Tescani-Bacău, 2 septembrie, ora 12:00, Concert final după Cursurile de Măiestrie Vocală cu marele bariton francez Jean Philippe Lafont
Publicat de dvlad, 29 august 2018, 20:49
Cursurile de măiestrie organizate de Asociaţia NOESIS-ENESCO-Bacău, Association NOESIS-ARTS ET CULTURE-Paris şi Muzeul Naţional George Enescu, initiaţe de pianista Alina Pavalache la secţia Dumitru şi Alice Rosetti-Tescanu de la Tescani-Bacău, s-au bucurat de participarea unor tineri masteranzi sau absolvenţi ai unor universităţi de arte din ţară şi din străinătate (Canada, Franţa, Austria), interpreţi valoroşi care au susţinut deja un prim recital în 24 august, după prima sesiune (17-24 august), susţinută de marea mezzosoprană VIORICA CORTEZ şi pianista Alina Pavalache, spectacolul fiind pus în scenă de regizoarea Anda Tabacaru. Lieduri enesciene, arii sau piese mici, dar de mare efect şi perfect potrivite tinerilor intepreţi, ale căror partituri au fost aduse de doamna Cortez şi învăţate pe loc, au făcut deliciul unei desfăşurări savuroase graţie inspiratei puneri în scenă, învăţămintele primate trecând graniţele unei lecţii obişnuite de canto şi fiind cu atât mai eficiente, cu cât atmosfera Conacului de la Tescani te predispune la concentrare şi te inspiră, conacul fiind învăluit de pădure, păzit de spiritul lui Enescu şi înveşmântat de sărbătoare prin picturile expuse de artiştii plastici din grupul Prolog. Departe de cotidianul vieţii de acasă, concentraţi doar pe învăţare şi molipsiţi de această ambianţă, participanţii nu au rămas doar fermecaţi de noile piese sau de bucuria socializării, ci au avut ocazia miraculoasă de a respira acelaşi aer cu o artistă imensă, care s-a aflat odinioară pe cele mai mari scene din lume şi care i-a tratat cu toată iubirea şi bunăvoinţa de a le oferi exact sfaturile de care aveau nevoie.
Aceste cursuri sunt marterializarea unor visuri şi intenţii vechi şi extrem de îndrăgite ale uneia dintre cele mai pricepute organizatoare de evenimente de acest gen, pianista Alina Pavalache. Stabilită de peste 30 de ani la Paris, ea a dorit întotdeauna să facă ceva pentru păstrarea memoriei vii a marelui Enescu şi cunoaşterea operei sale, atât de către tânăra generaţie de artişti, cât şi de marele public. Şi iată că străduinţa a dat roade: astfel, cursurile de măiestrie de la Tescanii lui Enescu păstrează vie şi legătura cu Parisul lui Enescu, acolo unde aceeaşi Alina Pavalache, alături de doamna Viorica Cortez, în calitate de Preşedinte al Societăţii Enescu de la Paris, organizează în cadrul Les Rencontres Musicales Internationales Georges Enesco, ajunse în 2018 la a 5-a ediţie, şi un concurs din ce în ce mai apreciat şi căutat, Concursul Internaţional de Canto Georges Enesco.
În acest context, Concertul Dialogul Artelor din 26 august a fost un regal rar şi inegalabil, fiind susţinut de mezzosoprana octogenară Viorica Cortez, în continuare o inestimabilă sursă de inspiraţie şi un mare exemplu de măiestrie artistică, ca şi sora sa, soprana Mioara Cortez, care a venit din nou din Canada special pentru acest eveniment şi care a uimit audienţa prin forma excepţională pe care o păstrează. Alături de ele s-au aflat doi tineri laureaţi ai Concursului Internaţional de Canto Georges Enesco de la Paris, tenorul George Ionuţ Vîrban şi baritonul Alexandru Silviu Mihăilă, vizibil emoţionaţi de faptul de a se afla pe aceeaşi scenă cu cele două artiste, dar care au oferit interpretări graţioase şi fără cusur. Şi aşa cum spunea şi prezentatorul serii, Marius Constantinescu (realizator TVR), Dialogul a fost „extrem de descheiat la primul nasture de la cămaşă”, fiind nu doar un dialog între muzică clasică şi pictură, ci şi unul între ceea ce generic numim jazz şi celelalte două, concertul fiind deschis de un recital de 40 de minute al vocalistei de jazz Theodora Enache, însoţită de chitarisul Călin Grigoriu. Cei doi au abordat în maniera specifică genului câteva din cele 6 Dansuri Româneşti de Bela Bartok şi apoi Rapsodia I de Enescu, o mare provocare pentru ei, primită foarte bine de public şi mai ales de doamna Viorica Cortez, prima care a strigat bravo ş probabil şi prima care şi-a revenit din uimirea de a constata că iată, cineva l-a atins pe Enescu din cu totul altă direcţie decât stilul operei sale. Probabil publicul prezent nu şi-a amintit că şi în Festivalul Internaţional George Enescu a existat la un moment dat o secţiune de Clasici Reimaginaţi de artiştii contemporani din jazz, şi aceea de mare succes, şi acolo fiind abordat Enescu prin prisma jazzului.
Şi iată şi actul al 3-lea Tescani 2018, săptămâna care se încheie pe data de 2 septembrie fiind rezervată Masterclass-ului de Artă Vocală cu marele bariton JEAN -PHILIPPE LAFONT. Cu toate că numele şi gloria puteau foarte bine să-i inhibe pe toţi cei prezenţi la Tescani, iată că întâlnirea cu această mare personalitate a artei vocale franceze a fost marcată din prima clipă de naturaleţea, deschiderea şi prietenia cu care dl. Lafont îşi tratează viitorii cursanţi şi gazdele. Originar din Toulouse, dl. Lafont îmi mărturiseşte într-un scurt interviu acordat pentru Radio Iaşi că a fost prezent la Concursul de Canto de la Toulouse din 1964, când cei doi români participanţi, Viorica Cortez şi Ludovic Spiess, s-au bucurat de cea mai înaltă apreciere şi cele mai mari premii. El spune că avea 30 de ani şi nu a uitat nici o clipă ceea ce a auzit acolo. De altfel, Jean Philippe Lafont avea să debuteze în operă mult mai târziu, în 1974, la Paris, cu rolul Papageno din Flautul Fermecat. Jean Philippe Lafont a cântat mult acasă la Toulouse, unde a fost cu siguranţă un excelent Falstaff, rol îndeosebi menţionat în CV-ul său artistic. El a fost unul dintre cei mai mari artişti francezi invitaţi pe scenele de la Opéra-Comique din Paris, Carnegie Hall şi Metropolitan Opera din New York, La Scala din Milano sau Royal Opera House din Londra şi este asociat de asemenea cu roluri din Povestirile lui Hoffmann, Contele des Grieux din Manon, Golaud din Pelléas et Mélisande, Barak din Femeia fără Umbră sau roluri din Gianni Schicchi, Rigoletto, Boris Godunov şi Macbeth. Întrebat însă despre cele mai mari realizări ale sale, dl. Lafont numeşte în primul rând apariţiile sale în opera Lohengrin de Wagner, chiar pe scena de la Bayreuth, unde a fost al doilea interpret francez de la crearea teatrului, în 1876 (cf. La maison Jean-Philippe Lafont, de Martina Della Rocca. Tot aici se scrie că dl. Lafont îşi împărtăşeşte experienţa tuturor celor care vor „să cucerească prin vocea lor”…). De altfel, în ultimii ani, dl. Lafont a fost nevoit să se retragă de pe scenă în urma unui accident suferit în timp ce interpreta Tosca, dar gloria l-a urmărit oricum, devenind coach vocal şi comportamental şi mai ales profesor pentru actualul preşedinte al Franţei, Emmanuel Macron. „Vocea ne dezvăluie personalitatea şi starea de sănătate, spune dl. Lafont”. Când l-a cunoscut pe viitorul preşedinte, acesta era un fin meloman şi pianist şi se afla exact înainte de primul său discurs de candidat. După cele 10 lecţii despre respiraţie, alimentaţie, program de somn şi de băut apă şi găsirea timbrului natural al discursului, elevul îşi uimeşte până şi profesorul şi câştigă alegerile. „Avec voix et éloquence”, de Jean-Philippe Lafont, apare în 2017 la Ed. Larousse şi dezvăluie probabil multe alte secrete ale succesului nu doar vocal, ci social şi chiar politic. Adevărul este că, cine nu are un domn Lafont în buzunar, iar învăţăturile lui sub piele, va avea greutăţi în a-şi etala personalitatea în faţa publicului, în orice gen de spectacol evoluează. Aşa că îi felicităm pe cei care au avut curajul să se înscrie la cursurile domniei sale de la Tescani şi vă invităm să-i cunoaşteţi pe toţi duminică, 2 septembrie, de la ora 12:00, în concertul participanţilor.
Les Rencontres Musicales Internationales „Georges Enesco” urmează a fi reluate în luna octombrie, la Paris, prin Concursul Intenațional de Canto Georges Enesco, o serie de trei concerte cu artişti consacraţi, o expoziţie foto-documentară și Expoziția pictorului Emil Ciocoiu, „Omagiu lui George Enescu”, evenimente organizate în parteneriat cu Muzeul Național „George Enescu” şi cu Institutul Cultural Român de la Paris.