Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Iași: Borderline Art Space – 8 ani, moment marcat printr-un proiect al artistului vizual Matei Bejenaru

(AUDIO/FOTO) Iași: Borderline Art Space – 8 ani, moment marcat printr-un proiect al artistului vizual Matei Bejenaru

Publicat de isoreanu, 2 decembrie 2023, 06:51

Săptămâna aceasta, marți, a avut loc, la Galeria Borderline Art Space din Iași, vernisajul proiectului intitulat „Diapozitiv_02” al artistului vizual Matei Bejenaru. În acest fel, este marcată împlinirea a 8 ani de activitate a galeriei ieșene.

Ioana Soreanu a asistat la eveniment:

Galeria Borderline Art Space din Iași împlinește 8 ani de la deschidere. 8 ani care au trecut cu foarte multe evenimente organizate, galeria ieșeană manifestând o deschidere foarte mare către arta contemporană, într-un oraș în care publicul cu astfel de gusturi este restrâns, într-un oraș ținut captiv, din punct de vedere cultural, într-o zonă, în cel mai bun caz, confortabilă.

Momentul este marcat printr-un proiect al artistului vizual Matei Bejenaru, profesor la Facultatea de Arte Vizuale și Design a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, un artist cu mare notorietate națională și internațională. George Pleșu, directorul Borderline Art Space:

În primul rând, e prima expoziție a lui Matei Bejenaru la noi și având în vedere că am dorit întotdeauna să lucrăm cu cei mai buni artiști locali, naționali și, de ce nu, internaționali, faptul că el vin aici e un moment important pentru noi. În al doilea rând, sărbătorim vineri, 1 decembrie, 8 ani de la deschiderea galeriei, timp în care am organizat aproape 70 de expoziții de artă contemporană cu artiști români și internaționali și practic, s-a nimerit foarte bine ca să marcăm acest moment aniversar cu expoziția celui mai cunoscut, cred, și relevant artist ieșean. Recunosc că n-am avut timp să gândesc retrospectiv după 8 ani. E o combinație de speranță, pe de o parte, de anumite împliniri, anumite realizări și, pe de altă parte, de o anumită senzație că încă mai e mult până departe, o anumită senzație de inadecvare, provincialism și de eforturi uriașe care trebuiesc făcute pentru a crea un public, pentru a da șanse artiștilor locali și mai ales tinerilor absolvenți să poată să se realizeze din punct de vedere profesional în Iași sau măcar în România.

Matei Bejenaru este atașat de fotografia produsă analogic, acest proiect folosind chiar această metodă tehnică. Proiectul exprimă acest atașament al artistului, în același timp are și valoare didactică, pentru că ne învață să privim o imagine și să o înțelegem.

Matei Bejenaru: Expoziția se numește „Diapozitiv_02”, adică e a doua variantă a proiectului „Diapozitiv”. Este o proiecție de diapozitive de format mediu, pe trei canale, deci sunt trei imagini, fiecare având cam 2 pe 3m, deci avem cam 2m/9m, un spațiu vizual, acolo. Ele se… se succed aproximativ la 18-20 secunde, aceste imagini, și este un proiect odată despre fotografii ca mediu, despre cum putem să reprezentăm imaginile și în același timp, este și un proiect de recuperare a istoriei fotografiei pentru că probabil, pentru cei care sunt mai tineri nu sunt familiarizați cu diapozitivele și cu fotografia asta analogică, care sigur că a avut adepți și are adepți în continuare, dar sunt puțini și sunt destul de mulți din generația mea, oameni de peste 50 de ani, pentru că am crescut cu acest tip de fotografie.

Ioana Soreanu: Ați vorbit foarte frumos despre aparatele acelea care pot fi înțelese mai ușor decât tehnologia aceasta nouă, foarte complicată.

Matei Bejenaru: Pentru mine aceste aparate, așa cum am spus și la vernisaj, sunt niște organisme, au o prezență fizică sculpturală în spațiu, creează un sunet extatic, care creează și o anumită tensiune sonoră în spațiul de expoziție. Și ea se simte mai ales când nu sunt foarte mulți oameni în spațiul galeriei, cum sunt acum la vernisaj, dar pentru cei care sunt curioși pot veni la Borderline și în perioada următoare și atunci, pot să aibă un alt tip de experiență a lucrării. Deci, aparatele astea sunt importante. Eu sunt și profesor de fotografie, trebuie să le înțeleg ca să pot să vorbesc despre ele studenților. Este pasiunea mea și mă bucur că pot să o arăt și altora în formatul ăsta de expoziție.

Ioana Soreanu: Dar de ce trei ecrane?

Matei Bejenaru: Așa cum am spus și la deschidere, trei ecrane pentru că am trei aparate, o dată. Un al doilea lucru, cu cât ai mai multe ecrane, cu atâta amplifici experiența senzorială și vizuală. Și atunci, pentru mine este important ca spectatorul să aibă acest sentiment de imersiune în spațiu vizual al imaginii, să fie cufundat acolo, în acel acvariu vizual. Și atunci, când ai trei ecrane, într-adevăr, îți captează foarte mult din câmpul vizual și ești proiectat în acel spațiu vizual al imaginii.

Ioana Soreanu: Când ați conceput acest proiect, atunci când ați ales imaginile, v-ați gândit la o anumită poveste, la o anumită succesiune?

Matei Bejenaru: Nu este un fir negativ, nu este o poveste care se dezvoltă de la A la B cu deznodământ, nu, nu există. Avem o coabitare a unor situații vizuale care toate creează o analiză asupra vizualității fotografiei, te provoacă pe tine, ca privitor, să gândești ceea ce vezi, să te raportezi la culori, la geometria imaginii, la punctul de la care privește aparatul, pentru că te forțezi pe tine ca să vezi cum văd același subiect din diferite poziții. Aceste lucruri țin, dacă vreți, de gramatica limbajului fotografic, pe care na… sunt obligat să o cunosc, cel puțin pentru că o și predau. Și nu, cel puțin, nu mi-am propus să fac un exercițiu pur didactic. Ele țin, dacă vreți, de un demers de artist conceptual, adică eu consider că înainte de a fi o expoziție de fotografie, este o expoziție de artă conceptuală a unui artist care se folosește de imaginea și tehnologia fotografică pentru a ne arăta felul în care el cercetează limbajul, un limbaj anume, în cazul nostru limbajul fotografic.

Prin acest proiect, Matei Bejenaru „readuce în discuție relația dintre privirea fotografică și privirea umană sub forma unei meditații asupra condiției imaginii fotografice produse analogic într-o societate inundată de supraabundența imaginilor digitale”, argumentează curatorul evenimentului, prof. univ. dr. Cristi Nae, de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, pe pagina de Facebook a Galeriei Borderline Art Space.

Este un proiect care datează de mai bine de 3 ani, care investighează ceea ce se numește mediul fotografic, adică nu doar fotografia ca imagine, ci și procesele prin care ea este produsă în maniera analogică și care, ca atare are o istorie de aproape 200 de ani. Și în acest proces de cercetare a posibilităților imagini fotografice de a se prezenta în diverse formate, de a se materializa, Matei Bejenaru recuperează o cunoaștere de ordin tehnologic într-un moment în care ea este pe cale să dispară. Deci este un proces de arheologie materială, arheologie tehnologică, deopotrivă, și cred că este un proiect prin care Matei Bejenaru ne învață să privim altfel fotografia și lumea înconjurătoare prin intermediul acestei imagini proiectate de pe un diapozitiv care este un obiect fotografic, o imagine cu potențialitățile sale, cu particularitățile sale și pe care nu avem foarte des șansa să o privim. Eu cred că acesta este un atu al acestei expoziții pentru că putem vedea imagini fotografice de mari dimensiuni proiectate, care au translucență, o calitate a imaginii deosebită și care datorită dimensiunilor lor, ne propun o relație cu imaginea fotografică la nivel chiar corporal. Este cea mai apropiată imagine de scara reală a privirii noastre și, în același timp, este o imagine care pe parcursul acestui proiect, pe care îl puteți urmări ca pe… aș face o analogie, pe de o parte, cu o o carte de fotografii ale cărei pagină o derulezi, în al doilea rând cu un film, pentru că filmul însuși își are începuturile în fotografie, nu, derulată la începuturi. Și atunci, montajul de imagini pe care Metei Bejenaru îl realizează în acest spațiu este un montaj care, în cele din urmă, ne obișnuiește să privim plastic realitatea înconjurătoare, să fim atenți la faptul că o imagine fotografică este o compoziție, în cele din urmă, un construct și că însăși realitatea pe care noi o privim în jurul nostru de obicei fără prea multă atenție este în cele din urmă mult mai apropiată de un spațiu al reprezentării de tip abstract decât de un spațiu concret, pentru că în imaginea fotografică noi nu putem pune mâna pe lucrurile alea, dar ele se construiesc în mintea noastră și eu cred că acesta este un alt mare avantaj al acestui proiect, ne învață să privim cumva abstract realitatea din jurul nostru.

Proiectul Diapozitiv_02, semnat Matei Bejenaru poate fi văzut până pe 14 ianuarie la Galeria Borderline Art Space din Iași.

Etichete:
#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
Life vineri, 27 decembrie 2024, 10:28

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”

Mulți elevi din România aleg să studieze în străinătate, motivele fiind variate, dar în principal legate atât de dorința de a obține o...

#StareaEducației (INTERVIU) Tinu Bosînceanu, absolvent de Harvard: “Există pentru oricine o modalitate de a studia în străinătate. O facultate peste hotare nu-ți garantează, însă, o carieră de succes. Studiul în străinătate poate fi o rampă de lansare, dar dacă nu te situezi peste medie, șansele de angajare nu sunt la fel de mari.”
#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
Life joi, 19 decembrie 2024, 13:49

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași

La Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași a avut loc, în lunile noiembrie și decembrie, un proiect interdisciplinar care și-a propus...

#StareaEducației (INTERVIU) Un proiect transdisciplinar, care promovează gândirea critică și spiritul civic, susținut de mai multe instituții europene, s-a desfășurat la Colegiul Național “Costache Negruzzi” din Iași
#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
Life vineri, 13 decembrie 2024, 11:32

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”

La nivel mondial, antreprenoriatul social, prin prisma fondurilor alocate pentru inițiativele de profil, poate fi privit și în cheia unei...

#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life duminică, 8 decembrie 2024, 05:59

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”

România se află în topul țărilor care alocă cele mai multe ore pentru studierea matematicii, dar se poziționează la finalul clasamentului...

#StareaEducației (INTERVIU) Sorin Borodi, profesor de matematică: “Meditațiile, în ultimă instanță, înseamnă o cvasidresură. Sunt cultivate niște automatisme, care au, într-o anumită măsură, valoarea lor. Însă în momentul în care acest stil de învățare a matematicii primează în fața învățării logice și cu aplicabilitate în viața reală, toată lumea are de suferit.”
Life joi, 5 decembrie 2024, 00:38

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu

Foaierul Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a găzduit marți seara lansarea cărții „Radu Afrim – picătura prințului...

„Radu Afrim – picătura prințului Rupert”, o carte despre „universul afrimian”, semnată de actrița Ada Lupu
Life duminică, 1 decembrie 2024, 08:53

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”

În ultimul deceniu, rețelele sociale au schimbat semnificativ modul în care ne petrecem timpul liber, diseminăm informațiile sau comunicăm cu...

#StareaEducației (INTERVIU) Roxana Mihai, psiholog: “În cazul utilizării rețelelor sociale de către adolescenți, nu aș merge pe ideea de interdicție, ci pe cea de responsabilizare. Controlul parental pe dispozitivele electronice este necesar până la o anumită vârstă.”
Life miercuri, 27 noiembrie 2024, 20:03

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”

La jumătatea lunii noiembrie, Comisia Europeană a redus la 1,4% de la 3,3, anterior, estimările privind creșterea economiei românești în acest...

#InfoEconomic: profesor universitar doctor Cristian Popescu, prodecan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor: ”pentru a ajunge la ținta de deficit bugetar pe care Comisia Europeană a recomandat-o Guvernului României, va fi nevoie de măsuri drastice în ceea ce privește fiscalitatea și în ceea ce privește limitarea cheltuielilor publice”
Life marți, 19 noiembrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”

Horia Popa este ieșean, specialist în IT și, din această postură profesională, a deschis o companie în Statele Unite ale Americii; numele ei,...

#InfoEconomic: Horia Popa, CEO Singularity9, companie de IT din SUA: pentru ca Iașiul să urce în clasamente de profil, ”firmele din oraș ar trebui să se ducă în zona de excelență, să facă mai vizibilă zona de performanță în tehnologia informației”