Iaşi, 15 martie, ora 17:00, Lansare de carte – Tehnologie muzicală – Echipamente şi tehnici pentru sonorizări de Dan Spînu, la Universitatea George Enescu
Publicat de dvlad, 14 martie 2019, 13:46 / actualizat: 18 martie 2019, 13:21
Conf.univ.dr. Dan Spînu lansează vineri, 15 martie 2019, de la ora 17.00, la Studioul de Muzică de Cameră Anton Diaconu de la Universitatea Naţională de Arte George Enescu din Iaşi (str. Costache Negruzzi nr 7-9) volumul „Tehnologie Muzicală, Echipamente şi tehnici pentru sonorizări”, rod al cercetărilor pasionate de aproape trei decenii în ingineria audio și producția de muzică.
Dan Spînu are studii tehnice la Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi şi studii muzicale la Secţia de Jazz şi Muzică Uşoară a Conservatorului ieşean şi a făcut parte din Ansamblul de Jazz al facultăţii, de care este legat până astăzi.
Timp de câţiva ani la începutul anilor 2000, Dan Spînu a fost basist, compozitor şi orchestrator în Cannabis – grup de blues şi rock care a avut timp de trei ani concerte săptămânale în toată Moldova, în Ardeal şi la Bucureşti, care a participat în 2001 la Festivalul Mamaia cu o piesă compoziţie proprie Dan Spînu. Formaţia s-a destrămat în 2002, după ce trei dintre membri ei au emigrat în Canada.
Între 2001 şi 2008, Dan Spînu a fost regizor muzical la Radio Iaşi, perioadă intensă de înregistrări cu Orchestra Filarmonicii Moldova, diverse formaţii de cameră, mai ales Cvartetele Voces şi Ad libitum, Corul Gavriil Musicescu, ansamblul Operei din Iaşi – unde a înregistrat şi dublul album aniversar la 50 de ani de la înfiinţarea Operei, înregistrări şi transmisii în direct de muzică de jazz în cadrul ediţiilor Festivalului de Jazz „Richard Oschanitzky“.
Activitatea sa didactică a început în 2005, iar din 2008 a devenit asistent la Universitatea Naţională de Arte George Enescu, unde a introdus două cursuri noi, procesarea sunetului cu ajutorul calculatorului şi regie de sunet.
Membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, pasionat de compozitie, Dan Spînu a creat muzica originală pentru două piese de teatru puse în scenă de Teatrul Naţional din Iaşi, a creat, aranjat şi înregistrat ca inginer de sunet mai multe albume în genuri muzicale diverse, apărute la casele de producţie Soft RECORDS şi ROTON şi a fost inginer de sunet la Casa de Cultură a Studenţilor, unde a produs numeroase albume de muzică populară cu Orchestra „Doina Carpaţilor“.
Personalitate aproape enciclopedică atunci când vorbim despre muzică, Dan Spînu lansează în 2014 opera rock The One Born From a Tear, după basmul Făt Frumos din Lacrimă de Mihai Eminescu. Rod al pasiunii pentru acest gen, poate cel mai complex din câte există, dar şi obiect de studiu pentru lucrarea de doctorat în compoziţie, Musical-ul modern – Studiu şi creaţie proprie, opera sa rock este o temă inedită pentru studiile doctorale din România, pe care o abordează strălucit din perspectivă istorică, muzicologică, stilistică şi creatoare, sub îndrumarea prof.univ.dr. Viorel Munteanu. Este un doctorat care nu a rămas un simplu experiment, cum este adesea cazul lucrărilor de cercetare în domeniul compoziţiei, ci a trecut cu mare success rampa mai multor scene din ţară, datorită modernităţii şi originalităţii sale.
Punerea în scenă a acestei creaţii i-a oferit autorului său prilejul de a-şi demonstra cu brio competenţa în domeniul tehnicii de sonorizare, deoarece dincolo de ineditul realizării artistice şi succesul de care s-a bucurat, structura ei bogată cere cunoştinţe ştiinţifice solide şi o practică îndelungată pentru relizarea unui sound echilibrat şi de calitate al celor două grupuri orchestrale – secţia ritmică şi orchestra simfonică, plus nouă voci cu rol solistic, care cântă în duo, trio ş.a.m.d. până la momente corale. De remarcat că în cazul acestei opere, Dan Spînu a fost de fiecare dată atât autor, libretist alături de Ramona Cojocaru, basist în secţia ritmică, dar şi coordonator şi producător general.
Cartea „Tehnologie Muzicală, Echipamente şi tehnici pentru sonorizări” încununează această cercetare verificată practic prin experienţa numeroaselor spectacole interpretate live, inclusiv în aer liber şi transformă pasiunea, talentul şi competenţa autorului într-un instrument preţios de lucru pentru toţi cei implicaţi în industria spectacolului din România. Acest volum de specialitate umple un gol de altfel inacceptabil pentru deceniul trei (aproape) al secolului XXI, în literatura în limba română.
Daniela Vlad, realizator de emisiuni de muzică clasică