Goethe-Institut sărbătorește 100 de ani de „BAUHAUS”
Publicat de nicolaetomescu, 9 octombrie 2019, 16:25
Între 11-25 octombrie 2019, publicul bucureștean este invitat să participe la o serie de evenimente despre trecutul și influențele școlii Bauhaus.
Primul eveniment lansat cu ocazia aniversării a 100 de ani de la înființarea școlii respective este expoziția bauhaus imaginista un proiect internațional de amploare care pune accentul pe diseminarea și receptarea școlii Bauhaus pe plan mondial.
- Expoziția Bauhaus Imaginista – event FB// https://cutt.ly/Qey0ZCV
Vernisaj 11 octombrie// Finisaj 25 octombrie // ora 19.00
Ore de vizitare: luni-vineri, orele 16:00-20:00; sâmbătă, orele 11:00-17:00
Expoziția itinerantă reunește idei, cercetare și documentație de la bauhaus imaginista. Artistul Luca Frei a dezvoltat o structură – parțial sculptură, parțial arhitectură expozițională – ca un spațiu în care vizitatorii se pot apleca asupra diferitelor planuri ale proiectului. Aceasta include cercetări efectuate de curatori, texte și imagini pe marginea celor patru capitole, precum și documentația programului internațional al ediţiei bauhaus imaginista din anul 2018.
Un rol central în cadrul instalației îl ocupă terminalul cu calculator, de la care vizitatorii pot răsfoi revista online a bauhaus imaginista și pot imprima materiale sub formă de imagine sau text, pentru a le strânge în mapele puse la dispoziție. Un program de film separat prezintă lucrări special produse în acest scop de artiștii și cercetătorii contemporani Zvi Efrat, Kader Attia, Otolith Group și Wendelien van Oldenburgh, pe marginea unor teme și povestiri referitoare la mișcarea Bauhaus.
Informații evenimente adiacente https://cutt.ly/Wey0LU4
Dosar Bauhaus pe site https://cutt.ly/qey0Bxe
Program complet: https://bit.ly/2AUzYXK
- Seri de film de artist care prezintă lucrări dedicate proiectului, create de artiștii și oamenii de știință contemporani, Zvi Efrat, Kader Attia, Otolith Group și Wendelien van Oldenburgh, pe teme și narațiuni Bauhaus.
- Pe 22 octombrie de la ora 15.00 la ora 20.00, va avea loc o dezbatere la New Europe College – Modernism și cutremur la București
Link site – https://cutt.ly/Aey0J8b
Arhitecți, ingineri, economiști și administratori ai asociațiilor de proprietari vor discuta la masă rotundă despre situația clădirilor moderniste din București în cazul unui cutremur.
Participanți:
Raluca Munteanu, arhitect, Fundația Pro Patrimonio
Iuliana Vîlsan, artist, șef al unei asociații de proprietari
Pierre Bortnowski, arhitect, partener al Team Built, șef al unei asociații de proprietari
Stefan Ghenciulescu, arhitect, Zeppelin și bursieri NEC
Informații despre conținutul expoziției bauhaus imaginista
Școala Bauhaus a avut încă de la început o orientare internațională, cursanții săi călătorind din Europa și din Asia pentru a se alătura instituției. S-a caracterizat prin eterogeneitate, iar în diferite perioade a preluat idei din mișcarea Arts and Crafts, din socialism, comunism și spiritualism, din constructivismul sovietic și din curentul Neues Bauen. În anul 1933, școala a fost închisă și desființată violent de către naziști, numeroşi membri fiind nevoiți să părăsească Germania. Urmarea a fost că mișcarea Bauhaus a început să radieze și în țări și culturi din afara Europei. În colaborare cu cercetători din Brazilia, China, India, Japonia, Maroc, Nigeria, Rusia și Statele Unite ale Americii, bauhaus imaginista retrasează această dezvoltare în diferite părți ale lumii.
Poveștile explorate aici arată cum Bauhaus internațional s-a aflat în contact cu alte școli și mișcări moderniste, și cum conceptele Bauhaus au fost transformate, adaptate sau respinse atunci când s-au văzut confruntate cu condițiile de pe plan local, cu conflictele Războiului Rece, cu politica nealinierii și cu dictaturi, cu procesele decolonizării, precum și cu proiectele de dezvoltare.
De aici rezultă o lectură nouă a statutului politic al mișcării Bauhaus, dintr-o perspectivă transistorică și transnațională, corelată și cu problematica contemporană, dezvoltată de o rețea de oameni de știință și artiști.
În demersul său, bauhaus imaginista pleacă de la patru obiecte. Este vorba despre obiecte centrale ale mișcării Bauhaus, care servesc la dezvoltarea a patru capitole tematice și conceptuale, legate de școala Bauhaus și de recepția acesteia în geografii variate. Aceste obiecte sunt: Das Bauhaus-Manifest (în trad. Manifestul Bauhaus) al lui Walter Gropius (1919), care reprezintă baza pentru Corresponding With, în cadrul căruia este analizată pedagogia reformei; Teppich (în trad. Covor), un desen de Paul Klee (1927) pentru capitolulLearning From, care se ocupă de fenomenul împrumuturilor culturale; ein bauhaus film (în trad. un film bauhaus) de Marcel Breuer (1926), ce abordează aspecte privind dezvoltarea designului în raport cu ideologia; precum și Reflektorisches Lichtspiel (în trad. Joc de lumini și reflexii), o instalație luminoasă concepută de Kurt Schwerdtfeger (1922), care se află la baza capitolului Still Undead, dedicat experimentelor cu lumină și sunet.
Proiectul bauhaus imaginista, cu ocazia aniversării a „100 de ani de Bauhaus“, este o colaborare între Bauhaus Kooperation Berlin Dessau Weimar,Goethe-Institut și Haus der Kulturen der Welt (HKW). Proiectul este finanțat de Ministerul Federal German de Externe și de Kulturstiftung des Bundes (în trad. Fundația Culturală a Federației).
Curatorii proiectului sunt Marion von Osten și Grant Watson, în colaborare cu o echipă internațională de oameni de știință.
Pe 11 noiembrie, Goethe-Institut este una dintre cele 69 de locații din cadrul Nopții Albe a Galeriilor care vor anima harta celei de-a treisprezecea ediții NAG invitând publicul să petreacă o noapte albă în compania artei contemporane.
Noaptea Albă a Galeriilor/NAG este un eveniment cultural inițiat și dezvoltat național de către Asociația Ephemair cu sprijinul BRD Groupe Société Générale.