Iași, 27 sept: Deschiderea Stagiunii 2024-2025 la Filarmonica Moldova
Publicat de dvlad, 17 septembrie 2024, 20:46 / actualizat: 28 septembrie 2024, 14:33
CONCERT VOCAL-SIMFONIC EXTRAORDINAR
de deschidere a Stagiunii 2024-2025
Filarmonica MOLDOVA din Iași vă invită la CONCERTUL VOCAL-SIMFONIC EXTRAORDINAR de deschidere a Stagiunii 2024-2025, care va avea loc VINERI, 27 septembrie 2024, ora 19:00, la Casa de Cultură a Studenților Iași.
Cele două mari ansambluri ale Filarmonicii MOLDOVA – Corul Academic „Gavriil Musicescu” și Orchestra Simfonică, alături de soliști de renume internațional – violonista Ioana Goicea, soprana Diana Țugui, mezzo-soprana Liliana Mattei Ciucă, tenorul Marius Vlad Budoiu și bas-baritonul Cristian Hodrea – vor interpreta lucrări din creația compozitorilor Jean Sibelius și Ludwig van Beethoven, sub conducerea muzicală a maestrului LAWRENCE FOSTER, unul dintre cei mai apreciați dirijori din lume din ultimele decenii.
Dirijor cor: CONSUELA RADU-ȚAGA
În program:
Jean Sibelius – Concertul pentru vioară și orchestră în re minor, op.47
Solistă: IOANA GOICEA
Ludwig van Beethoven – Simfonia nr.9 pentru soliști, cor și orchestră în re minor, op.125
Biletele pot fi achiziționate de la Casa de bilete a instituției din str.”Cuza Vodă” nr.29, sau on-line pe www.bilete.ro
Relații la telefon: 0332 882 025
Maestrul Lawrence Foster rămâne unul dintre cei mai longevivi și mai apreciați șefi de orchestră din lume. Născut la Los Angeles la 23 octombrie 1941 într-o familie de români din Basarabia, el și-a arătat mereu dragostea față de România, fiind un mare promotor al muzicii lui George Enescu. De asemenea, a contribuit de-a lungul anilor la conturarea imaginii României ca un important centru cultural nu numai în Europa, ci și în întreaga lume.
În ianuarie 2003 a fost decorat de Președintele României pentru serviciile aduse muzicii românești, iar în 2023 a primit Ordinul Național de Merit în grad de comandor.
Lawrence Foster a deținut funcții de director muzical al unor importante instituții muzicale precum: Orchestra Simfònica de Barcelona, Orchestra Filarmonică de Monte Carlo, Orchestra Simfonică din Ierusalim, Orchestra Simfonică din Houston, Orchestra de Cameră de Lausanne, iar din stagiunea 2019-2020 a devenit director muzical al Orchestrei Radiodifuziunii Poloneze, alături de care a apărut de altfel în ediția 2019 a Festivalului Enescu.
Lawrence Foster a studiat dirijat cu Fritz Zweig și pian cu Joanna Grauden, la Los Angeles. Alți profesori și mentori ai săi au fost Karl Böhm, Bruno Walter, Henry Lewis și Franz Waxman.
Evoluția sa pe scurt:
San Francisco Ballet dirijor (1959-1960)
Filarmonica Los Angeles asistent dirijor pentru Zubin Mehta (1960-
Premiul Koussevitzky pentru dirijat la Tanglewood în 1966
Royal Philharmonic London dirijor principal invitat (1969-
Houston Symphony Orchestra music director (1971-1979)
Orchestre Philharmonique De Monte-Carlo music director (1980–1990)
Orchestre De Chambre De Lausanne music director (1985-1990)
Aspen Music Festival and School director muzical (1990-
Festivalul George Enescu director muzical (1998-2001)
Orchestra Gulbenkian Lisabona music director (2002-2013)
Orchestra Naționale de Montpellier și Opera de Montpellier director muzical (2009-2012)
Orchestrei Filarmonicii din Marseille și Opera de Marseille music director (2012-2023)
Lawrence Foster a venit prima oară în România în 1967, ca asistent al maestrului Zubin Mehta la conducerea Orchestrei Filarmonicii din Los Angeles. Pentru prima oară a dirijat aici mult mai târziu, după 1990. Între 1998 și 2001, Lawrence Foster a fost director artistic al Festivalului George Enescu.
Afecțiunea sa față de România și-a exprimat-o mai ales prin interpretarea în concert a operei simfonice enesciene și înregistrările ei pe disc. Într-un interviu din 2001 acordat postului de Radio Iași, maestrul Foster declara cu modestie că i-a trebuit mult timp până a înțeles Simfonia a 3-a enesciană, deși mai târziu tot el spunea că Simfonia a 2-a este chiar mai grea decât a 3-a. Dar albumele sale dovedesc că a redat strălucit spiritul acetor lucrări și a transformat ceea ce la prima vedere părea de necântat în mesaj muzical profund și autentic în spiritul enescian.
Lawrence Foster, Discografie Enescu:
Din perioada 1984-1985 datează înregistrările Erato cu cele trei Suite, Rapsodiile, Poema Română și Simfonia concertantă pentru cello și orchestră, realizate cu Orchestra Filarmonicii Monte Carlo și republicate în 2005 de Warner. În 1988 este publicat în Japonia la casa Clave albumul cu Simfonia de cameră op.33, Intermezzi pentru coarde op. 12 și Dixtuorul op.14. În 1993 au fost publicate Simfoniile 1 și 2 cu Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo.
Și încă din 1990, Casa de discuri EMI Records publicase prima înregistrare în limba originală a operei Oedipe, o adevărată revelație pentru industria fonografică a vremii, al cărei protagonist a fost marele bariton José van Dam, iar din distribuție au făcut parte numai vedete: Barbara Hendricks, Brigitte Fasbender și Mariana Lipovsek. Au interpretat Corul și Orchestra Filarmonicii Monte Carlo, dirijor Lawrence Foster.
Integrala Simfoniilor enesciene și poemul Vox Maris dirijate de el cu orchestra Simfonică din Lyon au fost publicate în 2005, la casa de discuri EMI Franța. O reeditare din 2012 alătură celor trei simfonii Sonata a 3-a de George Enescu, interpreții find de primă linie, violonistul Valery Sokolov și pianista Svetlana Kosenko.
În perioada directoratului său la Festivalul Enescu (1998-2001), maestrul Lawrence Foster a adus câteva contribuții esențiale, printre care organizarea primelor concerte din cadrul Festivalului pe scene ale unor Filarmonici din țară, în primul rând concertele Orchestrelor românești invitate în Festival fiind prezentate mai întâi publicului de acasă.
Într-un interviu acordat Radio România, Lawrence Foster declara:
„Am un mare suport în Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo. Am avut nevoie de mulţi bani, mai ales pentru înregistrarea operei Oedipe şi toate acestea s-au realizat cu ajutorul Prinţului Rainier. Fără suportul Alteţei Sale, ar fi fost imposibil să ducem la bun sfârşit proiectul nostru. Cel de-al doilea care a avut un imens curaj şi pe care îl apreciez foarte mult a fost Alain Lancerot de la EMI. Atunci când i-am propus opera Oedipe, nu a stat mult pe gânduri şi a acceptat să se alăture proiectului. Pentru EMI a însemnat un foarte mare efort financiar, dar Alain Lancerot nu a regretat niciodată aceasta. Au fost şi nenumărate nominalizări şi premii – „Charles Cross”, iar în multe ţări a fost considerată înregistrarea anului. A fost un proiect foarte reuşit.
„Lawrence Foster pare să fi fost pus pe această planetă pentru a dirija muzica lui Enescu. El este în mod clar un adevărat credincios și înțelege fiecare nuanță tehnică și fiecare răsucire expresivă” – The Telegraph.
Discografie generală
Foster a înregistrat pentru case de discuri precum Pentatone, inclusiv opera lui Gordon Getty „Usher House”, simfoniile lui Schumann, lucrări orchestrale de Kodály, Bartók și Ligeti și concerte pentru pian și vioară de Bruch, Korngold, Rachmaninoff, Grieg și Chopin, cu diverși soliști, printre care Marylin Horne sau Radu Lupu. Înregistrarea sa cu Oedipe de Enescu a fost distinsă cu Grand Prix du Disque de Académie Charles Cros din Franța.
După zece ani de succes în calitate de director artistic și dirijor șef al Orchestrei Gulbenkian, este acum dirijor laureat al acesteia. A susținut numeroase turnee alături de orchestră, iar discografia lor împreună include o serie de înregistrări pentru Pentatone Classics, inclusiv înregistrări extrem de apreciate ale operei Otello de Verdi și lucrări pentru vioară de Bruch, Chausson și Korngold cu Arabella Steinbacher.
A lucrat cu orchestre precum Orchestra Konzerthaus din Berlin, Orchestra Filarmonică Radio France, Orchestra Filarmonică din Copenhaga, orchestrele Filarmonicii din Helsinki și Filarmonicii din Cehia, Orchestra Simfonică din Montréal, Orchestra Filarmonicii din Hong Kong și Filarmonica Arturo Toscanini din Parma, printre altele.
Pe lângă înregistrările cu Orchestra Gulbenkian, a primit laude pentru o serie de înregistrări cu Pentatone, inclusiv pentru primele simfonii de Schubert cu Filarmonica din Copenhaga, Zigeunerbaron și Die Fledermaus de Strauss cu NDR Radiophilharmonic, precum și pentru Dublul concert de Martinů.
Daniela Vlad