Cannes 2022: Suedezul Ruben Ostlund, de la filme turnate pe piste de schi la două trofee Palme d’Or
Publicat de Andreea Drilea, 29 mai 2022, 06:09
Cu o coafură rebelă şi un umor înţepător, suedezul Ruben Ostlund a reuşit printr-un număr redus de filme să îşi facă remarcate atât de bine spiritul lui caustic şi gustul său pentru satiră, încât a convins juriul Festivalului de Film de la Cannes să îi decerneze al doilea trofeu Palme d’Or sâmbătă seară, pentru lungmetrajul ‘Triangle of Sadness’, informează AFP.
La cinci ani după ce a triumfat cu ‘The Square’, un film despre universul artistic din Occident, regizorul suedez a impresionat din nou pe Croazetă, de această dată cu o satiră suculentă despre super-bogaţi şi vedetele din industria internetului şi a produselor de lux.
În acest film, Ruben Ostlund livrează o critică fără concesii asupra capitalismului şi a exceselor sale. Crescut de o mamă comunistă şi definindu-se el însuşi ca ‘socialist’, cineastul suedez nu a cedat în faţa tentaţiei facile ‘de a-i descrie pe bogaţi ca pe nişte oameni răi’, încercând mai degrabă ‘să le înţeleagă comportamentele’.
Într-un fel de ‘Titanic’ inversat (acţiunea se petrece pe o navă de croazieră luxoasă), unde cei săraci nu sunt neapărat perdanţi, Ruben Ostlund disecă resorturile care stau la baza claselor sociale: bogaţi contra săraci, dar şi bărbaţi contra femei, caucazieni contra persoane de culoare.
Regizorul suedez a dobândit celebritatea internaţională odată cu filmul ‘Snow Therapy’ (2014), ce dinamitează miturile despre familia modernă, prezentând un tată care fuge din calea unei avalanşe, cu telefonul mobil în mână, abandonându-şi copiii în faţa pericolului.
Acel lungmetraj a câştigat în 2014 Premiul Juriului în secţiunea Un Certain Regard, la Cannes. ‘Snow Therapy’, care este o tragicomedie, i-a deschis cineastului suedez uşile industriei cinematografice americane.
În 2017, Ruben Ostlund i-a făcut să sară în sus de bucurie pe spectatorii prezenţi în Palais des Festivals de la Cannes în momentul în care a câştigat trofeul Palme d’Or cu ‘The Square’. Pentru acel film, cineastul suedez a lucrat cu actriţa americană Elisabeth Moss, actorul britanic Dominic West şi cu actorul danez Claes Bang, care a jucat rolul principal.
Claes Bang a interpretat personajul Christian, directorul unui muzeu de artă contemporană care pregăteşte o expoziţie despre toleranţă, dar care se loveşte de propriile limite în această privinţă.
Ruben Ostlund, un admirator înfocat al platformei YouTube, consideră că situaţiile sunt mai importante decât personajele atunci când realizează un film. Presa suedeză l-a descris ca pe un ‘cleptoman’, considerând că ‘fură situaţii din propria viaţă, din cele ale prietenilor şi, nici mai mult, nici mai puţin, de pe YouTube, pentru a-şi realiza ficţiunile’.
Născut la Goteborg în urmă cu 48 de ani, Ruben Ostlund a studiat regia şi locuieşte în Suedia. A filmat atât la Stockholm, cât şi la Berlin, o parte din ‘The Square’, cel de-al cincilea lungmetraj al său şi totodată primul său film turnat în limba engleză.
Cu alura lui de june-prim, acest suedez cu umor caustic a pătruns în cinematografia de prestigiu după ce a regizat filme despre schi, una dintre pasiunile sale, atunci când lucra ca angajat sezonier în Munţii Alpi în anii 1990.
‘Am păstrat din acei ani o perseverenţă incredibilă. Eram în aer liber în fiecare zi, din decembrie până în aprilie. Aveam la dispoziţie de trei ori mai multe zile de filmare decât am acum când fac un lungmetraj’, declara el într-un interviu acordat agenţiei de presă TT Spektra în 2013.
Determinarea lui are însă legătură şi cu perioada copilăriei, când, potrivit propriilor declaraţii, se comporta ‘ca un dictator impregnat cu o anumită noţiune de dreptate’.
Acesta este şi motivul pentru care reface uneori aceeaşi scenă de 40 de ori, a dezvăluit Ruben Ostlund.
(AGERPRES)