S-a întâmplat într-o zi de 14 septembrie
Publicat de , 14 septembrie 2016, 09:27
S-a întâmplat într-o zi de 14 septembrie
* Acum 121 de ani (1895), se inaugura podul peste Dunăre de la Cernavodă (început la 9/21.X.1890). Proiectat şi realizat de inginerul Anghel Saligny. În lungime de 3850 de metri, era, la vremea aceea, cel mai lung pod din Europa (14/26)
* Se împlinesc 110 ani (1906) de la înfiinţarea „Federaţiei Societăţilor de Gimnastică din România” (F.S.G.R.), în urma Congresului Societăţilor de Gimnastică care a avut loc la Bucureşti, între 11-12 sep. 1906, considerată data de naştere a “Federaţiei Române de Gimnastică”. De fapt, Federația fusese constituită, în mod provizoriu, încă din 8 noiembrie 1905, la 14 septembrie 1906, cu prilejul Congresului venind oficializarea. La înfiinţare, F.S.G.R. reunea 18 societăţi de gimnastică, la care ulterior s-au mai adăugat şi altele. Iniţiatorul şi animatorul Federaţiei a fost profesorul D. Ionescu, care a reuşit să atragă în Comitetul de conducere o serie de personalităţi ale vremii, dintre care: generalul Petre Năsturel (preşedinte), ministrul învăţământului Spiru C. Haret (vice-preşedinte) şi lt. col. Th. Petrescu (vice-preşedinte). În prezent, Federaţia Română de Gimnastică este condusă de Adrian Stoica
* În urmă cu 96 de ani (1920) România a ratificat Tratatul de la Versailles (Franţa), între Puterile Aliate şi Germania, document ce punea capăt, din punct de vedere diplomatic, primei conflagraţii mondiale: 28.VII.1914-11.XI.1918. Tratatul a fost semnat la 28.VI.1919
* Acum 92 de ani, în anul 1924, apărea primul număr al „Gazetei Sporturilor”. La momentul apariţiei, era prima publicaţie de sport care circula în spaţiul românesc şi a treia din Europa, după “La Gazzetta dello Sport” (Italia) şi “Nemzeti Sport” (Ungaria)
* Se împlinesc 90 de ani (1926), de când, la Reşiţa, se producea locomotiva cu abur 50.243 „Regele Ferdinand”, prima de acest fel construită în România în perioada interbelică. Datorită succesului în construcţia de locomotive la Reşiţa și Malaxa, începând cu anul 1930, în România nu s-a mai importat nicio locomotivă. Între anii 1926-1960 în România s-au construit 1207 locomotive cu abur, reprezentând 10 tipuri pentru cale normală și trei tipuri pentru cale îngustă. În anul 1960 producţia de locomotive cu abur s-a sistat, industria românească profilându-se pe producţia de locomotive diesel şi electrice. Locomotivele cu abur au funcţionat în exploatarea C.F.R. până în anul 1980. În perioada 1980-1998 locomotivele cu abur au fost casate în proporţie de 98%
* Acum 88 de ani (1928) a avut loc inaugurarea şi sfinţirea Crucii Eroilor Neamului de pe Muntele Caraiman, monument istoric, construit între anii 1926-1928, la altitudinea de 2291 m, pentru a cinsti memoria eroilor ceferişti căzuţi la datorie în Primul Război Mondial
* Printr-un decret regal, emis acum 76 de ani (1940), România era proclamată „stat naţional-legionar”. Generalul Ion Antonescu a devenit „conducător al statului”, iar Horia Sima, căpitanul Legiunii, a fost numit vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. A fost interzisă orice activitate politică în afară de cea a Mişcării legionare şi a grupului etnic german. La 14 februarie 1941 “statul naţional-legionar” a fost abrogat în mod oficial, instaurându-se dictatura militară a generalului Ion Antonescu
* Cu 56 de ani în urmă (1960) era constituită Organizaţia Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC). Cinci ţări-cheie în producţia de petrol – Arabia Saudită, Venezuela, Iranul, Irakul şi Kuweitul – au înfiinţat un grup pentru a milita în vederea obţinerii unor preţuri mai ridicate. La scurt timp li s-au alăturat Qatarul, Indonezia şi Libia. Ulterior au devenit membre ale OPEC Emiratele Arabe Unite, Algeria, Nigeria, Ecuadorul şi Gabonul (ultimele două s-au retras din organizaţie în 1992, respectiv, 1995)
* Acum 22 de ani, în anul 1994, ministrul israelian de externe, Shimon Peres, și liderul OEP, Yasser Arafat, semnau „Declarația de la Oslo”, document care prevedea ca „problemele politice” să fie discutate între cele două părți în cadrul Acordului de la Cairo, încheiat la 4 mai 1994, care specifica instituirea autonomiei palestiniene în cea mai mare parte a Fâșiei Gaza și orașul Ierihon din Cisiordania