IAŞI, 17 februarie Debutul Classix Festival, la Catedrala Romano-Catolică: Pianistul Dragoş Andrei Cantea în Concertul „Uman şi Divin”
Publicat de dvlad, 17 februarie 2020, 12:40
Debutul Classix Festival
Uman și Divin, interdisciplinar și transcendental, la Catedrala Romano-Catolică Iași
Iași, 17 februarie 2020 – Ieri seară a avut loc în Catedrala Romano-Catolică din Iași debutul festivalului Classix. Peste 1000 de persoane au fost prezente la concertul „Uman și Divin” susținut de pianistul ieșean Dragoș Andrei Cantea, prezentat de către Anca Medeleanu și Cătălin Sava.
Importanța istorică pe care o primește acest concert este datorată premierelor pe care le-a realizat: primul concert de muzică clasică susținut într-o catedrală din Iași și primele videoproiecții în această clădire. Deschiderea și susținerea Episcopiei Romano-Catolice dau încredere publicului ieșean și nu numai că acest tip de manifestări își găsesc rezonanța creativă și prind viață în lăcașurile lor.
Catedrala Romano-Catolică are o acustică ce a ridicat o amplă serie de provocări, iar artistul Dragoș Andrei Cantea a calibrat performanța sa cu o emoționantă și sensibilă tehnică de interpretare, izbutind să imprime un suflu uman compozițiilor lui George Enescu, Arvo Pärt, Leoš Janáček, Johann Sebastian Bach și Ludwig van Beethoven.
Imaginile video live captate și transmise online în timpul evenimentului de către Episcopia Romano-Catolică Iași au avut 12.000 de vizualizări pe parcursul serii. Acestea sunt disponibile spre vizionare aici.
Lucrarea tripartită a lui George Enescu – Carillon Nocturne op.18, compusă la Sinaia în 1916, a deschis concertul desfășurat pe 16 februarie 2020, iar publicul a fost introdus în disonanța fenomenelor psiho-acustice imprimate de clopotele carillon. Figurativ vorbind, tocmai clopotele sunt cele care devin compozitor, ceea ce amintește de cuvintele lui Enescu: « Trebuie să ştii să dansezi în lanţuri ».
Cea de-a doua compoziție interpretată, ce îi aparține estonianului Arvo Pärt, Für Alina este o lucrare reprezentativă pentru stilul tintinnabuli, un stil componistic minimalist creat de însuși Pärt, conceput prin prisma experiențelor mistice ale compozitorului cu cântul bisericesc.
Cătălin Sava a menționat la finalul concertului faptul că „Despre creația beethoveniană, Papa Benedict al XVI-lea, un mare meloman și chiar un excelent pianist spunea că este o viziune ideală a umanității, pe care Beethoven o proiectează cu muzica sa. Bucuria activă în frăție și iubirea reciprocă sunt privirea paternă a lui Dumnezeu”.
La finalul concertului, Excelența Sa, Episcopul Iosif Păuleț a transmis un cuvânt din partea Diecezei de Iași, punctând relația dintre oameni, creație, sunete, cuvinte, armonii și muzică, precum și despre comunicarea simțurilor și a sentimentelor. Vibrația iubirii a fost resimțită în rândul publicului prezent prin compozițiile interpretate de artistul serii.
În valuri de aplauze, aseară a început la Iași Classix Festival – o aventură clasică contemporană.
Organizatorii Classix Festival, Asociația Industrii Creative și Showberry au lansat invitația ieșenilor de a participa și la următoarele concerte desfășurate în cadrul festivalului, respectiv: Concertul Romantic, Armonii Nordice, Clasic sau Fantastic? Visul American la Două Piane, Concertul Evreiesc, Clasicul Transfigurat.
* * *
Classix este un festival de muzică clasică, aflat la prima ediție, care aduce la Iași în perioada 16 – 22 februarie 2020 peste 20 de artiști internaționali în 7 concerte, 3 dialoguri educaționale dedicate industriilor creative și 2 panel-uri de antreprenoriat.
Biletele pentru Classix Festival sunt puse în vânzare online.
Website: www.classixfestival.ro
Facebook: https://www.facebook.com/classixFestival/
Instagram: https://www.instagram.com/classixfestival/