Ascultă Radio România Iași Live

(FILM) Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor” 

(FILM) Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor” 

Publicat de nicolaetomescu, 4 iulie 2022, 13:25

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=K2b7zxTFL-w[/youtube]

(FILM)

Cascada „de sub Șiclău”/„Cascada Zânelor 

Proiect(ul) „Cascadele României”©Nicolae Tomescu

Imagine, text, voce: Nicolae Tomescu

Montaj: Alexandru Iurea

 

România a adunat toate personajele care ființează în mine. Mi-a insuflat rigoarea cercetătorului, freamătul reporterului, sunetul poetului. Văd, cu sagacitate, tot ce pot. Privesc în ochi natura, răsfoiesc monografii vechi, culeg povești, mă interesează destine individuale, deopotrivă soarta colectivă a comunităților…

Inclusiv în 26 iunie 2022

Iași – Bacău – Onești – Pasul Oituz – Târgu Secuiesc – Covasna… Credeți că meditam, pe drumul invocat, la „legături terminologice” în care (cel puțin atunci) nu m-aș fi regăsit?

În mecanică, planul înclinat  reprezintă o suprafață plană care formează un unghi ascuțit cu orizontala, utilizat pentru ridicarea obiectelor grele /la o anumită înălțime/ folosindu-se o forță mai mică decât în cazul ridicării lor pe direcție verticală (lucrul mecanic efectuat nu devine mai mic, rămâne neschimbat); serpentinele /de drumuri, din munți/ pentru urcarea și coborârea vehiculelor sunt aplicații curente ale planului înclinat…

Cascada „de sub Șiclău”, situată în apropierea „Planului Înclinat” din localitatea Covasna (sistem de referință fiind locomotiva Mocăniţei”, spre Comandău – poteca dinspre partea dreaptă, care duce către cascadă, fără indicator, dar cu scări de acces în dreptul trecerii de pietoni, amonte de „Uzina de Apă”) este denumită și „Cascada Zânelor”; „Șiclău ar proveni din maghiară/Sikló/, însemnând funicular /mai literar, kötélpálya/ – dată fiind apropierea de planul înclinat unde funcționa odată funicularul, cascada a împrumutat numele industrial, mai puțin romantic”[1]

Amenajată, cu trepte, pentru a putea coborî orice turist; percepută, de unii, ca fiind „printre cele mai frumoase cascade”, deși nu impresionează prin înălțime, Cascadade sub Șiclău” dezvăluie nuanțe… De fapt, totul se referă la dispoziție, emoție, experiență… Din câte am înțeles, nici culorile nu există în Univers, creierul nostru le conferă „viață”… Merg mai departe, îndrăznind o întrebare delicată (pentru autor): în Proiectul „Cascadele României” fiecare cădere de apă, privită îndeaproape, are prea multe asemănări cu altele?

[1] Planul înclinat folosea forţa gravitaţiei pentru a transporta vagoanele încărcate cu lemne pe o pantă fără utilizarea altei surse de energie. Funcţionase din 1889, inaugurarea oficială a avut loc în 1890; macheta acestui monument tehnic excepţional (componentele sale fuseseră comandate de la firma austriacă Obach), prezentat la expoziţia universală din 1896: datele tehnice ale planului /diferenţa de nivel între staţii: 327 m, lungime: 1236 m, ecartament: 1450 mm, cablu de tracţiune cu diametrul de 28 mm/; principiul de funcţionare: planul înclinat foloseşte doua platforme de câte 3 metri lăţime şi 6 metri lungime, legaţi unul de celălalt printr-un cablu gros de 28 mm şi un sistem complex de scripeţi acţionaţi de la cabina de comanda din partea superioară a planului înclinat; când pe platforma superioară era aşezat un vagon plin cu lemne, pe platforma de jos era aşezat un vagon gol; forţa gravitaţiei făcea ca vagonul plin să îl tragă pe cel gol de pe platforma de jos; la mijlocul planului cele două platforme se evitau, aici existând o bifurcaţie a şinelor; întreg procesul era controlat de la cabina de frânare din partea superioară a planului înclinat; volumul de material lemnos – transportat pe vremea când planul înclinat funcţiona la capacitate maximă – se apropia de 30 de vagoane a câte 10 metri cubi pe zi…

Transportul persoanelor era organizat, ocazional, pe la începutul secolului al XX-lea, atunci când între Covasna şi Comandău se circula foarte greoi; în ultima perioadă a funcţionării, acest transport a primit interdicție fermă… La capătul inferior al planului vagoanele erau coborâte de pe platforme, apoi formate garnituri de tren – tractate de locomotive cu aburi până la gara „CFR Covasna”, finalmente transferate pe cale ferată cu ecartament normal; la capătul superior, materialul lemnos sosea tot pe cale ferată ingustă, de această dată din localitatea Comandău; și aici existau mocăniţe (locomotive cu aburi) care aduceau lemnele din tot bazinul superior al râului „Bâsca”; căile ferate cu ecartament îngust se întindeau pe zeci de kilometrii pe fiecare pârâu şi vale, trecând chiar peste „muntele Goru” până în Năruja (acolo unde aveam de-a face cu o variantă mai redusă a „planului înclinat”); a reprezentat, la inaugurare, cel mai important sistem de căi ferate înguste din Carpaţi, unificând trei componente majore – vagoanele trase de cai, planul înclinat şi locomotivele cu aburi; în 1995, odată cu catastrofalele „doborâturi” cauzate de vânt / zona Covasnei, a fost afectat şi planul înclinat, nu îndeajuns pentru a fi spulberat; la 17 mai 1997, cabina de comanda din partea superioară a planului înclinat a fost distrusă într-un incendiu (a cuprins şi pădurea din jur); datorită intervenţiei şi ajutorului celor care au lucrat la planul înclinat, cabina a fost reconstruită, planul înclinat restaurat şi funcţionabil până în 1999 (din cauza reducerii exploatărilor din zonă, „Planul Înclinat era trecut în conservare”)…

În clipa de față, planul înclinat nu funcţionează, poate fi vizitat, ocazional, doar pe sectorul de cale ferată Covasna-Subşiclău; atunci când apare o cerere, circulă o mocăniţă (locomotivă cu aburi) care este folosită pentru agrement (plimbarea turiştilor); șinele contorsionate care treceau pe micul podeţ din lemn (asigura accesul pe platforma inferioară a instalaţiei) au rămas suspendate deasupra pârâului pe care îl traversau; mare parte din linia ferată se găseşte îngropată sub platforma drumului forestier, pe care coboară încet autocamioanele încărcate cu buşteni; prin geamurile sparte şi prin uşile degradate ale clădirii remizei de la Comandău mai pot fi zărite trei dintre locomotivele care au circulat pe ultimele porţiuni ale căii ferate forestiere Covasna-Comandău…

Etichete:
Lucrări semnate de părintele Nicolae Dura, vicar episcopal al Comunității Ortodoxe Române din Austria, lansate la Iași
Evenimente Radio Iaşi joi, 14 noiembrie 2024, 10:03

Lucrări semnate de părintele Nicolae Dura, vicar episcopal al Comunității Ortodoxe Române din Austria, lansate la Iași

Mitropolia Moldovei și Bucovinei, Primăria Municipiului Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria” și Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru...

Lucrări semnate de părintele Nicolae Dura, vicar episcopal al Comunității Ortodoxe Române din Austria, lansate la Iași
Lansare de carte la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu” din Iași
Evenimente Radio Iaşi miercuri, 13 noiembrie 2024, 14:03

Lansare de carte la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu” din Iași

Complexul Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi – Muzeul de Istorie a Moldovei, în parteneriat cu Societatea Scriitorilor Fără Frontiere,...

Lansare de carte la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu” din Iași
Încă o lună de înscrieri la Festivalul Național de Colinde Tradiționale și Cântece de Crăciun “Poveste de iarnă” din Vatra Dornei!
Evenimente Radio Iaşi marți, 12 noiembrie 2024, 15:21

Încă o lună de înscrieri la Festivalul Național de Colinde Tradiționale și Cântece de Crăciun “Poveste de iarnă” din Vatra Dornei!

Juriul acestui festival-concurs tematic de iarnă va fi format din: interpretul de muzică populară Pamfil Roată, inspector școlar Arte din cadrul...

Încă o lună de înscrieri la Festivalul Național de Colinde Tradiționale și Cântece de Crăciun “Poveste de iarnă” din Vatra Dornei!
Turneul Național Vioara lui Enescu 2024 începe mâine, la Iași
Evenimente Radio Iaşi luni, 11 noiembrie 2024, 14:06

Turneul Național Vioara lui Enescu 2024 începe mâine, la Iași

Pentru prima dată în istoria României, toate cele patru viori care i-au aparținut violonistului și compozitorului George Enescu (care se găsesc...

Turneul Național Vioara lui Enescu 2024 începe mâine, la Iași
Evenimente Radio Iaşi luni, 11 noiembrie 2024, 10:24

Teatrul Luceafărul Iași, selecționat cu trei spectacole în Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț

Luna noiembrie este, pentru echipa noastră, una de maximă intensitate. Vom avea peste 40 de reprezentații (la sediu – cu public școlar, cu...

Teatrul Luceafărul Iași, selecționat cu trei spectacole în Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț
Evenimente Radio Iaşi vineri, 8 noiembrie 2024, 12:30

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino

Pentru prima dată în istoria sa de 83 de ani, Radio Iași a marcat momentul aniversar din 2 noiembrie printr-un spectacol omagial, realizat...

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino
Evenimente Radio Iaşi joi, 7 noiembrie 2024, 16:43

Festivalul Internaţional de Muzică pentru Copii și Tineret „Cântec de stea”- ediția a XIII-a, Piatra Neamț, 2024 (6-8 decembrie 2024)

ASOCIAȚIA CHILDREN FOREVER Organizează FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE MUZICĂ PENTRU COPII  ȘI  TINERET     „Cântec   de  Stea”–...

Festivalul Internaţional de Muzică pentru Copii și Tineret „Cântec de stea”- ediția a XIII-a, Piatra Neamț, 2024 (6-8 decembrie 2024)
Evenimente Radio Iaşi luni, 4 noiembrie 2024, 14:25

Iași: „Împreună în timp” – Eveniment caritabil pentru familiile monoparentale

Asociația POT SĂ AJUT, cu sprijinul Asociației Provident pentru Educație și Provident Financial România, anunță cea de a 3-a ediție a...

Iași: „Împreună în timp” – Eveniment caritabil pentru familiile monoparentale