Călin Ciobotari – Premiu pentru Critică, Gala UNITER, 2022
Publicat de gabrielarotaru, 5 iulie 2022, 12:26
Locul important al teatrului ieșean se conturează tot mai mult în peisajul național.
An de an, spectacole, actori, artiști vizuali, critici sunt apreciați și răsplătiți în cadrul Galelor UNITER.
Aseară, la ediția a 30-a, desfășurată la Palatul Culturii din Bistriţa, „Plugarul şi Moartea” în regia lui Silviu Purcărete, a fost desemnat „Cel mai bun spectacol„.
Premiul pentru creativitatea video design-ului şi mapping-ului în spectacolul „Plugarul şi Moartea” a fost câștigat de artistul vizual Andrei Cozlac din Iași.
Cosmin Florea a primit premiul pentru cea mai bună scenografie pentru spectacolul Naționalului ieșean „Trei piese triste”, scenariul și regia Radu Afrim, iar Călin Ciobotari, de asemenea din Iași a primit premiul pentru critică teatrală.
Într-un interviu acordat Ionei Soreanu, Călin Ciobotari a vorbit despre seriozitatea proiectului care privește Iașul teatral:
Ioana Soreanu: Gala UNITER 2022 ediția a 30-a. Călin Ciobotari, lector universitar doctor la Facultatea de Teatru, Universitatea de Arte ”George Enescu”din Iași – premiul pentru critică teatrală. Ați fost implicat în edițiile UNITER, în alegerea spectacolelor, în juriu. Cum vă simțiți în ipostaza de premiat?
Călin Ciobotari: Da, cred că în primul rând copleșit, ăsta e cuvântul. Au fost emoții foarte mari. E o recunoaștere care într-adevăr, mă obligă și mă determină să încerc să fiu și mai bun decât sunt. Mai ales că și contra-candidatele mele sunt nume importante ale teatrului românesc, așa încât, prestigiul acestui trofeu pe care l-am luat ieri e cu atât mai mare.
Ioana Soreanu: Ce anume v-a adus acest premiu? Care au fost argumentele?
Călin Ciobotari: Bănuiesc că e vorba de o constanță în tot ceea ce am făcut în anii aceștia: Premiul e pentru 2021 a fost un an foarte bun pentru mine. După pandemie, m-am mobilizat foarte mult pentru a recupera timpul pierdut și se pare că a fost o activitate fertilă din partea mea.
Ioana Soreanu: Sunteți foarte implicat, atât din postura cadrului didactic, dar și din aceea a criticului, în promovarea tinerilor. Activitatea dumneavoastră nu se oprește după orele de curs, ea s-a transformat într-o misiune. Le urmăriți producțiile, scrieți și vorbiți despre ele. Ce părere aveți despre această generație de artiști? Cum o caracterizați?
Călin Ciobotari: Da, mă bucur foarte mult că spuneți lucrul ăsta. Într-adevăr, sunt foarte atașat de ideea de tinerețe în artă, în teatru. Cred că sunt niște generații foarte talentate, dar în același timp, cumva abandonate, asta e senzația mea, abandonate de un sistem care nu reușește să-și integreze viitorii membri. De aceea, și ce a făcut Radu Afrim la gala actuală, sublinierea pe care a pus-o pe tinerețe, tot ceea ce facem noi, cei de generația a doua, a treia pentru a-i promova, sunt elemente care nu mai reprezintă o opțiune, ele sunt o necesitate în momentul de față. Cel puțin, eu așa percep situația.
Ioana Soreanu: Spectacolul Naționalul lui ieșean, “Plugarul și moartea”, în regia lui Silviu Purcărete, a fost desemnat cel mai bun spectacol aseară la Gala UNITER. Cu ce a cucerit juriul acest spectacol? Vreau argumentele criticului.
Călin Ciobotari: Da, m-am bucurat foarte mult de reușita Iașului. E un spectacol foarte complex. În același timp, cu semnătura recognoscibilă a lui Purcărete, însă, în același timp, anunțând tehnologic ceva din viitorul artei teatrale. A fost acolo un cumul de energii în spectacolul acela, de la actoria impecabilă a lui Călin Chirilă, până la ce a făcut Andrei Cozlac pe video design, ce a făcut Dragoș Buhagiar pe scenografie și, evident, toate detaliile astea omogenizate de mâna maestrului Silviu Purcărete. Nu putea decât să iasă un spectacol memorabil.
Ioana Soreanu: La fiecare ediție aproape a Galei UNITER, în ultimii ani, Iașul primește premii, actori, artiști, vizuali, iată și critica de teatru. Ce spune asta despre Iașiul cultural, în acest moment?
Călin Ciobotari: Despre Iașul teatral, mai degrabă, ce să spună? Spune că suntem pe un trend foarte bun. Spune că există o seriozitate a proiectului, o continuitate în tot ceea ce se propune pe această direcție și că, până la urmă, oricât ar vrea unii să izoleze Moldova de restul țării, Moldova are argumente foarte puternice pentru a fi luată în serios. Și mă refer, aici, evident, la durerea noastră cu autostrada și cu toate celelalte forme de subminare economică.
(Radio Iași/ Ioana Soreanu/ FOTO Facebook Călin Ciobotari)