Thor – o maşină unică în lume, cu motor de bombardier, expusă la Salonul Auto Bucureşti
Publicat de Lucian Bălănuţă, 24 octombrie 2014, 18:07
Vizitatorii ediţiei 2014 a Salonului Auto Bucureşti /SAB/ & Accesorii vor putea admira o maşină unică în lume – Thor, echipată cu motor de bombardier din anul 1920 şi restaurată în întregime în România.
Automobilul Thor este prezentat în cadrul unei inedite expoziţii de maşini clasice – Bucharest Classic Car Expo, organizată în cadrul SAB, în parteneriat cu Oldtimer Studio, companie de restaurări auto.
‘Thor este o maşină unică în lume, construită pe un şasiu de American LaFrance (ALF) din 1917 şi cu motor de bombardier din 1920. Nu există în niciun catalog (de maşini istorice – n.r.), nici nu a fost cumpărată la licitaţie, este restaurată în întregime în România’, a declarat pentru AGERPRES proprietarul Oldtimer Studio, Cătălin Ghigea.
Thor este unul din cele trei automobile automobile istorice foarte rare, pe care organizatorii salonului auto le-au dorit expuse în premieră absolută în România. Celelalte două automobile sunt în România, vor ajunge la salonul auto în zilele următoare, dar încă se aşteaptă acordul oficial pentru expunerea lor de la colecţionarul străin.
Aflat la a doua ediţie în cadrul SAB, Bucharest Classic Car Expo este primul eveniment de anvergură din România pentru maşinile clasice. La ediţia 2014 sunt expuse circa 60 de maşini istorice, iar cel mai vechi model are peste 100 de ani, un Cadillac din anul 1903.
‘La maşinile clasice gusturile sunt foarte diverse, unele sunt sportive, unele sunt comode, altele sunt foarte dificil de condus pe străzi în traficul zilnic, dar au o valoare deosebită. Cu Cadillac 1903 nu poţi să mergi în traficul modern, a fost produsă acum mai bine de 100 de ani. În cazul acestor maşini partea financiară este certificată prin două elemente. O dată, în pieţele cu tradiţie în fiecare an se tipăresc anumite cataloage cu valori de referinţă pe grade diferite în funcţie de starea maşinii, de la stare impecabilă până la stare de proiect/epavă. Celălalt element este reprezentat de licitaţiile organizate, din păcate nu la noi. Acolo preţurile depind foarte mult de participanţii la licitaţie, de totalitatea loturilor din licitaţie. Pot să ai o valoare estimativă a maşinii respective, dar marja de eroare poate să fie destul de însemnată’, a spus Ghigea.
Oldtimer Studio activează în România de 12 ani, perioadă în care a restaurat peste 150 de maşini, iar în prezent are în lucru, în diferite stadii, 30 de maşini.
Marea majoritate a automobilelor clasice sunt expuse pentru a fi văzute de împătimiţi, dar există şi o secţiune de automobile clasice de vânzare, printre care un MG din 1955, de 42.000 de euro, un Volkswagen Karman Ghia din 1969 – de 9.900 euro, un Chevrolet Corvair Monza din 1965 – 12.900 euro, dar şi o Dacia 1100 din 1969 – 4.200 euro.
‘Din păcate, România nu are o tradiţie pentru automobilele istorice, mă refer în special la perioada 1945-1989. Prin urmare cei care acum îşi cumpără astfel de automobile le cumpără în stări aproximative, din străinătate şi, pentru că nu deţin acel nivel de cultură a automobilului istoric îşi cumpără şi modele nevaloroase. Exemplul cel mai bun este numărul impresionant de maşini americane clasice care există în România, numai că maşinile americane au fost produse în sute de mii de exemplare sau milioane pe an şi aceste maşini nu o să aibă o valoare de colecţie. De exemplu, Fordul Mustang din 1965 a fost produs într-un milion de exemplare pe an. Alte maşini europene, cele englezeşti şi cele germane, italiene, erau produse în maximum 10.000 de exemplare pe an, iar valoarea lor de colecţie este mai mare şi şansele să ai un randament al investiţiei semnificativ sunt mai mari dacă vei cumpăra o maşină europeană’, a mai spus Cătălin Ghigea.
În cadrul expoziţiei este prezentă şi compania Heritage Auto, care deţine în partea de nord a Capitalei un showroom destinat exclusiv maşinilor clasice. Compania achiziţionează maşini clasice din întreaga lume, are în stoc circa 40 de modele, cu preţuri care pleacă de la 14.000 de euro şi ajung să depăşească 200.000 de euro, a declarat, pentru AGERPRES, Bogdan Dumitraşcu, responsabil de marketing al companiei.