Tinerii români simt recesiunea: ies mai rar în oraş şi cumpără online mai puţin
Publicat de Andreea Drilea, 2 iunie 2015, 17:51
Tinerii din România simt recesiunea, în condiţiile în care mai puţini cheltuiesc offline, pe terase, în baruri sau discoteci, la concerte live, dar scăderea se remarcă şi în online, unde doar 27% dintre tineri au făcut cumpărături faţă de 31% în 2014, conform rezultatelor unui raport recent de cercetare care vizează tinerii cu vârsta între 14 şi 26 de ani.
De asemenea, ei călătoresc mai puţin în ţară, însă cu o frecvenţă majoritar lunară, mai puţini practică sport, dar se menţine o oarecare stabilitate în incidenţa controalelor medicale.
Participarea la acţiuni de voluntariat rămâne, la 19% dintre tineri, o performanţă mai slabă decât pariurile sportive, dar uşor mai bună decât cea a jocurilor de noroc, conform studiului ‘Youth Index România – Tendinţe în activităţi, preferinţe şi consum 2014 – 2015 versus 2013 – 2014’, realizat de platforma Youth Monitor şi susţinut de SMARK Research.
Băuturile alcoolice marchează creşteri pe toate categoriile urmărite în studiu (bere, vin, vodkă, whisky sau lichioruri), iar trei din patru tineri consumă regulat băuturi răcoritoare carbogazoase, mai mulţi decât cei care consumă sucuri de fructe sau băuturi energizante. Berea rămâne băutura alcoolică având cea mai mare incidenţă de consum, pe un uşor trend crescător (aproximativ 50% dintre tinerii de peste 18 ani). Cafeaua are o evoluţie ascendentă în această grupă, atingând o incidenţă de 58%. În acelaşi timp, peste 40% dintre tinerii de peste 18 ani se declară fumători.
Principala surpriză, spun realizatorii studiului, publicat marţi, o constituie scăderea minoră, dar sistematică, a procentajelor de implicare în toate activităţile de cercetare monitorizate, fie că este vorba despre practicarea sportului, cumpărături online sau controlul medical, mersul la cinema, în discoteci sau concerte live. De remarcat este şi faptul că aceste scăderi sunt comparativ mai consistente la adolescenţi (14-17 ani).
Fast food-urile marchează un trend uşor crescător, cu o incidenţă de 67% în perioada 2014 – 2015, rămânând o soluţie ieftină pentru tineri.
Doar 5% dintre tineri cumpără online de la magazine din afara ţării, un nivel asemănător cu anul precedent. Cei mai mulţi tineri cumpără online articole vestimentare. Deşi în descreştere cu 10%, această categorie păstrează o distanţă considerabilă faţă de categoria ‘Electronice’, care ajunge la o incidenţă de 5% din totalul tinerilor (de la 7% în 2013 – 2014). Acelaşi trend descrescător înregistrează şi produsele IT sau telefoanele mobile. Încălţămintea urcă uşor (6% dintre tineri declară că fac cumpărături online din această categorie), la fel şi obiectele de uz casnic.
Studiul remarcă o creştere consistentă a deţinerii telefoanelor de tip smartphone şi a tabletelor. O creştere, mai modestă, însă, se remarcă la laptopuri.
De cealaltă parte, camerele foto digitale, playerele mp3/mp4 sau consolele au înregistrat scăderi, la fel şi bicicletele sau autoturismele.
Internetul pe mobil atinge 84% ca incidenţă de utilizare, în creştere de la 74%. A crescut uşor şi bancarizarea, precum şi deţinerea serviciilor de online banking.
Perioada analizată are la baza 5.204 interviuri naţionale, 3.479 în perioada aprilie 2013 – martie 2014 şi 1.725 în aprilie 2014 – martie 2015.
(Agerpres/FOTO tion.ro)