Peste jumătate dintre români consumă aproape zilnic carne (studiu)
Publicat de Andreea Drilea, 21 iunie 2022, 13:16
Peste jumătate dintre români consumă aproape zilnic carne, iar o treime optează regulat pentru produse pe bază de plante în alimentaţia lor, potrivit unui studiu realizat de Danone Românie, remis, marţi, AGERPRES.
Danone România anunţă rezultatele celui mai recent studiu privind interesul şi comportamentul de consum al românilor în ceea ce priveşte produsele pe bază de plante şi dieta flexitariană (consum redus de carne).
Astfel, deşi pentru români carnea rămâne un produs nelipsit de pe mese, 56% consumându-l aproape zilnic, iar 31% de 1-2 ori pe săptămână, creşte interesul şi pentru produse pe bază de plante. 34% dintre români consumă în mod regulat produse pe bază de plante, 8% dintre aceştia chiar aproape în fiecare zi, în timp ce aproape o treime consumă ocazional.
Analiza preferinţelor alimentare ale consumatorilor în ceea ce priveşte categoria de produse pe bază de plante a fost realizată de Danone în trei ţări: România, Bulgaria, Ungaria.
Produsele pe bază de plante sunt o categorie în creştere în rândul preferinţelor consumatorilor români, iar motivele pentru care astfel de produse sunt introduse din ce în ce mai des în dieta zilnică nu se mai limitează doar la perioadele de post sau anumite intoleranţe alimentare care nu fac posibil consumul unor altor tipuri de produse.
Conform analizei, 51% dintre români consideră că produsele pe bază de plante sunt benefice pentru sănătate, în timp ce 16% achiziţionează astfel de produse pentru gustul lor, iar 13% pentru că au un impact negativ redus asupra mediului.
O treime din populaţie consumă produse pe bază de plante în mod regulat şi o altă treime ocazional. Consumul regulat de produse pe bază de plante este mai ridicat în rândul grupei de vârstă 25-34 ani.
În prezent, 6 din 10 consumatori români iau în considerare impactul negativ asupra mediului atunci când achiziţionează un produs. Faţă de celelalte ţări participante la studiu, atenţia acordată impactului asupra mediului în procesul de achiziţie, de către români, este mult mai ridicată, aceştia fiind mult mai receptivi la tendinţele de consum.
‘Produsele pe bază de plante reprezintă viitorul unei alimentaţii variate, viitorul unor opţiuni alimentare echilibrate şi viitorul produselor prin care susţinem mediul înconjurător cu şi mai multă grijă. Ne bucurăm să vedem că şi consumatorii români sunt din ce în ce mai atenţi la sănătate, gust, impact asupra mediului şi se orientează vizibil către produsele pe bază de plante’ a declarat Mircea Bălan, Head of Alpro Central Eastern Europe.
Dieta flexitariană presupune un consum variat de alimente, care nu constrânge consumatorul la eliminarea completă a cărnii din alimentaţie. Astfel, în acest stil de alimentaţie este posibil şi consumul de carne sau peşte, alături de fructe, legume sau produse pe bază de plante, acestea fiind o alternativă pentru cei care urmăresc o alimentaţie variată, dar fără a compromite gustul preparatelor.
În România, conform studiului, termenul de flexitarian este cunoscut de 35% dintre români, cu 15% mai mult decât eşantionul total din toate cele 3 ţări în care a fost derulat studiul. În plus, 7% dintre români sunt flexitarieni, cu 4% mai mult decât totalul eşantionului din celelalte trei ţări supuse analizei, 3% sunt vegetarieni şi doar 1% sunt vegani. În acelaşi timp, 89% dintre români nu urmează niciun regim alimentar, 92% dintre aceştia fiind bărbaţi.
Conceptul de flexitarian este mai puţin cunoscut în Ungaria şi Bulgaria, în timp ce în România conceptul este mult mai popular. În acelaşi timp, românii par să fie mult mai conştienţi de ceea ce cumpără şi de impactul produselor asupra mediului, decât vecinii din Ungaria sau Bulgaria.
La nivelul tuturor celor 3 ţări participante la studiu, proporţia consumatorilor regulaţi, care consumă cel puţin săptămânal produse pe bază de plante, este apropiată de proporţia consumatorilor care achiziţionează ocazional astfel de produse. Persoanele mai tinere care trăiesc în zonele urbane şi cele cu venituri mai mari tind să reprezinte publicul principal pentru produsele pe bază de plante. Grija pentru sănătate este motivul principal pentru care sunt consumate astfel de produse în toate cele 3 ţări.
Analiza Danone a fost realizată după aceleaşi criterii şi instrumente sociologice în România, Ungaria şi Bulgaria. În România, studiul a fost realizat pe un eşantion de 500 respondenţi, din mediul urban şi rural, femei şi bărbaţi, cu vârste cuprinse între 18 – 65 de ani.
Studiul s-a desfăşurat în luna aprilie 2022, de către NMS Hungary Kft. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă