Ascultă Radio România Iași Live

În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare şi au redus din economii şi investiţii (sondaj)

În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare şi au redus din economii şi investiţii (sondaj)
Foto: hdrpl

Publicat de Andreea Drilea, 22 decembrie 2022, 10:56

Majoritatea românilor a cheltuit mai puţin pe produse alimentare în 2022 şi şi-a redus economiile şi investiţiile, arată cel mai recent sondaj Future Consumer Index, realizat de experţii EY România la începutul lunii decembrie 2022.

Chestionarul a vizat percepţia românilor în privinţa noului context economic al anului în curs, comparativ cu anii anteriori, şi mai ales schimbările, dacă au avut loc, în obiceiurile lor de consum.

Potrivit companiei de consultanţă, contextul evenimentelor politice şi economice care au marcat anul 2022, respectiv creşterea preţurilor la energie şi combustibili, determinată de războiul ruso-ucrainean, care s-a suprapus peste efectele economice ale anului pandemic (2020) şi încetinirea ritmului de creştere economică faţă de anii anteriori (2022 faţă de 2021) ar fi putut determina modificări parţiale sau totale, fie pe segmente specifice de consum, produse şi servicii, fie în general.

‘Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli – precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investiţiilor sau a celor dedicate educaţiei şi pregătirii profesionale’, a spus Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.

Întrebările au urmărit, pe de altă parte, identificarea aspectelor care îi preocupă într-o mai mare măsură pe consumatorii români, în acest nou peisaj, dar şi atitudinea lor faţă de noile tendinţe în plan social, cum ar fi sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor în societate.

Cel mai interesant aspect, cel puţin prin comparaţie cu anii anteriori, pe care studiul EY îl relevă pare să fie preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal şi al familiilor lor, cel puţin prin prisma răspunsurilor privind cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele şase luni.

Potrivit rezultatelor sondajului, respondenţii au indicat cele mai mari sume, între 500 şi 1.000 de lei, ca fiind alocate cheltuielilor pentru produse alimentare (74% dintre aceştia, faţă de 80% în 2021), economii şi investiţii (59%, faţă de 68% în 2021), educaţie şi formare – 27% (faţă de 34% în 2021).

Primele trei preferinţe au fost urmate de cheltuieli pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte – 25%, aproape la egalitate cu divertisment şi relaxare – 24%. Pentru igienă şi îngrijire personală, sume de acest nivel vor fi cheltuite de numai 14% dintre respondenţi, iar pentru sport, doar 12% vor cheltui peste 100 de euro lunar în următoarea jumătate de an.

Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menţionată creşterea galopantă a preţurilor – 22%, urmată de creşterea preţurilor la energie electrică şi gaz – 19% şi stagnarea salariilor şi creşterea inflaţiei – 18%.

O mare parte dintre respondenţi spun că pentru a-şi calibra consumul se informează din media sau din declaraţiile decidenţilor – politicieni sau autorităţi, care pot denatura uneori realitatea economică.

Salariile, de exemplu, potrivit datelor INS au crescut, în primele nouă luni din acest an cu circa 12%, dar, pentru că preţurile au crescut, părerea generală este aceea că au stagnat.

Urmează, în ordine, ca factori îngrijorători, creşterea costului produselor alimentare şi a produselor de uz casnic esenţiale – 18%, instabilitatea economică a ţării – 11%, fluctuaţia pieţelor (europeană/ globală) din cauza războiului din Ucraina – 11%.

Modificarea preţurilor pentru fiecare dintre categoriile principale menţionate în sondaj – carburanţi, alimente de bază, energie, achiziţii de locuinţe şi închirieri, electrocasnice, medicamente etc., în ultimele 3-4 luni ale anului în curs, este văzută de majoritatea celor intervievaţi ca fiind mult mai mare. Dar, având în vedere creşterea generalizată a preţurilor pentru diverse categorii de produse, respondenţii au fost invitaţi să bifeze modul în care au acţionat în acest tablou general al creşterii preţurilor la toate categoriile de produse esenţiale. Cei mai mulţi au declarat că nu au schimbat nimic, nici la consumul de carburanţi (66%), nici la costurile energetice ale gospodăriilor (51%), nici la alimente de bază (50%), nici la achiziţii/închirieri imobiliare (72%). O parte dintre aceştia au spus că, într-adevăr, au achiziţionat produse mai ieftine şi au cumpărat mai puţin, iar o şi mai mică parte au spus că au renunţat la acele cumpărături, însă vorbim despre un procent marginal.

Conform sondajului, la întrebarea ‘ce schimbări observaţi în comportamentul dvs. de consum?’, 27% au declarat că gătesc mai mult acasă, iar 22% că petrec mai mult timp acasă. Confortul pe care îl oferă platformele şi magazinele online este bine valorificat, astfel că 20% dintre cei chestionaţi cumpără mai multe produse prin intermediul platformelor online şi doar 14% spun că merg fizic în magazine. Proporţia dintre cele două segmente de comerţ pare întrucâtva echilibrată, dar tendinţa de creştere a e-commerce-lui este evidentă şi fără întoarcere la comerţul clasic sută la sută.

În ceea ce priveşte sustenabilitatea, se fac remarcate câteva modificări importante de comportament, cel puţin în privinţa folosirii mijloacelor de transport, fie personale, fie în comun. Astfel, unii dintre respondenţi au declarat că folosesc mai mult transportul în comun sau bicicleta – 19%, alţii folosesc alternative sustenabile pentru produsele pe care le cumpărau în trecut – 18%, iar unii chiar spun că achiziţionează produse pe baza impactului pe care îl au asupra mediului – 18%. Pe de altă parte, sunt şi persoane care încearcă să folosească cât mai puţin maşina şi zboară mai puţin cu avionul – 16% sau, pur şi simplu, sunt preocupaţi, la modul general, de reducerea emisiilor de carbon – 14% – şi fac eforturi în acest sens.

Românii invocă, însă, ca principale aspecte care îi descurajează atunci când intenţionează să cumpere produse sustenabile preţurile ridicate ale acestora – 19% sau marketingul înşelător – 16%.

La întrebarea privind Black Friday sau alte campanii de reduceri (Cyber Monday, Single Day etc.) de anul acesta, 61% au răspuns că nu au făcut cumpărături.

Comparativ cu anul trecut, românii au cheltuit mai puţin – 47%. Cei mai mulţi dintre aceştia (66%) au declarat că nu au aşteptat o campanie de reduceri pentru a cumpăra cadouri pentru Crăciun.

Dacă anul trecut procentul respondenţilor care urmăreau campanii online era de 17%, anul acesta, odată cu trecerea pandemiei, acesta a scăzut la 9,4%, iar cea mai mare masă de respondenţi (36%) au declarat că fac cumpărături atât în online, cât şi în magazine. Cei mai mulţi nu au economisit pentru a face aceste achiziţii de sărbători (59%)..

La întrebarea privind cuantumul cheltuielilor alocate în acest an pentru cumpărăturile din perioada festivă, rezultatele sondajului sunt aproape egale. Astfel, sume între 500 – 999 lei sunt cheltuite de 27% dintre respondenţi, sume între 1.000 şi 1.500 lei tot de 27%, iar peste 1.500 lei, de 29%. Sume mici, între 400 – 499 lei, vor fi cheltuite de numai 8,5% dintre intervievaţi.

Un procent de 95% dintre respondenţi au afirmat că nu au achiziţionat nici bilete de avion ieftine sau pachete de vacanţă de Black Friday sau în cadrul altor campanii de reduceri. Un procent de 62% nu aşteaptă campanii promoţionale/de reduceri pentru achiziţionarea biletelor de avion/pachetelor de vacanţă. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă

Etichete:
Primarul Mihai Chirica a semnat un contract pentru realizarea lucrărilor de modernizare a 13 străzi din toate zonele orașului
Fapt divers vineri, 10 ianuarie 2025, 12:37

Primarul Mihai Chirica a semnat un contract pentru realizarea lucrărilor de modernizare a 13 străzi din toate zonele orașului

Primarul Mihai Chirica a semnat un contract pentru realizarea lucrărilor de modernizare a 13 străzi din toate zonele orașului:  strada Fermei...

Primarul Mihai Chirica a semnat un contract pentru realizarea lucrărilor de modernizare a 13 străzi din toate zonele orașului
2024 a fost primul an în care încălzirea globală a depăşit 1,5 grade Celsius, spun oamenii de ştiinţă
Fapt divers vineri, 10 ianuarie 2025, 08:12

2024 a fost primul an în care încălzirea globală a depăşit 1,5 grade Celsius, spun oamenii de ştiinţă

Omenirea tocmai a încheiat primul an în care temperaturile globale au depăşit pragul de 1,5 grade Celsius în comparaţie cu epoca...

2024 a fost primul an în care încălzirea globală a depăşit 1,5 grade Celsius, spun oamenii de ştiinţă
Teatrul Luceafărul Iași – Primul spectator din 2025
Fapt divers luni, 6 ianuarie 2025, 09:58

Teatrul Luceafărul Iași – Primul spectator din 2025

2025 este un an cu o semnificație specială pentru Teatrul Luceafărul Iași, care aniversează 75 de ani de existență. ”Înființat la 1 Martie...

Teatrul Luceafărul Iași – Primul spectator din 2025
Actorul american de origine română Sebastian Stan a câştigat, la Los Angeles, primul său Glob de Aur
Fapt divers luni, 6 ianuarie 2025, 08:13

Actorul american de origine română Sebastian Stan a câştigat, la Los Angeles, primul său Glob de Aur

Actorul american de origine română Sebastian Stan a câştigat azi-noapte, la Los Angeles, primul său Glob de Aur. A fost recompensat cu Premiul...

Actorul american de origine română Sebastian Stan a câştigat, la Los Angeles, primul său Glob de Aur
Fapt divers luni, 6 ianuarie 2025, 06:37

Globurile de Aur 2025: Lista premiilor

Prezentăm mai jos lista completă a premiilor atribuite la cea de-a 82-a ediţie a galei de decernare a Globurilor de Aur, organizată de Asociaţia...

Globurile de Aur 2025: Lista premiilor
Fapt divers vineri, 3 ianuarie 2025, 12:37

Hanoi, declarat cel mai poluat oraş din lume; autorităţile încearcă să ia măsuri

Capitala Vietnamului, Hanoi, învăluită într-un strat dens de smog în ultimele săptămâni, se află în fruntea celor mai poluate oraşe din...

Hanoi, declarat cel mai poluat oraş din lume; autorităţile încearcă să ia măsuri
Fapt divers joi, 2 ianuarie 2025, 17:59

Studiu – 2024 a fost anul cu cea mai mică ofertă de locuri de muncă în străinătate din ultimii 5 ani

2024 a fost anul cu cea mai mică ofertă de locuri de muncă în străinătate din ultimii 5 ani, arată un studiu făcut de platforma de recrutare...

Studiu – 2024 a fost anul cu cea mai mică ofertă de locuri de muncă în străinătate din ultimii 5 ani
Fapt divers marți, 31 decembrie 2024, 14:27

MAI: 37.977 de români sunt născuţi pe 31 decembrie, iar 91.505 în prima zi a Anului Nou

Peste 129.000 de români sunt născuţi în ultima zi din an şi în prima zi a celui care urmează, arată datele publicate marţi pe site-ul...

MAI: 37.977 de români sunt născuţi pe 31 decembrie, iar 91.505 în prima zi a Anului Nou