Cui te adresezi dacă întârzie o comandă online?
Publicat de Andreea Drilea, 20 decembrie 2016, 18:20
Pentru că luna decembrie este o perioadă încărcată atât pentru comercianţii online, cât şi pentru curieri, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) îi sfătuieşte pe utilizatori ca, în cazul întârzierilor la livrarea unor bunuri comandate online, să se adreseze direct comercianţilor, care au obligaţia de a se asigura că produsele ajung, în termenul agreat, la clienţii lor.
Bine de ştiut
achiziţionarea online a unor bunuri reprezintă un contract încheiat prin mijloace de comunicaţie la distanţă între comercianţi şi persoana care comandă. De regulă, prin acest contract, comercianţii se angajează faţă de clienţii lor să furnizeze produsele comandate într-un anumit termen.
expedierea bunurilor achiziţionate online se face în baza unor contracte de prestări de servicii poştale dintre comercianţi (expeditori) şi furnizorii de servicii poştale (firme de curierat, de exemplu). În acest caz, utilizatorii reprezintă o terţă parte, respectiv destinatarii coletelor poştale, fără a avea o relaţie contractuală cu prestatorii de servicii poştale, ci doar cu acei comercianţi online de la care au achiziţionat produsele.
dacă livrarea coletelor nu se încadrează în termenul precizat de site-ul de pe care au comandat produsele, utilizatorii se pot adresa comercianţilor online, care pot verifica stadiul expedierilor şi îi pot solicita curierului livrarea coletelor.
în măsura în care site-ul comerciantului permite acest lucru, utilizatorii sunt sfătuiţi să opteze pentru un serviciu poştal care le permite verificarea conţinutului coletului la livrare, iar dacă observă eventuale deteriorări, să le semnaleze atât curierului (printr-un document încheiat la recepţionarea coletului), cât şi comerciantului sau să refuze primirea coletului. Chiar în lipsa unui astfel de serviciu, este bine ca utilizatorii să procedeze în acelaşi mod dacă observă că ambalajul coletului este deteriorat.
Ce, cum şi unde reclami
În cazul în care comerciantul nu a soluţionat amiabil reclamaţia ta referitoare la întârzierea comenzii, te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor care poate verifica în ce măsură comerciantul a respectat legislaţia referitoare la executarea contractelor şi aplica sancţiuni corespunzătoare.
În situaţia în care conţinutul coletului este deteriorat şi comerciantul refuză soluţionarea amiabilă a sesizării tale, te poţi adresa instanţei de judecată competente. Chiar în situaţia în care deteriorarea coletului a survenit pe parcursul livrării coletului, doar instanţa de judecată poate aprecia în ce măsură poate fi angajată răspunderea furnizorului de servicii poştale şi îl poate obliga pe acesta la plata despăgubirilor aferente prejudiciului suferit în urma deteriorării.
Mai multe detalii despre serviciile poştale se găsesc în InfoCentrul ANCOM aici.
Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.org.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa şi monitoriza calitatea serviciului de internet, accesaţi www.netograf.ro.
Persoană de contact: Cătălina DRAGOMIR, Şef Serviciu Comunicare, tel. 0372.845.417
(Agerpres/FOTO arhivă nemoexpress.ro)