Classix Festival 2025: Premiera absolută a operei Heroin Chic de Solveig Sørbø (25 februarie)

Publicat de dvlad, 26 februarie 2025, 15:28
La concept nou, 𝙍𝙚𝙫𝙚𝙡𝙖𝙩̦𝙞𝙞 noi! Classsix 2025 întinde mâna unui adevărat fenomen în arta occidentală, opera independentă. Creată nu neapărat de profesioniști. Heroin Chic este semnată de o tânără artistă fără diplome și specializări în muzica clasică. Venind din Norvegia, societate mult mai deschisă experimentelor subvenționate și încurajate de stat, nu ni se mai pare chiar atât de ieșit din comun. Pentru Classix, „aventura clasică contemporană” s-a transformat într-o realitate palpabilă, însăși autoarea Solveig Sørbø este copleșită de faptul de a-și asculta muzica interpretată de artiști profesioniști.
Și „Revelația” ne-a provocat serios pe toți, oricât am citit despre subiect în programul de sală. Curajul de a se exprima este pentru Solveig un mare exemplu pentru noi. Este adevărat că în preajma ei s-a aflat atât personajul principal pentru care a scris, sora ei, soprana Susanna Wolff, dar și partenerul de viață, Hans Petter Mæhle, care este violonist în Orchestra Filarmonicii din Oslo și a fost dirijorul serii. Dar ei ne spun că doar au ghidat-o și i-au explicat tehnici sau concepte, atunci când au fost întrebați.
Ne-ar fi prins bine o traducere în timp real. Filtrul limbii a existat, dar până și în aceste condiții am putut accesa drama și expresivitatea și ne-am lăsat purtați de muzica lipsită de formalism, cu sonorități originale și teme frumos conturate, cu momente cu totul remarcabile, atât instrumentale cât și – mai ales – ariile și duetele emoționante. Cum spune Dragoș Cantea, muzica este pentru toți și în sensul că poate veni din partea tuturor. Oricine poate fi autodidact și se poate exprima într-o formă de artă. Și acest Heroin Chic mi-a amintit că teatrul liric independent a avut un început bun la Iași, prin Festivalul de Operă Independentă, din păcate întrerupt din 2020 încoace.
Extrem de dificilă a fost misiunea artiștilor, care vor fi avut probabil timp să-și învețe partitura, dar au avut foarte puțin timp să lucreze în ansamblu. Aici și-a spus cuvântul faptul că în ansamblul instrumental Classix Collective au fost invitați muzicieni din Orchestra Filarmonicii sau de la Universitatea Națională de Arte George Enescu. Soliștii ne-au adus revelațiile lor, eleva Sofia Elena Neacșu reușind să depășească cu brio exigențele vocale (la doar 13 ani, dar o experiență acumulată în Corul Juniorii Operei). Rolul cel mai ofertant a fost desigur al eroinei, Elise, interpertată de soprana Susanna Wolff, tenorul Gabriel Bîrjovanu a avut avantajul anilor de carieră desfășurată la Opera din Oslo, devenind astfel un coach perfect de limbă norvegiană pentru ceilalți români, mezzosoprana Claudia Caia și basul Cătălin Apostol. Ne-au plăcut toți, am apreciat precizia, atenția deosebită cu care au tratat partitura și tot efortul întregului ansamblu. Noi, publicul, ne-am închipuit că dificultățile lor au fost redutabile, dar ne-am bucurat de interpretările adorabile. Doar pauzele dintre momente ne semnalau că partitura e dificilă și greu de asamblat, în rest, am primit cu interes și curiozitate maximă eforturile tuturor de a ne transmite un discurs atât de neobișnuit. Energie, farmec și noutate absolută, această seară de Classix a fost inspiratoare și încurajatoare pentru noi.
Dacă aș fi un tânăr artist român, probabil aș căuta imediat un roman, să-l transform în libretul și muzica potrivite.
Mulțumim tuturor și felicitări!!!