Ascultă Radio România Iași Live

Gătitul a fost hobby şi motiv de socializare în pandemie (studiu)

Publicat de Andreea Drilea, 27 mai 2021, 15:23


Gătitul a fost hobby şi motiv de socializare în pandemie, românii au încercat noi reţete şi a crescut consumul de alimente sănătoase, potrivit unui studiu care analizează impactul pandemiei Covid 19 asupra consumului de alimente.

‘În perioada pandemică, românii au fost atenţi la preţul alimentelor cumpărate (85%) şi s-au orientat către alimente neperisabile sau cu un termen de expirare mai generos (84%). Gătitul a fost hobby şi totodată motiv de socializare. Românii au încercat noi reţete (88%) şi tipuri de mâncare (86%), au pregătit deserturi de casă (82%), iar pentru 84% dintre ei, mâncarea a devenit o componentă importantă în viaţa lor socială. Totodată, a crescut consumul de alimente sănătoase: 38% dintre respondenţi au consumat mai multe fructe şi legume proaspete, iar 29% au băut mai mult ceai comparativ cu alţi ani’, arată studiul ‘Impactul pandemiei de COVID-19 asupra consumului de alimente’, realizat de Starcom România.

Conform cercetării, românii au fost chibzuiţi în ceea ce priveşte cheltuielile alimentare din ultimul an şi au continuat să cumpere mărci cunoscute. În acelaşi timp, au devenit mai conştienţi de ceea ce consumă şi au căutat alimente sănătoase: aproape 90% dintre ei au evitat produsele cu aditivi, 86% au folosit ingrediente naturale sau organice în prepararea mâncării, iar 82% au evitat băuturile carbogazoase.

‘Perioada pandemică a accentuat nevoia românilor din mediul urban de a avea un stil de viaţă mai sănătos pentru a contrabalansa sedentarismul şi a crescut gradul de apreciere a meselor în familie. Legumele şi fructele au fost la mare căutare în dieta românilor în această perioadă, în detrimentul produselor cu aditivi şi conservanţi artificiali. Totodată, contextul pandemic a creat mediul perfect ca oamenii să gătească mai mult în casă, acordând o mai mare atenţie produselor folosite în prepararea mâncării, ingredientelor naturale sau chiar organice’, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.

Pandemia i-a determinat pe români să cumpere mai mult ca în alţi ani alimente ambalate, din motive de igienă (93%), dar aceştia au continuat să cumpere şi alimente neambalate, în principal din motive de protejare a mediului (82%). Românii au făcut cumpărăturile pe baza unor liste stabilite anterior (83%) şi au achiziţionat cantităţi mari deodată (74%), pentru a se aproviziona şi evita spaţiile aglomerate. În mare măsură, respondenţii au declarat că s-au orientat către alimente la oferte speciale (90%), acordând o mai mare atenţie preţului comparativ cu alţi ani. Cu toate acestea, mărcile cunoscute au rămas printre alegerile consumatorilor, precum şi produsele gustoase, consumate pentru a satisface nevoia de răsfăţ.

Magazinele fizice (supermarket-urile/hypermarket-urile) rămân principalele mijloace ale românilor din mediul urban de a-şi face cumpărăturile săptămânale. Ocazional, de cel mult 2-3 ori pe lună, aceştia apelează şi la cumpărăturile online de alimente.

Pe lângă preţ (69%), românii au luat în considerare şi alte criterii atunci când au ales să îşi cumpere alimentele: calitatea produselor (68%), prospeţimea (56%), experienţa anterioară (39%) şi lista de ingrediente (37%).

Persoanele tinere, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani, au fost mai atrase de ambalaj şi promovare/reclamă, comparativ cu alte segmente de vârstă, în timp ce pentru adulţii de peste 55 de ani a contat în mai mare măsură prospeţimea, experienţa personală, ingredientele naturale şi mărcile preferate.

Deşi 84% dintre respondenţi au declarat că mâncarea este o componentă importantă în viaţa lor socială, persoanele din mediul urban au fost precaute în perioada pandemiei: au luat mesele în familie (87%), în faţa televizorului (67%), sau în faţa computerului (57%).

Persoanele cu vârsta cuprinsă între 25-34 ani şi-au schimbat cel mai mult comportamentul alimentar.

Pentru 7 din 10 români din mediul urban, fructele şi legumele proaspete au devenit indispensabile în perioada pandemică. Similar, cafeaua (62%), produsele lactate (58%) şi carnea de pasăre (55%) reprezintă acum elemente de bază în dieta românilor.

Studiul a fost realizat de agenţia de media Starcom, prin interviuri online, pe un eşantion de 806 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoari de internet, din mediul urban, în perioada 28 aprilie – 10 mai 2021.

Agenţia Starcom este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide. AGERPRES

TUIASI va avea cele mai moderne cămine din Iași: proiect de peste 10 milioane de euro pentru reabilitarea a trei cămine și a sălii de sport
Fapt divers luni, 4 noiembrie 2024, 11:23

TUIASI va avea cele mai moderne cămine din Iași: proiect de peste 10 milioane de euro pentru reabilitarea a trei cămine și a sălii de sport

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) a obținut finanțare, prin PNRR, pentru reabilitarea și eficientizarea energetică...

TUIASI va avea cele mai moderne cămine din Iași: proiect de peste 10 milioane de euro pentru reabilitarea a trei cămine și a sălii de sport
Şoferii au obligaţia să aibă maşinile echipate cu anvelope de iarnă, dacă pe şosea este polei, gheaţă sau zăpadă
Fapt divers duminică, 3 noiembrie 2024, 07:03

Şoferii au obligaţia să aibă maşinile echipate cu anvelope de iarnă, dacă pe şosea este polei, gheaţă sau zăpadă

Poliţiştii rutieri reamintesc şoferilor că au obligaţia să aibă maşinile echipate cu anvelope de iarnă, dacă pe şosea este polei, gheaţă...

Şoferii au obligaţia să aibă maşinile echipate cu anvelope de iarnă, dacă pe şosea este polei, gheaţă sau zăpadă
Ce aşteptări au unii liceeni de la şcoala în care învaţă
Fapt divers sâmbătă, 2 noiembrie 2024, 10:01

Ce aşteptări au unii liceeni de la şcoala în care învaţă

Aproximativ trei milioane de elevi vor reveni luni pe băncile şcolilor când va începe modului al doilea de predare, învăţare, evaluare....

Ce aşteptări au unii liceeni de la şcoala în care învaţă
TAROM oferă preţuri promoţionale pentru şase destinaţii din Europa, renumite pentru târgurile de Crăciun
Fapt divers vineri, 1 noiembrie 2024, 10:37

TAROM oferă preţuri promoţionale pentru şase destinaţii din Europa, renumite pentru târgurile de Crăciun

Operatorul naţional de transport aerian, TAROM, pune la dispoziţia călătorilor, în perioada 1 – 3 noiembrie, bilete cu preţuri începând...

TAROM oferă preţuri promoţionale pentru şase destinaţii din Europa, renumite pentru târgurile de Crăciun
Fapt divers luni, 28 octombrie 2024, 11:05

„Studio Deschis” – Dansul dă viață fiecărui spațiu pe care îl atinge

„Studio Deschis” – Dansul dă viață fiecărui spațiu pe care îl atinge „Studio Deschis”, un proiect cultural care revitalizează scena...

„Studio Deschis” – Dansul dă viață fiecărui spațiu pe care îl atinge
Fapt divers luni, 28 octombrie 2024, 10:23

TUIASI – A fost realizat „Copacul Cunoașterii”, pictura murală spectaculoasă, de 220 de metri pătrați, care marchează intrarea în Campusul „Tudor Vladimirescu”

Artistul Harcea Pacea a realizat o spectaculoasă pictură murală, de 220 de metri pătrați, pe fațada căminului T18 din Campusul „Tudor...

TUIASI – A fost realizat „Copacul Cunoașterii”, pictura murală spectaculoasă, de 220 de metri pătrați, care marchează intrarea în Campusul „Tudor Vladimirescu”
Fapt divers luni, 28 octombrie 2024, 06:38

Peste două milioane de turişti străini sunt aşteptaţi în Bulgaria în sezonul de iarnă

Ministrul bulgar interimar al turismului, Evtim Miloşev, a declarat că peste două milioane de turişti străini sunt aşteptaţi în Bulgaria, în...

Peste două milioane de turişti străini sunt aşteptaţi în Bulgaria în sezonul de iarnă
Fapt divers luni, 28 octombrie 2024, 06:23

INS: Numărul conexiunilor de Internet a crescut cu 2,4% în 2023

Numărul conexiunilor de Internet a crescut, în 2023, cu 2,4% comparativ cu anul anterior, cel al conexiunilor în reţeaua telefonică mobilă s-a...

INS: Numărul conexiunilor de Internet a crescut cu 2,4% în 2023