Românii din diaspora, conectaţi cu ţara prin intermediul tehnologiei (studiu)
Publicat de Andreea Drilea, 1 decembrie 2022, 11:28
Pentru 9 din 10 români din diaspora este important să rămână conectaţi cu România prin conţinut media din ţară/în limba română iar peste 70% dintre ei urmăresc conţinut românesc frecvent (de cel puţin 2-3 ori pe săptămână), arată un studiu realizat de Google cu privire la modul în care românii din diaspora folosesc tehnologia pentru a rămâne conectaţi cu ţara.
‘Noi, cei de la Google România, suntem alături de români, oriunde s-ar afla şi ne bucurăm că putem ajuta diaspora să simtă româneşte. Fie că urmăresc pe YouTube video-uri româneşti cu reţete, podcasturi sau emisiunile TV preferate, caută pe Google în limba română sau citesc presa din ţară, milioane de români din străinătate sunt în orice moment în contact cu România, cu ajutorul tehnologiei. Ne dorim ca toţi românii, indiferent unde se află pe glob, să sărbătorească ziua naţională şi sperăm că tehnologia îi va ajuta să fie mai aproape de cei dragi şi de România’, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google România.
Potrivit studiului citat, românii din diaspora ascultă muzică românească (57%), stau pe reţele de socializare (56%), urmăresc canale TV din România – pe cablu sau pe platforme online (53%), citesc publicaţiile online din România (51%) sau ascultă radiouri româneşti (26%). YouTube este una dintre platformele de conţinut video cele mai utilizate de românii din diaspora pentru a urmări conţinut în limba română. Aproape 90% dintre respondenţii studiului spun că se uită cel puţin o dată pe săptămână la video-uri în limba română pe YouTube.
Şi căutările lor pe internet, pe motorul de căutare Google, se desfăşoară în special în limba română. Studiul arată că 70% dintre respondenţi caută pe Google mai ales în limba maternă. Ştirile sunt principalul conţinut consumat în limba română de către diaspora – 81%, urmat de divertisment – 51%, chestiuni practice (tutoriale, reţete, etc) – 46%, sport – 32%, cultură – 28%, dezvoltare personală – 26% şi conţinut pentru copii – 21%.
Potrivit datelor Google , cele mai căutate subiecte în limba română ale diasporei sunt legate de instrumente de traducere – în special pentru limba germană (şi mai puţin pentru franceză, engleză şi spaniolă), posturi TV din România pe care să le urmărească online (precum ProTV sau TVR), filme online şi radio-uri din România (precum Radio Zu sau Radio România Actualităţi). Reţetele de mâncare sunt printre cele mai populare subiecte de căutare ale românilor din diaspora. În 2022, cele mai căutate au fost, în ordine, sarmale, gogoşi, ardei copţi, plăcintă cu mere, salam de biscuiţi, chec pufos, mămăligă, salată orientală, chiftele şi cremă de zahăr ars.
Conexiunea diasporei cu cei dragi din ţară se face în special prin aplicaţiile dedicate de mesagerie. 57% dintre respondenţii studiului comunică zilnic cu cei de acasă pe apeluri voce şi text prin astfel de aplicaţii, iar 51% au apeluri video zilnice cu cei din ţară. Apelurile telefonice clasice pe număr sunt folosite zilnic de 3 din 10 respondenţi – 11% nu folosesc deloc apelurile celulare pentru a suna în ţară, iar numai 2 din 10 trimit zilnic mesaje SMS.
Studiul a fost realizat de către agenţia de cercetare de piaţă IZI data pe un eşantion de 392 chestionare online autoadministrate, pe o populaţie de români, femei şi bărbaţi peste 18 ani, rezidenţi în Germania, Spania, Italia şi Marea Britanie, utilizatori de internet. Perioada de colectare a datelor: 11 – 16 noiembrie 2022. AGERPRES/FOTO imagine ilustrativă