiei şi expresivitatea feminină a acesteia. Lumina este ingredientul principal în arta fotografică, poate nu greşesc.
Adrian Moisei: Nu, nu greşiţi.
Realizator: Explicaţi-ne titlul expoziţiei, Adrian Moisei.
Adrian Moisei: În cele din urmă, percepem cel mai mult pe cale vizuală şi lumina este un… chiar dacă din spectrul întreg al luminii noi recepţionăm o mică plajă, această mică plajă este atât de complexă şi, de obicei, lumina poate face schimbări foarte mari prin mici modificări în expresie, în orice mesaj, pur şi simplu, ai schimbat lumina, s-a schimbat starea. Oriunde. Şi, ştim cu toţii asta, ne putem gândi foarte uşor că o lumină rece ne inhibă un pic, iar o lumină caldă ne face mai destinşi şi mai relaţi şi, prin urmare, de aceea este denumită în această formă expoziţia. Este o expoziţie cu portrete feminine şi ce este interesant la expoziţie este că pe patru din cele şase modele cu care am lucrat nu le-am cunoscut până la şedinţele foto şi le-am propus proiectul. Vreau să le mulţumesc pe această cale că au acceptat şi au avut încredere în mine şi în ceea ce le-am descris în cuvinte şi, ulterior, s-a transformat în realitate. La începutul şedinţelor foto, tuturor modelelor le-am spus că unul din scopurile şedinţei foto este să fac fotografii cu ele, portrete ale lor, în care ele nu se recunosc şi, aici, trebuie făcută o paranteză, nu este vorba că le voi postprocesa atât de mult încât nu se vor mai recunoaşte, ci este vorba despre faptul că le voi pune într-o lumină unică şi nouă şi necunoscută lor şi le voi îndemna să trăiască expresii care le vor aduce în posturi noi, trăiri noi şi implicit fotografii pe care ele nu le-au mai văzut cu ele însele. Feedback-ul a fost, wooow… ai avut dreptate! Alt lucru interesant, deci, din cele şase modele care sunt la expoziţie, una singură este o fată cu care am mai lucrat Diana, este model şi …..
Realizator: Asta am vrut să întreb… Dacă ele au mai făcut asta, au mai avut experienţa asta vreodată sau sunt pentru prima dată modele?
Adrian Moisei: Diana este un model excepţional, cealaltă este soţia mea, care şi ea…
Realizator: Recidivează…
Adrian Moisei: Da, da, a pozat mult pentru mine, are multă experienţă şi ea. Dar celelalte, un model este medic, celălalt model este la medicină, studiază, altă fată este arhitect în devenire şi cea de-a patra este la matematică, studentă. Asta a fost provocarea. Vreau să le mulţumesc fetelor pentru încredere. În urma şedinţelor foto, am realizat foarte, foarte multe fotografii, la expoziţie sunt doar câteva. Plănuiesc, după renovarea Palatului Braunstein, să fac, la Galeria Cupola, versiunea finală a expoziţiei care va cuprinde mult mai multe lucrări şi asta va fi anul viitor sau peste doi ani când o să fie gata.
Realizator: Există o controversă între cei care lucrează cu imaginea fotografică. Unii preferă imaginea neprelucrată. Găsesc decorul ideal, potrivesc sau caută lumina cea mai bună, iar apăsarea pe butonul aparatului reprezintă gestul final. Şi, există fotografi care folosesc programe de editare digitală a fotografiilor pentru a obţine expresivitatea dorită. De care parte a baricadei vă situaţi, Adrian Moisei?
Adrian Moisei: Vă pot spune că sunt un mix. Vreau să spun că am un respect deosebit pentru cei care lucrează pe film pentru că sunt oameni foarte capabili şi înţeleg perfect partea tehnică. Acum trecând pe sfera digitală de 15 – 20 de ani, lucrurile se simplifică un pic pentru că ai feedback imediat de la aparat, dacă ai greşit sau nu, îţi arată. Pe film dacă ai greşit, ai greşit. S-a dus. Dincolo de faptul că nici nu ai foarte multe filme la dispoziţie. Ca să răspund la întrebare, într-adevăr, un fotograf este cu atât mai bun cu cât poate scoate fotografii excepţionale din cameră direct, din apăsare. Îşi reglează lumina, caută lumina, caută decorul, iluminează, caută expresia modelului, dacă lucrează cu un model şi, după ce a făcut fotografia, iese perfect. Dar, post-procesarea în era digitală este necesară pentru că de obicei fotografia are nevoie de mici corecţii, adică nu poţi spune că ai făcut fotografia şi gata, pentru că s-ar putea să fie expunerea un pic… să aibă nevoie de o mică corecţie şi este un pic greşit să crezi că poţi face fotografii perfecte din cameră. Este ideal. Vă pot spune că pot şi eu să fac asta, dar nu m-aş putea desprinde de adobe photoshop sau de lightroomp, fiecare are preferinţele proprii, pentru că te ajută şi, fie vorba între noi, chiar şi în perioada filmului, când era filmul, digitalul nu exista, după developare se fac corecţii pe fotografiile de pe hârtie, se mai fac corecţii, se fac corecţii şi în camera obscură. Deci, şi aceea este o postprocesare cumva, deci, nu putem spune că nu este. În schimb, în zilele noastre s-ar putea ca în unele situaţii postprocesarea să fie un pic exagerată. Pe de altă parte, mai este un detaliu. Pe partea profesională de proiecte, în care ai nevoie să livrezi fotografie de produs, de exemplu, nu ai cum să nu… fotografia va ieşi ok, o faci bine, dar nu ai cum să nu apelezi la postprocesare, pentru că este nevoie.
Realizator: Realizaţi, deja, de ceva vreme, fotografie. Am văzut multe portrete, pe pagina de Facebook, am văzut şi fotografie publicitară. Care este preferată?
Adrian Moisei: Sincer, îmi place să lucrez cu oamenii, am câteva direcţii pe care merg, preferat este lucrul cu oamenii pentru că, dincolo de faptul că cunosc oameni noi şi fiecare are o poveste fascinantă, de obicei, nu există doi oameni la fel, dar interacţionez. Suntem oameni şi suntem făcuţi să vorbim, să interacţionăm, să comunicăm, de asta suntem oameni şi, prin urmare, prefer oamenii, prefer să lucrez cu oameni. Provocarea este cu atât mai mare cu cât oamenii sunt noi şi nu-i cunosc, şi nici ei nu mă cunosc pe mine şi este o provocare să le arăt şi lor şi să-mi arăt şi mie că pot să fac ceva „wow” din ei.
Realizator: Deci, portretul.
Adrian Moisei: Portretul este înclinaţia principală, dar fac fotografie de produs fără probleme şi chiar îmi place, dar prefer oamenii.
Realizator: Până când rămâne expoziţia deschisă?
Adrian Moisei: Rămâne deschisă până pe 30 noiembrie.
Realizator: Reamintesc, vineri la ora 18,00, se deschide la Galeria „Nicolae Tonitza” expoziţia de fotografie Feminine Expression of Light, semnată Adrian Moisei.